به گزارش مشرق، کانال تلگرامی فحوا نوشت:

بازگشت سرمایه

تمام ایرانیان مقیم سراسر جهان، جز اقلیتی اندک، دل در گرو میهن خود دارند و برای اعتلای نام آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. اگرچه برخی از ایشان انتقادات جدی به وضعیت ادارۀ کشور دارند، اما هیچ‌کدام مغرض و دشمن ایران و ایرانی نیستند. این سرمایۀ عظیم ملی متأسفانه پراکنده شده و در اختیار دیگران قرار گرفته است.

وعدۀ انتخاباتی ابراهیم رئیسی مبنی‌بر فراهم‌کردن زمینۀ مهاجرت معکوس ایرانی‌ها، سخنان محسنی اژه‌ای در مورد بلامانع‌بودن بازگشت بسیاری از ایرانیان مهاجر، سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر بلامانع‌بودن بازگشت نصرالله معین به کشور با حمایت اخیر قوه قضائیه و وزارت امور خارجه را باید به فال نیک گرفت و نشانه‌ای از عزم دولت برای بازگرداندن سرمایه‌های انسانی دانست.

تأکید سخنگوی قوۀ قضائیه بر منفعت برخی در تفرقه‌افکنی و ممانعت از بازگشت این افراد به‌خوبی نشان می‌دهد که با درک فرصت‌های بالقوۀ حضور آن‌ها در کشور، جدیت فراوانی در این زمینه وجود دارد.

البته اگر قرار است تدبیری برای بازگشت این سرمایه‌ها اتخاذ شود، باید همۀ ایرانیان خارج‌نشینی را شامل شود که در سودای بازگشت به ایران هستند.

باتوجه‌به فضاسازی‌ها علیه ایران، اعتمادسازی برای این افراد و تدبیر سازوکارهایی برای اطمینان‌بخشی نسبت به عدم برخورد نهادهای قضایی و امنیتی پس از بازگشت، می‌تواند از نخستین گام‌های هموارسازی مسیری باشد که مقصد آن ایران است. طبیعتاً در چنین شرایطی روایت‌های نخستین افرادی که برمی‌گردند بسیار مهم است و اگر افرادی همچون «معین» راوی این شرایط باشند، می‌توان انتظار داشت که ایرانیان بیشتری به فکر بازگشت بیفتند.

باید توجه داشت برای کسی که سال‌ها در کشوری دیگر زندگی کرده، آسان نیست که سرمایه‌های خود را رها کرده و به ایران بازگردد، اما اگر حضور موقت او با تجربیات خوشایندی همراه باشد، می‌توان به تکرار این سفرها و در نهایت بازگشتش امیدوار بود.

نکتۀ مهم دیگر مهیا ساختن بسترهای فعالیت این افراد است؛ اگر از حضور هنرمندی مثل «معین» استقبال می‌کنیم باید بدانیم که اگر امکان برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم نداشته باشد، در واقع حق حیات از او سلب شده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    مقاله جالبی بود
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    ببینم می تونید جذبش کنید یا نه.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    نه
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    دل در گرو میهن ندارند اما مسئولان بی کفایت نه
  • US ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    چو ایران نباشد تن من مباد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس