کد خبر 1553572
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
امیرحسین کاوه

حتی اگر عده‌ای بگویند روحیه ضد آمریکایی در کشور تضعیف شده دلیلی بر فراموشی یک واقعه تاریخی و یک نام‌گذاری خود جوش به نام روز دانشجو نیست.

به گزارش مشرق؛ امیرحسین کاوه در یادداشتی به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو نوشت:

اگر در اسناد تاریخی چند دهه قبل تورقی کنیم می‌بینیم که :

سندی به تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۴۸ در اسناد ساواک موجود است که از بزرگداشت ۱۶ آذر در دانشگاه تهران خبر می‌دهد. در این سند با مهر سِری آمده است: به مناسبت روز ۱۶ آذر (سالروز به قتل رسیدن سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ به اعتراض ورود نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا ) از اواخر آبان ماه گذشته برخی از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشکده پلی تکنیک، شعارهایی نوشته‌اند از جمله نوشتن این جمله *«۱۶ آذر روز دانشجو می‌باشد*»

و حالا هم ۱۶ آذر ۱۴۰۲ و البته فراموشی چرایی نامگذاری روز دانشجو شدن امروز و مهمتر اینکه چرا دانشجویان نماد ضدیت با آمریکا را از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زنده نگه داشته‌اند ،و در راه آن در ۱۶ آذر همان سال شهید داده‌اند.

چرا قطع ارتباط با سفارت انگلیس بعد از جریان ملی شدن صنعت نفت سبب خوشحالی دانشجویان شده بود و سفر معاون اول رئیس جمهور آمریکا به ایران سبب خشم و انزجار،دانشجویان؟

گاهی دانشجویان امروزی تصور می‌کنند تبلیغات روحیه ضد آمریکایی از جمهوری اسلامی نشأت گرفته ولی این واقعه به وضوح نشان می دهد، روحیه ضد سلطه در نهاد پاک فطری ایرانیان و خصوصا دانشجویان و روشنفکران ایرانی، ملی‌ها، مذهبی‌ها و هر قشری در طول تاریخ موج می زده است.

و اما پیام ۱۶ آذر ۱۳۳۲ از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها برای ما چیست؟

دانشجوی ایرانی فارغ از هیاهوهای مسلط تبلیغی یا جنجال‌های رسانه ای هوشیارانه جریانات استعماری و سلطه‌گر علیه منافع ملی ایران را دنبال می کند و به دنبال شناخت و مقابله است. حالا اگر این شناخت رخ دهد حتی اگر در دانشگاه‌های آمریکا هم در حال تحصیل باشند علیه شاه و رئیس جمهور آمریکایی که کودتایی را علیه دولت و نخست وزیر قانونی وقت تدارک دیده بودند، قیام می کنند و اگر همان زمان در دانشگاه تهران باشند علیه ارتش مسلح شاهی ایستادگی می‌کنند و شهید و مجروح و زندانی می‌دهند، دانشجو حقایق را باید بداند تا به وظیفه‌اش عمل کند و اکنون فضای مه آلودی است که حتی سبب فراموشی علت نامگذاری ۱۶ آذر به عنوان یک روز دانشجویی علیه سلطه‌ی آمریکا شده است.

حتی اگر عده‌ای بگویند روحیه ضد آمریکایی در کشور تضعیف شده دلیلی بر فراموشی یک واقعه تاریخی و یک نام‌گذاری خود جوش به نام روز دانشجو نیست.

باید ریشه‌های تاریخی و رویدادهای تاریخی را به درستی به نسل جوان یا مستندات کافی منتقل کرد، آنگاه آنان قضاوت کننده هستند.

ولی سانسور تاریخ توسط رسانه و عدم نمایش صحنه‌های تاریخ ساز، راه بیراه و تحلیل و حتی آموزه‌ی اشتباه از رخدادها را به دنبال خواهد داشت.استقلال، آزادی و مرز بندی با دشمن اصول ثابت هر ایرانی وطن دوست است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس