کد خبر 1559703
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
یک تیر و چند نشان؛ چرا تسلط روسیه بر «مارینکا» مهم است؟

وزیر دفاع روسیه و سپس فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، عقب‌نشینی نیروهای کی‌یف از شهر کلیدی «مارینکا» در جمهوری دونباس را تایید کردند؛ اما این شهر چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

به گزارش مشرق، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور، شهر راهبردی مارینکا را آزاد کرده‌اند و والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نیز عقب‌نشینی نیروهای این کشور را از این شهر تایید کرد؛ شهری مهم که حدود ۹ سال نقش دِژ مستحکم کی‌یف را ایفا می‌کرد.

آناتولی ماتویچوک، تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح روسیه با اشاره به آزادسازی این شهر گفت: همجواری مارینکا با پایتخت دونتسک، نیروهای اوکراینی را قادر ساخته بود تا مناطق گسترده‌تری از نواحی مجاور را بمباران کنند و در سوی مقابل از ضدحملات و متحمل شدن تلفات و خسارت هم قسر در بروند.

ماتویچوک اضافه کرد: مهم‌تر اینکه نیروهای اوکراینی، این شهر را به یک قلعه تبدیل کرده بودند. آنجا برای توپخانه دوربرد و راکت‌اندازهای چندگانه جهت بمباران دونتسک، موقعیت‌هایی در نظر گرفته شده بود. اما حالا مارینکا آزاد شده و در نتیجه تهدید از دونتسک رخت بسته است.

وی در ادامه یادآور شد که آزادسازی مارنیکا، به این منتج می‌شود که نیروهای روس کنترل یک «مرکز ریلی و ترابری جاده‌ای» را به دست گرفته و علاوه بر این، خطوط و مسیرهای تامین تجهیزات برای نیروهای اوکراین مستقر در منطقه را مسدود کنند.

یک تیر و چند نشان؛ چرا تسلط روسیه بر «مارینکا» مهم است؟

جرجی شپاک، فرمانده اسبق نیروی هوایی اوکراین نیز گفته است که پیروزی روسیه در مارینکا بدان معناست که نیروهای اوکراینی، از لحاظ روحی نیز ضربه سختی خورده و برای حفظ مواضع خود، اعتماد به نفس کافی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: همین حالا و تاجایی که من می‌دانم، شمار سربازان اوکراینی که خواستار اسیر شدن به دست روسیه هستند، به شدت افزایش پیدا کرده و نیروهای کی‌یف نسبت به رهبران و تفکرات‌شان، بی‌علاقه شده‌اند.

رستم کلوپوف، سرهنگ بازنشسته و تحلیلگر نظامی که سابقه فعالیت در واحد اطلاعات نظامی ارتش روسیه را دارد نیز گفته است که آزادسازی مارینکا شروع پیشروی در مواضع دفاعی چندلایه دشمن در این منطقه است و می‌تواند به دستاوردهای بیشتر در نواحی آرتیموفسک و آودیفکا منجر شود.

به گفته وی، چنین اقدامی از جانب نیروهای روسیه، تمام واحدهای نظامی اوکراین در جنوب را در معرض خطر قرار خواهد داد و کی‌یف را مجبور می‌کند که بین عقب کشیدن نیروهایش یا از دست دادن آنها، یکی را انتخاب کند. وی مدعی شد: موفقیت این عملیات بزرک در آنجا، نزدیک آدویفکا و مارینکا مشخص خواهد شد.»

گرچه ضدحملات اوکراین که از اوایل ژوئن شروع شد و بدون دستاورد قابل توجه در روزهای پایانی سال به اتمام رسید و علاوه بر این، به کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار سرباز اوکراینی منجر شد، نیروهای روسیه در سال ۲۰۲۳ موفقیت‌های قابل توجهی داشتند که از جمله آن می‌توان به آزادسازی شهرهای آرتیموفسک (باخموت)، سولدار و مارینکا اشاره کرد و آزادسازی مارینکا را می‌توان به نوعی با اصطلاح یک تیر و چند نشان توصیف کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    4 2
    مارینکا کلید طلایی فتح قفقاز است.
  • بنده خدا IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    شویکونبایدازتصرف مارینکا راضی باشد وبه آن بسنده کند،بلکه هدف اصلی باید محاصره دشمن وتصرف خارکف ودیگرمناطق حایل ودرمحاصره اوکرابن باشدت وحدت بیشتر دنبال شود ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس