کد خبر 1569271
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
چالش بزرگ ترامپ برای شکست بایدن

نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دونالد ترامپ برای شکست دادن جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با یک چالش بزرگ روبرو است.

به گزارش مشرق، با پیروزی «دونالد ترامپ» در ایالت «نیوهمپشایر» در مرحله‌ مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برخی از تحلیلگران می‌گویند نامزدی نهایی او در انتخابات مسجل و رقابت او با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات سراسری نوامبر ۲۰۲۴ امر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

عملکرد ترامپ در مرحله مقدماتی موجب شده عده زیادی از تحلیلگران برای احتمال پیروزی او در برابر جو بایدن احتمالی فراتر از حد واقعیت متصور شوند. اما نگاهی به برخی آمار و ارقام نشان می‌دهد که این تحلیل لزوماً صحیح نیست.

قبل از انتخابات مقدماتی در ایالت «آیووا» که حدود یک هفته پیش برگزار شد ان‌بی‌سی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که این مسئله را به وضوح نشان داد.

آن نظرسنجی نشان داد که ۴۳ درصد از کسانی که هوادار «نیکی هیلی»، رقیب انتخاباتی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه هستند گفته‌اند که در صورتی که رقابت بین ترامپ و بایدن باشد ترجیح می‌دهند به نامزد حزب دموکرات رأی بدهند تا ترامپ.

علاوه بر این، آن‌طور که «ران‌دی‌سانتیس» شب گذشته عنوان کرد مشارکت اندک رأی‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه در رایزنش ایالت آیووا نشان‌دهنده نارضایتی محافظه‌کاران از ترامپ است.

دی‌سانتیس گفت که در جلسه‌های رأی‌گیری ایالت آیووا ۱۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۶ هزار نفر بوده است. این در حالی است که تعداد کل هواداران حزب جمهوری‌خواه در این ایالت در سال جاری بیشتر از سال ۲۰۱۶ است.

نتایج انتخابات در ایالت «نیوهمپشایر» مهر تأیید دیگری بر این فرضیه زد. پایگاه پولیتیکو گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد طرفداران نیکی هیلی رأی دادن به بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند.

اسکات سیمون، ۶۴ ساله که در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ به ترامپ رأی داده است می‌گوید: «من نمی‌توانم به ترامپ رأی بدهم. او یک متقلب است. بیش از اندازه فاسد است. من به او رأی دادم اما نمی‌دانستم که او تا این اندازه فاسد است.»

پرونده‌های قضائی که علیه ترامپ مفتوح است یکی از دلایل رویگردان شدن شماری از طرفداران او و تغییر نظر آنها نسبت به او است. البته این همه ماجرا نیست و دلایل دیگری هم در اینجا در کارند.

ترامپ در سال ۲۰۲۴ به عنوان کاندیدی که برای اولین بار وارد عرصه انتخابات شده مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد و رأی‌دهندگان بیشتر از آنکه برداشت‌هایشان درباره او را حول عملکرد ستاد انتخاباتی‌اش متمرکز کنند نگاهشان را به عملکرد ۴ ساله او در کاخ سفید دوخته‌اند.

البته از آن طرف، جو بایدن نیز با کارنامه ضعیف ۴ ساله نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب گرفته و در دوران حضورش در کاخ سفید نیز عملاً تمامی سیاست‌های ترامپ را به ویژه در زمینه سیاست خارجی در پیش گرفته و ادامه داده است.

با وجود این، ترامپ برای جلب نظر دوباره رأی‌دهندگانی که از خودش رانده است کار دشوارتری نسبت به رقیبش در حزب دموکرات پیش رو خواهد داشت.

حتی قبل از برگزاری انتخابات در آیووا و نیوهمپشایر هم این مسئله در نظرسنجی‌های رسانه‌های آمریکا مورد تأیید قرار گرفته بود. به عنوان مثال روزنامه نیویورک‌تایمز و کالج سی‌نا در یک نظرسنجی متشرک گزارش داده بودند که میزان حمایت از بایدن در میان دموکرات‌ها و رأی‌دهندگان مستقل متمایل به دموکرات‌ها (۹۱ درصد) اندکی بیشتر از میزان حمایت جمهوری‌خواهان و مستقل‌های مایل به جمهوری‌خواهان از ترامپ (۸۶) درصد است.

رقم حمایت ۸۶ درصدی جمهوری‌خواهان از ترامپ البته رقم بالایی برای این است که او بتواند یک بار دیگر مجوز ورود به کاخ سفید را در ماه نوامبر کسب کند اما در یک انتخابات با رقابت نزدیک و تناتنگ همین اختلاف اندک ممکن است وزنه را به سمت نامزد دموکرات‌ها تغییر بدهد.

البته این مشکل مختص ترامپ نیست. بخشی از رأی‌دهندگان حزب دموکرات هم از او با توجه به عملکردش ناراضی هستند و گفته‌اند که قصد دارند در ماه نوامبر به نامزد حزب سوم رأی بدهند.

میشل گرین ۳۴ ساله که سال ۲۰۲۰ به بایدن رأی داده اما اکنون نام خودش را به عنوان یک رأی‌دهنده مستقل ثبت کرده به پولیتیکو گفت: «لازم است ما نشان دهد که انتخابات نمی‌تواند فقط رأی‌گیری بر سر دو حزبی باشد که هیچ‌کس با آن موافق نیست.»

اینکه این گروه از رأی‌دهندگان تا چه اندازه در تعیین رئیس‌جمهور آینده اثرگذار خواهند بود جای سوال دارد اما نشانه‌هایی وجود دارد که وضعیت ترامپ در میان رأی‌دهندگان مستقل بدتر از بایدن است.

در نظرسنجی نیویورک‌تایمز که ماه گذشته برگزار شد مشخص شد که بایدن با نتیجه ۵۰ درصد نسبت به ۳۸ درصد از ترامپ جلوتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 3
    شما میتونی با این مطلب دلخوش باشی و کمتر بترسی ولی ترامپ در حالت عادی پیروز خواهد شد مگه اینکه تقلب اتفاق بیوفته مخصوصا که بایدن تر زده
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    1 0
    شما هم از چپ و راست خسته شدید پس
  • یزدان FR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 1
    جک تعریف نکن ترامپ رییس جمهور امریکاست
  • یزدان FR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 1
    ترامپ بزرگ بر خواهد گشت و بایدن ترسو خواهد رفت
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    بعید میدونم بایدن تایید صلاحیت بشه، اونم با این مسائلی که اخیرا براش رخ داده ( سلامتیش ), هر چند زیاد فرقی نداره که کی رئیس جمهور امریکا بشه، حداقل برای ایران فرقی نداره XD

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس