به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

روسیه و جزایر سه گانه ایرانی!

درباره موضع روسیه حرف ها زیاد زده میشود؛ حتی اصلاح طلبی را دیدم که نوشته بود دردناک است کشوری را که در جنگ نجاتش داده ای، حالا علیه خودت موضع بگیرد. روسیه را میگفت و اشاره اش به کمک تهران به مسکو در جنگ اوکراین بود!

حالا بگذریم همینها تا دیروز میگفتند روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده و پهلوان زلنسکی دمار از روزگارشان درآورده است؛ اکنون میگویند روسیه بدست ایران نجات یافته. بگذریم! روسیه هم قطعا غلطی نمیتواند بکند، همانگونه که آمریکا در طول سالها دشمنی با ملت ایران غلطی نتوانست بکند!

اما چرا روسیه چنین کاری میکند؟ آیا او هم قرار است مسیر آمریکا را برود و با ما دشمنی نماید؟ واقعیت این است که آنها به همان اندازه که به ایران در حوزه نظامی نیاز دارند، به اعراب خلیج فارس هم در حوزه اقتصادی محتاجند. اساسا روسیه که همه جانبه تحت تحریم است، برایش مهم است که یک دوست بیشتر داشته باشد؛ گاهی به نعل میزند، گاهی به میخ! شما اگر در روسها دنبال آدم های جوانمرد میگردید و از آنها اصول اعتقادی اسلام ناب را انتظار دارید، سخت در اشتباهید. به جرات میشود گفت هیچ کشوری در جهان به جز ایران پایبند به این مسائل نیست.

اساس کار کشورها منافعشان هست، و صد البته که ما هم در ارتباط با روسها و هر کشور دیگری منافع خودمان را در نظر میگیریم. اگر نبود منافع جمهوری اسلامی در تعامل با روسها، ایران چطور میتوانست ۲۴ فروند سوخو ۳۵ را از چنگ روسها بیرون بکشد؟ کاری به ادعای غربگراها نداشته باشید؛ اصلا جنگ روسیه و اوکراین به خودیِ خود خدمت به ایران و محور مقاومت بود. حتی اگر کمک هم نمیخواست برای ایران میصرفید به او کمک کند. یک کارشناس خارجی میگفت روسیه در واقع برای ایران در جبهه اوکراین با آمریکا و ناتو میجنگد! با این وجود خاک ایران خط قرمز هر ایرانی است و جمهوری اسلامی هم با کسی شوخی ندارد؛ خواه آمریکا باشد، خواه اروپا، روسیه یا چین! اما روسیه کجا و آمریکا کجا؛

روسیه غلطی هم اگر در لفظ کرده، کِی قابل قیاس با آمریکایی است که از خیانت های پنهان و آشکارش میشود ده ها جلد کتاب نوشت؟! اما بحث ما اینها نیست؛ قطعا هر کنشی واکنشی دارد، و ایران حتی قبل از آنکه روسیه به ساز عربها برقصد، الحاق شبه جزیره کریمه و مناطق لوهانسک و دونتسک به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته است. رفتار ایران البته قانونی و مبتنی بر قواعد بین المللی است، و کسی هم نمیتواند گلایه کند. خود روسها هم این را میدانند.

ولی اینکه از ایران انتظار داشته باشیم در شرایط خاص منطقه ده ها اولویت برتر که با کمک همین روسیه میشود به سرانجام رساند را رها کند و برود با آنها دست به یقه شود که چرا فلان جا اراجیف بافته ای، انتظار بی جایی است. ایران در سطح وزیر خارجه و سخنگو انتقاد خود به فدراسیون روسیه را ابراز کرد و آنها نیز در همین سطح دلجویی کرده و بر احترام به تمامیت ارضی ایران تاکید کردند. جمهوری اسلامی حتی روابطش را با همان اماراتی که ادعای جزایر را میکند هم احیا کرده و از آن طریق مدیریت تنش مینماید؛ حالا هر از گاهی اماراتی ها یک غلطی هم میکنند و پاسخش را نیز میشنوند اما همگان شاهد بودیم که همین امارات از وزیر خارجه ما در سطح رئیس جمهور استقبال کرد. به نظرم جمهوری اسلامی تصمیماتش تابع هیجان نیست و بسیار پخته عمل میکند. بله میشود حرکاتی هم انجام داد، از جمله طرح ادعای دو جزیره آریایی و زرکوه، یا مسکونی کردن جزایر سه گانه و سفر مسئولان بلند پایه به آنجا و میزبانی از مهمانان خارجی و امثالهم که بنده نیز دیشب به مورد آخر اشاره کردم.

اما زمان این کارها را حاکمیت تعیین میکند، هرچند پرداختن من و شما به این موضوعات در رسانه ارزشمند است و در مواردی به پیشبرد اهداف دولت کمک میکند. گاهی اوقات رسانه ها میتوانند یک خواسته را به کشور دیگری گوشزد کنند بدون آنکه حاکمیت نیاز به ورود به مسئله داشته باشد. برای مثال روسها که فضای رسانه ایران را رصد میکنند، با دیدن حاشیه هایی که عده ای در سفر اول رئیسی به مسکو مطرح کردند، در سفر بعد با تغییر شیوه میزبانی، کنترل کرده و راه انتقاد به سران روسیه را با تغییر رفتار بستند. پس مهم است که رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی با هوشیاری به وظایف خود عمل کنند و اجازه دهند دولت با صبوری و بر اساس اولویت های برتر پیش برود. هم روسیه و هم امارات در حوزه های مختلفی به کار ما آمده و بارها از خدمات نظامی و اقتصادی شان بهره برده ایم!

اولویت اکنون نبرد سرنوشت ساز مقاومت با جبهه عبری - غربی است. جایی که ایران با زیرکی تمام توانست اتحاد عربها با عبری ها و غربی ها را مختل کند. بگذارید عربهای خلیج فارس دلشان به امضای یک بیانه توسط روسها خوش باشد؛ آنچه اتفاق افتاده خیلی بزرگتر از چیزی است که غربگرایان ایرانی درباره اش حرف میزنند و میخواهند به نفع آمریکا، رابطه روسیه و ایران دچار خدشه شود. عربها که روزی غلام حلقه به گوش آمریکا بودند، امروز در حال شیفت به قدرتهای شرقی هستند و این مسئله در ماه های اخیر خودش را بیشتر نشان داده و در نبرد سرنوشت ساز غزه هم بی تاثیر نبوده است!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    49 15
    روسیه تا زمانی که رفتار دوستانه دارد ما هم دوستانه رفتار میکنیم اگر رفتار خصمانه شد به عنوان دشمن به او نگاه خواهیم کرد
    • DE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      19 6
      اول موافقت چین را با سند گرفتند و حالا موافق روسیه را با سند اخذ کردند. بزودی با همین اسناد، قطعنامه شواری امنیت سازمان ملل را می گیرند.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      24 15
      روسیه غلطی هم اگر در لفظ کرده، کِی قابل قیاس با آمریکایی است که از خیانت های پنهان و آشکارش میشود ده ها جلد کتاب نوشت؟! فقط یک مورد از دلایل رد ادعای شما همین بس که همین روسیه به اندازه 30 استان از خاک ایران جدا کرده.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      هر بار این اتحادیه با کشورهای مختلف برگزار شود همین اش و کاسه هست منتهی چون روسیه و چین نباشند ایرادی ندارد ولی اگر روسیه و چین حضور یابند فلان و چنان و دستگاه خارجی هم در دام این جریان می افتد بدون اینکه برود سراغ اصل ماجرا که امارات هست!!
    • SK ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      2 0
      ممکنه یه نمونه از رفتار دوستانه روس روسیاه رو مثال بزنی؟ خداوکیلی پشتت نماز میخونم
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      جنگ های ایران و روس به تحریک روباه مکار انگلیس بود. قفقاز یک استان ما بود. ولی کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای جنوب خلیج فارس را انگلستان از ایران جدا کرد و بخش هایی از غرب ایران را با توطئه و فریب به ترکیه و عراق بخشید.
    • ایرانی عصبانی AU ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      لطفا زیادی نگو انچه روسیه در این سال در این مورد نشان داده برای شما رفتار دوستانه بوده است؟. مردک نویسنده در بالا میگوید : . بگذارید عربهای خلیج فارس دلشان به امضای یک بیانه توسط روسها خوش باشد؛ و........ این جناب نویسنده گویا درک و فهم و شعوری از انچه در سیاست میگذرد ندارد. اینگونه سخنان روسای دولتها را امارات بعنوان پشتیبانی از ادعاهایای بی پایه خود به مراکز بینالمللی اراعه میدهد و شما و نویسنده این مقاله به مردم درس خویشتن داری میدهید؟
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    13 8
    مرگ بر منافق
    • DE ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      35 4
      روسیه برای خنثی کردن بخشی از تحریم های غرب، جزایر ایرانی را شیوخ جنوب خلیج فارس معامله کرد و ما فقط چند کلمه حرف زدیم. فردا زنگزور را هم با ترکیه معامله می کند و بازهم ما فقط حرف میزنیم.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    27 14
    جوانمرد مسلمان فقط ایران
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      17 2
      تو بورس دیدیم این جوانمرد بودنشون رو
    • US ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      2 0
      واقعا گل گفتی، آدم دوست داره یه چای دبش برای خودش بریزه و فقط جوانمردی مسلمان ایرانی رو تماشا کنه
  • DE ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    41 7
    چند سال هست داره واسه ٢٤ تا سوخو بازي ميده، چي از جنگ روسيه درآورديد؟
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    40 1
    حالا مگه سوخو 35 داده؟
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      40 1
      نپرس اخوی! متاسفانه حرف مفت کنتور نداره... ما مرده شما زنده اگه دیدی سلام ما رو هم برسون
    • محمود IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 22
      بهله یواش یواش دارد میاد حوصله کن
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    59 5
    شما چرا اینقدر اصرار دارید این روسیه را پاکیزه کنید؟ روسیه یک کشور متجاوز است و به تمامیت ارضی همسایگانش احترام نمی گذارد. در واقع یک دشمن بالفعل برای اوکراین و بالقوه برای ایران است.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 22
      به ما چه که. روسیه چیه ناراحتی بلند شو برو مسکو را فتح کن ما هم خوشحال میشیم
  • حزب الله IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 32
    این حرفها در عرف جهان سیاسی یک امر تازه نیست مگه همین چنن نبود که نظر داد در مورد جزایر چقدر داخلی ها اعتراض کردند بعد همین کشور واسطه ایران با عربستان شد بهره آن نصیب دو کشور ایران و عربستان شد
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 0
    اینکه گفته نبابد دست به یقیه روس ها شویم جالب است.
  • آرشا IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    45 1
    کاش مسئولین کشور یه مدت کلا همه مسائل علمی رو ول کنن و فقط بچسبن به تولید یه جنگنده ی خوب بومی که اینجوری یه کشور بخاطر چند تا جنگنده منت این روسیه اشغال رو نکشه الان بهترین موقع هست که ماهم مث خودش رفتار میکردیم ولی بخاطر جنگنده ها هیچکاری نمیتونیم بکنیم هه
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 3
    روسیه به دزدهای بورس رحم نکن
  • CN ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    28 3
    نخیر اگر سوخو بده، اکراین هم اف ۱۶ تحویل میگیره، پس خواب سوخو ۳۵ ببینید.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 4
    به اين باور برسيم كه حتى دوست و دشمن از قدرت ايران مى ترسند
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    21 1
    امورات تجاری را از امارات به قطر منتقل کنید و امارات را به خاطر این همه بیشرفی ، محکم بزنید .
  • فرزاد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    31 4
    قدرت که داشته باشیم هزاران بیانیه امضا شود خدشه ای بر روی مالکیت ما بر جزایر ایرانی وارد نمیشود که شکر خداوند این قدرت را داریم، اگر قدت نداشته باشیم بدون این بیانیه ها نیز تمامیت جغرافیایی خود را از دست میدهیم، قابل توجه ان کسانی که گفتند موشک را میخواهیم برای چه، به فکر دیپلماسی باشیم، ان اقایان متوجه نشدند یا نخواستند متوجه شوند که این جهان جنگل است و ضعیف بازنده است و این قوانین بین المللی و سازمان ملل و بیانیه ها همه اش کشک است، و این چیزی است که داریم با چشمان خود میبینیم.
  • مهران IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    45 3
    دنبال شر! از روسها در این چند صد سال اخیر جز جنایت و تجاوز و خیانت دیده نشده است روس همان روس است شدور و بدذات چه شوروی دیروز و چه روسیه امروز
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 5
    حیلی توضیح قشنگی بود
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      5 0
      توجیه
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    20 3
    منتظر باشید حتما سوخو35 و میل28 بهتون میده 🤣🤣🤣
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 0
    روسیه 😳🤔😠😡🤢🤮
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    درست است نباید با شرکا و دوستان خود تنش ایجاد کرد اما نباید اجازه داده شود آنها از خطوط قرمز ایران عبور کنند نادیده گرفتن هر از چند گاهی از خطوط قرمز توسط آنها بدون عمل مقابله به مثل و یا تنبیه خاصی دست برتر برای شرکا ایجاد خواهد شد تا ابزار فشار و چانه زنی قوی در روابط علیه ما داشته باشند ما باید در سیاست خارجه طوری رفتار کنیم مه آب از دستمان نچکد و خساست را سر لوحه برنامه هایمان با سایر کشور ها قرار دهیم
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 0
    در این صورت پس چه فرقی بین روسیه وآمریکاست ؟ چرا ما روسیه رو انتخاب کردیم ؟
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    از این رفتار اینگونه، هویداست، سیاستهای اعلامی به صورتی که مشاهده میشود در واقع بازی دادنیست برای گرد هم آوردن دشمنان روابط ایران و روسیه؛ در جلوگیری از ایجاد اختلال در سیاستهای اعمالی
  • رضا IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 2
    مگه سوخوها رو داده؟
  • US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    با این تحلیل
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 0
    روسیه نه دوست ماست نه دشمن ما بلکه منافع خودش مهم تر از بود نبود ایران است ما هستیم با توهم وبلاهت خود را شریک استرا تژیک این آن می دانیم ومنافع ملی خود را به چین وروسیه وصل کرده ایم برای آنها مهم نیست مهم منافعشان است فهماندن این مطلب به مسوولان ما.........
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    کسی هدفش از انتقاد حرکت روسیه تطهیر غرب نیست پس لازم نیست دوباره شروع به ماله کشی کنید مردم کارهای روسیه و شوروی در طول تاریخ یاد دارند همونطور که امریکا و انگلیس به یاد دارند
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 2
    امارات در طوول تاریخش گزندی مگه به ایران زد نفرت از روسیه بخاطر گذشته و حرکات نادرست چندین باره است
    • SK ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 0
      چقدر ابلهی تو مگر خاک کمتر از ناموس است؟ به کسی مجوز خوب یا بد حرف زدن درباره ناموست رو میدی؟ واقعا تو عصاره بلاهتی
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    بسیار بی ربط است ربطی به منافع روسیه به عربها ندارد
  • LU ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 0
    «اساس کار کشورها منافعشان هست» نه بابا! پس چرا برای سیاستمداران آمریکا میشه مرگ بر آمریکا! ولی برای روسیه میشه تحلیل های خیار؟! « ایران چطور میتوانست ۲۴ فروند سوخو ۳۵ را از چنگ روسها بیرون بکشد؟» یکی به نویسنده بگه اولا که فعلا جنگنده ها تحویل داده نشده! دوما: مفت که قرار نیست تحویل بدن. 🤦🏻‍♂️
  • علی IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 2
    کشور ایران هم باید دنبال منافع خودش باشه، دوست و دشمن ایران باید همیشگی نباشد، به معنای واقعه ای دوستان اصلی ایران کشورهای محور مقاومت هست. دشمن اصلی فعلی ایران الان کشور آمریکا هست. در موقعیت فعلی ایران نباید دشمن تراشی کرد. کسی که آدم مشت میزنند در جواب باید مشت زد نه چاقو. الان که آمریکا و اسرائیل برای ایران رجز میخوانند باید حواسمان بیشتر به حرف زدنمان باشه. روسیه بیانیه صادر کرده ما هم جوابش را باید با بیانیه بدیم
  • مسعود دیپلمات IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    چین و روسیه البته می خواهند با تشکیل در مالکیت جزایر سه گانه،منافع خود را از ناحیه دوستی با اعراب تامین کنند و از طرف دیگر زمینه را برای باج خواهی از ایران در آینده فراهم نمایند. باید توجه داشت که ایران در حال عبور از مرز جهان سوم است و آینده صنعتی و اقتصای ایران در تضاد با منافع چین و روسیه در سرزمین های عربی قرار میگیرد و این همان چالش اصلی بین قطب های صنعتی است که هیچگاه هم متوقف نمی شود.بنابراین هرگونه مماشات در برابر اقدام های عمدی و معنی دار اخیر چین و روسیه، به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و تبعات ناخواسته ای بدنبال دارد. لذا نزدیکی و وابستگی زیاد به این دو کشور، مثال کسی است که همه تخم مرغ های خود را 8 سال متمادی در یک سبد قرار داده بود! راه برد مورد انتظار مردم به فرمایش امام راحل، نه غربی نه شرقی، فقط جمهوری اسلامی است و بس.
  • ارش CZ ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 3
    روسیه میگه طبق سند سازمان ملل جزایر مال ایران هست و روسیه حامی ما هست .و هرگز نگفته از ایران نیست .چرا دشمن تراشی میکنید.روسیه کجا از ما خاک جدا کرده هر چی بوده کار شاه و امریکا و انگلیس بوده همون ترکمنچای هم کار انگلیس بود نه روسیه .محمد رضتا شاه خودش داد .
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    چین و روسیه البته می خواهند با تشکیل در مالکیت جزایر سه گانه ، منافع خود را با جلب نظر اعراب تامین کنند و از طرف دیگر زمینه را برای باج خواهی از ایران در آینده فراهم نمایند. باید توجه داشت که ایران در حال عبور از مرز جهان سوم است و آینده صنعتی و اقتصای ایران در تضاد با منافع چین و روسیه در سرزمین های عربی قرار خواهد گرفت و این همان چالش اصلی بین قطب های صنعتی دنیا است که هیچگاه هم متوقف نخواهد شد. بنابراین هرگونه مماشات در برابر اقدام های عمدی و معنی دار اخیر چین و روسیه، به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و تبعات ناخواسته ای بدنبال دارد. لذا نزدیکی و وابستگی زیاد به این دو کشور، مثال همان کسی است که همه تخم مرغ های خود را 8 سال متمادی در یک سبد قرار داده بود! راه برد مورد انتظار مردم به فرمایش امام راحل، نه غربی نه شرقی، فقط جمهوری اسلامی است و بس.
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      ایران در مرز سقوط به کشورهای عقب افتادس عزیزم
  • از شهرستان سراب IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 2
    از نظر من روسیه چون بشدت در تحریم و انزوا قرار داره بنوعی میخواد ایران رو قربانی شکستن و کاستن از تحریمها بکنه و با اینکار و دنباله روی از غرب انها را خشنود بکنه و از نظری اکنون بشدت به کشورهای عربی و اسلامی نیاز پیدا کرده هم به جهت حمایت اقتصادی و هم سیاسی روسها پیش خودشون خیالشون از بابت ایران راحته که هر رفتاری بکنند ایران از انها فاصله نمیگیره و برای همین گستاخ شدند از نظر من تصمیم عجولانه ایران هم با تخریب روابط با روسیه درست نیست بلکه ایران هم کم کم روابطشو با روسیه سردتر بکنه و با غرب هم کمی روابطشو گرمتر بکنه تا معادلات غلط روسیه و چین رو بهشون گوشزد بکنه روسیه هدف دیگری نیز داره و اون اینه میخواد به ایران نشون بده که اونجور هم به حمایت ایران در جنگ اوکراین نیاز نداره ایران خیلی راحت میتونه برای بهبود روابط با اوکراین حمایتهای نظامی خودشو از روسیه کم کم کاهش بده و قطع کنه
  • شهروند IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    منافق چیه آمریکا کیه چرا همه چی و به هم ربط م.روسیه یه زر مفتی زده چه ربطی به آمریکا داره.مثلی هست میگه آدم اگه میخواد خاک کنه سر خودش از خاکی استفاده کنه که ارزششو داشته باشه
  • Amir Navid US ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 1
    نمیدونم عده ایی از هموطنان عزیز با این درجه شک و بدگمانی که البته بیشتر تحت تاثیر فضای مجازی هستند ، چطوری زندگی میکنن و با خودشون کنار میان!!!!
    • US ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      مردم بدگمان نیستند، شما ساده لوح تشریف دارید
  • شهرام IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    در سیاست همه دنبال منافع خود هستند دشمن مطلق و دوست مطلق وجود ندارد نفس کشیدن سیاست همان منافع است .
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    جو بایدن در نشست با اعراب خلیج فارس بارها گفت خلیج عرب پوتین در نشست با آنها گفت خلیج فارس
  • Sajadtavana IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    دقیقا روسیه با نقشه آمریکا خواسته یا ناخواسته وارد جنگ اوکراین شد وتو جامعه بین ملل منزوی شده و هم میخواد با همراهی کشور های عربی تو جهان خوش رویی کند تا چند کشور و واسه خودش نگه داره وهم روسیه هیچوقت به چشم دوست به ایران نگاه نکرده همیشه خواسته پایگاه های آمریکا رو از بیخ گوشش یا همسایه گریش حذف کنه و کشور مارو تا حالا بخاطر اینکه سیاست نگرش ب غرب نداشتیم و باهاش تعامل داشت و به عنوان یک کشور قابل خطر احساس نمی کردن و اکنون که این احتمال رو میده ایران بخاطر بهتر شدن روابطش و اقتصادش با کل دنیا تا چند سال آینده تعامل با جهان غرب رو در دستور کارش داشته باشه از حالا ترس از آینده دارن که کشور ایران در همسایه گری بشه ی کشوری که واسه روسیه کشور خطرناک به حساب بیاد واسه همین هیچ کشوری جز امارات موقعیت جغرافیای خوبی واسه تسلط به خلیج فارس و ایران رو نداره پس به همین دلیل رو جزائر سه گانه با امارات همکاری میکنه تا بتونه در آینده اگر ایران با غرب ارتباط نزدیک پیدا کرد بتونه کنترل داشته باشه یا تهدیدی علیه کشور ما باشه!؟ یک از جزایر سه گانه رو بگیره و یه پادگان نظامی وسط خلیج داشته باشه
  • US ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    لطفا تاریخ روسیه را از چند منبع مطالعه کنید خیلی قابل اطمینان نیستن برا برگشت به قدرت قبل هر کاری میکنن اقتصاد بیمار ایران متخصص لازم داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس