کد خبر 1566095
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

به گزارش مشرق، کانال بدون مرز در ایتا نوشت:

اهمیت توقیف نفتکش آمریکا

کشتی نیکولاس ST که نفت آمریکا را حمل می کرد صبح جمعه ۲۲ دی ماه توسط جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان توقیف شد. این توقیف دارای اهمیت راهبردی است.

اما چرا ؟⁉️

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ پهپاد گلوبال هوک آمریکا توسط سامانه پدافندی سوم خرداد زده شد و در کمتر از یک ماه بعد از آن، کشتی انگلیسی استیما در جواب توقیف کشتی ایرانی در جبل الطارق ، توقیف شد ؛ این اتفاقات را تحلیلگران دارای یک معنا می دانستند که عبارت است از ورود جمهوری اسلامی ایران به لایه چهارم قدرت ، یعنی قدرت ضربت متقابل .

توضیح آنکه در یک تقسیم بندی قدرت در سطح بین الملل ، ۴ لایه قابل ارزیابی است. ۱- لایه اول کشورهای بدون قدرت چانه زنی هستند ۲- کشور های با قدرت بسیج کنندگی ملی ۳- کشورهای دارای قدرت بازدارندگی ۴- کشور های دارای قدرت ضربت متقابل

قدرت ضربت متقابل سطحی از بازدارندگی در گستره جهانی است ؛ بدین معنا کشور دارای قدرت متقابل این توانمندی را دارد که هر کجای دنیا به منافع او آسیب رسید، در همانجا یا در جای دیگری بتواند تلافی کند.

در سال ۹۸ تحلیل گران ایران را در جایگاه لایه چهارم قرار دادند و البته در میدان عمل هم چنان بود و نشانه آن رفت و آمد کشتی های ایران به ونزوئلا بود و با وجود تهدیدات آمریکا مبنی بر توقیف ، هیچ اتفاقی نیافتاد

نکته مهم آن است که آمریکا سعی کرد تا این قدرت ایران را نادیده بگیرد و بنابراین کشتی سوئز راجان در اردیبهشت‌ماه سال جاری در حالی که حامل نفت ایران بود توسط آمریکا، ربوده شد و یک میلیون نفت آن برداشت شد .

اکنون همان نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت آمریکا در دریای عمان بود که با حکم قضائی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.

در حقیقت توقیف این کشتی ۳ پیامد داشت :

۱- تثبیت حضور ایران در لایه چهارم یعنی قدرت ضربت متقابل

۲- بازگرداندن نفت ربوده شده توسط آمریکایی

۳- حفظ و تقویت اقتدار نظام در منطقه

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 0
    دوران بزن در رو تمام شده و ایران با صبر و ایجاد میدان بازی طبق قوانین خود رفتار میکند و در میدان حریف بازی نمی‌کند یعنی کر صبر کنی ز غوره حلوا سازی
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    حالا یکی بگه نفتش مال آمریکا بود یا ترکیه؟
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 0
    روسیه و چین هم جرات همچین کاری ندارن-امریکا و اروپایی ها میخوا ۳۰۰ میلیارد دلار روسها رو بالا بکشن
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سال ۹۸ پهپاد رو زدن
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    ما خاطره های خوشی از جنگ نفتکشها در جنگ هشت ساله نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس