کد خبر 1553955
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
طوفانی که بنیان تمدن غرب را به لرزه درآورد

برای تمدن ‌ها می‌توان دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قائل شد و هیچ تمدنی بدون برخوردای از این دو بعد، نه می‌تواند در درون خودش تعمیق پیدا کند و تحکیم شود و نه در بیرون نفوذ و گسترش یابد.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: برای تمدن ‌ها می‌توان دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قائل شد و هیچ تمدنی بدون برخوردای از این دو بعد، نه می‌تواند در درون خودش تعمیق پیدا کند و تحکیم شود و نه در بیرون نفوذ و گسترش یابد.

غرب نیز طی چند قرن تلاش، با بهره‌مندی از این دو بعد توانست ریشه بگستراند و هیمنه خود را با ابهت و جذاب به جهانیان بنمایاند و دیگران را مسحور و مسخر خود سازد.

ارزش‌های غربی، بنیادی‌ترین و یا جزو بنیادی‌ترین بعد نرم‌افزاری این تمدن محسوب می‌شوند و استحکام یا سستی آنها، تمام بنای عظیم این تمدن را تحت تاثیر قرار داده و خواهد داد.

این ارزش‌ها که از درون نظام اعتقادی متولد می‌شوند، آنچنان جایگاهی دارند که حتی جهانی معرفی می شوند و از نگاه نخبگان غربی هم، جنگیدن برای آنها "مقدس" شمرده می‌شود!

حقوق ‌بشر، آزادی، برابری، حکومت قانون و دموکراسی از جمله این ارزش‌ها بشمار می روند.

با این مقدمه، ادعای نویسنده در این یادداشت این است که آنچه طی حدود دو ماه گذشته و پس از عملیات شگفت ‌انگیز طوفان الاقصی، در غزه توسط رژیم صهیونیستی و با حمایت تمام قد، آمریکا و اروپا گذشت و جهان شاهد آن بود، ضربه ‌ای جبران ناپذیر به این ارزش‌ها و در حقیقت به تمدن غرب وارد ساخت تا حدی که افول آمریکا و متحدانش را سرعتی بسیار بخشید.

اگر طی این دوماه شاهد اجتماعات انسانی عظیم و بی‌سابقه در اقصی نقاط جهان و از جمله شهرهای مختلف آمریکا، لندن، برلین و بارسلونا بودیم علتش برملا شدن دروغین بودن ارزش‌های غربی بود؛ شکستی که ابعاد آن بمراتب از شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی و ناتوانی در پاسخ نظامی به آن، گسترده تر و ماناتر خواهد بود.

نمی‌توان چندهزار زن و کودک را به فجیع‌ترین شکل کشت و همچنان در بوق حقوق بشر دمید؛ نمی‌شود بیمارستان مملو از بیمار و مجروح را بمباران کرد و از حکومت قانون دم زد؛ دیگر کسی نمی‌پذیرد بیش از یک میلیون انسان را آواره کنی و از برابری سخن بگویی و پرچم دموکراسی را دیگر نمی‌توانی تو در اهتزاز نگهداری وقتی مردمی که آبا و اجدادشان در این سرزمین بوده‌اند به اجبار کوچ می‌دهی و غاصبانه خانه و کاشانه‌شان را اشغال و تصاحب می ‌کنی.

لذا شکست نظامی و سخت‌افزاری رژیم صهیونیستی که در واقع شکست حامیان این رژیم و بویژه آمریکا نیز محسوب می شود در برابر شکست نرم‌افزاری آنها، ناچیز است.

ورود متفکران غربی از جمله یورگن هابرماس ۹۴ ساله به این صحنه و دفاع از اقدامات وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان و مردم مظلوم غزه، یعنی پنبه ارزش‌های غربی زده شده و تاروپود پوسیده آن نمایان گردیده.

وقتی اندیشمند آلمانی به اصطلاح انسان‌گرا و اخلاقی، اینچنین با صهیونیست‌ها همصدا می شود و چشمانش را بر شهادت بیش از ۱۷ هزار و آوارگی نزدیک به دو میلیون انسان مظلوم و بی گناه می‌بندد و آنرا نسل‌کشی نمی‌داند یعنی ریختن بتن بر ارزش‌های ویران شده غرب و یأس از امکان بازسازی آن.

اگر امروز از "آمریکا زدایی" در منطقه سخن گفته می‌شود بخش مهمی از آن، نتیجه ارزش‌های فروریخته غرب نزد افکار عمومی و سرافکندگی دلبسته‌های به غرب در این کشورهاست؛ غرب‌زدگانی که تسهیل کننده و جاده صاف کن سیاست های غرب در کشورهای خودشان بودند دیگر مثل گذشته نمی‌توانند برای آمریکا و غرب سینه ‌چاک باشند و این سهم بسزایی در زدودن آمریکا از منطقه خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    20 0
    واقعا توهم وشعار زدگی ونادانی در این حرفها موج می زند وبیچاره مردم غزه وبیچاره تر مردم ایران چرا چشم خود را برحقیقت بسته اید تمدن غرب اگر بد بود شما وفرزندان تان سر دست نمی شکستید برای رفتن
    • ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      2 0
      ارتباط با تمدن ها به معنی تایید نسخه وپیامدهای آن تمدن نیست ؛اگر اینگونه باشد بیجا میکنند از باغشون به جنگل خاورمیانه می آیند جا خشک میکنند وبا موشک وبمبب دست از جنگل نمیکشند؛ هوش مصنوعی قضاوت خواهد کرد ؛ اگر هم آن نتوانست هوش واقعی قضاوت خواهد کرد که سیاهی های زندگی بشر در این چند قرن از سپیدیهای آن بیشتر واین زاییده وخروجی تمدن غرب است
  • ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    19 0
    طوفان که مال شما نبود و هرگونه دخالتی رو هم از بالا تا پایین انکار کردید اما بیچاره ها از طرف خودتون فکر میکردید باده ول کردید و یهو ریدید!
  • ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    17 1
    فعلا طوفان اختلاس دولت مردان نظام اسلامی لرزه براندام مردم فقیرایران انداخته
    • حاجی اذری ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      2 8
      معلومه باافشای واقعیات فرهنگ غرب بدجایتان می‌سوزد.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    21 4
    همین جانور که تمدن غرب و دموکراسی و ازادی بیان رو تو کشورهای ازاد زیر سوال میبره. یا تابعیت دوم داره یا بچه ها و کسو کارش تو همون کشورها بهترین زندگی رو دارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس