رویترز: صنعت‌ کشتی‌رانی اعتماد چندانی به ائتلاف دریایی آمریکا ندارد

منابعی در صنعت کشتی‌رانی جهان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آنها درباره ائتلاف دریایی جدیدی که آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات یمنی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده اطلاع چندانی ندارند.

به گزارش مشرق، منابعی در صنعت کشتی‌رانی جهان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آنها درباره ائتلاف دریایی جدیدی که آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات یمنی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده اطلاع چندانی ندارند.

این منابع گفته‌اند که بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند. این منابع که مقام‌های صنعت کشتی‌رانی و امنیت دریایی را شامل می‌شوند گفته‌اند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمی‌دانند که آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر.

کوری رانسلم، مدیر عامل شرکت دیراد گلوبال که یک شرکت انگلیسی برای مشورت در زمینه ریسک و امنیت دریایی است گفت: «هنوز ابهام‌های زیادی درباره ائتلاف وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم چند کشتی جنگی مشارکت خواهند کرد، چقدر طول می‌کشد آنها به منطقه برسند، قواعد آنها برای درگیری چیست و چه طرح حمایتی را به اجرا خواهند گذاشت.»

رانسلم در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی شناورهای خودشان را از مسیر آفریقا روانه مقصد می‌کنند و یا بعضی از آنها فعالیت‌هایشان در این منطقه را متوقف کرده‌اند.

او تصریح کرد در صورتی که تلاش‌های ائتلاف آمریکا ثمربخش نباشد انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری مسیرشان را تغییر دهند.

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

پایگاه خبری آکسیوس نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی هفته پیش گزارش داده بود تهدیدها و حملات ارتش یمن در روزهای گذشته موجب طولانی‌تر و گران‌تر شدن سفر کشتی‌های اسرائیلی شده است.

به نوشته آکسیوس در چند هفته گذشته کشتی‌هایی که عازم دیگر بنادر در خارج از اسرائیل بوده‌اند هم مجبور شده‌اند از مسیرهای طولانی‌تری استفاده کنند تا هدف حملات یمنی‌ها واقع نشوند.

در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند تنگ‌تر کرده است.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل تا کنون نتوانسته‌اند راهکاری برای مقابله با ارتش یمن پیدا کنند. پایگاه آکسیوس در گزارش دو هفته پیش خود به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده بود کابینه جنگی نتانیاهو تصمیم گرفته فعلاً از دادن پاسخ نظامی به اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی خودداری کند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از چندین کانال برای انصارالله پیام فرستاده و از آنها خواسته حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند.

اما نوشته مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که این هشدارها تا کنون تأثیری بر روی حوثی‌ها (انصارالله) نداشته و آنها از شدت حملات خود نکاسته‌اند.

تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی از جمله دیگر گزینه‌هایی است که آمریکا و اسرائیل با تشکیل آن قصد دارند به مقابله با ارتش یمن بپردازند. با وجود این، عدم مشارکت عربستان سعودی و امارات موجب شده موفقیت این طرح نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس