آژانس اتمی

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران طی هفته‌های اخیر دوباره افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده اعلام کرده است که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.

در این گزارش ادعایی، آژانس با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.

در همین حال اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار ارشد حوزه سیاست خارجی ساکن اتریش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس، به نقل از یک سخنگوی آژانس اتمی نوشت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود به کشورهای عضو آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت این کشور در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده و روند کاهش تولید را که از اواسط سال ۲۰۲۳ در پیش گرفته بود تغییر داده است.

سخنگوی آژانس با بیان اینکه این سازمان، اواخر نوامبر از افزایش گازدهی برای تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید مطلع شد افزود: در ۱۹ و ۲۴ دسامبر، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان تولید اورانیوم غنی‌شده تا این سطح را در دو نیروگاه نطنز و فردو راستی آزمایی کردند. برهمین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد را به تقریباً ۹ کیلوگرم در ماه از اواخر نوامبر در این دو تأسیسات افزایش داده است.

این درحالیست که بر اساس ادعای سخنگوی آژانس، ایران از ماه ژوئن گذشته ۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد در ماه تولید می‌کرد و اکنون به نرخ تولید ماهانه در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۳) بازگشته است.

 ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگر درست باشه کار خوبی می‌ کنه اگرم درست نباشه باید این کار رو بکنه وقتی موجودات درنده خویی مثل این صهیونیست ها در همسایگی ما نفس می کشن
  • Hamid IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 2
    اخه تولید میکنیم واقعان نیاز داریم بهش در آینده توافق کنیم همه اینارو آزمون میگیرن
  • حسین IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    انشاالله اینبار مسئولین کار رو تمام کنند،روسیه ،چین،اروپا و آمریکا هیچ کدام به تمامیت ارضی و حقوق ایران احترام نمیگذاررند ،برای دفاع از منافع و تمامیت کشور باید مسلح به سلاح اتمی باشیم.
  • IN ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    باید این اورانیوم ها را به خورد ترامپ بدهیم تا درس عبرتی برای همه عهد شکنان بشه. انتقام سردار هم گرفته میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس