سهرابیان - علی نعمتی

سرنوشت مقصران اصلی دو تیم سرخابی پس از دربی ۱۰۲ و تأثیرگذاری شان در مهمترین اتفاقات روزهای آخر نیم فصل اول بار دیگر موضوع نقش مربی و شرایط روحی روانی در فوتبال را پررنگ کرد.

سرویس ورزش مشرق - فوتبال یک کار تیمی و گروهی است و همه باید در جایگاه خود کارشان را به درستی انجام دهند تا یک تیم پیروز شود. نقش تیم بیرون از زمین به اندازه ۱۱ بازیکنی که درون زمین هستند اهمیت دارد.

یکی از مهمترین دلایل در فوتبال برای پیروزی یک تیم رابطه عاطفی و اعتماد میان بازیکن و مربی است. به قول قدیمی‌ها مربی باید کاری کند که بازیکن به خاطر او سرش را جلوی توپ بگذارد.

گاهی در فوتبال بازیکن به لحاظ آمادگی جسمانی مشکلی ندارد و صددرصد است اما درون میدان مسابقه فقط ۴۰ درصد کیفیت خود را به نمایش می‌گذارد و برعکس، در تیم‌های مربیان روانشناس بازیکنی که از نظر آمادگی بدنی ۴۰ از ۱۰۰ باشد، درون میدان مسابقه با انگیزه و برتری روانی کمبودش را جبران می‌کند.

سرنوشت متفاوت مقصران دربی؛ دو مدافعی که یکی محو شد دیگری ستاره/ احیای سهرابیان با تدبیر نکونام!

جواد نکونام از مکتب پاس می‌آید، مکتبی که مربیانش در طول تاریخ به روانشناسی مشهور بودند. او در دربی با اشتباه فردی آرمین سهرابیان به حریف گل تقدیم کرد، گلی که نزدیک بود به قیمت شکست تیمش تمام شود. او آرمین را تعویض کرد تا دیگر یک هدف مشخص برای انداختن گناه شکست برای همه وجود داشته باشد.

اما نکونام بعد از بازی هنرش را نشان داد، او در رختکن سهرابیان را بهترین بازیکن تیمش نامید و در کنفرانس بعد بازی هم همین ادعا را تکرار کرد و اینکه هر بازیکنی ممکن است یک لحظه تمرکزش را از دست بدهد و اشتباه کند.

دیدیم که بعد از اشتباه علی نعمتی در همان دربی چه بر سر او آمد و این مدافع تا امروز دیگر نتوانسته به کیفیت قبلی برگردد. در مقابل آرمین سهرابیان ۵ روز بعد از دربی جلو آمد و با ضربه سر، گل اول تیمش را در دقیقه ۴۲ وارد دروازه نساجی کرد تا تیم نکونام با یک برد چهار بر صفر دوباره احیا شود.

سرنوشت متفاوت مقصران دربی؛ دو مدافعی که یکی محو شد دیگری ستاره/ احیای سهرابیان با تدبیر نکونام!

بعد از تساوی نگران کننده استقلال در هفته ماقبل پایانی روبروی گل گهر این آرمین سهرابیان بود که بار دیگر جلو رفت و دوباره با یک ضربه سر، سنگ بنای پیروزی تیمش و در نهایت قهرمانی نیم فصل را گذاشت.

سهرابیان که در کار دفاعی می تواند یکی از خوب های این فصل از لیگ برتر باشد وقتی جلو می‌آید و گل هم می‌زند، خودش را در قامت یک مدافع سرنوشت ساز و تعیین کننده نیز معرفی می‌کند. فوتبالیستی که پس از دربی به راحتی ممکن بود وارد دوران افت و بحران شود و به همین راحتی استقلال او را از دست می‌داد اما درایت نکونام باعث شد آرمین برای آبی‌ها حفظ شود.

این موضوع البته به شکلی دیگر از سوی یحیی هم تکرار شد و او نیز پس از دربی با اشاره مستقیم به اشتباه داوری در اعلام ضربه پنالتی به سود استقلال قصد کاهش فشار از روی علی نعمتی را داشت اما اشتباه مجدد نعمتی در حدفاصل دربی تا بازی هفته ماقبل آخر و اخراج مجدد در دیدار با شمس آذر مشخص کرد این بازیکن تحت تأثیر اتفاقات دربی هنوز نتوانسته خودش را احیا و شرایط روحی اش را به آنچه برای یک فوتبالیست حرفه ای لازم است برگرداند. حضور چند دقیقه ای نعمتی در دیدار آخر پرسپولیس روبروی مس رفسنجان نیز نتوانست کمکی در این زمینه به او باشد.

سرنوشت متفاوت مقصران دربی؛ دو مدافعی که یکی محو شد دیگری ستاره/ احیای سهرابیان با تدبیر نکونام!

مقایسه تعداد گلهای این دو مدافع در این نیم فصل هم مشخص می کند روحیه جنگندگی و مبارزه در هر یک از آنها تا چه اندازه زیاد و کم است. علی نعمتی تنها گلش را در دیدار با آلومینیوم اراک در هفته اول زد که سه امتیازی هم بود و آرمین سهرابیان با ۳ گل در نیم فصل اول مقابل ذوب آهن (۱-۱)، نساجی مازندران(۰-۴) و پیکان (۱-۲) به کار خود پایان داد که از این سه گل دو گل در کسب ۴ امتیاز استقلال برای صدرنشینی و قهرمانی نیم فصل تأثیر مستقیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هوشنگ IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    9 0
    درسته
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    جواد لالیگایی کجا یحیی دلال کجا؟یکی به دنبال رشد و ترقی بازیکناش اون یکی هم فقط دنبال حق دلالی
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 5
    شر ور نگو مشرق استقلالی اهههه
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 4
    خخخخخخخخخخخخخخخخ یادت باشه آخر فصل این حرفا را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس