الی کوهن در میانه جنگ غزه برکنار می‌شود؟

رسانه‌های عبری از روز گذشته با انتشار گزارش‌هایی خبر می‌دهند که به دلیل افزایش اختلافات در کابینه نتانیاهو، وزیر خارجه اسرائیل الی کوهن در پایان ماه جاری احتمالا برکنار می‌شود.

به گزارش مشرق، جروزالم‌پست روز دوشنبه ۲۵ دسامبر در خبر مهمی اعلام کرد که «علی‌رغم درگیری و جنگ، چرخش برنامه‌ریزی شده در وزارت امور خارجه روز یکشنبه ۳۱ دسامبر انجام و یسرائیل کاتس جایگزین الی کوهن خواهد شد».

بعد از انتشار این خبر، کوهن در گفت‌وگویی مطبوعاتی با روزنامه یدیعوت آحارانوت درباره رفتنش گفت که «من به توافق دولت احترام می‌گذارم، اما فکر می‌کنم انجام این کار در زمان جنگ درست نیست».

وزیر خارجه کابینه تل‌آویو که از تقلیل اختیارات و به حاشیه رانده‌شدن جایگاهش طی جنگ غزه ناراحت است، این سوال را مطرح کرد که «چرا ما باید در بحبوحه جنگ، سِمَت رهبری یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها را تغییر دهیم؟ چرا این برای نتانیاهو انقدر مهم است؟»

الی کوهن در میانه جنگ غزه برکنار می‌شود؟

انزوای کوهن در بین اعضای کابینه نتانیاهو

رسانه‌های عبری عملکرد کوهن در مقایسه با سایر وزرای خارجه تل‌آویو را «ضعیف» و دلایل اشتباهاتش را رقابت‌های شخصی و خطاهای محاسباتی در کابینه توصیف کردند. اوج بحران‌آفرینی وزیر خارجه فعلی تل‌آویو، درز خبر و تصاویر دیدارش با همتای لیبیایی نجلا المنقوش بود که موج جدیدی از تحرکات ضدعادی‌سازی روابط با تل‌آویو را در منطقه به راه انداخت.

بعد از افشای دیدار محرمانه بین کوهن و المنقوش در شهر رم پایتخت ایتالیا در تاریخ ۲۷ آگوست، مردم لیبی در اعتراض به هرگونه روابطی با اسرائیل به خیابان‌های طرابلس آمده و تصاویر هر دو وزیر خارجه را به آتش کشیدند؛ شدت واکنش‌ها به قدری زیاد بود که المنقوش از سِمتش برکنار و مجبور به فرار از کشور شد.

الی کوهن در میانه جنگ غزه برکنار می‌شود؟

اعتراضات به دیدار المنقوش با کوهن در لیبی

بعد از این شکست دیپلماتیک، نتایج به دست‌آمده از نظرسنجی شبکه۱۲ تلویزیون عبری نشان داد که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان اسرائیلی معتقدند کوهن باید «پس از رسوایی‌ِ بعد افشای دیدارش با همتای لیبیایی، استعفا کند».

خبرنگار جروزالم پست جیل هافمن در گزارش تکمیلی‌تر از خبر تغییر وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد که «نتانیاهو پست وزیر خارجه را که دومین شغل قدرتمند اسرائیل بود، بی اعتبار کرد تا کوهن نقشی در تحولات نداشته باشد و خودش کنار بکشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس