روایت المانیتور از محورهای گفت‌وگوی بلینکن و بن‌سلمان

وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در یک شهر تاریخی در غرب عربستان با ولیعهد حکومت این کشور در پشت درهای بسته دیدار کرد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در ادامه تور سفرهایش به غرب آسیا و پیش از عزیمت به اراضی اشغالی، با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

به نوشته پایگاه «العربیه»، پیش از انتشار گزارش دیدار بلینکن و بن سلمان، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، بلینکن دیداری نیز با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که همچنین در شهر العلا به سر می‌برد، داشته و با او درباره تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه مذاکره داشته است.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرد، بلینکن پیشتر با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی در شهر ابوظبی مذاکراتی داشته و در این مذاکرات «بر اهمیت جلوگیری از گسترش بیشتر جنگ تاکید کرده است.»

پایگاه «المانیتور» نیز گمانه‌زنی کرد که انتظار می‌رود بلینکن در جریان مذاکراتش با محمد بن سلمان درباره حملات ارتش یمن در دریای سرخ در حمایت از غزه بحث کرده باشد.

به نوشته پایگاه المانیتور، تور سفرهای سریع بلینکن به منطقه در پی ادامه افزایش نگرانی‌ها در خصوص جنگ رژیم صهیونیستی و حماس انجام شده است و یک مقام ارشد نیز گفت، یکی دیگر از محورهای دیدار بلینکن با بن سلمان، مساله به اصطلاح عادی سازی بالقوه روابط ریاض با رژیم صهیونیستی که به دلیل جنگ اخیر در غزه معلق شد، است.

بلینکن همچنین در جریان سفر روز یکشنبه‌اش به قطر گفت: «این جنگی است که به آسانی می‌تواند به نقاط دیگری تسری یافته و حتی باعث ایجاد ناامنی بیشتر و حتی رنج‌های بیشتر شود.»

یک مقام ارشد آمریکایی بیان داشت، نشست بلینکن با محمد بن سلمان، فرصتی برای آمریکا به منظور سنجیدن موضع عربستانی‌ها درباره فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است.

واشنگتن در حال حاضر بزرگترین حامی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بوده و بارها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در این باریکه را رد کرده است.

از سوی دیگر، آمریکا بزرگترین و مهمترین تامین کننده تسلیحات این رژیم در حملات گسترده علیه غزه به شمار می‌آید.

بلینکن پیش از سفر به قطر، در اردن حضور داشت. وزیر خارجه اردن ایمن الصفدی، روز یکشنبه میزبان همتای آمریکایی بود و با او درباره تحولات غزه و فاجعه انسانی فزاینده جنگ کنونی در نوار غزه رایزنی کرد.

بلینکن شنبه‌ شب پس از ترکیه و یونان وارد امان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس