فیلم دانکی سینمای هند ایران ستیزی

اکران عمومی درام اجتماعی جدید شاهرخ‌خان (که به پادشاه مسلمان بالیوود شهرت دارد و حتی گفته می‌شود از ناحیه پدربزرگ خود، اصلیتی ایرانی دارد) به نام «دانکی»، باعث نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش مشرق، آیا هند و صنعت سینمای پرکار و انبوه‌ساز آن، علیه ایران موضع گرفته و قرار است دست به تولید فیلم‌هایی ضدایرانی بزند؟ آیا کشوری که از دیرباز روابطی صمیمانه و دوستانه با ایران و ملت آن داشته، می‌خواهد در محصولات تصویری‌اش چهره‌ای منفی از مردم کشوری که چند دهه پیش با آن همسایه بوده، ارائه دهد؟

آیا برای هنرمندان سینمای هند که به‌صورت طبیعی از دیرباز و به‌دلایل تاریخی و سیاسی، با کشور پاکستان مشکل و زاویه داشته‌اند، حالا قرار است کشور دیگری را هم به این مجموعه دشمن‌ستیزی خود اضافه کنند؟

گفت و گوی اختصاصی مشرق با اکبرخان بازیگر و کارگردان سینمای هند:

همیشه نیمی از وجودم در ایران است/ با افتخار شیعه هستم/ نمی‌دانم چرا نمی‌شود در ایران فیلم رستم و سهراب را ساخت/ می‌توانیم در ایران فیلمی در قواره گلادیاتور بسازیم/ از ساخت سلام بمبئی خوشحالم

شواهد امر و واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده آن است که باید و می‌توان به این پرسش‌ها پاسخ منفی داد اما اکران عمومی درام اجتماعی جدید شاهرخ‌خان (که به پادشاه مسلمان بالیوود شهرت دارد و حتی گفته می‌شود از ناحیه پدربزرگ خود، اصلیتی ایرانی دارد) به نام «دانکی»، باعث نگرانی‌هایی در این رابطه شده و برای بسیاری این پرسش رامطرح کرده است که سازندگان این فیلم پیش خود چه فکر کرده‌اند که در یکی ازسکانس‌های آغازین آن، ایران و ایرانی را به‌صورت چهره‌های شرور و بدمن محصولات هالیوودی به نمایش می‌گذارند که بی‌هدف و به قصد کشتار، به‌سمت فراریان درمانده هندی شلیک می‌کنند ودست به تجاوزبه عنف می‌زنند.

موضوع چیست؟


قبل از هر چیز باید دید دانکی درباره چه چیزی صحبت می‌کند. خط اصلی داستان فیلم در ارتباط با مشکلاتی است که برخی از ساکنان هند برای مهاجرت غیرقانونی به غرب وکانادا دارند. اصلا نام فیلم لقب این‌گونه اقدامات واشاره‌ای به مهاجرت‌های توام با فرار و غیرقانونی است. شاهرخ‌خان و تاپسی پانو، بازیگران سرشناس هند در دانکی نقش کاراکترهایی را بازی می‌کنند که همراه دو دوست دیگر خود، به دنبال فرار و مهاجرت غیرقانونی به غرب هستند.

به این ترتیب، این داستان هیچ ارتباطی با ایران پیدا نمی‌کند و لحن انتقادی‌اش متوجه برخی سیاست‌های مهاجرتی کشور هند و ندانم‌کاری‌های مردمی است که قصد خروج غیرقانونی و قاچاق از هند را دارند اما این مهاجران قاچاق، هنگام سفر غیرقانونی خود از مناطقی چون پاکستان، افغانستان و ایران هم رد می‌شوند. در خاک ایران و در منطقه مرزی است که توسط نیروهای نظامی ایرانی دستگیر و مورد تحقیر و قتل قرار می‌گیرند.

گفت و گو اختصاصی مشرق با گلشن گروور بازیگر سینمای هند:

گلشن گروور: تهران از «میلان» هم زیباتر شده است/ ارزش برخی فیلم‌های ایرانی از فیلم‌های بین‌المللی بیشتر است/ فیلم مجید مجیدی مثل اشعار حافظ است

با آن‌که داستان دانکی در شرایط معاصر و روز رخ می‌دهد، فضای ایران هیچ شباهتی به فضای امروز ندارد و ماموران مرزی بیشتر شبیه ماموران دوران حکومت پادشاهی سابق هستند. لباسی که تن آنهاست و موسیقی که از رادیوی آنها پخش می‌شود (خواننده‌ای که صدایش بسیار شبیه ویگن است و ترانه‌ای عاشقانه می‌خواند که همه می‌دانیم در ایران امروز چنین چیزی غیرمعمول و اتفاق نیفتادنی است) این حس را به بیننده می‌دهد.

این گاف درشت نشان‌دهنده عدم شناخت سازندگان فیلم از فضای ایران امروز است. با این حال، سازندگان فیلم برای خلق هیجان و تنش، رفتاری خشن و غیرمعمول را برای نیروهای نظامی مرزی ایرانی ترسیم می‌کنند که طی آن، فرمانده ایرانی ابتدا سه مهاجر هندی را به ضرب گلوله به قتل می‌رساند و بعد به کاراکتر اصلی زن فیلم تعدی می‌کند.


فیلمساز ناآشنا با کشور همسایه


کارگردان فیلم راجکومار هیرانی از چهره‌های مطرح سینمای هند است. چند ساخته قبلی او که با موفقیت بالای مالی در جدول گیشه سینماهای هند روبه‌رو شده‌اند (و جالب این‌که تعدادی از آنها طی سال‌های گذشته در تلویزیون ایران هم بارها به نمایش درآمده‌اند)، روی معضلات و مشکلات موجود در جامعه هند پرداخته و با زبانی طنز و گزنده به بررسی و انتقاد از کاستی‌ها و نابسامانی‌های موجود در جامعه این کشور پرجمعیت و رنگارنگ از لحاظ قوم و مذهب پرداخته است.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا فیلمسازی که نسبت به مسائل و مشکلات موجود در کشورش آگاهی و حساسیت دارد و به شکلی دقیق و جذاب به طرح غیرشعاری آنها در فیلم‌هایش می‌پردازد، چگونه تا این حد نسبت به اوضاع و شرایط کشور قدرتمندی که چند دهه پیش با آن همسایه بوده بی‌اطلاع است که چنین گاف‌بزرگی را مرتکب می‌شود.

از این نظر فقط باید تاسف خورد که هنرمندانی ازکشور که بیشترین تعامل‌های فرهنگی را درقرن‌های گذشته با ایران داشته‌اند و ادعای روشنفکر بودن کرده و می‌گویند با تاریخ و مسائل همسایگان خود نیز آشنا هستند، دست به چنین اشتباه تاریخی بزرگی می‌زنند. شاید بد نباشد کسانی از هموطنان ما دیداری با راجکومار هیرانی داشته و شرایط روز ایران را برایش توضیح‌دهند تا متوجه شود چه خطایی کرده است.



استثنا یا یک رویه معمول؟


حالا این پرسش می‌تواند مطرح شود که آنچه در دانکی رخ داده یک استثنا و تنها یک مورد زودگذر بوده یا باید آن‌را یک سیاست کلی قلمداد کرد که قرار است در آینده ادامه داشته باشد و باز هم شاهد تولید تعداد دیگری از فیلم‌هایی باشیم که ایرانی‌ها را منفی و خشن به نمایش می‌گذارند.

صنعت سینمای هند در شهر مومبای و مرکز سینمایی آن بالیوود، سالانه حدود ۸۰ محصول هندی زبان تولید می‌کند که ستارگان مشهوری را در نقش‌های محوری خود دارد. این فیلم‌ها در ژانرها و گونه‌های متعدد و متنوعی تولید می‌شوند که یک سر آن ملودرام‌های خانوادگی و عاشقانه‌های جوان‌پسند است و یک طرف دیگر آن اکشن‌های ماجراجویانه و دلهره‌آور.

بین این همه طیف متنوعی از گونه‌های مختلف، خود را به نمایش و در معرض دید تماشاگران انبوه خود قرار می‌دهند. تا اینجای کار، دانکی حکم یک استثنا را دارد که البته نباید به آسانی از کنارش رد شد. تا قبل از این فیلم یا فیلم‌هایی در بالیوود ساخته نشده که ایران یا یک ایرانی شخصیت منفی داستان آن باشد و در بین تولیداتی که در یک‌سال اخیر تهیه و آماده نمایش شده نیز، نمی‌توان به چنین موردی برخورد.

در بین انبوه تولیدات بالیوود تا امروز این پاکستانی‌ها بوده‌اند که به صورت شخصیت‌هایی منفی به تصویر کشیده شده‌اند.

این مسأله می‌تواند حکایت از این نکته بکند که ترسیم و ارائه چهره‌ای خشن و خبیث از ایران و ایرانی در تولیدات بالیوودی قرار نیست به صورت یک رویه دائمی درآید و تماشاگران فقط با یک مورد استثنا طرف بوده‌اند. در بین انبوه تولیدات بالیوود تا امروز این پاکستانی‌ها بوده‌اند که به صورت شخصیت‌هایی منفی به تصویر کشیده شده‌اند.

دلیل آن هم کاملا آشکار است. بعد از جدایی پاکستان از هند و تاسیس کشور مستقل پاکستان، روابط بین دو کشور همسایه هند و پاکستان همواره با تنش، جنگ و درگیری همراه بوده است.

این درگیری فرصت مناسبی برای اهالی صنعت سینمای هند فراهم کرده تا دست به تولید انبوه فیلم‌هایی بزنند که در آن پاکستانی‌ها دست به انواع و اقسام شرارت‌ها و درنده‌خویی‌ها بزنند و در پایان ماجرا، توسط قهرمانان خوش‌چهره بالیوودی به‌سزای اعمال خود برسند.

نکته جالب توجه این است که طی دهه‌های گذشته که دو کشور رابطه دوستانه‌ای نداشته و نمایش عمومی تولیدات بالیوودی درپاکستان ممنوع بوده، تماشاگران علاقه‌مند پاکستانی همین فیلم‌های‌هندی ضدپاکستانی رابه صورت قاچاق تهیه و تماشا کرده‌اند!

یک اتفاق بعید


اما بعید به نظر می‌رسد که مشابه چنین چیزی در رابطه با دو کشور ایران و هند تکرار شود. دو کشور ایران و هند و مردم آن، سال‌هاست به شکلی صلح‌آمیز و دوستانه در نزدیکی یکدیگر زندگی کرده و همیشه با لحنی محبت‌آمیز درباره یکدیگر سخن گفته‌اند. جا دارد رویکردهای نهادهای سینمایی کشور با رایزنی و فعالیت‌های فرهنگی در رابطه با نوع ترسیم احتمالی چهره ایرانی در تولیدات هندی صورت گیرد، تا بعد از این شاهد وقوع اتفاقاتی از قبیل دانکی نباشیم.

بوی توطئه از نزدیکی دولت هند به غرب


البته سیاست همیشه تاثیر خود را بر مناسبات سینمایی و فرهنگی می‌گذارد و شاید بتوان گفت نزدیکی بیشتر این روزهای دولت حاکم هند به غرب و آمریکا، شاید زمینه را برای نمایش صحنه‌هایی شبیه آنچه در دانکی دیده می‌شود، فراهم کند.

با وجود این، روابط دیرینه هند و ایران که مربوط به امروز و دیروز نیست و قدمتی به‌ طول کل تاریخ دارد، می‌تواند زمینه وقوع چنین چیزهایی را به حداقل برساند و سینما را وسیله‌ای برای نمایش دروغ و تحریف واقعیت‌ها قرار ندهد. ضمن آن‌که افزایش تعاملات فرهنگی و سینمایی می‌تواند جلوی دسیسه‌چینی‌های غرب را در آلودن روابط تاریخی دو کشور خنثی کند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    18 2
    هندوها اسرائیل بعدی هستن که با مسلمانان مشکل دارن و درگیر خواهند شد.نخست وزیرشون خطر میزنه
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      1 12
      هند مال این حرفا نیس. ارتش عربستان در کسری از ثانیه هند را با خاک یکسان می کند
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      7 1
      ارتش عربستان این وسط چه کاره هست همین الان که دارن مردم غزه رو روز وشب بمباران میکنن این ارتش کجاست که اون موقع بیاد کمک مسلمانان هند؟همین الان فلسطینی های عرب رو ول کرده اونوقت برای هندی ها دل میسوزونه
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    17 4
    هند در پیت واسه ایران شاخ شده-عُرضه داری برو توالت عمومی بساز مردمت کنار خیابون ها ادرار نکنن- کی به سینمای هند اهمیت میده-تقصیر صدا و سیماست -برای پُر کردن انتن فیلم های چرت هندی پخش میکنه
    • DE ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      6 1
      تا حالا هند نرفتی وگرنه این حرف را نمیزدی. در هند چندین نسل در خیابان به دنیا میآن، در خیابان زندگی میکنن و بچه دار می‌شوند و در خیابان میمیرند، برده داری و خرید و فروش انسان معمولی است، تجاوز به کودکان و کشتن آنها یک رسم عادی است، بی‌رحمی و دروغگویی آزار و اذیت و کشتن حیوانات، شارلاتانیسم و خراب کردن هر چیزی که سالم است یک امر عادی است و هیچ چیز سالم و تمیزی چه در اتوبوس و قطار و رستوران نمیبینید، حسادت و خشم نسبت به بالادست و زیردست، دزدیدن، فروش کودکان خانواده ی خود و بستگان طبیعی است به طور کلی یک جامعه ی بی‌رحم و مروت با یک جمعیت کمتر از یک صدم درصد ۰/۰۱سرمایه دار و مشخصه که صهیونیزم در این لجن سرا مانند یک مگس به دنبال عفونت می‌گردد. فقط در بین اقلیت مسلمان انسانیت و عواطف انسانی و خانوادگی وجود دارد. این تجربه ی شش سال کار و زندگی در هندوستان است.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      2 0
      عزیز جان تو هم حرف من رو تکرار کردی که -منم حرفهای تو رو زدم
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    10 0
    هند و اسرائیل ارتباطات تنگاتنگی دارند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 3
    هندی ها نسبت به فتح هند توسط نادرشاه موضع منفی دارند و این موضع حتی در بین مسلمانانشان هم هست به هر حال هند یکی از ایالات ایران در زمان هخامنشیان بوده ولی تقویت نگاه ضد ایرانی هندی ها ناشی از استعمار انگلیس است آمریکایی ها احمق تر از این حرفها هستند که از طریق هند با ایران خصومت کنند چون هند را یک بازار کالای آمریکایی میبینند ولی انگلیسها هنوز به هند امید دارند
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 0
    باسانسور و دوبله فیلمهاشونو از تلوزیون پخش کردیم کلی واسشون کشته مرده ساختیم حالا به دستور ارباب اسرائیلی دارن مزدمونو میدن
  • adrian DE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 0
    موضوع ترویج ایین و مراسمات هندو توسط دولت به شدت مسلمان ستیز هند است.
  • رضا IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    7 0
    کریدور هنداسراییل با عملیات حماس رفت هوا،زورشون اومده میخوان تلافی کنن
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 1
    مرگ بر هندوستان غارتگر
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 5
    هندی های وحشی بی فرهنگ
    • نادر IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      1 1
      اتفاقا هندیها بسیار آدمهای احساسی ومهربانی هستند کافیه چند وقت آنجا زندگی کنید .ولی متاسفانه بخاطر دولت تندرو هندو بر سر کار وروابط ویژه ای که این دولت با اسرائیل داره سینمای هند دچار خود شیرینی شده..من‌در هند دیدم که چقدر مردمش به ایرانیها احترام‌میزارند شاید یکی از دلایل ساخت هم چین‌فیلم‌هایی خراب کردن ذهن‌مردمشونه
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 6
    بیش از 80 درصد فیلمهای غربی به شرارت های امریکا اشاره میکنن و دربارش فیلم میسازن . یعنی هدفشون دشمنی و بد جلوه دادن امریکاست ؟؟ اسمش روش هست ... این فقط فیلمه . همین
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 2
    حالا باید بشینیم غصه گاوپرستا هم بخوریم
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 4
    والا اعتماد داخلی هم به نیروی انتظامی کاهش پیدا کرده...شاید دلیلش هم باز بودن دست پلیس و کارمندان دولت نسبت به جان و مال و ناموس مردم باشد که کلیپهای آن در مجازی به وفور یافت می‌شود و هیچگونه رسیدگی هم در کار نیست
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      2 1
      تو هم مثل نشریات غربگدا از خودت امار سازی میکنی؟ از کجا فهمیدی اعتماد مردم به پلیس کم شده؟ از برخورد با ۴ تا بی حجاب؟ چطور پلیسی که جونش رو برای امنیت مردم کف دست میذاره خوبه اما پلیسی که فکر امنیت اخلاقی جامعه ست بده؟
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      چه ربطی داره کجا به ناموس مردم تعرض شده چرا تهمت الکی به نیروی انتظامی میزنی هند یه غلطی کرده یه حرف مفت بی سندی رو در غالب فیلم زده تو چرا این حرف رو میزنی اونا اینقدر پلیسشون فاسده که تو فیلماشون پر از پلیس رشوه بگیر ومسئله دار هست اون وقت شما الکی جو میدی که چی ؟
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    کجای نظر من درباره ساخت فیلم و سریال از آثار تاریخی وادبی که پر از حکمت هست وخودشون گاهی فیلمنامه هستند بد بود که منتشر نشد؟
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 1
    هندی ها خیلی از ماها بهترن انسان های آرامی هستند ولی ما ایرانی ها فقط می‌خواهیم دعوا کنیم و ضعیفتر از خودمان را له کنیم یا سوژه ای بدبخت پیدا کنیم و آن را مسخره کنیم، هند اگر جمعیتش کم بود خیلی کشور خوبی میشد،مشرق منتشر کن
  • RO ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    هند بنا به آمار فاسد ترین کشور روی زمین هست و با این جمعیت و پیدا شدن شکنجه گاه ها در داخل کارخانه ها نشان میدهد که این کشور با چه مشکلاتی بایستی سر و کار داشته باشد. مردمی به ظاهر مظلوم ولی فمینیسم در میان مردم این کشور چنان موج میزند که در غرب هیچ مردی دوست ندارد با زن هندی در ارتباط باشد چون عاقبتش زندان هست. در خود هند ببینید حالا چه خبره! گول فیلم هاشون رو نخورید زندگی شون عین مردن هست!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    در فیلم دیگری به اسم جوان اسم بازیگر منفی فیلم ایرانی هست
  • hop IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    متاسفانه تبلیغات علیه کشورمون در جهان زیاده یادمه یه پرسش در کشورهای غربی در مورد ایران پرسیده بودند که ایران کجاست؟ اکثر مردم یا نمیدونستن یا فکر میکردن همون افغانستانه!! واقعا چه انتظاری دارید از جهان وقتی سپاه ما رو تروریستی میدونند و مسلمانها رو داعشی معرفی میکنند و قرآن شریف رو آیات شیطانی لقب میدن ومیسوزونن در حالی که اسامی مقدس مریم عیسی و... از دین خودشون هم داخلشه و اصلا نمیدونن! فقط تبلیغات و لجن پراکنی باعث این اتفاقات میشه متاسفانه با پول زیاد و تبلیغات قبول کنید هر کارگردان و بازیگری ممکنه حاضر بشه در ازای پول هر فیلمی بسازه.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    این بیت بیدل وصف حال هندی هاست: در وطن،ز اندیشه ی غربت، وطن گم کرده ام
  • BE ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 0
    دلیل دارد بابا جان! بزرگترین معبد بهایی ها و تعداد کسانی که به این مذهب گرویده اند در هدوستان است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس