پاسخ به یک ابهام حقوقی در مورد آزادی دو متهم امنیتی با قرار وثیقه

روز گذشته دو خبرنگار متهم مرتبط با اغتشاشات سال گذشته، با صدور قرار وثیقه از سوی دادگاه تجدیدنظر و برمبنای قانون تا زمان صدور رای نهایی آزاد شدند.

به گزارش مشرق، پرونده دو متهم مربوط به اغتشاشات سال گذشته که به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ۶ و ۷ سال حبس محکوم شده بودند، با درخواست تجدیدنظر متهمان، به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.

دادگاه تجدیدنظر در اولین جلسه رسیدگی به پرونده با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی با آزادی این دو متهم تا زمان صدور حکم نهایی موافقت کرد.

در پی آزادی این دو نفر با قرار وثیقه، با وجود این پیش‌فرض اشتباه که آن‌ها به اتهام جاسوسی در زندان بوده‌اند این سوال و ابهام حقوقی مطرح شده است که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟

در صورتی که این امکان قانونی برای افراد متهم به جاسوسی وجود ندارد. اما نکته اساسی این است که آیا این دو متهم جاسوس بودند؟

طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان: همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.

این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است.

بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات): هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.

همانطور که مشخص است در این ماده عنوان جرم «همکاری با دول متخاصم» ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است؛ بنابراین با توجه به اینکه اتهام این افراد جاسوسی نمی‌باشد، آزادی آن‌ها با قید وثیقه مانع قانونی ندارد.

باتوجه به اینکه، دادگاه تجدید نظر استان تهران با تبدیل «قرار بازداشت» این دو متهم به «قرار وثیقه» موافقت کرده است، هر کدام از این دو نفر پس از ۱۷ ماه حبس و با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی تا زمان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر که به گفته رئیس کل دادگستری استان تهران در آینده نزدیک خواهد بود، بیرون از زندان به سر خواهند برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    112 6
    جرم این دو خبیث از جرم جاسوسی هم بدتر است. آنها مامور دشمن بوده اند و تصاویر شرکت آنها در دوره های آموزش براندازی گواهی بر این ادعا است.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 22
      ولی می‌شد با وثیقه آزاد بشن و ممنوع الخروج باشن
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      11 2
      قطعا غیرقانونی از کشور خارج می شوند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    4 8
    هتل اوین تشریف داشتن چرا قاضی محترم این دو جاسوس خبر نگار را از این موهبت محروم کرد تا دوباره به ریش ملت بخندند فاعتبرو یا اولی الابصار البته این قوه محترم قضائیه را که ما می بینیم از عبرت گرفتن از این احکام خبری نیست و فقط با حافظان انقلاب و بچه های انقلابی بدون رافت برخورد می کند که نوش جان بچه های انقلابی و البته با این کارها هرگز دلسرد نمی شن و تا پای جان پای رهبری نظام و انقلاب می ما نند دستمریزاد قوه قضائیه به این احکام چپ اندر قیچی برای معاندان و عبرت موافقان نظام ادامه بده خداقوت پهلوان خسته نباشی قهرمان نان پدر و شیر مادر حلالت
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    19 2
    در همه کشورهای دنیا جاسوس باتمام اسنادی که ازش دارند سریع اعدام میکنند وثیقه از اینجورچیزهاهم نمی گیرنر وآزادش تمی کنند حتی آن کسانی که برایش جاسوسی کرده آنها هم اورا می کشند متاطفانه در ایرا ن به قید وثیقه آزادش می کنند لعنت ابدی خداوند بر این جاسوسهای کافر انشاالله که خداوند در دادگاه عدل خودش حکم اعدامشان را امضاکند واعدامشان کند
  • سیداسماعیل هاشمی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    10 0
    اقاجان باید یه جای شک کرد بکسی جاسوس میگویندکه خبری راازکسی به دشمنش بدهدحالا بمن نادان بگیداین عوضی ها چکارکردند
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 9
    متأسفانه بلد نیستید این ابهام رو در مورد این دو متهم برا مردم بیان کنید! در قانون آیین دادرسی کیفری، جرائمی که قرار بازداشت موقت برا اونا الزامی هست، نمیشه متهم رو برا همیشه در بازداشت موقت نگه داشت به همین دلیل قانون، حداکثر مدتی رو که متهم باید در بازداشت موقت باشه تعیین کرده، و بیشتر از مدت مقرر نمیشه متهم رو در بازداشت موقت نگه داشت، و به علت سپری شدن حداکثر مدت قانونی، قرار تأمین کیفری این دو متهم به دلیل قانونی تبدیل به قرار وثیقه شده، بنابراین، الکی به قوه قضائیه تهمت نزنید
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    6 0
    بیچاره وطن ما ایران براحتی قربانی دعوای مسخره بین اصولگرایان و اصلاح طلبان می‌شود
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    9 4
    شرم بر قاضی این پرونده که خون صدها بیگناه و شهید اغتشاشات اسراییلی ۱۴۰۱ را که این دو نفر در آغاز و گسترش آن نقش مستقیم داشتند اینگونه پایمال کرد!
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    15 1
    بدنه نظام (فرصت طلب ها) , کشور را کاملا در کنترل گرفته اند
  • حسين DE ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    41 4
    حتى اگر اين اظهارات هم درست باشه نبايد اين افراد از زندان آزاد بشن،ولى متا'سفانه ايران بهشت اينگونه افراد است ،در پس پرده چه خبر است ؟
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    3 46
    زن زندگی آزادی✌️✌️🫵🫵

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس