به گزارش مشرق، کانال اندیشکده راهبردی تبیین، در تلگرام خود درباره پیشنویس قطعنامه آمریکا مبنی بر محکوکم کردن عملیات های ارتش یمن نوشت:

شورای امنیت سازمان ملل بامداد امروز پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا با شماره ۲۷۲۲، مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد. شورای امنیت با تصویب این قطعنامه که با فشار آمریکا و متحدانش صورت گرفت، خواستار آزادی بی قید و شرط کشتی «گلکسی لیدر» و خدمه آن از سوی صنعا شد. این رای گیری بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت ( روسیه،چین،الجزایر و موزابیک) به آن رای ممتنع داده و روسیه و چین نیز از حق وتوی خود استفاده نکردند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به این قطعنامه آن را بازی سیاسی عنوان و اعلام کرد که این خود آمریکا است که قوانین بین‌المللی را در سراسر جهان نقض می‌کند. با این حال، سؤال مهم این است که آیا این قطعنامه علیه ارتش یمن بازدارندگی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

پیش از هرچیز باید گفت که آمریکا از طریق این قطعنامه به دنبال قانونی جلوه دادن اقدامات ائتلاف دریایی خود در دریای سرخ است. ائتلافی که ناموفق بوده و شکل‌گیری مجدد آن را می‌توان به عنوان نقطه انتقال بحران از فلسطین اشغالی به دریای سرخ تحلیل کرد. در کنار این موارد، آمریکا برای احیای بازدارندگی فروپاشیده رژیم صهیونیستی، در حال تحمیل هزینه‌های بیشتر به منطقه و متحدان غربی خود است.

نکته مهم دیگر اینکه تاکنون تهدیدهای آمریکا علیه انصارالله برای جلوگیری از هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی فایده‌ای نداشته و یمن اغلب معادلات بازدارندگی آمریکا در منطقه غرب آسیا را نادیده گرفته است. حوادث ماه های اخیر نشان می دهد که یمن معادله ای دشوار برای غرب است. از زمان ورود یمن به جنگ، غربی ها دریافته اندکه «موضوع وحدت عرصه‌ها» از جنبه نظری فراتر رفته و وارد عرصه عمل شده است؛ بنابراین آمریکا و متحدانش به‌خوبی می‌دانند که مخاطب قطعنامه تصویب شده فقط یمنی ها نیستند و تردیدی وجود ندارد که با هر نوع تبادل آتش بین آمریکا و نیروهای یمنی، وضعیت منطقه می‌تواند از کنترل خارج شود.

در مجموع باید گفت که اجرای این قطعنامه ممکن است منجر به آشفتگی بیشتر در صحنه جنوب غرب آسیا شود که الزاما به نفع آمریکا و متحدانش نخواهد بود. از سوی دیگر، اراده انصارالله هم به این دلیل که تهدید ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان تا حدی مرتفع شده و هم به دلیل انگیزه اعتقادی قوی برای مقابله با رژیم صهیونیستی ، با واکنش‌های آمریکا مختل نخواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 6
    انصارالله یمن بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 1
    انصارالله مرد میدان وعمل است روزگار آمریکا سیاه خواهد کرد
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 6
    قال الحسین ابن علی (ع): انماالحیاه عقیده و جهاد
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 1
    چین و روسیه نمی دانستند که یمن برای کمک به مردم غزه کشتی های صهیونیستی را هدف قرار میدهند ؟ چین و روسیه فکر نمی کردند که بعد از این قطعنامه امریکا و انگلیس به یمن حمله کنند ؟ چین و روسیه چرا این قطعنامه را وتو نکردند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس