پیش‌بینی اعتبار ۵۰ همت برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی بازنشستگان در بخش مصارف لایحه بودجه می‌‎‌آورد.

به گزارش مشرق، داود منظور در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه از کمیسیون تلفیق به دلیل دقت نظری که در بررسی لایحه داشتند تشکر می‌کنم، افزود: امروز شاهد بیان برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از سوی نمایندگان بودیم که امید است در فضای همدلانه‌ای که بین دولت سیزدهم و مجلس یازدهم وجود دارد بتوانیم آخرین بودجه‌ای که در مجلس یازدهم تصویب می‌شود بودجه‌ای با رویکرد موثر برای مردم و امیدآفرین و کمک‌کننده به اجرای برنامه هفتم در سال اول باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت تلاش کرد بودجه را در زمان قانونی مصوب به مجلس تقدیم کند، تصریح کرد: ما خود را مقید می‌دانیم آنچه را که نمایندگان به عنوان قانون تکلیف می‌کنند را اجرا کنیم بنابراین ما در چارچوب ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس مرحله اول بودجه را در زمان مقرر تقدیم مجلس کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بسیاری از نگرانی‌های مطرح شده از سوی نمایندگان ناظر به بخش دوم بودجه است، اضافه کرد: ما هنوز وارد بخش دوم نشدیم و در مرحله اول فقط منابع، سقف منابع، احکام و تراز عملیاتی را تقدیم مجلس کردیم بنابراین لایحه در چارچوب ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه مجلس تنظیم شده است و ما در بخش اول وارد مصارف نشدیم.

وی گفت: برخی دوستان درباره وضعیت اعتباری بخش بهداشت و درمان، بخش کشاورزی، همسان‌سازی بازنشستگان را مطرح کردند که باید بگویم ما به هیچ وجه در این مرحله نمی‌توانستیم که به این موضوعات ورود کنیم یا در مورد مصارف جدولی ارائه کنیم.

منظور ادامه داد: ما در سقف منابعی که تصویب می‌کنیم حتماً مصارف را با رویکردی که شما در برنامه هفتم تکلیف کردید تنظیم می‌کنیم یعنی ما خود را مقید می دانیم برنامه هفتم مصوب شده از سوی مجلس را عینا در بخش مصارف بودجه ۱۴۰۳ اعمال کنیم. در بخش منابع و احکام تلاش خود را کردیم که این موضوع را اعمال کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی نمایندگان در مورد بازنشستگان و دغدغه ما در زمان تصویب برنامه هفتم موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود در حالی که ما اصلا وارد تعیین و تکلیف هزینه ها و مصارف نشدیم حتی برای حقوق شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اعتباری پیشنهاد نکردیم.

منظور ادامه داد: روز گذشته نیز تاکید کردم با توجه به اینکه سقف اعتبارات مورد نیاز برای همسان سازی در مرحله اول را ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند و ما گفته ایم این مبلغ را در مرحله دوم در مصارف حتما تامین خواهیم کرد بنابراین شما نمایندگان سقف بودجه را تصویب کنید تا در ادامه هرگونه اصلاح لازم را انجام دهیم.

وی مطرح کرد: رأی دادن به کلیات بودجه به معنای آغاز دریافت نظرات نمایندگان و توجه به دغدغه های شما در بخش منابع و مصارف است البته ما تدوین بخش دوم را از هفته گذشته آغاز کرده ایم تا یک ماه آینده قسمت دوم را نیز تقدیم مجلس کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: برخی از نمایندگان دغدغه هایی نسبت به اقلام درآمدی مطرح کردند به عنوان مثال گفته شده مالیات ها بسیار بالا پیش بینی شده اند که باید در این زمینه رفع نگرانی کنیم. اولا بخشی از این افزایش به دلیل ظرفیت های قانونی است که در برنامه هفتم پیش بینی شده به ویژه در موضوع ساماندهی معافیت های مالیاتی و بحث مقابله با فرارهای مالیاتی است.

منظور توضیح داد: شما نمایندگان در بند (ب) ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم قوانینی در رابطه با معافیت‌های مالیاتی مصوب کردید که به نادرستی تفسیر شده بود چرا که بر مبنای این تفسیر معافیت های مالیاتی شرکت های معدنی بزرگ را از ۱۰ سال به ۲۰ سال افزایش می داد اما شما تصدیق کردید که منظور همان ۱۰ سال است و این تفسیر مورد تائید مجلس نیست در حالی که همین مصوبه ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نسبت به امسال ایجاد می کند یعنی شرکت های مدنی از یک معافیت خودساخته استفاده می کردند و زور دستگاه های مالیاتی به آن ها نمی رسید اما بر اساس مصوبه مجلس باید مالیات خود را پرداخت کنند و معافیت آن ها حذف می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس افزود: این همان مساله ای است که نمایندگان نسبت به آن گلایه داشتند یعنی اینکه چرا فلان شرکت فولادی بزرگ که سود و درآمد بالایی دارد مالیات کمی پرداخت می کند که به دنبال مصوبه شما این مشکل حل شد و مجددا قانونی تصویب کردید مبنی بر اینکه تمامی دستگاه ها اطلاعات برخط به نظام مالیاتی دهند چرا که سبب می شود نظام مالیاتی بتواند مالیات ها را به ویژه از افراد دانه درشت شناسایی کند و قطعا ما در نظام مالیاتی به دنبال دریافت مالیات از افراد کم درآمد نیستیم.

وی تاکید کرد: در همین لایحه پیشنهاد کردیم آستانه معافیت برای شاغلان تا ۱۲ میلیون حقوق افزایش پیدا کند یعنی افرادی که حقوق شان صرفا تا ۱۲ میلیون است مالیاتی پرداخت نمی کنند و بعد از آن نیز مالیات به صورت پلکانی خواهد بود و این یعنی نظام عادلانه مالیاتی.

منظور همچنین در مورد اخذ مالیات از مشاغل توضیح داد: ما امسال معافیت مشاغل را افزایش محسوسی دادیم و گفته شده پس از کسر همه هزینه ها تا ۷۵ میلیون تومان درآمد خالص در سال معاف از مالیات است و بعد از آن مشمول مالیات می شود، بنابراین با وجود آنکه بیش از ۵.۵ میلیون مودی در بخش مشاغل داریم اما مالیات بیش از ۲ میلیون مودی صفر شده است.

وی افزود: ممکن است برخی از مودیان همچنان شکایاتی داشته باشند که باید به شورای حل اختلاف و مراجع قضایی مراجعه کنند چرا که نظام مالیاتی در نظر گرفته شده یک نظام مالیاتی کاملا مردم محور است.

منظور افزود: ما امسال در بحث مالیات‌ها ۳۹ درصد تورم داریم، این ۳۹ درصد افزایش قیمت ایجاد کرده است چون همه چیز با قیمت‌های روز هست سود تمام بنگاه‌ها خود به خود این ۳۹ درصد افزایش را پیدا خواهد کرد و به طور طبیعی مالیات‌ها نیز رشد پیدا می‌کند یعنی مالیات‌ها با قیمت در ارتباط است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: درخصوص مالیات ارزش افزوده بر اساس قیمت است یعنی وقتی که ما ۳۹ درصد تورم داریم خود به خود مالیات بر ارزش افزوده نیز به همان نسبت بالا می‌رود پس اگر ما گفتیم که رشد مالیات‌ها ۵۰ درصد باشد بخش بزرگی از این افزایش به طور خودکار اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی اصلاح آن و قانون تصویب آن در مجلس به تصویب رسید و این قانون قطعاً کمک خواهد کرد که ما از کسانی که فرار مالیاتی داشتند به ویژه صورت‌حساب‌های فروش آنها را که سازمان مالیاتی نداشت بتوانیم براساس اطلاعات آماری دقیق شناسایی کنیم.

منظور بیان کرد: رشد مالیات‌ها اتفاق جدیدی نیست، ما در سال گذشته یک تحول مالیاتی ایجاد کردیم، امسال تنها درآمدی که کاملا محقق شده است درآمد مالیاتی است و برآورد ما این است که کاملا برای سال آینده قابل تحقق خواهد بود بدون اینکه فشاری بر کسی وارد شود.

وی افزود: ما برای سال آینده یک درصد جدید بر مالیات ارزش افزوده در نظر گرفتیم که مبلغ آن حدود ۵۰ همت است. اگر شما آن را تصویب کنید این عدد محقق خواهد شد اما اگر تصویب نشود ۵۰ همت از عدد پیشنهاد شده برای بودجه حذف خواهد شد. اگر اتفاقات را کنار هم بگذاریم نشان می‌دهد که فشار جدیدی بر مردم وارد نخواهد شد. ما نگرانی شما را در خصوص حقوق‌بگیران لحاظ کردیم حتی نگرانی شما در بخش‌های مختلف نیز لحاظ شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: برنامه هفتم چند محور دارد که تمام این محورها در بودجه پیش‌بینی شده است و به طور الزام‌آور برای سال آینده اجرا خواهد شد. بخش بزرگی از احکام تصویب شده شما لزوماً احکام بودجه‌ای نبوده بنابراین با توجه به اینکه برنامه هفتم برنامه کشور است آن را برای اداره کشور در نظر گرفتیم.

منظور گفت: منبع رشد اقتصادی ما تأمین سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ها است، ما در سال جاری در ۶ ماهه اول ۷.۱ درصد رشد داشتیم البته بخش بزرگی از آن مربوط به بخش نفت و گاز بوده است که ما آن را فعال کردیم. البته بدون نفت و گاز ۴.۵ درصد رشد حاصل شده بود که می‌توان گفت در دو سال گذشته به طور میانگین رشد نزدیک۵ درصد بوده است.

وی افزود: عملکرد رشد کشور در این دو سال حاصل همکاری نزدیک دولت و مجلس بوده است که امید است این رویه را ادامه دهیم و با کمک شما مشکلات حل خواهد شد. در تبصره ۱۶ تسهیلات به طور کامل آمده است که در بند (۳) تبصره ۱۳ تمام مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در تبصره ۱۸ مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خرد و تأمین مالی ما در تبصره ۲ به طور کامل مسائل آورده شده است و به اضافه منابع وام‌ها نزدیک به ۱۰۰ همت تسهیلات آمده است. همه این اتفاقات به این معنا است که ما برنامه را به طور کامل اجرا خواهیم کرد، رشدی که مدنظر است محقق خواهد شد. ما با سیاست تورم را پایین آوردیم در حال حاضر تورم ماهیانه به دو درصد رسیده است. تورم بخش تولیدکننده به ۰.۸ درصد رسیده است و امید است که در سال آینده کاهش محسوسی خواهیم داشت و در پایان برنامه به تورم تک رقمی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • طبا ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 2
    وقتی رئیس سازمان مالیاتی رو بذارن رئیس برنامه و بودجه نتیجه همین فاجعه میشه!!! میگه دو میلیون شغل از ۵ میلیون مودی، چون درآمد خالصشون زیر ۷۵ ملیونه، مالیاتشون صفر میشه!!! کدوم آدم عاقلی رو پیدا میکنید که بره یه شغل راه بندازه و درآمد متوسط ماهانش، از ۶.۵ میلیون کمتر باشه !!!؟؟؟ والله مرغ پخته تو قابلمه خنده اش میگیره !!!! میگه که چون تورم ۳۹ درصده پس مالیات ارزش افزوده هم همین میزان باید باشه!!!! خوب تو که لالایی بلدی چرا برای حقوق بازنشسته بینوا ۲۰ درصد افزایش پیش بینی میکنی !!؟؟؟ و باقی صحبتهای این مثلاً مدیر که ارزش وقت تلف کردن نداره !!!!
  • ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 1
    بخدا اگر همسان سازی انجام بدید وعده سر خرمن دروغه رتبه بندی معلما دید چه کردند همسان سازیم همانگونه فقط لعنت برکسی که حق کارگر وباز نشسته کارمند می خوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس