کد خبر 1558752
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

بیانیه روسیه چه چیزی به ما می‌گوید؟

باید درس‌های لازم از بیانیه‌ی کشورهای عربی و روسیه درباره جزایر سه‌گانه را آموخت، چراکه واکنش‌های تند به بیانیه‌ی قبلی نتوانست جلوی این تکرار را بگیرد. آنچه به نظر ما می‌رسد این موارد است:

مسئله اصلی در این بیانیه نقش امارات در وابسته کردن روسیه به خود به ویژه پس از جنگ اوکراین و تحریم غرب است. بدون شک روسیه می‌فهمد که ورود به حیطه مسائل سرزمینی ایران چت عواقبی دارد اما نیاز مبرمش به درهم امارات برای دور زدن تحریم باعث شده تا این خبط را انجام دهد. درس موضوع آن است که امارات توانسته نقشی ویژه برای خود در اقتصاد جهانی تعریف کند؛ کاری که ایران فعلا نتوانسته انجام دهد و همین باعث شده روسیه به آن سمت حرکت کند.

امارات توانسته نیاز روسیه به درهم را تبدیل به امیتازی ملموس کند. حال اینکه ما نتوانستیم آن را واقعی کنیم و عمدتا در عرصه رسانه برخی رفتارها را دریافت کردیم که البته اثری در واقعیت ندارد. این همان قرارداد روی زمین است که بارها گفته‌ایم مهمتر از اسناد ۲۵ ساله و... است. توجه کنید که ایران برای همراهی با روسیه در سال اول جنگ اوکراین هزینه هم داده و امارات، امتیاز گرفته است.

شرایط تحریم باعث شده تا نیاز روس‌ها به ایران با این نگرش مواجه باشد که ایران هم گزینه چندانی ندارد. حال اینکه امارات گزینه‌های جایگزین بسیاری برای خود دست و پا کرده. برای حل این نگرش یک راه رفع تحریم است که فعلا امکان‌پذیر نیست پس باید در بازی با دیگر کارت‌ها این گزینه‌های جدید را تولید کرد.

مسئله‌ی جزایر برای امارات امر استراتژیک است چراکه عمق دریایی این کشور کوچک را افزایش می‌دهد. لذا باید توجه داشت که به زودی آن را به امر بین‌المللی تبدیل می‌کنند. باید آماده این امر شد. اتفاقا اولین قدم حضور نظامی گسترده‌تر نیست که همین حالا این حضور به درستی و با قدرت وجود دارد؛ اولین قدم، قطع وابستگی شدید کشور به درهم در دبی است. چیزی که می‌تواند در تهران مشکلات متعدد قیمتی ایجاد کند. بخش اعظمی از درآمد کنونی کشور از این مسیر و فرایند حرکت می‌کند لذا تا زمانی که وابستگی مالی وجود دارد امکان برخورد جدی هم وجود نخواهد داشت و امارات هم با خیال راحت ادعای دروغین خود را پیش می‌برد.

امارات قطعا رقیب استراتژیک ما در عرصه کریدوری است. واقعیت جهان کنونی براساس نقش اقتصاد جهانی تعیین می شود و دیگر مولفه‌ها در کنار آن جایابی می‌شوند. لذا باید با تصحیح نگاه‌مان به حکمرانی و همکاری بین‌المللی این جایابی را به درستی صورت دهیم. بدون شک راه آن هم صرفا در منطقه نیست و باید در قواعدی جهانی دیده شود. لذا سیاست همسایگی باید کمی تصحیح شود و بهبود یابد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • کارگر IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    50 5
    بابستن خطوط هوایی وزمینی وایجاد هزینه برای روسیه وهمچنین احضار واخراج سفیرش به آنها یادآوری کنیم.
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      56 11
      توقف صادرات پهپاد شاهد به روسیه البته کارخانه و تکنولوژی ساختش را قبلا تقدیمش کرده ایم. سادگی ما از حد گذشته است
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      31 1
      بیانیه تند قبلی نتوانست جلوی تکرار را بگیرد؟ حالت خوبه؟ اصلا در بیانیه اول نه تنها برخوردی با روسیه نشد بلکه کارش توسط وزیر خارجه ضعیف توجیه هم میشد.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      27 2
      تا الان کلیه اطلاعات حساس ساخت پهپاد های ما از طرف روسیه به همپیمانش یعنی اسرائیل فروخته شده. ممکنه حتی روزی در جنگ ایران و روسیه از همین پهپادها ضد خودمون استفاده کنن.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      6 0
      این طبیعی هست که گاهی اوقات کشوری بخاطر حفظ منافع تصمیماتی رو میگیره و روسیه هم جدای از این قضیه نیست اما ایران باید سیاست مستقل و عدم اتکا به بیگانگان را حفظ کند کسانی که برای نزدیک شدن به بیگانگان خودشون رو جر میدن در واقع بخاطر منافع شخصی و حفظ قدرت خود هستند تاریخ اگر تکرار شود یعنی برای چندمین بار از یک سوراخ گزیده شده آیم و این یعنی کودن بودن نه زرنگی
  • مهدی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    11 29
    چرا ایران راباامارات مقایسه میکنید امارات ازابتدا حوزه نفوذ ونیاز غرب در منطقه خاورمیانه بود ولی ایران به لطف حسن روحانی و دولت های گذشته مشغول چانه زنی مذاکره بود وتحریم ها کمرشکن از سوی دیگر.
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    27 0
    وقتی از نظر اقتصادی به دنبال ربا و سود کاذب و ... وقتی به تولید اعتقادی ندارید میشوید بیچاره با وجود اینکه ثروتمندترین کشور جهان از نظر منابع طبیعی هستید
  • رضا IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    18 8
    خلاصه منظور ایشان این است که ما باید از یک تفاله ای به اسم امارات حساب ببریم!!
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      20 2
      خب خودمون خودمونو به اینجا کشوندیم
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      12 8
      امارات کنترل خودش هم دست آمریکا و انگلیسه به خیال خودش میخواد این جزایر هم بره زیر سلطه غرب
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    15 13
    وقتی دولت روحانی با مذاکره صنعت هسته ای رو نابود کرد امارات هم یابو برش داشت که میتونه با مذاکره جزایر سه گانه رو از ایران جدا کنه-گوشمالی امارات هم دست یمنی ها رو میبوسه-هنوز هیچ توافقنامه صلحی بینشون امضا نشده
  • حسین IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    17 16
    تنها راه اتمی شدن کشوره ،بمب اتم دهان همه یاوه گویان رو می بنده.
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      25 11
      اگر اتم قراربود حکومت های فاسد رو نگه داره تا الان شوروی هم باقی میموند
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      10 19
      از آمریکا فاسد تر نداریم پس حرف یافت نزن
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      8 6
      بمب اتم یقینا دشمن خارجی را سرکوب میکنه و ایران باید آن را امروز رونمایی کنه ولی در مورد جنگ داخلی شبیه شوروی یا دعوای دو تا اشغال نتانیاهو گالانت که ریشه اسرائیل را می‌زند یادعوای دو تا گراز شبیه بایدن و ترامپ که کلک یانکیها را می‌زند کارایی ندارد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      12 3
      ایران نه تنها میبایستی به صورت کامل مجهز به زرادخانه غیر متعارف شود بلکه میبایستی تغییر و تحول اساسی در سیستم مدیریتی - اداری متناسب با جایگاه بین المللی آینده خود بدست آورد. مسئولین و مدیرانی که تسلط و آگاهی کافی از تحولات جهانی داشته باشند تا خود و کشور را از تله های که صهیونیسم جهانی برایشان تدارک دیده اند - از جمله ایجاد تشکیلات اقتصادی وابسته به داد و ستد با دلار و لابی های مربوطه در داخل کشور - و با کمک آحاد ملت به خوبی گذر کنند.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    7 4
    امارات هم شده بارانداز دلالی میکنه کم مانده درهم بدون پشتوانه هم چاپ کنه
  • مهدی US ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    21 2
    وقتی عدهای از مسئولین جمهوری اسلامی بچه ها و اقوامشان بزرگ‌ترین وارد کننده ها از آمارات هستند و دلار را به امارات بدهیم و درهم از آنها بگیریم. نتیجه اش قلدری امارات و سکوت دولت و وزیر امور خارجه ایران است. این جماعت نصف ایران برای منافع شخصی بیاد می‌دهند.
  • JP ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    14 5
    خیلی جالبه که با این مقاله میخواهید ذهن های مردم رو اماده کنین برای دادن 3 جزیره ایرانی به امارات . بعد هم بگویید این جزایر اهمیت استراتژیک و کاربردی نداشتند...
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    19 3
    این بیانیه میگوید سیاست خارجی جمهوری اسلامی شکست خورده
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    12 3
    واقعیت اینه که فقط،نیروی نظامی و جمعیت نیست که برای یک کشور اقتدار ایجاد می کند.در شرایط امروز اقتصاد شاید ابزار قدرت موثرتری باشد.اگر روند فعلی پسرفت ایران در اقتصاد ادامه یابد دور تیست که امارات با همین ابزار و اعمال نفوذ در نهادهای بین المللی بتواند بدون‌جنگ این جزایر را از دست ایران برباید
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    11 0
    روسیه بعد از تحریم ها ی اوکراینی مقدار زیادی از طلای خود را ب امارات انتقال داد. لذا پوتین روابط نزدیکی با آن کشور دارد. اما از طرف دیگر امارات که در جنگ غزه سکوت داشته، مجری پیش نویس متن صلح در سازمان ملل بود. معلوم نبود چطور از آنجا سر در آورده بود، عربستان و قطر و مصر هم نامی ازشان نبود. ب نظر می‌رسد امریکا از امارات اوکی ضد ایران و رفتار از جلو خاله پشت سر چاله را گرفته بود. نباید بر این بیانیه اهمیت چندانی قائل شد. بهتر است بدنبال ضعف ها و نیازهای امارات باشیم. امارات هم جسور است و هم ایران را یک تهدید می‌داند. ضمن آنکه مشاوری مانند آمریکا دارد.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    18 0
    ایران با حمایت علنی از روسیه در جنگ با اوکراین که حتی از زبان عالیترین مقامات کشور شنیده شد هزینه ی اعتباری زیادی پرداخت کرد اما روسیه کثیف برای منافع خود حاضر به خیانت به این وفاداری ایران شد
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 8
    روس ها از شکستن غرورشون جلوی ایران بخاطر خریدن پهپاد شاهد۱۳۶ ناراحتن-ضمنا ما که نمیام اخرین فناوری نظامی مون رو در اختیار روس ها قرار بدیم-چین هم الحاق کریمه به روسیه رو به رسمیت نشناخته
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    7 0
    همه می گویند باید جایگزینی برای امور اقتصادی خود در خلیج فارس بجای امارات و درهمش پیدا کنیم اما کو .گوش شنوا .فقط صحبت است ومقاله.
  • ایرانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    11 1
    برای آنکه گوش شنوا دارد و درد ایران را درد خود می‌داند بیانیه روسیه یعنی خیانت واضح به جمهوری اسلامی و دور زدن آن.عین تمام قطع نامه های که شوروی برای ایران درست کرد و تکه پار شد وطن
  • زینال IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 5
    باید امارت رو با خاک یکسان کنیم چندتا موشک فراصوت بزنیم وکارشون رو تموم کنیم
  • امیین IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    11 1
    من از روزی میترسم که مسکو دستور جدایی جزایر از ایران رو بده، اعتبار حاکمیت در بین مردم ایران از دست بره سنگ روی سنگ بند نمیشه
  • FR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    امارات یک تجارتخانه یا شرکت سهامی بین المللی ست و مقایسه کشورمان در تحریم با امارات از لحاظ اقتصادی یعنی همان تقابل ایران با امریکا و شرکایش !
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    8 0
    باید به مرگ بگیریم که به تب راضی بشن . باید ادعای خاک امارات و بحرین رو بکنیم که دیگه ادعای جزایر رو نکنن
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 1
    اولین وآخرین حرف اینه همه به فکر منافع کشورشون هستند وماهم باید همینطور عمل کنیم نه بیشترنه کمتر
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 2
    بربکس راه حل این بحران است باید نیاز به درهم را با ایجاد پول بریکس تمام کرد
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 5
    ایران میتواند اقدامات تلافی جویانه ائی علیه روسها انجام دهد ولی این اقدامات نمیتواند اماراتی ها را از مطالبات بیهوده ارضی شان علیه ایران منصرف کند. پس بایستی تلافی کردن اقدام علیه روسها را به یک زمان مناسب دیگر موکول کنیم و در حال حاضر فقط روی " مخ " نداشته اماراتی ها کار کنیم تا انها را برای همیشه از این ادعاهای پوچ ارضی منصرف کنیم. در این خصوص یا میتوانیم یک تهدید جدی را متوجه اماراتی ها کنیم تا بفهمد که با دم شیر نباید بازی کند یا از دوستان شجاع یمنی بخواهیم چند پهپاد را به تاسیسات نفتی امارات که با رژیم اسرائیل روابط گرمی به هم زده بفرستد.خودمان هم میتوانیم صادرات نفت امارات را به طور چراغ خاموش مختل کنیم. در ضمن قبل از هر چیز بایستی دقیقا بفهمیم اقدام روسها به چه دلیل بوده ؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 4
    درصورتی که امارات به گزافه گویی ادامه داد.یک گوشمالی محکم میدیم.ابن گوشمالی میتونه شاید یک حمله نظامی باشه.امارات مواظب باشه که طمع ممکنه نه تنها جزایر دیگران رو براش به همراه نیاره بلکه خاک خودش رو هم از دست بده.پشتیبان این حمله هم خروج از ان پی تی و کلاهک هسته ای مون خواهد بود.
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 1
    باید در رفتار خودمان تجدید نظر کرده و منافع ملی را در اولویت قرار دهیم ...
  • مجید بهرام بیگی وین اطریش AT ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 0
    مشکل ما اقا زاداهایی هستند یا یک گروه فامیل مافیلیی در دوبی هستند که کار می کنند. تا زمانی که دولت رییسی نخواهد یا نتواند دست این افراد را از اقتصاد کوتاه کند همین اش است و همین کاسه کارهایی که میتوان کرد سفر رییسی با یک گروه اقتصادی به این جزایر دوم اقای کنعانی بایس تکرار و تکرار و تکرار کند که چگونه جزیره ای که خوذ استقلال صد ساله ندارد ادعای این جزایر را میکند که قرنها در تصرف ایران بوده است.اینکه هر بار با لغات و جمله های دفاعی سخن بگوید درست نیست و بایس حمله ای و شاید هم کمی بی ادبانه نسبت به امارات سخن گفت کنعانی بایس هر بار وضعیت دو جزیره دیگر ایرانی را به میان بکشد حتی بحرین را. گویا بلد نیست چگونه در این مورد سخن بگوید جملات او دفاعی و خسته کننده و بی تاثیر است بدبختانه برای ایران
  • ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    روس ها یه چیزی پروندن اونا مجبورن این حرف ها رو هرچند وقت تکرار کنند چون هم در حال جنگ هستن هم بدتر از ما تحریم هستند وگرنه خودشون هم می‌دونن چرت میگن و گفتن عرب ها شریک اقتصادی هستند برای روس ها ولی ایران شریک دفاعی و امنیتی و سیاسی پس باید یکی به میخ بزنه یکی به نعل در ضمن ایران نمیاد که همه ی برنامه ی نظامی شو تقدیم روسیه و چین کنه روسیه یه چیزی پرونده خود شم میدونه لاف زده جزایر ایران مال ایران و ایرانی بوده و هست و خواهد بود اون امارات متحده عربی اگر یکم کتاب های تاریخی بخونن میفهمند که یک روزی یکی از استان های جنوبی ایران بوده که یه سری سر خوش از کف دادنش ولی ایران امروز آوردن اسمش مو به تن دشمنان ایران سیخ میکنه چه برسه دم پرش بشن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 2
    خدایی داریم بدبخت ترین و ذلیل ترین و فقیرترین کشور دنیا میشیم !!!! امارات خیلی خیلی کوچیکه ولی داره اقایی میکنه تو منطقه . ایران به این بزرگی و منابع و ثروت داره نابود میشه !
  • ایرانی با غیرت IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 5
    از بعضی پاسخ های منفی به نظرات کاربران اینطور استنباط میشود که این اقدام روسیه باعث شده که یک فرصتی به دست غربگرایان و اصلاح طلبان بیافتد تا برای تخریب روابط ایران و روسیه اقدام کنند و مثلا دستور اخراج سفیر روسیه را بدهند.این غربگرایان مفلس مترصد یک بهانه یا هر فرصتی هستند تا روابط ایران با روسیه و چین را به دستور امریکا و انگلیس تخریب کنند.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 0
    کاملا چرت است درهم میخواد چکار ؟ کالاهایی که اکثرا از شرق و چین میاد رو با درهم بخره ؟ با یوان میخره ربطی ندارد روسیه مرض دارد و مرض با این اراجیف ماله کشیده نمیشود
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 0
    ماله کشان غرب و شرق همه محکوم هستند امارات الان با این مشکلات کاملا بالاترین سطح تجارت با ایران دارد مثلا روسیه درهم میخواد چکار کنه ؟ هدفش ضربه به ایران است و چون بارها تکرار کرده است نیت متفاوتی با تحلیلهای شعر و داستان شما دارد
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 2
    از همه نظر ایران رابطه بسیار سطح بالاتری با امارات دارد فقط نظامی نیست که اونم روسیه فقط وعده داده و وعده عمل نمیکند یا بعد ده سال عمل میکند هیچ اتحادی بین ایران و روسیه نیست چون مدل روسها این نیست
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 2
    چرت و پرت محض ، چین متخد روسیه است و تمام کالاها با یوان از چین میتونه تهیه کنه
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    منم با نویسنده موافقم.صرف نظر از اولویت اول، اقتصاد، اولین امتیاز اماراته و سر و صدا بی اثره. یک ضربه واقعی در شان یک همسایه گستاخ، همین اقتصاده یا تکنولوژی که اقتصاد واقعی تر بنظر میرسه. جایگزینی عمان یا قطر، گزینه قدیمی ایرانه.
  • احمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    طبعا هر کشوری بر اساس منافع خود اقدام می کند لذا ما نبایستی نسبت روابط دو کشور همانند روابط دو برادر نگاه کرد. قطعاً اگر روسیه مقابل محور مقاومت قرار می گرفت ما هیچ ملاحظه نمی کردیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس