اصلاح‌طلبان

اختلافات میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان شدت گرفته است. در حالی که برخی احزاب بر حضور در انتخابات تاکید دارند، برخی دیگر خواستار عدم مشارکت هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در آخرین انتخابات که دو سال قبل برگزار شد، نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که جایگزین شورای سیاستگذاری شده بود نتوانست به تصمیم واحد برسد و از ۳۱ حزب و گروه، در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۱۴۰۰ نامزد معرفی کرده و ۱۵ گروه امتناع کردند. خروجی این روند به علاوه ‌برخی فشارها و توهین‌ها، اعلام استعفای بهزاد نبوی بود. قبل از او هم محمدرضا عارف و موسوی لاری به خاطر فشار و توهین برخی افراطیون مدعی اصلاحات، از ریاست و نائب رئیسی شعسا (شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) کناره‌گیری کرده بودند و شعسا منحل شده بود.

اکنون در حالی که احزابی مانند کارگزاران وارد گود شده‌اند، حزب اتحاد ملت و برخی گروه‌های همسو خواستار تحریم هستند. در همین حال آذر منصوری رئیس جایگزین بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات، ضمن تخطئه موضع اخیر حسین مرعشی دبیرکل کارگزاران در مورد آمادگی اصلاح‌طلبان برای انتخابات عنوان کرد: نظراتی که از طرف برخی از احزاب یا فعالان سیاسی منتشر می‌شود، نظر جبهه اصلاحات نیست.

مرعشی اخیرا گفت: در نشست اخیر جبهه اصلاحات از میان سه گزینه تحریم، مشارکت بدون قید و شرط و «مشارکت مشروط» مورد آخر رای آورد و ما از این ایده حمایت می‌کنیم.

مرعشی عنوان کرده که ۱۸۰ نفر از جبهه اصلاحات در حوزه‌های انتخابیه کشور ثبت‌نام کرده‌اند. او می‌افزاید: ما ظرفیت‌های انسانی و تجربه حزب را به پای هیچ گروهی فدا نمی‌کنیم. تجربه ما متعلق به کشور است و تلاش می‌کنیم اصلاح‌طلبان را در راهبرد مشارکت ‌مشروط همراه کنیم، اما اگر بنا باشد تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می‌کنیم. چنانچه شورای نگهبان یک لیست ۳۰نفره از کاندیداهای جبهه اصلاح‌طلب را تایید کند و این جریان بتواند در شهرستان‌ها موفق به ارائه یک لیست انتخاباتی شود؛ بازهم احتمال جداشدن راه برخی از احزاب اصلاح‌طلب از جبهه اصلاحات وجود دارد.

او می‌گوید: می‌توان هنوز بیش از ۵۰ درصد مردم را سازمان داد تا برای مصالح خود گام بردارند. ما خودمان باید محکم و روشن صحبت کنیم تا مردم به صحنه بیایند.

روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد درباره سخنان مرعشی نوشت: هدف بخشی از جریان اصلاحات حضور هر چند کم تعداد اعضای این جریان در مجلس آینده به عنوان «اقلیت قدرتمند» و در نگاه بلندمدت رسیدن به ساختمان پاستور در سال ۱۴۰۴ از ورای حضور در مجلس دوازدهم است. همان موضوعی که دبیرکل حزب کارگزاران در نشست خبری دیروز خود برآن تاکید کرد و گفت: «هدف ما ایجاد اقلیت نیرومند در مجلس است تا مسیر ما برای انتخابات ۱۴۰۴ هموار شود.

مرعشی همچنین در مورد انتخابات خبرگان نیز گفت: اگر آقای روحانی تایید صلاحیت شود، شخصیتی مورد توجه برای کارگزاران خواهد بود. وی ستادی مستقر کرده تا در حد مقدور برای تهران و سایر حوزه‌ها، کاندیدایی معرفی کند که ما هم کمک می‌کنیم.

مرعشی همچنین گفته است: خیلی از دوستان، حتی پیش‌ثبت‌نام کردند، ولی حاضر به اعلام آن نشدند؛ از بس فضا از انتخابات دور بود. پیش‌ثبت‌نام هیچ ارزش واقعی نداشت و ضربه محکمی به این انتخابات بود. امروز اگر قرار بر این بود که ثبت‌نام اتفاق بیفتد، حتما ۱۰ نفر از اعضای شورای مرکزی کارگزاران سازندگی اقدام برای ثبت‌نام می‌کردند، ولی فضا به قدری سرد بود که آقایان تن به ثبت‌نام ندادند.

در همین حال کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون امید در دوره قبلی مجلس به ایرنا گفت: طبق اخبار واصله اشخاص تأثیرگذاری همچون علی لاریجانی، سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، حسن روحانی، و سید محمد خاتمی پای کار انتخابات خواهند بود. از اسحاق جهانگیری هم خواسته شد در انتخابات مجلس ثبت‌نام کند که وی عنوان کرد «من یک شخص اجرائی هستم، از سوی دیگر بنا دارم تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ ثبت‌نام کنم».

یادآور می‌شود پیش از این روزنامه هم‌میهن خبر داده بود: «برخی چهره‌های درجه اول دولت و مجلس قبل (روحانی، جهانگیری و لاریجانی)، نیروهای خود را تشویق به نام‌نویسی در انتخابات کرده‌اند». همچنین بنابر اعلام محمدرضا خباز، (معاون در معاونت پارلمانی دولت روحانی): «پنج حزب اصلاح‌طلب به اعضای خود پیشنهاد دادند در انتخابات نامزد شوند». جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در مجلس دهم نیز چند هفته قبل گفت: «روحانی و چهره‌هایی از این دست، سالیان متمادی در مناصب حضور داشته‌اند و حضور آنها جذابیت چندانی در انتخابات ندارد. لاریجانی، جهانگیری، و عارف، به افراد نزدیک خود پیشنهاد کرده‌اند که ثبت‌نام کنند».

گفته می‌شود برخی اصلاح‌طلبان هم به شکل چراغ خاموش نامزد شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس