عین الاسد موشکباران شد

برد کوپر به آسوشیتدپرس گفت: ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در طول جنگ اخیر در غزه، به صورت خیلی مستقیم دخالت دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش رادیو فردا، «او حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا جمهوری اسلامی حملات انفرادی حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را هدایت کرده‌، اما اذعان کرد حملات مربوط به ایران از تهدیدهای پیشین که محدود به خلیج‌فارس و تنگه هرمز بود به آب‌های سراسر خاورمیانه گسترش یافته است».

رادیو فردا می‌افزاید: حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی شیعه هستند که از سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را در کنترل خود دارند و از سال ۲۰۱۵ با ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ هستند. این گروه از دو ماه پیش و در حمایت از حماس که با اسرائیل در حال جنگ است، دست‌کم ۳۴ حمله به کشتی‌ها از طریق آبراه‌های منتهی به کانال سوئز انجام داده است. منابع اعلام کردند که در حملات مشترک هوائی آمریکا و انگلیس علیه اهداف متعلق به حوثی‌ها، تاکنون بیش از ۷۵ نفر کشته شده‌اند.

برد کوپر، ضمن اشاره به «گسترش تهدید نیروهای نیابتی ایران و توزیع تسلیحات این کشور از دریای سرخ تا آن سوی اقیانوس هند» گفت: ایالات متحده، ایران را مسئول حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌ها می‌داند. ایران آشکارا تأمین مالی و مجهز می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد.»

گفتنی است چند روز قبل هم خبرگزاری رویترز مدعی حضور مشترک فرماندهان سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در یمن و کمک به عملیات انصارالله یمن علیه کشتی‌های اسرائیل و آمریکا در دریای سرخ شد.

رویترز ادعا کرده بود: ایران که حوثی‌ها را مسلح کرده، به آنها آموزش مالی داده و از آنها حمایت مالی می‌کند، در پی آغاز جنگ غزه، کمک‌های نظامی خود به شبه‌نظامیان حوثی را افزایش داده است. ایران، پهپادهای پیشرفته، موشک‌های کروز ضدکشتی، موشک‌های بالستیک دقیق و موشک‌های میان‌برد در اختیار حوثی‌ها قرار داده که در همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری کرده‌اند. فرماندهان ایرانی یک مرکز فرماندهی در صنعا برای حملات دریای سرخ ایجاد کرده‌اند.

در همین حال، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی عنوان کرد: آمریکا حمله موشکی آخرهفته شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را بسیار جدی می‌گیرد و پاسخ آن در صورت لزوم داده خواهد شد.

فاینر درباره حمله روز شنبه به پایگاه عین‌الاسد گفت: این حمله آن هم با استفاده از موشک‌های بالستیک، بسیار جدی و یک تهدید واقعی بود.

به گزارش صدای آمریکا، سنتکام تایید کرده: حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر شنبه، چندین موشک بالستیک و راکت توسط شبه‌نظامیان به سمت پایگاه عین‌الاسد شلیک شد. بیشتر موشک‌ها توسط پدافند رهگیری شدند، اما چند موشک‌ به پایگاه برخورد کرد که در پی آن تعدادی از نیروهای آمریکایی احتمالا دچار آسیب‌های مغزی شدند.

هرچند به گفته ارتش آمریکا بیشتر موشک‌های شلیک شده به این پایگاه توسط سامانه‌های پدافند ‌هوایی رهگیری شدند، اما کاربرد موشک‌های بالستیک نشان‌دهنده افزایش سطح حملاتی است که قبلا با موشک‌ها و پهپادهای با فناوری پایین‌تر انجام می‌شد.

صدای آمریکا می‌افزاید: از اواسط اکتبر گذشته، اندکی بعد از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه، ده‌ها حمله به حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و ۶۰۰ سرباز در سوریه صورت گرفته است. حمله به عین‌الاسد ساعاتی پس از حملات منتسب به اسرائیل به یک ساختمان محل سکونت اعضای سپاه پاسداران در دمشق سوریه انجام شد که در نتیجه آن، پنج تن کشته شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس