قالیباف

رئیس مجلس با بیان اینکه دولت بار اصلی اجرای برنامه‌های پنج ساله را به عهده دارد، گفت: برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به همۀ ظرفیت‌های اجرایی کشور است.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب، ۱۳ آذر به مناسبت روز مجلس در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک صداوسیما پخش شد، شرکت کرد و با مردم ایران سخن گفت. وی در جریان این برنامه به تشریح مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت تا ملت ایران با جزئیات مهم این برنامه بیشتر آشنا شوند.

مجلس خانه ملت و روز مجلس روز مردم است

قالیباف در ابتدای این برنامه با بیان اینکه فرصت این گفت و گو با مردم به مناسبت گرامیداشت مقام شهید مدرس(ره) دست داده است، گفت: انصافاً این شهید عزیز، نماینده ای در تراز انقلاب اسلامی و اسلام سیاسی پایه گذاری شده از سوی امام(ره) بوده است. همانطور که مجلس خانه ملت است، روز مجلس هم روز مردم است و از اینکه این فرصت فراهم شده تا درباره برنامه هفتم، نمای کلی را به مردم نشان دهیم، خرسندیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خروجی برنامه هفتم را نتیجه زحمات دولت و مجلس دانست و افزود: شاهد بودم از روزهای ابتدای تشکیل دولت و حتی قبل از شکل گیری هیأت دولت بحث برنامه هفتم در آن پیگیری می شد و رفت و برگشت های بسیاری میان دو قوه صورت گرفت که خروجی نهایی آن لایحه برنامه فعلی شده است.

پیشرفت کشور نیازمند نگاه تحولی با قانون برنامه‌ای آرمان‌گرا و واقع‌بینانه است

وی در ادامه با بیان اینکه اداره کشور به تنهایی منجر به پیشرفت کشور نمی شود بلکه برای آن نگاه تحولی با قانون برنامه ای نیاز است که در حین اینکه آرمانگرا است، واقع بین نیز باشد تا به سرنوشت برنامه های گذشته گرفتار نشود، عنوان کرد: یکی از ویژگی های خوب این مجلس این بود که نمایندگانی از ادوار گذشته و با تجربه در آن بود، هم نیروهای جوان، باسواد و به روزی داشتیم که به دانش این کار مسلط بودند و هم بخشی از مجلس را نمایندگانی با سابقه مدیریت اجرایی مثل وزیر، شهردار، استاندار، معاون رئیس جمهور و معاون وزیر تشکیل می دادند که ترکیب خوبی است و رهبری نیز از آن یاد کردند.

قالیباف ادامه داد: امیدواریم برنامه هفتم برای مردم لذتبخش باشد، زندگی آنها را بهشتی تر کند و افق روشنی را در چهار بخشی که به صورت جمع بندی کلی از مجموعه آن توضیح می دهم، برای مردم ایجاد کند.

آمادگی مجلس برای همکاری با دولت برای اجرای احکام برنامه

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به قابلیت اجرای برنامه هفتم، اظهار داشت: اگر بخواهیم به افق فردای ایران نگاه کنیم امروز ضرورت تحول در برنامه وجود دارد که اولین موضوع، بحث خود دولت است. دولت است که بار اصلی را بر دوش می کشد و زحمت اصلی آن را بر عهده دارد البته منظور از دولت صرفا هیأت دولت نیست. در حقیقت منظور همه دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و هر ظرفیت کشور است که شامل آن می شود. همچنین مجلس و قوه قضائیه را نیز شامل می شود لذا برنامه برای همه تعیین تکلیف کرده و وظایف آنها را مشخص کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در نهایت فشار، مأموریت و رسالت اصلی بر عهده دولت است، بیان داشت: کارآمدی و روحیه تحولی در دولت بسیار کلیدی است که امیدواریم دولت که در حال حاضر نیز این آمادگی را دارد در آینده با آمادگی بیشتر گام بردارد و ما نیز به آنها در اجرای آن کمک می کنیم.

تلاش مجلس یازدهم بر منضبط شدن بودجه و عدم کسری تراز آن بود

قالیباف در ادامه سخنان خود با مردم با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم و توجه ویژه آن به بودجه اشاره و بیان کرد: تمام تلاش خود را داشته ایم تا بودجه منضبط شده و کسری تراز نداشته باشد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم، منظور بهره وری نیز است از این رو در حوزه بهره وری و مدیریت توجه ویژه داشتیم و در جریان بررسی احکام برنامه، ۲.۸ محل رشد از ۸ درصد در بهره وری است از این رو یک دولت هوشمند و چابک با بهره وری درست می تواند موثر باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به دارایی های سودآوری که دولت می تواند از آن استفاده کرده و مولدسازی صورت دهد، اذعان داشت: روش تأمین منابع و جلوگیری از بنگاه داری بخش های مختلف دولتی نیز مهم است. بحث رابطه دولت و نفت نیز در این بین، بسیار حائز اهمیت است.

درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز باید به ثروت تبدیل شده و بعد سرمایه‌گذاری شود

وی در ادامه با بیان اینکه نفت از انفال و از سرمایه های ما محسوب شده که باید به ثروت تبدیل شود، یادآور شد: بعد از اینکه این موضوعات به ثروت تبدیل شد باید به گونه ای در آن سرمایه گذاری کنیم که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند که این موضوع بسیار مهم و اساسی است. برای این کار، در احکام بودجه و سیاست های کلان برای قطع وابستگی به نفت هر سال درصدی از بودجه نفت را پیش از دادن به دولت به صندوق سرمایه گذاری ملی می دهیم که در حال حاضر ۴۲ درصد دارایی های حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به صندوق می رود.

قالیباف ادامه داد: اعتبارات موجود در صندوق از طرق مختلف حدود ۱۵۰ میلیارد دلار بوده که به این صندوق واریز شده و بیش از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار و کمی بیشتر از آن باز به دلایل نیازهای متعددی به دولت بازگشته است، بخشی نیز به بخش خصوصی داده شده و بخشی در صندوق وجود دارد از این رو در این خصوص در برنامه تصمیم جدی و اساسی گرفتیم.

صندوق توسعه بدون بنگاه‌داری سرمایه مردم را به ثروت تبدیل می‌کند

رئیس مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه یکی از احکام لایحه برنامه را به تعیین تکلیف صندوق توسعه اختصاص دادیم، عنوان کرد: منابع نفتی گازی مشترکی با کشورهای همسایه داریم و با اولویت منابع مشترک، بابت طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق، این اجازه داده شده تا از درآمد حاصل از این میادین در سقف مورد نیاز خود استفاده کند که در کنار آن فرصت های موجود در سرمایه های ارزی و ریالی نیز دارد.

وی افزود: به ده ها دلیل منطقی و غیرمنطقی مردم بخشی از این ارز را به صورت شخصی ذخیره و بایگانی کرده و راکد گذاشته اند از این رو خود صندوق توسعه ملی باید از این سرمایه ها استفاده کند اما یک شرط جدی و قطعی گذاشته ایم که صندوق توسعه ملی به تنهایی نمی تواند تصدی گری و بنگاه داری کند و در پایان و بعد از راه اندازی این مسیر باید سرمایه ها را تبدیل به ثروت کند.

بازگشت سرمایه‌های مردم به چرخه اقتصاد یکی از اهداف برنامه هفتم

قالیباف ادامه داد: علاوه بر دارایی های شرکت نفت؛ سایر شرکت ها، بخش خصوصی، مردم و سرمایه هایی که در گاوصندوق های مردم و یا صندوق های امانات در بانک ها گذاشته شده است باید به چرخه اقتصاد در سرمایه گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی مطرح شده در احکام برنامه است.

برنامه باید بتواند با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزند

قالیباف درباره توجه به دارایی های دولتی در برنامه هفتم توسعه گفت: همان دارایی هایی که اشاره کردم، یعنی دارایی های سودآور، یک بخشی از آن مولدسازی است، بدین معنی که ما ده ها هزار میلیارد سرمایه مولد و پروژه های نیمه تمام داریم که در این برنامه پیش بینی شده که بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بخش های ۴ حوزه مذکور مربوط به پیشرفت ایران است، ادامه داد: در برنامه پیشرفت ایران ما معتقدیم که دیگر ما کشور را نباید فقط اداره کنیم، باید امر تحول را همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند و در سال ۱۳۹۹ بر این نکته که باید تحول اتفاق بیفتد، تاکید شد، پیگیری شود. در برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد که بتواند آینده ای کاملا روشن، ملموس و باورپذیر ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید داریم این است که برنامه را واقع بینانه ببینیم، به هرحال بخشی از ما نمایندگان و بخشی از دولت، تجربه کار اجرایی داریم. ما این را واقعی دیدیم که به سرنوشت برنامه های دیگر که تحقق ۳۰ درصد و ۲۵ درصد دچار نشود. این تحول حتماً لازم است باشد که هم زندگی امروز مردم را متحول کنیم و مشکلاتشان را حل کنیم و هم افق روشنی برای آینده باشد. به نظر من ضعف ما در این بخش است، باید برای مردم عزیزمان و جوانانمان فردای روشن تری داشته باشیم.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا منظور این است که برنامه هفتم علاوه بر بهبود شرایط به دنبال ایجاد افق های روشن نیز هست؟ توضیح داد: حتماً؛ اینکه امروز مشکلات را اداره کنیم، کفایت نمی کند. این حداقل کاری است که انجام می دهیم. برنامه باید بتواند با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزند.

برنامه کوتاه مدت تحولی در حوزه خودرو

وی در تشریح راهکارهای دستیابی به هدف فوق گفت: صنعت رقابتی مدنظر ما است که باید به طور جد به آن توجه شود. موضوعاتی مانند برنامه ملی توسعه ای، همچنین در بخش هایی به طور خاص مانند خودروسازی باید توجه شود. یکی از مشکلات جدی مردم ما این بخش است و امروز می بینیم مجلس طرح تحولی کوتاه مدت در حوزه خودرو با واردات خودرو داشت؛ ما وقتی کار را رقابتی نمی کنیم و یک کار را انحصاری دنبال می کنیم، مشکلات ایجاد می شود. به طور مثال در حوزه خودرو، اگر مشروط بودن، موقت بودن و کاهنده بودن را در روزی که می خواستیم خودروساز باشیم و این رانت را به تولید دهیم، رعایت می شد، امروز پس از ۴۰ سال در دوران پس از انقلاب (در دوران قبل از انقلاب نیز این مشکل بود) واقعا یک خودروساز واقعی و مستقل بودیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ما در برنامه هفتم این موضوع را دقیقاً پیش بینی کردیم که بتوانیم این موضوعات را پیش ببریم، تصریح کرد: بازده انرژی ما بسیار پایین است، ما باید به محیط زیست پایدار توجه کنیم، این موضوعات نکاتی است که در برنامه هفتم به آنها توجه شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه ما باید جهش فناورانه داشته باشیم، گفت: من تیتر موضوعات را در بخش های مختلف می گویم؛ یکی از موضوعات مهمی که بارها نیز تکرار کردیم، موضوع بهینه سازی است که از قبل هم در برنامه ششم دنبال شد. قوانین و مقررات نیز گذاشته شد، اما آنگونه که باید همت می کردیم و پای کار می آمدیم، نشد؛ امروز ما به درستی از انرژی موجود در کشور استفاده نمی کنیم.

حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدررفت انرژی داریم

وی افزود: من زمانی مطرح کردم که ما انرژی را هدر می دهیم؛ حتی بد هم مصرف نمی کنیم، بدتر از بد مصرف داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان هدر رفت در حوزه انرژی تصریح کرد: ما حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدررفت انرژی داریم، ما ۲.۵ برابر استاندارد کشورهای نیمه پیشرفته و حدود ۴ برابر کشورهایی که استاندارد دارند، انرژی را هدر می دهیم و این عدد تقریباً برابر با ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز می شود. در واقع عدد و رقم اینگونه است که از ۹ میلیون تا ۹ میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت - منظور این است که همه انرژی های فسیلی از جمله گاز را در واقع به نفت تبدیل می کنم - بیش از ۷ میلیون بشکه نفت استحصالی است که انجام می شود، اما عملاً ما از حدود ۵ میلیون از آن استفاده می کنیم، یعنی حدود ۲ میلیون بشکه را در داخل استفاده می کنیم و ظرفیت صادرات حدود ۳ میلیون بشکه را داریم، اما اکنون به دلیل بحث های تحریم در حوزه صادرات کمی کمتر صادر می کنیم.

قالیباف ادامه داد: نکته ای که می خواهم بگویم این است که هدردهی انرژی ما زیاد است. بخشی از این موضوع ناشی از مشکلات صنعت است که باید بهینه کنیم، یک بخشی نیز به دلیل قیمت ارزانی است که وجود دارد، یک بخش دیگر نیز مربوط به فرهنگ مصرف ما است. ما داریم آسیبی به این بزرگی می بینیم که این سرمایه کشور است که ما باید آن را تبدیل به ثروت کنیم، سپس سرمایه گذاری کنیم.

منفعت جلوگیری از هدررفت انرژی باید به خانواده ها برسد

وی با بیان اینکه ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این منفعت بزرگ که اکنون در اختیار است، با مشارکت مردم حل شود، تصریح کرد: منظور از مشارکت مردم این است که وقتی می خواهیم این فرهنگ سازی را انجام دهیم تا انرژی هدر نرود، اولین کسانی که نقش جدی دارند، مردم هستند، اما شرط این موضوع این است که ما دولتمردان بدانیم منفعت ناشی از صرفه جویی باید به مردم برسد.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: وقتی ما در برنامه هفتم حرف از مردم می زنیم، این موضوع یک ویژگی دارد و آن این است که مخاطب ما در برنامه، خانواده است، بنابراین حتما زمانی که می گوییم خانواده ها قبل از دولت در حوزه انرژی منفعت ببرند، منظور خانواده ها هستند، یعنی خانواده ها این منفعت را ببرند.

قالیباف با بیان اینکه ما کمبود گاز برای مصرف در زمستان داریم و در حوزه ذخیره سازی مشکلاتی داریم، افزود: سال گذشته با این مشکل روبرو شدیم و طبیعتاً امسال نیز در اوج مصرف با آن روبرو می شویم که در این حوزه موضوع صرفه جویی بسیار مهم است، اما باید دقت شود که در اولین صرفه جویی که انجام گرفت، منفعت آن را باید مردم ببرند، منظور از مردم نیز خانواده است.

وی در تشریح مطلب فوق به ذکر مثالی پرداخت و ادامه داد: اگر فرد در سال گذشته در یک خانه مستاجر یا صاحب خانه بوده و در همین زمان یعنی هفته دوم آذر گاز مصرفی وی چند مترمکعب بوده و امسال این عدد را کاهش داده، باید از این کاهش مستقیم منفعت ببرد، فارغ از اینکه فرد مستاجر یا صاحب خانه است. وقتی فرد منفعت می برد حتماً دولت چند برابر این فرد منفعت می برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم به تولید یک مترمکعب گاز اضافه کنیم، باید ۸ دلار سرمایه گذاری کنیم، اما اگر بخواهیم صرفه جویی کنیم و بخواهیم صنعتمان را بهینه کنیم، به حدود ۷۰ سنت یعنی کمتر از یک دلار نیاز داریم و اگر مردم بخواهند خودشان صرفه جویی کنند، بخش عمده ای از این صرفه جویی با فرهنگ خودشان و طبیعتاً بخاری مناسب تر رعایت فصل ۱۹ ساخت ساختمان، محقق می شود.

قالیباف با بیان اینکه این موضوع دیده می شود که بخاری مان روشن است و پنجره را باز می گذاریم، اظهار کرد: ما ناترازی در حوزه پولی مالی، ناترازی بودجه و ناترازی آب داریم، اما یکی از مهمترین ناترازی های ما ناترازی در انرژی است و این موضوع نیز در اوج ناعدالتی است، لذا ما در این برنامه به گونه ای پیش بینی کردیم که بدون اینکه بحث از قیمت کنیم، منفعت مردم و دولت دیده شده است و سرمایه ای که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، ما بتوانیم بخشی از آن را در طول برنامه به چرخه سرمایه گذاری و ثروت بازگردانیم.

تا پایان برنامه هفتم توسعه فیبر نوری به ۲۰ میلیون پورت می رسد

وی موضوع فیبر نوری و هوشمندسازی را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و ادامه داد: زمانی که با دوستان صحبت می کردیم، می گفتیم که با چراغ نفتی نمی شود شهر تهران را روشن نگه داشت، به برق و انرژی نیاز دارد؛ واقعاً اولین بحث در تحول در حوزه مسائل فناوری، دسترسی به اینترنت و سرعت آن است.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: ما در برنامه هفتم توسعه، برنامه ریزی کردم که فیبر نوری را در کشور توسعه دهیم و در پایان برنامه به ۲۰ میلیون پورت برسانیم، این موضوع در حوزه مصرف خانگی، تجاری و... است. این کار در دسترس ما است و پیش بینی کردیم در دو سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند؛ طی روزهای گذشته توسط بخش خصوصی در چالوس با فیبر نوری، سرعت یک گیگابایت را تست کردیم، البته بیش از این هم می شود و این هیچ منافاتی با اینکه ما حتماً نیازمند حکمرانی دقیق در فضای مجازی هستیم، ندارد.

قالیباف درباره کریدورها و ترانزیت نیز گفت: نکته دومی که می خواستم پس از موضوع ناترازی انرژی که اساسی و مهمترین موضوع بحث محوری ما است، بیان کنم این بود که ما ظرفیت های خدادادی داریم که پیشران های ما است. ما چند پیشران را پیش بینی کردیم که داشته باشیم. یکی از آن پیشران های مهم، موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ما در حوزه دریایی و بخش ریلی است.

قالیباف ادامه داد: حتما کریدور شمال و جنوب ما با اولویت یک و کریدور شرقی و غربی با اولویت ۲ و با تأکید بر حمل و نقل ریلی مدنظر است و البته این تحول را در حوزه حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در حوزه تقویت ناوگان که وضعیت مناسبی ندارد، دیده ایم و این مهم باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و همچنین حمل و نقل ما ظرفیت بسیار بالایی دارد و نکته‌ای که به عنوان اولویت پیشران ما بوده توجه به مکران است که اخیرا رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلان آن را مورد تأکید قرار دادند و در برنامه هفتم توسعه هم دیده شده است و وقتی از مکران، بنادر و بحث مربوط به حمل و نقل صحبت می‌کنیم که شما نیز به آن اشاره کردید یعنی چابهار ما در دریای عمان که ظرفیت اتصال به اقیانوس‌ها را دارد باید یک بندرگاه مهم در کشور باشد و باید بر آن متمرکز شویم و حوزه مهم دیگری که در حوزه صنعت به آن توجه شده و امروزه ۴۳ تا ۴۴ درصد سرمایه گذاری و اقتصاد ما در حوزه صنعت است، توجه به توسعه خوشه‌های صنعتی است با تأکید بر مزیت‌های نسبی که در استان‌ها داریم یعنی ما نظام مسائل استان‌ها را باید به خوبی بشناسیم که شناسایی کرده ایم و باید در طرح جامع صنعت خوشه‌های صنعتی را برای تولید و کسب و کار دنبال کرد و این یکی از نکات مهمی است که مدنظر ما قرار گرفته است.

اتفاق های خوبی در حوزه هوا و فضا رقم خورده است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بحث دیگر در حوزه هوا و فضا است که اتفاقات خوبی در این رابطه در کشور رقم خورده است و شما نیز مشاهده کردید که ما می‌توانیم تبدیل ماهواره به مدارهای زمین آهنگ را انجام دهیم که این تکنولوژی و فرصت و پوششی است که از منافع آن می توان برای حوزه کشاورزی، محیط زیست و منفعت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های ارتباطی استفاده کرد و مدنظر نیز قرار دارد.

وی با بیان اینکه ناترازی آب از موضوعات جدی ما است، گفت: قبلاً در حوزه کشاورزی تأکید بر ارائه یارانه، آبیاری قطره‌ای و آبراه‌های بارانی داشتیم و در حال حاضر این موضوع را به سمت پیشران‌های جدید سوق می دهیم و به سمت استفاده از آب های زیرسطحی گام برمی‌داریم تا بتوان هم برداشت در هکتار را افزایش دهیم تا همزمان بر اینکه آب را زیرسطحی می‌کنیم، اکسیژن‌دهی به زمین و کودرسانی را هم مدنظر قرار دهیم و به نقطه مطلوبی برسیم و در سال‌های گذشته از این مهم خروجی گرفته شده و مصمم هستیم که در برنامه تحول انجام دهیم تا مصرف تولید آب برای گندم و برنج را به هم نزدیک کنیم و برداشت در هکتار را هم افزایش دهیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: باید از پساب برای توسعه صنعت استفاده کرد و در برنامه هفتم برای این موضوع پیش‌بینی کردیم البته ممکن است بگویید که این موارد آرزو است اما به شما عرض می‌کنم که ما و دولت در مورد این موارد از تجارب گذشته استفاده کرده ایم و اراده‌ها و ظرفیت‌ها را مدنظر قرار داده ایم و مطمئن هستیم که دولت این موارد را با کمک همه ما اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

دولت به جای تصدی گری تولی‌گری را فراهم کند

قالیباف در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر توسعه سواحل مکران گفت: حوادثی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده که حتما تأثیراتی بر اهمیت ژئوپلیتیکی ایران گذاشته است و به طور حتم می‌تواند در حوزه اهمیت بیشتر در ترانزیت شمال و جنوب ما داشته باشد و به طور حتم بندر چابهار از ویژگی‌های خاصی در گذشته برخوردار بوده و در حال حاضر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید ضعف‌های گذشته و وقت‌کشی‌ها را کنار گذاشت و وقتی حرف از تحول می‌زنیم باید همه یعنی مردم، دولت، مجلس و قوه قضائیه دست به دست هم بدهیم و وقتی می‌گوییم مردم ما یعنی بخش تبلور عینی سازماندهی شده مردم را در اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و بخش خصوصی ببینیم و باید فرصت را برای آنها فراهم کرد زیرا متأسفانه امتحان خوبی در این زمینه‌ها پس ندادیم و به آنها توجه نکردیم و واقعا ظرفیت‌های بی‌نظیری داریم که باید کمک کرد تا بستر مناسب فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تبیین ضرورت توجه به فرصت ها گفت: مردم نباید منتظر دولت باشند و دولت نیز نباید منتظر مردم باشد به این معنا که دولت به جای اینکه فرصت را برای خودش نگه دارد، به مردم واگذار کند و در واقع به جای تصدی‌گری باید تلاش کرد و تولی‌گری و بستر را فراهم کنیم؛ به همین دلیل است که مردم برخی مواقع به ما می‌گویند که ما از شما کمک نمی‌خواهیم و می‌خواهیم که فقط چوب لای چرخ ما نگذارید که البته باز در این بخش یکی از اقدامات مجلس این بود که در حوزه اشتغال و در بحث خانواده توانمند ورود کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: اگر به پنجره واحد در حوزه اشتغال نگاه کنید ما همه مجوزها را متمرکز کردیم اما در گذشته برای اخذ مجوزها زمان زیادی طول می‌کشید و مردم دچار بروکراسی بودند به گونه‌ای که در کشور قوه چهارم ما قوه بروکراسی است و این قوه بر سه قوه دیگر حاکمیت دارد و ما واقعاً در حوزه فناوری اطلاعات با همت مردم و دولت در این کار ورود کردیم و در حال حاضر هر مجوز اشتغال باید طی ۳ روز اگر ثبت‌محور باشد و حداکثر طی ۳ ماه اگر تأییدمحور باشد باید انجام شود.

قالیباف افزود: متأسفانه در کشورمان که تورم بالایی داریم آنهایی که سرمایه ندارند بیشتر متضرر می‌شوند و حتی آنهایی که سرمایه هم دارند اگر سرمایه‌شان را رها کنند هم متضرر می‌شوند بنابراین به صورت مرتب باید در چرخه ایجاد بستر و فرصت برای مردم حرکت کنیم و این فرصت‌ها را ما باید فراهم کنیم و مدنظر قرار دهیم.

کار تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از سوی دستگاه ها عقب مانده است

قالیباف در پاسخ به پرسش مجری در مورد رصد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: از صدا و سیما برای رصد خوب این قانون تشکر می‌کنیم و دولت، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تا آبان ماه باید صد درصد این کار انجام می‌دادند اما برخی از دستگاه ها متأسفانه از این کار عقب مانده‌اند و به طور حتم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا این کار پیش برود، بیش از یک میلیون شغل از این طریق تأییدیه و مجوز گرفتند و کارشان را شروع کردند.

رئیس مجلس افزود: ما بعد از دولت کارآمد و بخش مربوط به ایران پیشرفته به بخش سومی که می خواهیم بپردازیم، خانواده توانمند است و اگر از من بپرسید که مخاطب این موضوع چه کسانی، کدام قشر و بخش هستند، می‌گویم که ما به این موضوع قشری نگاه نکردیم بلکه در برنامه هفتم به خانواده متمرکز شدیم یعنی سبد اقتصادی، معیشت، فرهنگی، سلامت، خانواده را مدنظر قرار دادیم و در مورد ناترازی از خانواده حرف زدیم یعنی چه خانواده مستأجر باشد چه صاحب خانه، موضوع خانواده مورد توجه ما است و توجه به این مهم یکی از اقدامات و کارهای محوری ما است و معقتدیم که اگر خانواده توانمند و قوی نباشد ایران قوی نداریم و اگر بگوییم که تک تک ایرانیان باید قوی باشند محوریت این موضوع خانواده است و اگر خانواده قوی شود، ایران نیز قوی خواهد شد و این قوی بودن هم حوزه مادی و هم معنوی دارد که ما در برنامه هفتم به این موضوع توجه کردیم.

قالیباف افزود: از آنجایی که هزینه‌ها و مشکلات خانواده‌های ضعیف در بخش‌های مختلف زیاد است بنابراین محور ما خانواده بوده و توجه به رفاه همگانی، مدیریتی، کسب و کار پرشتاب، جامعه سالم، فرهنگ بالنده، بهداشت فراگیر مدنظر ما بوده و هر کدام از این موارد در برنامه حکم مختص به خودش را دارد.

سربازی طلایی ترین زمان دوران جوانی است

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات مدنظر ما موضوع سربازی است البته پیش از برنامه نیز به این موضوع پرداختیم زیرا طلایی‌ترین زمان یک جوان همین دوران است و یا چشم مادرش که محور خانواده بوده دنبال این جوان است و یا این جوان پدر خانواده و نان‌آور است و این جوان مهمترین سرمایه و عنصر بهره‌وری برای پیشرفت کشور است و تمامی این ویژگی‌ها در این جوان سرباز قرار دارد بنابراین یکی از اقداماتی که ما و دولت مورد توجه قرار دادیم در ۲ سال گذشته حقوق سربازان را در مجلس یازدهم افزایش دادیم.

قالیباف در تبیین اهمیت این بخش گفت: از آنجایی که در گذشته تجربه این کار را داشتم و در نیروی انتظامی خدمت کردم، زمانی که در مرزها و پادگان‌ها سرکشی می‌کردم از سربازی پرسیدم که آخرین مرخصی شما چه زمانی بوده است و سرباز پاسخ داد که ۶ ماه گذشته به مرخصی رفته‌ام و از فرمانده ایشان پرسیدم که چرا به این سرباز مرخصی ندادید، اما سرباز در پاسخ گفت که ایشان به من مرخصی داد اما من خودم به دلیل هزینه بالای ایاب و ذهاب به مرخصی نرفتم و در واقع این سرباز هزینه حمل و نقل را نیز برای سرکشی به خانواده نداشته است اما امروز در حوزه سربازی تحولاتی اتفاق افتاده است و این تحولات در حوزه کارآموزی و مهارت آموزی تداوم دارد؛ رهبر معظم انقلاب چندین سال است که اهمیت این موضوع را مورد تأکید قرار دادند و ستاد کل نیروهای مسلح در این حوزه برنامه‌های مدونی دارد و با هماهنگی ستاد کل این موضوع را پیش می‌بریم تا بتوانیم تحولاتی در این حوزه انجام دهیم.

حقوق بازنشستگان را با هم‌ترازی شاغلان ۹۰ درصد افزایش دادیم

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع بازنشستگان نیز از جمله موضوعات مهمی است که مدنظر قرار دادیم، بازنشستگان سهم زیادی در جامعه دارند و در آستانه این هستیم که هرچه جلوتر برویم بازنشستگان و سالخوردگان افزایش می‌یابند و در این حوزه نیز قانون مهم و راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را داریم که در حال حاضر نمی خواهم به آن بپردازم اما بازنشستگان را در برنامه هفتم مورد توجه قرار دادیم و متناسب‌سازی را انجام دادیم و در واقع حقوق بازنشستگان را با هم‌ترازی شاغلان ۹۰ درصد افزایش دادیم البته بر میزان حقوق یعنی پایه حقوقی به اضافه مزایای مستمری که شامل کسورات می‌شوند و این مهم از خواسته‌های مهم بازنشستگان بود و در مجلس بر روی این موضوع توافق شد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه دولت و مجلس بر سر حل موضوع بازنشستگان توافق کردند که البته چون بار مالی دارد به جای ۵ سال در سه سال متمرکز شد، گفت: پیش بینی می شود ۴۰ درصد از این ۹۰ درصد در سال نخست و دو تا ۳۰ درصد آن در سال دوم و سوم برنامه انجام خواهد شد. در حوزه رفاه همگانی نیز توجه کرده ایم که سه دهک پایین جامعه اعم از بازنشسته یا غیر بازنشسته در هر جای کشور که خدمت می کنند بر اساس آزمون وُسع از کالابرگ ویژه بهره مند شوند که این موضوع که در حوزه سلامت در حال انجام بوده و به ۵ دهک پایین جامعه تعلق خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه کالابرگ الکترونیکی را با کالابرگ دوران دهه ۶۰ متفاوت خواند و افزود: آن زمان دفترچه بسیج اقتصادی بود که کالابرگی داشت و با مراجعه به مغازه ها خرید می کردیم. موضوع کالابرگ الکترونیکی جراحی و تحولی در حوزه اقتصادی است که باید صورت بگیرد و ما می خواهیم یارانه ارزی و ریالی به کالاهای اساسی کشور بدهیم و در کنار اینکه این کار را در حوزه نقدی انجام می دهیم، چنانچه برای واردات ذرت، سویا، گندم و شکر ارز می دهیم و همه این ها پول نقدی است که در حال هزینه است.

یارانه بر اساس آزمون وُسع به بخشی از جامعه داده می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه در کنار این موارد، به حوزه انرژی نیز یارانه می دهیم که خود یارانه پنهان محسوب می شود، عنوان کرد: گفته می شود این یارانه در ابتدای زنجیره باید یا به تولیدکننده و یا مصرف کننده داده شود که ما معتقدیم باید به مصرف کننده بدهیم و نه تولیدکننده؛ چرا که نمی خواهیم به همه جامعه یارانه بدهیم و صرفاً قرار است یارانه بر اساس آزمون وُسع به بخشی از جامعه داده شود که البته از قدیم نیز اشکالاتی در اجرای آن وجود داشته است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه ها مهم است اما هنوز پرداخت یارانه را هدفمند نکرده و صرفا آن را پرداخت کرده ایم، اظهار داشت: زمانی موضوع حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مطرح شد اما اگر به این قانون بنگرید می بینید که گفته ایم دولت مجاز است و نگفته ایم دولت مکلف است اما گفته ایم اگر دولت تصمیم گرفت ارز یارانه ای را حذف کند، الزام به اعطای کالابرگ می شود تا فشار قیمتی ناشی از حذف آن به جامعه وارد نشود چرا که با توجه به تورمی که در کشور داریم نمی توان با نقدینگی آن را جبران کرد و مشکلات خود را دارد بلکه باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

سیاست‌های جبرانی برای تأمین ۲۵ قلم کالای اساسی در حوزه امنیت غذایی و جهیزیه اعمال می‌شود

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه ما باید سیاست های جبرانی را از این طریق پیش ببریم که بسیار دقیق است، عنوان کرد: در مسیر اجرا نیز باید تلاش کنیم که فرصت های آن نیز برابر باشد تا عدالت برقرار شود. در احکام برنامه هفتم این پیش بینی را کرده ایم و دولت نیز هماهنگ است که بتوانیم سیاست های جبران تورم را روی ۲۵ قلم کالا اعمال کنیم که بخشی از آن در حوزه معیشتی شامل حوزه امنیت غذایی است و بخشی از آن نیز مربوط به کالاهای جهیزیه است؛ برخی اقلام اساسی که در حوزه جوانی جمعیت مهم است، تأمین جهیزیه است که مشکلاتی ایجاد می کند لذا چند قلم اساسی مربوط به این حوزه معیشت را باید تعیین کنیم. علیرغم اینکه کالابرگ الکترونیکی با تأخیر به مجلس آمد اما از دولت درباره آن تشکر می کنم و امروز باید به صورت دقیق و صحیح و از مسیرهای مختلفی که برای اجرای آن پیش بینی شده، اقدام کند تا کالاهای حوزه امنیت غذایی و یا کالاهای مربوط به حوزه جهیزیه از ابتدای زنجیره تا انتهای آن تأمین شود.

برنامه هفتم معطوف به خانواده تدوین شده است

وی همچنین در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه احکام برنامه هفتم برای پیشرفت کشور، معطوف به خانواده تدوین شده است، گفت: آموزش و پرورش، مکمل خانواده است و در این حوزه باید به دو موضوع معلم و مدرسه متمرکز باشیم چنانچه بحث اولیا و مربیان در مدرسه وجود دارد یعنی خانواده و مدرسه نیز دارای اهمیت است. در برنامه هفتم بیش از ۱۴ حکم صرفاً متمرکز بر آموزش و پرورش داریم چرا که واقعاً در دو دهه گذشته در این حوزه آسیب جدی دیده ایم. توجه به رتبه بندی نیز به همین دلیل بود که جزء مواردی است که شامل کسورات می شود و بعد از زمان بازنشستگی تعلق می گیرد و همچنین به معلمان نیز در این خصوص توجه کرده ایم.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه در جریان احکام برنامه موضوع مدرسه را از حوزه کالبد گرفته تا در حوزه آموزش و تربیت را در نظر گرفته ایم و صرفاً به آموزش نگاه نکرده بلکه پرورش و تربیت نیز مد نظر قرار داده ایم، عنوان کرد: بر این اساس ۳۸ حکم برای آموزش و پرورش قرار داده و امیدواریم به این موضوع توجه جدی و اساسی معطوف به خانواده داشته باشیم تا فرهنگ پیشرفت رقم بخورد.

شورای عالی امنیت ملی، وزارتخانه‌های کشور، خارجه و اطلاعات مسئول ساماندهی اتباع خارجی شدند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به احکام تدوین شده در حوزه اتباع عنوان کرد: امروز بحث اتباع به موضوع جدی تبدیل شده که حکم روشنی در این خصوص نگاشته شده که در جریان آن دبیرخانه شورای امنیت ملی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، و دستگاه های متعدد آن مکلف شده اند تا به سرعت ساماندهی در حوزه مربوط به اتباع انجام دهند.

وی افزود: این ساماندهی در حوزه ورود، خروج، تردد، شناسایی محل اقامت، ثبت احوال و ثبت محل زندگی آنها و همه عناصر و عواملی است که اتباع خارجی شامل آن می شوند و موضوع ضروری، مهم، اساسی و یکی از اولویت های قطعی مردم و از مطالبات آنها است لذا ما باید سرشماری قطعی و آمایش سرزمینی برای تعیین محل زندگی آنها صورت گیرد ضمن اینکه باید مشخص شود که کدام یک از اتباع قانونی و کدام ها غیرقانونی هستند.

رعایت عدالت در بهره‌مندی افراد از منابع عمومی ضروری است

قالیباف ادامه داد: این قول را به مردم می دهم ساماندهی اتباع خارجی از اولویت های ما باشد چنانچه از گذشته نیز در برنامه دولت و مجلس بوده؛ از این رو به انتظار فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ نایستاده و ارگان های ذکر شده این موضوع را به سرعت پیگیری می کنند. در حال حاضر مجموعه ای برای اتباع و مهاجران وجود دارد اما آن را تبدیل به سازمانی ذیل وزارت کشور خواهیم کرد که وظایف مشخصی تحت نظارت برخی وزارتخانه ها خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه در نظر گرفتن عدالت و فرصت های برابر در بهره مندی منابع عمومی(کالابرگ الکترونیکی) را در جریان پیشرفت ایران، توانمندی دولت و خانواده بسیار مهم و اساسی خواند و افزود: در کنار اینها باید ناترازی در انرژی با صرفه جویی در خانواده ها صورت گیرد و از سویی هم باید پوشش بیمه همگانی در حوزه سلامت را داشته باشیم و به محرومان نیز توجه کنیم که سرمایه ای ندارند و با تورم موجود بیش از همه اینها آسیب می بینند لذا باید مد نظر باشد که برکت، وجدان و حق پیشرفت ما این است که عدالت را رعایت کرده و تور حمایتی را بر سر اقشار ضعیف جامعه بکشیم.

زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های برنامه هفتم در جریان رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها است

وی در ادامه با بیان اینکه به موضوعاتی همچون حاشیه نشینی و حمایت از زنان سرپرست خانوار در احکام برنامه هفتم توجه شده است، گفت: وقتی می گوییم برنامه معطوف به خانواده است به این معنا است که زن سرپرست خانوار که در حال تمشیت امور بچه ها بوده، مردی ندارد و باید بچه ها را نیز مدیریت کند، در حالی که در یک خانواده، پدر و مادر با هم تلاش می کنند اما باز هم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

قالیباف اضافه کرد: در خانواده ای که پدر حضور ندارد، یک مادر باید فعالیت اقتصادی کند، بچه ها را تربیت کند و معیشت آنها را تأمین کند لذا واقعا رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار یکی از اهداف جدی ما است که در جریان آزمون وسع به آن توجه می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: خانواده های معلولان و دارای بیماران صعب العلاج از اقشار دیگری هستند که در جریان احکام برنامه به آنها توجه کرده و حتی سال گذشته صندوق صعب العلاج را تأسیس کردیم که برای آن سیاست های جبرانی و اعطای وام پیش بینی شد.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب های اجتماعی، یکی از موضوعات جدی در حوزه طلاق و اعتیاد است که از موضوعات جدی ما بوده که در حقیقت می خواهیم بگوییم عدالت و فرصت های برابر باید به گونه ای باشد که به این موضوعات به طور ویژه نگاه شود تا آسیب نبینند.

قدردانی رئیس مجلس از تلاش‌های بی‌وقفه و ۶۰ روزه نمایندگان در کمیسیون تلفیق و شیفت‌های چند نوبته صحن برای بررسی احکام برنامه هفتم

قالیباف در انتهای صحبت های خود از نمایندگان مجلس که ۶۰ روز به صورت بی وقفه در کمیسیون تلفیق و صحن به صورت دو و سه شیفت بررسی احکام لایحه برنامه هفتم را انجام دادند تشکر و ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه همکاری کنند تا برنامه ای خوب برای بنیان نهادن اساس و پایه های تحولی نو در کشور، اجرا شود و آینده خوبی را برای ایران رقم بزنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: امیدواریم در شروع کار از نخبگان، متخصصان تا عموم جامعه به ویژه در حوزه تربیتی، آموزشی و معطوف به خانواده و کارشناسان حوزه اقتصاد دست به دست هم دهیم تا گام بلند و مؤثری در این حوزه برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بار اصلی اجرای برنامه هفتم بر دوش دولت است، خاطرنشان کرد: انشاءالله مجلس، قوه قضائیه و مردم دست به دست هم دهیم تا تحول بزرگ در جریان اجرای احکام برنامه هفتم رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • الحق ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کدام ازمون وسع خانواده ای با 3تا4خانه یارانه می گیرد وامثال من که مستاجر هستم با 3بچه محصل یارانه ام را قطع کردید
  • ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مجلس درموردهرچیزی تصمیم گیری کنه فقط بدترش میکنه!!!!!!!!!
  • ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    چرااینقدر نگران مردم هستید!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس