عکس/ لباس سپاه بر تن امام جمعه تبریز

آیت‌ا... آل هاشم، امام جمعه تبریز، در بخشی از خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن بیان مباحث فوتبالی خواستار تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) شد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کلاس درس رایگان ولایتی برای وزیر فدراسیون روسیه

کلاس درس رایگان ولایتی برای وزیر فدراسیون روسیه / موضع فوتبالی امام جمعه تبریز

نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه اخیراً در مراکش برگزار شد.

به گزارش تابناک، کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع طی بیانیه‌ای خواستار ارجاع پرونده جزایر سه گانه ایرانی به محاکم بین المللی شدند و از ایران خواستند به مذاکره بر سر این جزایر تن دهد!

در اقتفای این رخداد؛ دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری طی سخنانی ضمن محکوم کردن این بیانیه ضعیف، کنایه‌های جالبی را نیز خطاب به کشور روسیه و شخص وزیر خارجه این کشور مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، ولایتی در سخنان خود گفته است:

"روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده است و در این خصوص می‌بایست منافع دوجانبه و منطقه‌ای در نظر گرفته شود. در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین‌المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع گیری‌های وزارت خارجه روسیه باعث تأسف است، هر چند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند."[1]

*اصولا باید دانست که امر سیاست‌ورزی و حکومت در کشور روسیه؛ همواره یک امر ضعیف است و زمامداران روس؛ چه در دوران تزاری، چه در دوران شوروی کمونیستی و چه در دوران کنونی، اگر و فقط اگر می‌توانستند شکم مردم خود را سیر کنند؛ کاری کارستان کرده و می‌کنند.

و همین ضعف مستمر بود که یکبار ژاپنی‌ها بخشی از خاک شوروی را اشغال کردند، یک بار هم نازی‌ها و یکبار هم شوروی اساسا فروپاشید و دچار تجزیه شد.

تأسف آنجاست که این ضعف همچنان ادامه دارد و از دلائل آن، روش سیاست‌ورزی برخی حکمرانان روس از قبیل آقای سرگئی لاوروف(وزیر خارجه روسیه) است. این قبیل رجال روسی اگرچه زبان دیپلماسی را خوب می‌دانند اما در قبال مقتضیات منطقه‌ای، ظهور هژمونی جدیدی به نام ایران و تغییرات جدید جهان، فهم چندانی ندارند و از همین روست که گاه در مناسبات بین‌المللی شبیه دانش‌آموران و نه مثل یک وزیر خارجه عمل می‌کنند.

مع‌الوصف ضمن اینکه از هیئت حاکمه فدراسیون روسیه انتظار است برای بهبود حکمرانی خود تلاش بیشتری داشته باشد لکن بیان این نکته ضروریست که اتحاد حاکمیت عالی پاستور و کرملین اگرچه امری مستحکم و معقول است اما این قبیل رفتارها می‌تواند به آن ضربه بزند.

***

چرا رهبری بر ارتباط ائمه جمعه با جوانان تأکید دارند؟

موضع فوتبالی آیت‌ا... آل هاشم، امام جمعه تبریز

کلاس درس رایگان ولایتی برای وزیر فدراسیون روسیه / موضع فوتبالی امام جمعه تبریز

آیت‌ا... سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه طی سخنانی گفته است: از آنجا که هواداران فوتبال تبریز همیشه موجب افتخار شهرمان و کشورمان بودند؛ از مسئولان ورزش به خصوص مدیرکل پرتلاش ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی می‌خواهم در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض یا ترمیم چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز همت کنند.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: -امیدوارم- با ترمیم یا تعویض چمن فوتبال ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، تماشاگران فوتبال از دیدن بازی لذت‌ کافی را ببرند و بازیکنان هم استرس و نگرانی خرابی چمن را نداشته باشند و راحت بتوانند تکنیک خودشان را در زمین به نمایش بگذارند.

آیت‌ا... آل‌هاشم تصریح کرده است: البته هواداران تراکتور و ماشین سازی تبریز موضوعات و مشکلاتی را مطرح کرده و انتظار دارند بنده این مشکلات را از طریق مسئولان پیگیری کنم.[2]

*صحبت‌های آیت‌ا... آل‌هاشم ضمن اینکه جذابیت عقلانی و ویژه‌ای به تریبون انقلابی و دینی نماز جمعه بخشیده؛ حاوی عینیت‌بخشی به یک تأکید راهبردی مقام معظم رهبری نیز هست.

و آن اینکه مقام معظم رهبری همواره در احکام انتصاب خود برای ائمه جمعه بر ارتباط ویژه آنان با جوانان تأکید دارند.

تأکیدی که متأسفانه باید بگوییم عمدتا مهجور مانده و یا نمایه و جلوه چندانی از آن نمی‌بینیم!

دقت شود که مقوله "توجه به جوانان" یک امر پوپولیستی و نمایشی و یا اقدامی شبیه به کارهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی نیست. بلکه به این معنیست که جوان احساس کند برای هریک از نیازهای اصیل او،‌ پاسخی اصیل در "مکتب نماز جمعه" وجود دارد و امام جمعه شهر اگرچه دارای محاسن سپید است، عمامه به سر دارد و نماینده نظام محسوب می‌شود اما بیش از همه دل در گرو آن جوان دارد و برای مطلوب شدن زندگی او می‌جنگد.

امام جمعه حتی باید برای مطلوبیت زندگی جوانان شهر بجنگد و صد البته چه جنگی مقدس‌تر از این در نزد خداوند متعال؟!

جنگی که کارآمدی دین را در نظر مردم هویدا می‌سازد و قوت‌بخش نیروی اصلی کشور و نظام اسلامی یعنی جوانان است.

درباره این تأکید نغز مقام معظم رهبری که مجددا تأکید می‌کنیم مهجور مانده؛ سخن بسیار است. لکن از باب تذکر و الگوسازی از مواضع بدیع آیت‌ا... آل هاشم باید گفت که جوانان ایران، امروز نیازهای بسیاری دارند که حضور میدانی علمای دین و ائمه جمعه می‌تواند راهگشا و بسا راهگشای اصلی این مشکلات باشد.

***

1_ mshrgh.ir/1558019

2_ https://irna.ir/xjPjcB

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    28 9
    به نظرم درخواست ایران از روسیه برای بازگرداندن حاکمیت کریمه به اکراین درس خوبی برای روسها باشه تا بفهمند در این مورد عمق اشتباهشون تا کجابوده.وچه چیزی رو در ایران با این کارشون خواسته ویا ناخواسته هدف گرفته اند.
    • US ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      در روابط بین المللی ابراز نارضایتی از یک کشور فراخواندن سفیر خود از کشور مقابل هست نه این لفاظی های توخالی
    • US ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      کریمه را اشغال کرده ولی جزایر سه‌گانه خاک ایران است،
    • DE ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      مناسبات استراتژیک نباید به گونه ای باشد که در آن تمامیت ارضی ما قابل بررسی باشد.
  • تک سوتر DE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    37 24
    جا داره شهید عجمیان هم یک کلاس می زاشت برای این آقای معلم.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    37 27
    .وزیر خارجه روسیه صدتا مثل ولایتی درس میدن
  • hop IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 1
    سیاست روس ها برخلاف ما عین دیانتشون نیست! عین منافعشونه!
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      2 3
      عقل آینده نگر و تحلیلی ندارند.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      ۰۰:۲۴ دقیقا مثل تو
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 1
    حالا ولایتی درسته یا نصیری باز هر چی بزرگان صلاح بدونن
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      کوچولو کمپی پس تو خفت پلیز
  • GB ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    37 6
    ولایتی برجام رو تدریس کرد و دو بار در ۵۹۸ و هسته‌ای اجرا کرد و این برای کل دنیا کافی بود. ایشون بهتره خودشو بازنشسته کنه.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 5
      مخصوصا که استااااد بزرگی مثل تو ظهور کرده
  • GB ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 12
    ولایتی ۵۰ تا کتاب دیگه بنویسه همه چیز درست میشه.
  • CA ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    18 5
    دخالت بیجای روسیه در تمامیت سرزمینی ایران خبط کوچکی نبود بلکه شبیه اینه که کشوری از ادعای مسخره و خطرناک صدام در مورد الحاق خوزستان به عراق حمایت کنه. در واقع اگه روسیه رسما از این موضعگیری غیر مسئولانه و خطرناک خود عقب نشینی نکنه ضربه سنگینی به روابط دو کشور واردکرده.روسیه باید در این خصوص از ایران عذرخواهی کنه.
    • DE ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      شوروی که آن زمان در دست روس ها می چرخید با حمایت های بی دریغشان از صدام معتقد بودند که خوزستان به صدام تعلق دارد
  • مسعود دیپلمات IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    چین و روسیه می خواهندبا فروش جزایر سه گانه ایران به امارات و عربستان منافع خود را تامین کنند. باید توجه داشت که ایران در حال عبور از مرز جهان سومی است و آینده صنعتی و اقتصای ایران در تضاد با منافع چین و روسیه در سرزمین های عربی قرار میگیرد و این همان چالش اصلی بین قطب های صنعتی دنیا است.بنابراین هرگونه مماشات در برابر اقدام های اخیر چین و روسیه، به هیچ وجه قابل قبول نبوده و تبعات ناخواسته ای بدنبال دارد. لذا نزدیکی زیاد به این دو کشور، مثال کسی است که همه تخم مرغ ها در یک سبد قرار میدهد! به فرمایش امام راحل، نه غربی نه شرقی، فقط جمهوری اسلامی.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 12
    شما بهتره بری پای درس و کلاس شهید عجمیان بشینی و از این شهید بزرگوار تلمس کنی.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ولایتی یک پزشک اطفاله. ولی بازم اینو از اون امیر عبدالهیان بیشتر قبول دارم
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 5
    آقای لاوروف! یه صد دلاری می ارزه به صد تا یه دلاری. ایران رو برای روسیه نگه میداشتی خیلی بهتر از این پیزوری های یه دلاری بود
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 5
    روسیه هم کشور مستقل ، حق دارد نظر خودش را داشته باشه
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      روسیه هم کشور مستقل . حق دارد گوش بفرمان جمهوری اسلامی باشه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 4
    درست اینه که عوام مشی بزرگان رو پیروی کنن نه اینکه بزرگان از عوام تقلید کنند
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    شما بجای رجزخواهی برای روسیه عمل کن. تجاوز روسیه به خاک اوکراین محکوم است. اگه مردی اینو بگو. روسیه رفیق ما نیست. رفیق هیچ کس نیست.
  • FR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خیانت و زدن خنجر از پشت در ذات روسها است . همه دنیا اینو میدانند الا جمهوری اسلامی که هنوز نفهمیده
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    چند تا هتل تور این جزیره ها بسازن و اجاره بده به گردشگران روسی و چینی و
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مشکل سیاست خارجی ما این است که فکر میکند هرکشوری که با ایران براساسِ منافعش چند روزی رابطه اش خوب می شود دوست ماست وهمین طرز فکر باعث گستاخی روسیه وچین و... می شود. در دنیای سیاست دوست ودشمن وجود ندارد بلکه فقط وفقط منافعست که وجود دارد ومتاسفانه مشکلات ما با غربیها این توهم را در روسیه وچین بوجود اورده که ایران حتی در صورت خیانت این دو کشور باز هم ناچار است تحمل کند
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    حالا جزایر که سر جاش هست . کسی اسغال نکرده . و هر کشوری حق دارد عقیده خودش را بگوید. اونجا چند ت هتل بسازن ، از خود ایران هم مشتری دارد
  • احمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    روسیه کشور با خوی استعماری همانند آمریکا و انگلیسه اینها براساس منافعشان عمل می کنند ما هم االان تا حدود زیادی قوی شدیم واز حالت ضعف گذشته در حال خارج شدنیم وبا ید با سیاست و قدرت از حالت ضعف تاریخی بیرون بیاییم کشورهای آسیایی میانه وقفقاز حتی جنوب روسیه خاک ایران بوده اینها به خوبی می دانند وایران را رقیب خود می دانند الان منافشان در اتحاد با ایرانه خوب ماهم منافعمان فعلا همینه سیاست همین را میگه والبته رقابت پنهان بین ما وجود داره طبعا اینها باید چنین موضعگیری کنند ما ماهی خود را از این ولبشوی جهانی خواهم گرفت ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس