1

رسانه‌های جریان اصلاح طلب در ماجرای فساد چای دبش می کوشند تا دو راهبرد را به موازات یکدیگر در فضای رسانه‌ای – سیاسی کشور دنبال کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۸ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب سفر رئیسی به مسکو، افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت در آستانه تصویب از سوی رگولاتوری، همه اتهامات تتلو و زوایای جدیدی فساد چای به روایت رئیس قوه قضاییه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

موضوع «تخلف و فساد ارزی کلان، به بهانه واردات چای»، به مباحث بسیاری دامن زده است. این مباحث، محاسن و معایبی دارد. از یک طرف، می‌تواند در مقابل مفاسد، حساسیت مضاعف ایجاد کند و مدیران دلسوز را نسبت به «نقاط» یا «روال» ‌های منتهی به آسیب، هوشیار سازد؛ از سوی دیگر، نحوه طرح موضوع می‌تواند به بی‌اعتمادی در افکار عمومی دامن بزند و در صورت عدم مدیریت درست مسئله، موجب فاصله میان دستگاه‌هایی شود که برای پیشرفت کشور همدلی و هم‌افزایی می‌کنند. منطقا در کنار اهمیت تفکیک قوا، اصل بر تعامل و تعاون است.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز سعی کرده‌اند به جای پیدا کردن روزنه‌های فساد به سیاسی کردن آن بپردازند! روزنامه هم‌میهن به نقل از یکی از اعضای ارشد حزب اتحاد ملت نوشته است:

به‌رغم شعار مبارزه با فساد و انقلابی‌گری، شیوه موجود در کشور روند قهقرایی را در پیش گرفته است و آمارهایی ساخته می‌شود؛ رئیسی هم آنها را اعلام می‌کند و طبیعتاً توانایی ارزیابی و صحت‌سنجی اطلاعات که به او داده می‌شود را ندارد. در کشور فرآیند امور مثبت نیست و نارضایتی در جامعه روزافزون است.

نسل z به اصلاح‌طلبان رای نخواهد داد/ روحانی رهبر مبارزه با فساد اقتصادی است!

روزنامه اعتماد نیز در یاداشتی با اشاره به کشف فساد در ارز تبادلی می‌نویسد:

باید ریشه، تنه و شاخه‌های اصلی را نشانه رفت. قطع کردن سرهای اژدهای فساد، مستلزم زدن ریشه و تنه است و نچیدن میوه آن. می‌کوشم تا در چند یادداشت توضیح دهم که کم‌اهمیت‌ترین بخش مبارزه با فساد تاکید بر حذف عوامل فردی و فاسد، یا میوه‌های این درخت است. علل اصلی فساد را باید در سیاست‌های اقتصادی و اداری جست‌وجو کرد که امکان ارتکاب فساد را فراهم می‌کند. مهم‌ترین آنها قیمت‌گذاری است. قیمت‌گذاری یعنی اینکه برخی کالاها را به قیمتی می‌دهند که از قیمت بازار کمتر است، چون اگر مساوی با قیمت بازار باشد که قیمت‌گذاری نیست، به ویژه که قیمت بازار شناور است و لزوما ثابت نیست و اگر هم بیشتر از بازار باشد که کسی متقاضی خرید آن نیست.

نسل z به اصلاح‌طلبان رای نخواهد داد/ روحانی رهبر مبارزه با فساد اقتصادی است!

مبارزه با تخلفات و مفاسد اقتصادی، جناح‌بردار یا زمان‌بردار نیست؛ بوضعیت رد رسانه‌های اصلاح‌طلب بهگونه‌ ای است که گویی حسن روحانی رهبر مبارزه با فساد بوده در حالیکه لکه همه شمول و همیشگی است. قطعا گفتمان این دولت و رئیس آن، با دولت قبل زمین تا آسمان فرق دارد. اما در عین حال، اولا آقای رئیسی، یک دیوانسالاری کهن را به ارث برده و ثانیا مدیران، هرگز از نظارت داخل و بیرون دولت بی‌نیاز نیستند. بنابراین حساسیت در قبال موضوع فساد، باید همواره برقرار باشد.

در عین حال، باید چند نکته را مد نظر داشت که اولین آن، رعایت آداب حقوقی و قانونی است. انتشار برخی مفاد پرونده‌های اتهامی، اگر ناقص و نصفه و مبهم باشد و یا به سرانجام روشنی نرسیده باشد، محتمل است که به نقض غرض عدالت‌خواهی، مایوس کردن مردم، و احیانا نقض حقوق متهمان بینجامد. در پرونده فساد مشهور به «فساد سه هزار میلیارد تومانی»، در حالی که متهم اول پرونده محاکمه و اعدام شد و اموال اختلاس شده به بیت‌المال برگشت، تصویر رسانه‌ای برساخته و رسوب کرده در برخی اذهان این است که سه هزار میلیارد پول بیت‌المال حیف و میل شد و متهم اول هم در کانادا زندگی می‌کند!

بررسی ها نشان می دهد که رسانه های جریان اصلاح طلب در ماجرای فساد چای دبش می کوشند تا ۲ راهبرد را به موازات یکدیگر در فضای رسانه ای – سیاسی کشور دنبال کنند. بر اساس احصاء صورت گرفته این رسانه ها در راهبرد اول در تلاش برای هجمه به دولت رئیسی بوده و می کوشند تا دال مرکزی این دولت یعنی «فسادستیزی» را با چالش و کاهش مشروعیت مواجه سازند.

نسل z به چه کسی رای خواهد داد؟

بررسی دیدگاه‌های برخی اعضای عضو جبهه اصلاحات ایران نشان می‌دهد که شکاف میان طیف حزب اتحاد ملت با گروه‌هایی همچون حزب توسعه ملی، کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی و... افزایش‌یافته است؛ این افزایش اختلاف باعث شده است تا این جناح برآوردهای خود را نسبت به شرایط اجماعی از دست بدهد، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری از عدم اقبال نسل «زد» نسبت به انتخابات خبر داده و به روزنامه آرمان ملی گفته است:

انشجویان دهه نودی که تحت عنوان نسل Z از آنها یاد می‌کنند، اصلاً حال و هوای دیگری دارند و متأسفانه ما زبان اینها را هم بلد نیستیم که با آنها گفتگو کنیم و تفاهم داشته باشیم، لذا قضیه انتخابات خیلی برای این نسل اهمیت ندارد. بنده از سر کنجکاوی درباره انتخابات اسفند ماه از دانشجویان پرسیدم که چه گرایشی دارند و عضو چه گروه‌هایی هستند آنها در پاسخ گفتند انتخابات چیست؟ چه زمانی برگزار می‌شود؟ کجاست؟ در واقع انتخابات دغدغه دانشجویان نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است:

نه رفتن به دانشگاه برای دولتی ها اهمیت دارد نه شنیدن نظر دانشجویاننکته دیگر این است که مسئولین کشور هم فضا را به سمتی می‌برند که خیلی دغدغه این را ندارند که دانشجویان هم در مباحث نقش‌آفرینی کنند، نظر بدهند و نظرشان اهمیت داشته باشد. تقریباً اکثر روسای جمهور روز دانشجو به دانشگاه‌ها رفتند اما گاهی فرد احساس می‌کند که اگر رییس‌جمهوری به دانشگاه می‌رفت هم رفتن به دانشگاه برایش مهم بود هم آگاهی از نظر دانشجویان برای او اهمیت داشت اما الان نه رفتن به دانشگاه برایشان اهمیت دارد نه شنیدن نظر دانشجویان و دانشگاه اهمیت دارد.

نسل z به اصلاح‌طلبان رای نخواهد داد/ روحانی رهبر مبارزه با فساد اقتصادی است!

البته مدتی قبل عباس عبدی تئورسین اصلاح‌طلبان گفته بود که دهه نودی ها مخاطب اصلاحات نیستند، جناح چپ کخاطبش را از دهه هفتادی‌ها به قبل می‌گیرد زیرا تعداد اینها بیشتر هستند. شما نمی‌تواند همه جور مخاطبی را با خودتان همراه کنید، باید انتخاب کنید، برای اینکه اگر بخواهید این‌یکی را به دست بیاورید و مطابق میل آن بنویسید، یکی دیگر را از دست می‌دهید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    13 8
    بلایی که روحانی از طریق بورس برای مردم ضعیف و متوسط آورد تاریخ خواهد نوشت و نفرین مردم برای ایشان عاقبت به خیری نخواهد داشت
    • ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      10 6
      دولت روحانی رکورددار مفاسد اقتصادی در بعد از انقلاب بود مفاسد پتروشیمی با مبلغ 90 هزار میلیارد تومان و فولاد مبارکه با رقم 92 هزار میلیارد تومان و صندوق ذخیره فرهنگیان 16 هزار میلیارد تومان و غیره در دولت بنفش صورت گرفت.
    • ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 2
      از سال 97 تا 1400 تعداد 1250 پرونده تخلف فساد در زمینه ارز 4200 تومانی به ارزش 10 میلیارد دلار شکل گرفت ارز 4200 تومانی جهانگیری منشاء رانت و فساد گسترده بود.
    • ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 4
      حسن روحانی باید بدلیل تخلفات در زمینه بورس و ارز که باعث ضرر و زیان میلیون نفر ایرانی شد در اسرع وقت محاکمه بشود.
    • ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      2 3
      نخیر بلای اصلی این بود که روحانی همه تخم مرغ هاش رو توی سبد برجام گذاشته بود و بسیاری از پروژه ها و طرح ها رو خوابوند تا غربی ها بیان انجام بدن. از اونور آمار سرمایه گذاری کاهش وحشتناکی رو ثبت کرد.
    • ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      5 0
      مسئولین وضعیت بورس در دوران روحانی الان در وزارت اقتصاد و دارایی مسئولیت دارند. یک دلیل دیگر از عدم تفاوت بین اصلاح طلبان و اصول گرایان.
  • عبدالله ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    5 2
    قوم موسوم به اصلاح طلب با سابقه ننگینی که دارند فقط باید خفه خون بگیرتد. این طایفه در دروغ گویی و فتنه و فساد در انواع مختلفش قهارند. تنها چیزی که در وجودشان نیست دیانت و تقواست.و برای رسیدن به قدرت به انواع حیل و دروغ گویی متوسل میشوند. چون هیچ نکته مثبتی در پرونده شان وجود ندارد.
  • محمد ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    16 4
    بزرگترین خیانت این جماعت اقتصاد نبود بلکه در زمینه آموزش پرورش و فضای مجازی بود که بیشتر انحرافات جوانهاو نوجوانهای امروز از بیحجابی و تا بیناموسی و بیغرتی
  • ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    7 6
    والا اسم رئیس جمهور قبلی که میاد بدنمون می لرزه ، بیست سال مملکت را به عقب برد، روی دشمنان را به ما باز کرد، دست دزدان بیت المال را باز گذاشت ، با آرزوی باز کردن پای غربیها به کشور داشتن مملکت را به باد میدادن ، با گل گرفتن درب هسته ای و مخالفت با ساخت تجهیزات و تسلیحات نظامی می خواستند دستمان را ببندند و ... خدایا شکرت که رهبر فرزانه ، مدیر و مدبری داریم چشم دشمنانش کور ان شاءالله
  • ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    6 3
    خیلیا به سیاست علاقه ای ندارند و طبیعیه که پیگیر انتخابات و رای دادن نیستند
    • ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      5 1
      نصفش سیاسته نصفش معیشت و اقتصاده یعنی همون حق‌الناس که از حق الله بالاتره و خدا ازش گذشت نمیکنه
    • ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      2 5
      یک قطره آب افتاد توی لانه ی مورچه ای. مورچه فریاد زد دنیا را آب برد. حالا هم خودت را خیلیا نبین.
  • ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    4 3
    خدا رو شکر با سابقه ای که در بنزین روحانی داره دستش برا همه روست مردک پوست کلفت بی کفایت
  • ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    4 4
    بله کاملا درست است. حسن روحانی رهبر فساد اقتصادی است.
    • ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      2 3
      والا ای فساد آخری که در دولت حاضر رخ داده
  • ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    7 4
    اصلا رای دادن چ فایده ای داره هیچ مقامی به فکر مردم و جوانان نیست و همه مشغول کار های بیهوده و بی نتیجه هستن
  • ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    5 2
    همه مسئولان چه اصلاح طلب چه اصول گرا در زمان کرونا و واکسن های آزمایشی خفه خون گرفته بودند من رای نخواهم داد
  • ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    6 2
    حکایت ما مردم مثل حکایت فردی شبیه هستش که خونش رو دزد زده اهالی خونه دارن یه سری میگن خدا رو شکر دزد اصولگرا بوده از اصلاح طلب ها نبوده اونیکی میگه دزدهای قبلی که اصلاح طلب بودن هیچکسی به این فکر نمیکنه خونه رو خالی کردن پولی که باید سرمایه نسل آینده این خونه بشه رو بردن نسل بعدی بابت این جنگ اصول گرا و اصلاح طلب در مبارزه با فساد مالی هرگز ما رو نمی بخشه لعن و نفرین چندین نسل رو پشت سر خودمون گذاشتیم
  • ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    2 0
    روحانی 😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤧🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
  • ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    یعنی با مرغ نود هزار تومان گوشت ششصد هزار تومان رب پنجاه هزار تومان تن ماهی نودپنج هزار تومان قند چهل و دو هزار تومان ووو میشه
  • حسن IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا کنه مردم از دست این دو گرو اصلاح طلب واصول گرا راحتشوند هشت سال کار اصول گراهست اصلاح طلب را محکوم وهمه مشکلات را به گردن این گروه بیندازد و هشت سال بعد نوبت اصلاح طلب که همان کار را بکنند واقعا مردم باید چه کار کنند از بس با امید بهتر شدن ماندن هر سال بد تر پارسال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس