کد خبر 1560046
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی مطلبی را در کانال تلگرامی خود با عنوان جنگ غزه و امنیت ملی اردن که برگرفته از یادداشت یکی از افسران سابق «سازمان اطلاعاتی اردن» است منتشر کرد:

سعود الشرافه، افسر سابق «سازمان اطلاعاتی اردن» طی یادداشتی مورخ ۱ دی ۱۴۰۲ در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک نسبت به پیامدهای جنگ غزه برای دولت اردن، ابراز نگرانی کرد.

به نظر وی، نفرت از جنایات اسرائیل در غزه و افزایش محبوبیت حماس در اردن می‌تواند حامیان این گروه مانند «جبهه‌العمل‌الاسلامی» را در انتخابات پارلمانی آتی اردن در آگوست ۲۰۲۴ تقویت کند. طبق افکارسنجی‌های منتشرشده در این یادداشت، محبوبیت حماس در اردن از ۴۴ درصد در ۲۰۲۰ به ۸۵ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

الشرافه تأکید دارد که دولت اردن با نارضایتی فزاینده معیشتی به دلیل افزایش بیکاری به بیش از ۲۰ درصد پس از شیوع کرونا و افزایش هزینه‌های انرژی و مواد غذایی پس از جنگ اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کند. به‌گونه‌ای که طبق افکارسنجی‌های «مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه اردن» در ماه می ۲۰۲۳ بیش از ۶۰ درصد مردم این کشور از وضعیت موجود ناراضی و نسبت به آینده اقتصادی اردن، بدبین بوده‌اند.

او متذکر می‌شود که با توجه به ریشه‌های جمعیتی مشترک مردم اردن با جامعه فلسطین و هم‌چنین روابط فرهنگی قوی ناشی از حضور آوارگان، تجمعات اعتراضی قابل توجهی در اردن علیه اسرائیل صورت گرفت. طبق این یادداشت، تعدادی از جوانان اردن حتی خواستار عبور از مرز و پیوستن به مبارزان فلسطینی بودند که با برخورد دستگاه‌های امنیتی اردن مواجه شدند.

الشرافه یادآور می‌شود که دولت اردن نیز سعی نمود واکنش‌هایی متناسب با افکار عمومی، ارائه دهد. توقف مذاکرات آب در ازای انرژی با حکومت اسرائیل و ابهام نسبت به حضور اردن در کریدور IMEC از جمله واکنش‌های دیپلماتیک اَمان نسبت به جنگ غزه بوده است.

نویسنده نسبت به اینکه ۱۲ پایگاه‌های هوایی و دریایی که اردن پس از توافق‌نامه نظامی فوریه ۲۰۲۱، در اختیار نیروهای نظامی آمریکا قرار داده؛ هدف حملات گروه‌های مقاومت قرار بگیرند، ابراز نگرانی می‌کند. او پیشنهاد می‌کند که دولت آمریکا با ارائه سامانه‌های ضدپهپادی و ضدموشکی مانند پاتریوت، امنیت این پایگاه‌ها را تأمین نماید.

به نظر می‌رسد اردن هم به جهت کاهش ناآرامی‌های داخلی و هم حذف نتانیاهو از قدرت که رابطه اسرائیل و اردن را تنش‌آلود نموده بود، مشتاق تسریع در پایان جنگ باشد. در عین حال که گمان دارد با پایان جنگ می‌تواند از طریق مذاکره با آمریکا درباره وضعیت آتی کرانه باختری، موقعیت منطقه‌ای خود را در سیاست خاورمیانه‌ای دولت بایدن، بهبود ببخشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 3
    ربطی نداره
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 4
    الکی دلتان را صابون نزنید این جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت./ تنها راه پیروزی حماس این است که دوباره به دژ و قلعه یهودی ها نفوذ کنند. اگر بتوانند با تونل خودشان را به پشت نیروهای اسراییل برسانند و دوباره جنگ را از انجا شروع کندد.
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    1 1
    ایران اگر می خواهد با اسرائیل بجنگد تصمیم بسیار عاقلانه و به موقع وبجایی است ولی قبل اینکار باید با دول اسلامی اتحاد نظامی برقرار کند وتنها به میدان نبرد نرود که بازنده خواهد بود ، کشورهای عراق ومصر و اردن و عربستان و عمان وقطر پتانسیل‌های خوبی برای جنگ با اسرائیل و متفق شدن با ایران هستند وایران باید به دور از تکبر و تک روی دست بیعت با آنها برای جهاد با اسرائیل دراز کند ، قطعا این کشورها از این بیعت استقبال خواهند کرد ، در این صورت قطعا پیروزی با دول اسلامی خواهد بود. ناگفته نماند کشور مصر بیشترین هزینه وخون را در راه جهاد با اسرائیل هزینه کرد ولی جمال عبدالناصر موفق نشد و از غیرتش سکته کرد ومرد ، جمال عبد الناصر هنوز قوی ترین و غیرتمند ترین سرباز اسلام در جهادبا یهود است وجمال تنها به میدان نبرد با اسرائیل رفت وشکست خورد. برای نابودی اسرائیل یاغی باید از تجربه کشورهای متفق اروپا برعلیه هیتلر والمان نازی استفاده کرد که کشورهای اروپایی با هم متحد شدند و بر هیتلر یاغی ویرانگر فائق آمدند و گرنه آلمان نازی کل اروپا و قفقاز را اشغال می کرد ، دست خداوند با جماعت است نه تک روها و متکبرین.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      0 0
      روی کاغد حرف زدن خیلی راحت است 😂😂😂
  • الهه IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    12 0
    به‌نظرمن نیروی مقاومت‌بایدنیروگاهها‌وشبکه‌گازرسانی‌اسراییل‌را‌نابودکنندتاجلادنتانیابورامجبوربه‌پذیرش‌اتش‌بس کندازاول‌جنگ‌تاحالا۲۰هزارمردم بدبخت‌فلسطین‌کشته‌شدند. ۲۰۰۰کشته‌اسرائیل رقمی‌نیست‌ای مسلمانان‌به پاخیزیدکه وقت‌تنگ‌است‌چشمان‌بچه‌هافلسطین‌به‌یاری‌شماست هرجادرحق‌مظلوم‌ظلم‌شودکاری نکنیم‌وسکوت کنیم‌پس‌دم‌ازمسلمانی‌نبایدبزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس