کد خبر 1562720
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
‌

در بیانیه دومی که منوتو در دی‌ماه منتشر کرده، اشاره به تحولات منطقه را حذف کرده و صرفا اعلام کرده که قادر به مدیریت تلویزیون منوتو با سازوکار تبلیغاتی نیست.

سرویس سیاست مشرق- شبکه منوتو با انتشار یک بیانیه، اعلام کرد که این تلویزیون از تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، تعطیل خواهد شد. این شبکه پیش‌تر در آبان‌ماه اعلام کرده بود که به دلیل «بی‌ثباتی و تحولات منطقه، ادامه این مدل تلویزیون تجاری غیرممکن شده» و به‌زودی فعالیت منوتو را متوقف خواهیم کرد. انتشار بیانیه ابتدائی منوتو و اشاره به حوادث منطقه، پرسش‌هایی را در ذهن کاربران ایجاد کرد که درگیری رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت در منطقه، چه ارتباطی با شبکه‌ منوتو در لندن دارد.

به همین خاطر، در بیانیه دومی که منوتو در دی‌ماه منتشر کرده، اشاره به تحولات منطقه را حذف کرده و صرفاً اعلام کرده که قادر به مدیریت تلویزیون منوتو با سازوکار تبلیغاتی نیست. همین موضوع دلیلی شده تا بار دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به بیانیه دوم نیز بازخورد مثبتی از خود نشان نداده و به مدیران این شبکه اعتماد نکنند.

از طرفی واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به خبر تعطیلی شبکه منوتو نشان می‌دهد که این شبکهفارسی زبان محبوبیت خود را در جامعه ایران از دست داده است. بخصوص در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که صراحتاً جوانان را به خرید اسلحه و خرابکاری در خیابان دعوت می‌کرد.

استقبال براندازان از تعطیلی شبکه منوتو +عکس

افزوده بر این، نحوه فعالیت شبکه منوتو محل اختلاف تجزیه‌طلبان و سلطنت‌طلبان نیز شده است. چند ماهی است که این دو گروه اپوزیسیون، یکدیگر را مقصر شکست اغتشاشات ۱۴۰۱ معرفی می‌کنند و همین علت سبب شده تا براندازان هم نسبت به تعطیلی این شبکه خوشحال شوند. از جمله علل خوشنودی براندازان از تعطیلی این شبکه، عادی‌سازی و سفیدشویی از دیکتاتوری رژیم پهلوی بوده که این مورد، نقطه مشترک مخالفان شبکه‌ منوتو در بین اپوزوسیون بوده است.

علت ورشکستگی منوتو چیست؟

پس از بیانیه اول منوتو، علت اصلی ورشکستگی این شبکه در رسانه‌ها بررسی شد. یکی از این دلایل، اسناد هلدینگ مرجان، اسپانسر تلویزیون منوتو بود که در این ۱۴ سال، حمایت مالی این شبکه‌ را برعهده داشته است. این هلدینگ انگلستانی از سال ۲۰۲۱، با ۴۶ میلیون پوند بدهی در آستانه ورشکستی قرار میگیرد. افزوده بر این منبع درآمدی تلوزیون منوتو تبلیغات بازرگانی است و درآمد سالانه این شبکه از این منبع، یک میلیون و ۱۹۰ هزار پوند بوده است. این درحالی است که مخارج تلوزیون ۱۸ تا ۲۰ برابر این درآمد بوده و طی دو ماه اخیر، مورد انتقاد بسیاری از فعالان رسانه‌ای معاند در خارج از کشور قرار گرفته است. معاندین نسبت به ولخرجی‌های منوتو در تولید برنامه‌های ویژه و دعوت از مهمانان نه‌چندان مهم اما با مخارج بالا، انتقاد کرده بودند.

استقبال براندازان از تعطیلی شبکه منوتو +عکس

استقبال براندازان از تعطیلی شبکه منوتو +عکس

ولخرجی‌های شبکه منوتو در اسناد دیگری همچون بیلان یا ترازنامه مالی این شبکه در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز هویدا است. در این بیلان مشخص است که منوتو طی سال های ۲۰۲۰، ۲۳ ملیون پوند و سال ۲۰۲۱، ۲۲ میلیون پوند دریافت کرده است. انتشار این ترازنامه اعتراضات بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته بود. شهرام همایون، فعال رسانه‌ای سلطنت‌طلب در واکنش به این ترازنامه گفته بود: «بعضی از کشورها بودجه‌هایشان سی میلیون دلار است. بانی خیر منوتو در این سال‌ها چه کسی بود؟»

استقبال براندازان از تعطیلی شبکه منوتو +عکس

با این اوصاف، همکاران سابق منوتو نیز اعترافاتی درباره حامیان مالی اصلی این شبکه در فضای مجازی منتشر کردند. حسن اعتمادی که از روزهای اول ایجاد شبکه منوتو به این مجموعه پیوسته بود، در یک گفتگوی اینترنتی افشا کرده بود که بودجه شبکه من‌وتو، دولتی است و از سوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا تأمین می‌شود و هدف من‌وتو براندازی است.

اعتمادی بیانیه اول منوتو را دارای ابهام و خطا خوانده بود و ادعا کرده بود که در آن روز های اول، چند شرکت آمریکایی به عنوان اسپانسر، برنامه‌های این شبکه را پسندیده و اعلام حمایت کردند و همچنین قصد دارند که اگر در آینده در ایران اتفاقی افتاد، از طریق این شبکه در ایران منافع اقتصادی و تجاری برای خود دست و پا کنند.

بخشی از بازخورد مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به تعطیلی منوتو را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    47 17
    با تخته شدن منوتو نان مشتی بی شرف آجر شد. جو جو می موندی .
    • علی ایرانی (جوان دهه هفتادی) IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      24 22
      بچه که بودم خدا بیامرز مامان بزرگم همیشه بمن می‌گفت: پسرم هر که با آل علی درافتاد... ورافتاد اون موقع خیلی متوجه منظورش نمی‌شدم. اما الان میفهمم که یعنی چه... یعنی هر که با رهبرم سید علی در افتاد ... ور افتاد.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      4 3
      محاله تلوزیون خونه مردمو ول نخواهند کرد
  • سیامک DE ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    25 11
    این دو شبکه خبیث و شیطان صفت(منوتو -اینترنشینال) شبکه های حامی صهیونیستیها هستند از این روی بدلیل اینکه خبرهایشان نیز به بیرون درز پیدا نکند بنابرین فقط افرادی را استخدام کرده و میکنند که بهایی و یا یهودی ایرانی ضد ایران باشند .در این دو شبکه اصلأ کارمندان مسلمان پیدا نخواهید کرد
  • ازجانبازان دوران جنگ IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    33 14
    مشتی فاحشه وخودفروش ووطن فروش دورهم جمع بودندمثل ندااصفهانی واون گیس دارای دوجنسه خدالعنتشون کند
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    22 4
    کی فکرشو میکرد حماس باعث تعطیل شدن این شبکه بشه البته حالا راز این که شبکه منو تو هی به حماس میگه تروریست چیه
  • حسین IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    17 4
    11بهمن تاریخ مناسبی نیست یا 26دی برید یا 12 بهمن خودتونم دلیلش رو میدونید
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    3 3
    اینم کار خودشونه
  • کوانتوم IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    11 3
    این عاقبت تمام آنهایی ست که خاک وطن را به کف زدن اجنبی فروخته اند. منتظر باشید تا تاریخ برای شما هم تکرار شود
  • اولدوز IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    13 1
    آیا می دانید هیچ موجودی اجازه نمیدهد غریبه ای وارد حریم زندگی او شود چه به صورت دسته جمعی چه انفرادی از حریم خودش دفاع می کند اما موجودی به نام خائن هست که به شغل وطن فروشی مشغول می باشد و راه را بر دشمن هموار می کند تا کشورش را به باد فنا دهد این افراد از حیوانات کمتر هستند
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    21 8
    یک شبکه کوچک با پرسنل محدود در چندسال رهبری و مدیریت فکری جانعه ایران رو به دست گرفت و کل دبدبه و کبکبه رسانه تعطیل میلی رو به چالش کشید.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      10 1
      همینو بگو ! صدا و سیمای میلی شونصد برابر من و تو هزینه میکند اما روز به روز مطرود تر و بی خاصیت تر میشه !
  • محموداعرابی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 3
    گنده تر از اینا بودند که میگفتن جمهوری اسلامی ایران نباید باشه و الان نیستند و الحمدالله جمهوری اسلامی هرروز با صلابت تراز قبل هست و خواهدبود زیر پرچم امام زمان عج
  • مصطفی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    10 8
    خداوکیلی قیافه این دو تا (امید و سالومه) مثلی سنگدون مرغ نیست گِرد و استوار در گوشه ای تنها با دلی پر از سنگ و چلقوز. یه چیز دیگه؟ این منفی و مثبت بی خاصیت که گذاشتید جان در بدن ندارند!
  • محمود IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 2
    اینقدر کانالهای دیگه هست اونارو نگاه می‌کنیم
  • احمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 0
    اشتباه نکنید این مثل هر که با آل علی در افتد ور افتاد، برای نظام و حکومت امیر المومنین علی (ع) بود که ایشان بارها فرمودند: در نظام و حکومت من، نباید یک فقیر باشد یا پدری شرمنده ی بچه ها خود، از فقر و بی چیزی باشد، در حال حاضر فقر، بیکاری ، تورم و گرانی در جامعه بیداد می کند و رییس جمهوری عزیز ما هم که نتوانست به شعارهایش تحقق ببخشد.اشتباه نکنید عزیزان من،
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    12 2
    شبکه من و تو محبوب مردم ایران بوده و خواهد بود ، قراره که با اسم جدیدی شروع به کار بکنه .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 1
    این شیطان صفت‌ها معلوم نیست چه خوابی واسه مردم بدبخت وساده ایران دیدن هیچ بعید نیست با یه شبکه دیگه دوباره بیان .خدا آوارشون کنه بی وطن های کثیف.
    • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      2 1
      خودتی بیشرف و بی وطنی انشالله خدا تو رو آواره کنه و بهت بدتری بده الهی آمین 🤲🏻
  • جمال IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    3 0
    هر آمدن رفتنی هم دارد نه خوشحالی دارد و نه ناراحتی. چای دبش خورها را چه کنیم
  • بردیا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 1
    نههههههه بفرمایید شام چیییییییییییییی پسسسسسسسسسسسسسسسس
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    باسلام یک منفور کمتر و جالبه گفتن پول یک قهوه من که اصلا قهوه نمی‌خورم فقط میتونم فحش قوای بدم
  • صادق IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    3 1
    آقایان ذوق زده از تعطیلی شبکه منو تو . حتما حقیت اتفاقات سیاسی ایران . وافشای دزدی غارتگران بیت المال را میخواهند از طرف تلوزیون میلی ایران بشنوند وپیگیری کنند .؟
  • رسول IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 1
    تعطیلی من و تو پایان کار این نر و ماده های وطن فروش بهایی نیست..... پایان کار... تو گونی... در مسیر تهران...
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 1
      فقط توی گونی رفتن بلدی؛ قشنگ؟
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 2
    حیف شد برنامه ها علمیش عالی بود روشنگریش عالی بود خیلی مردم ایرانو آگاه کرد
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شبکه کلا یه سرگرمیه...خیلی تو بهرش نباید رفت.. حالا این نشد اون ..اون نشد این فقط نگاه کنیم تا بگذره چون میگذرد غمی نیست باتشکر
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    این شبکه ازوقتی که جهتش عوض شد مخاطباشو از دست داد خیلیها دیگه نتونستن رصدش کنن..آره وگرنه سیاسی بودنش بخوره توسرش یه شبکه که این همه سال بدون تبلیغ دوام اورد باید جایزه هم بهش بدن...البته یه روزایی میگفتن صاحب شبکه خانم گوگوش هست که خیلی وقت نیست از صحنه رفتن کنار و خانه دار شدن...
  • ناشناس IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    جالبه انگار همه هم ماهواره دارن هم از شبکه ی ملعون منو و تو دیدن میکنند هم متنفرند آقا چند چندین وقتی ازش بدتون میاد چرا نگاه میکنید البته بیطرفانه میگم
  • مینا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    کامنتارو که خوندم به شدت ناراحت شدم، خیلی بی رحمین و بی...... شبکه منوتو بهترین شبکه ای بود که تاحالا دیده بودم. همچنین طرفدار هاش از شما هیتر ها بیشتره.
  • ایرانی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    الحمدلله رب العالمین که در آغاز دهه فجر هم تیم ملی فوتبال ایران صعود کرد و هم شبکه منوتو تعطیل شد! و خوشحالی مان در دهه فجر امسال بیشتر شد. خدایا شکرت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس