آلودگی هوا

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار کرد: در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، داریوش گلعلیزاده اظهار کرد: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اگر مازوت مصرف شود، به‌خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، ادامه داد: نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تاکنون صرفا گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد.

رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت‌سوزی نداشته‌اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.

گلعلیزاده تاکید کرد: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.

به گفته رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار آلودگی هوا می‌شوند و منشا این آلودگی‌ها مازوت‌سوزی نیست.

وی افزود: امروزه تعداد خودروهای تک سرنشین افزایش یافته است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد چراکه اگر وسایل حمل و نقل عمومی در مسیر و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همچنین ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می‌توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس