کد خبر 1560258
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸

به گزارش مشرق، بافتار رسانه در صفحه اینستاگرم خود با انتشار گزیده‌ای از چند مداحی نوشت:

هیئت در این سال‌ها ثابت کرده است که می‌تواند در معرکه‌ها و میدان‌های مختلف، متناسب با اقتضائات آن عرصه حاضر باشد و حتی معرکه‌دار. بعد از گذشت بیش از دو ماه از عملیات ۷ اکتبر، آثار متعددی در میدان هیئت برای فلسطین تولید و خوانده شده است که بیشتر آن‌ها مصادف با ایام فاطمیه خوانده شدند. این هم‌زمانی موجب توجه به جنبه‌های حماسی فاطمیه را هم فراهم کرد. گوشواره معروف «ام‌المقاومة» و «ای نهضت بیداری یا فاطمة‌الزهرا» از برکات این ایام بود.

آثار تولید شده، بیش از ظرفیت انتشار در این فرسته بوده و نوحه‌های بسیاری در این فرسته غائب هستند. برخی از این آثار گرچه کیفیت مطلوبی ندارند اما در وهله اول، اصل این حساس بودن به مسائل امتی، محل توجه و مبارک است اما این توجه به عرصه‌های تمدنی جهان اسلام هنوز از مرحله واکنشی مقطعی به یک رویه و توجه همیشگی و اساسی تبدیل نشده تا نوحه‌ها نیز از اعلام موضع صِرف فراتر رفته و به خلاقیت‌های هنری و بیان‌های عمیق‌تر برسند.

اصل این حساسیت در سال‌های اخیر فزونی داشته و سابق بر این، اکثر هیئت‌ها چنین رویکردی نداشته‌اند که نسبت به مسائل جهان اسلام کنش داشته باشند؛ اما امروزه هیئت، نسبت به مسائل مختلف، خصوصاً جهان اسلام حساسیت به خرج می‌دهد و حضور فعال در صحنه دارد.

سعی بر این شده تا میان نوحه‌هایی انتخابی، یک تنوع منظر و ملودی باشد. برخی از نوحه‌ها از حیث انسانی به ماجرای فلسطین می‌پردازند. برخی ملودی‌ها غمگینند. برخی از زبان کودکان روضه‌خوانی می‌کنند و برخی از آثار حماسی و رجزخوانند. در این بین، تعداد محدودی از نوحه‌ها پیش‌روتر از بقیه‌اند و نگاه تمدنی داشته و از بیان مظلومیت فراتر رفته و افق پیش‌ رو را ترسیم می‌کنند و نوید نصرت و فتح می‌دهند. ملودی حماسی، رزم‌گین بودن این نوحه‌ها را تکمیل می‌کند مانند نوحه «ضربه قاضیه» مهدی رسولی.

این تنوع مضمونی برای طیف‌های مختلفِ مخاطب لازم است؛ چه اینکه طیف سنی ملاحظه شده و برخی آثار مثل «حریفت منم» محمد اسداللّهی یا «مثلاً جنگ نیست» عبدالرضا هلالی، خاص کودکان تولید شده است و از دنیای کودک، فلسطین را تصویر می‌کند. از جهت دیگری این تنوع برای دسته‌های مختلف فکری جامعه نیز لحاظ شده و برخی از نوحه‌ها، از جنبه‌های انسانی مسئله فلسطین را مورد توجه قرار داده‌اند اما این نگاه، شاید مستمع را تا مرحله‌ای در این مسیر همراه کند اما یارای همراه کردن مخاطب و کشاندن جانانه او به معرکه همیشگی حق و باطل را ندارد....

فریاد ظلم‌ستیز هیئت‌؛ ۹ مداحی برای فلسطین

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس