امیرعبداللهیان: سیاست همسایه محور امروز به ثمر نشسته است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست همسایه محور امروز به ثمر نشسته، گفت: در ۲ سال آخر دولت بر این تمرکز داریم که با عبور از سیاست موفق همسایگی وارد سیاست «منطقه همسایگی» شویم.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای سیاست همسایگی ایران تلاش‌ها و گام‌های زیادی در این چارچوب توسط رئیس جمهور و سایر دستگاه‌های نظام برداشته شده است.وی افزود: خرسندیم این سیاست امروز به ثمر نشسته است.

در چارچوب سیاست همسایگی تمرکز اول ما بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و ترانزیت و همکاری در حوزه محیط زیست است. تأکید هر چه بیشتر بر روابط کشورهای همسایه در درجه اول با استان‌های همجوار و سایر استان‌های کشور با هدف توسعه حجم تبادل تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی در داخل کشور است.در عین حال در لایه‌های دیگر تقویت همکاری‌های امنیتی در سطح منطقه است.

حسین امیرعبداللهیان ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه پپیشنهادی خود برای تصدی وزارت خارجه گفته بود که سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است. ارتباط با همسایگان امر راهبردی است نه استراتژیک؛ دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی دراز است.

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران همچنین اضافه کرد: گام دیگری که در دو سال آخر دولت بر آن تمرکز داریم این است که با عبور از سیاست موفق همسایگی دولت وارد سیاستی می‌شویم تحت عنوان «منطقه همسایگی» یعنی نگاه به حوزه شبه قاره، نگاه به حوزه کشورهای مشترک‌المنافع و نگاه به حوزه کشورهای غرب آسیا که هر کدام از اینها در مجموعه خودش منافعی را برای ملت ما در پی خواهد داشت و لایه‌های مختلفی از برنامه‌ها در سطح خصوصی و فعالیت بخش خصوصی و بخش‌های عمومی و دولتی را در بردارد.

وزیر امور خارجه همچنن طی سخنانی در این همایش گفت: از اولویت‌های سیاست خارجی همسایه محور، تقویت پیوندهای اقتصادی، انرژی و خطوط انتقال آن، ترانزیت و تجارت، امنیت و نیز محیط زیست به شمار می‌رود.وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است، افزود: هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس