کد خبر 1553208
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
متهمان آلودگی هوا چه کسانی هستند؟

پایتخت همچنان در شرایط هشدار قرار دارد. آلودگی نفس تهرانی ها را بریده است.عضو شورای شهر تهران می گوید بیش از ۸۰ درصد آلودگی مربوط به منابع آلاینده متحرک است.

به گزارش مشرق، آلودگی در تهران همچنان ادامه دارد. مدارس غیرحضوری شد اما تاثیری در کاهش آلاینده نداشت. آلودگی سلامت مردم را نشانه گرفته و میزان مراجعات به اورژانس در این روزها افزایش چشمگیری یافته است.

بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باختند.

قانون هوای پاک در مجلس تصویب شد تا مشکل آلودگی برطرف شد اما دستگاه های مسوول پای کار نیامده و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوا، صنایع، سیستم حمل ونقل عمومی و ...با سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

سوخت و خودور ۲ متهم اصلی آلودگی هوای تهران/آلودگی بیشتر با سوزاندن سوخت فسیلی

سال‌هاست که تهران با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. بفرمایید چرا تا کنون برای رفع این مشکل اقدامات اساسی صورت نگرفته است؟

قانون هوای پاک ۶ سال پیش تصویب و در آن وظایف تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص شده است. تمام کسانی که مسؤولیت در تولید آلاینده‌ها دارند در موضوع ‌آلودگی هوا مقصر هستند. یکی از دلایل آلودگی هوا سوخت است در جاهایی که سوخت فسیلی استفاده می‌شود آلودگی بیشتر است البته نباید از بحث زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل عمومی هم غافل شد.

سوخت بی‌کیفیت منشأ مهم آلودگی هوا تلقی می‌شود/اگر در نیروگاه ها از سوخت پاک استفاده می شود شفاف سازی کنند

هر کدام از دستگاه‌ها مسؤولیتی در قبال آلودگی هوا دارند که باید آن را انجام دهند. موضوعی که مسلم است سوخت بی‌کیفیت منشأ مهم آلودگی هوا تلقی می‌شود.

سوخت اتوبوس ها گوگرد کمی دارد/ آیا کارخانه‌ ها از گازوئیل پاک استفاده می‌کنند

اتوبوس ها هم از گازوئیل استفاده می کنند؟ چقدر آلودگی تولید می کنند؟

امروزه از سوخت‌های کثیف در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود اگر واقعا از سوخت پاک استفاده می‌شود شفاف‌سازی کنند. مسؤولین مربوطه در این زمینه باید پاسخ دهند که آیا گازوئیل مصرفی آلوده است یا خیر البته اعلام کردند گازوئیل مصرفی در شرکت واحد پاک است. البته تأییدیه‌های لازم گرفته شده و مشخص شد گازوئیل مصرفی گوگرد است اما آیا کارخانه‌های دیگر هم از گازوئیل پاک استفاده می‌کنند.

وزارت نفت در زمینه سوخت کارخانه ها سکوت نکند/به مردم بگویید کیفیت سوخت چگونه است؟/اگر مشکل سوخت است مسوولیت روزهای آلوده را برعهده بگیرید

سوخت نیروگاه‌ها سوخت گاز است یا سوخت فسیلی، سوخت‌هایی مانند گازوئیل آلوده و مازوت می‌تواند شهر را آلوده کند وزارت نفت در این زمینه سکوت نکند و به مردم اطمینان دهد که کیفیت سوخت چگونه است اگر واقعا کیفیت سوخت پایین است مسؤولیت روزهای آلوده شهر را برعهده گیرند اگر می‌گویند سوخت‌شان ‌آلوده نیست آمار و ارقام را اعلام کرده وشفاف‌سازی کنند.

نباید خودروهای فرسوده در شهر تردد کنند/موتورسیکلت های آلاینده در پایتخت

قرار بود خودروهای فرسوده از چرخه خارج شوند اما همچنان می‌بینیم آنها در شهر تردد وآلایندگی تولید می‌کنند چرا جلوی تردد این وسایل نقلیه آلوده گرفته نمی‌شود؟چرا همچنان موتورسیکلت های کاربراتوری تولید می شود؟

بخشی از خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند فرسوده هستند موتورسیکلت‌ها از دیگر وسایل آلاینده شهر هستند صنایع هم در آلودگی نقش دارند. هرچند که بخشی از صنایع از شهر خارج شدند اما می‌بینیم که همچنان آلودگی وجود دارد علیرغم مصوبه دولت در خصوص عدم تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری شاهد هستیم که همچنان این وسیله نقلیه در شهر تردد می‌کنند.

دولت مصوبه ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری را داد اما همچنان این اقدام ادامه دارد

وزارت صمت اعلام کند چرا این امر رخ می‌دهد و یا اگر برنامه‌ای در این زمینه دارند شفاف‌سازی کنند. در دوره‌ای موتورسیکلت‌های دوزمانه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست جمع‌آوری و یکبار برای همیشه پرونده هاین وسیله نقلیه بسته شد همانطور که در بسیاری از موارد با اقدامات انقلابی مشکلات را حل کرده‌ایم این بار هم باید عزم راسخی در این زمینه به وجود آید.

پرونده موترسیکلت های ۲ زمانه بسته شد/موتورسیکلت‌های کاربراتوری از شبکه حذف شوند

باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از شبکه حذف شوند و وزارت صنعت باید در خصوص چگونگی تولید آنها پاسخ دهد و مسؤولیت آن را بر عهده گیرد.

کارهای که شهرداری برای حمل ونقل کرده چند سال دیگر مشخص می شود/تا زمانی که اتوبوس‌های برقی، تاکسی برقی و موتورسیکلت‌برقی وارد نشود همچنان شهر آلوده است

توسعه حمل و نقل عمومی چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد؟

مسؤولیت حمل و نقل عمومی در شهرها با شهرداری‌ها است هر چند که شهرداری تهران تلاش کرده که در این زمینه اقداماتی انجام دهد و آثار مثبت آن طی چند سال آینده مشخص می‌شود به هر حال کارهایی که انجام شده و تفاهم‌نامه و قرارداده هایی بسته شده است و روزی که انبوه اتوبوس برقی و واگن وارد ناوگان شود می‌توان گفت که چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر خواهد داشت. تأکید دارم بستن قراردادها هم مهم است اما وقتی این وسایل نقلیه وارد شهر شوند می توان آثار آنها را دید تا زمانی که اتوبوس‌های برقی، تاکسی برقی و موتورسیکلت‌برقی وارد نشود ما همچنان شاهد حضور آلاینده‌ها خواهیم بود.

۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است/موتورخانه‌های خانگی، فرودگاه، صنایع، قطارهای دیزلی هم آلودگی تولید می کنند

با توجه به اینکه سال‌ها گفته می‌شود منابع آلاینده شناسایی شدند چرا در جهت رفع این مشکلات اقدامی صورت نمی‌گیرد؟

ما چند منبع آلودگی داریم منابع ثابت آلاینده منابعی هستند که می‌تواند آلودگی تولید کنند مانند موتورخانه‌های خانگی، فرودگاه، صنایع، قطارهای دیزلی که البته سهم هر کدام از آنها در آلودگی‌ها مشخص است اما متهم اصلی بر اساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت منابع متحرک هستند بیش از ۸۰ درصد از منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها، خودروها و ... آلودگی تولید می‌کنند سایر موارد مانند موتورخانه‌ها و ... سهم ۲۰ درصدی دارند ما بهتر است ابتدا مشکل ۸۰د رصدی را برطرف کنیم تا ۲۰ درصدی .

باید از تردد خودروهای شخصی جلوگیری شود/ خودروهای فرسوده را باید زمین‌گیر کرد/اسقاط خودروها مسکوت ماند

برای رفع مشکل ۸۰ درصدی آلاینده‌ها تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

باید تا جایی که امکان دارد از تردد خودروهای شخصی جلوگیری شود و همچنین ممانعت از تردد خودروهای فرسوده صورت گیرد. باید خودروهای فرسوده را زمین‌گیر کرد. آمدند با قانونی که یک و نیم درصد مبلغ را بدهید دیگر خودرو اسقاط نشود مسیر اسقاط خودرو را مسکوت کردند امروز دیگر کسی انگیزه‌ای برای اسقاط ندارد.

تعداد کمی در سال خودرو اسقاط می شود/سالانه یک میلیون خودرو به شهر وارد می شود

سالانه یک میلیون خودرو وارد ناوگان شهری می‌شود و در حد چند هزار خودرو اسقاط می‌شود پس ببینید هر سال به حجم خودروها زیاد می‌شود ابتدا مجلس باید پاسخ دهد که چرا این مصوبه راه را برای خودروسازان باز کرد.

نباید قوانین ضد محیط زیستی تصویب شود/ مجلس و دولت باید در این زمینه آلودگی اهتمام جدی داشته باشند/آلودگی هوا در ایران از کره دیگر که نیامده است بیش از ۸۰ درصد از عوامل آلاینده خودروها هستند

راه حل چیست؟

در طرح پایش مصوب شده بود که نباید خودروهای فرسوده در شهر تردد کنند اما در حال حاضر شاهد جولان تردد خودروهای فرسوده هستیم. راه‌حل رفع این مشکلات این است که به قانون بازگردیم. نباید قوانین ضد محیط زیستی تصویب شود و باید در جهت حفظ محیط زیست اقدام کنیم. تأکید می‌کنم که نباید اجازه تردد به خودروهای فرسوده داده شود و مجلس و دولت باید در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند. آلودگی هوا در ایران از کره دیگر که نیامده است بیش از ۸۰ درصد از عوامل آلاینده خودروها هستند و وظیفه مسؤولان این است که در بحث اسقاط خودروها و ممانعت از تردد خودروهای فرسوده ورود کنند و همچنین سوخت پاک به خودروها بدهند و در این زمینه روشنگری شود.

اگر تمام دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند مشکل حل می شود

شهرداری‌ها هم باید در زمینه حمل و نقل عمومی به وظایف خود عمل کنند. تردید نکنید که اگر تمام این عوامل اجرا شود هوای پاک را در تهران تجربه خواهیم کرد.

ذرات معلق ۲.۵ میکرون به کسی رحم نمی کند/انواع بیماری ها با آلودگی هوا/امروزه بسیاری از سردردها ناشی از آلودگی هوا است/با آلودگی هوا آمار مرگ و میر تغییر می کند می توانید آمار بگیرید

مدارس را به دلیل آلودگی هوا غیرحضروی کردند بفرمایید چقدر این موضوع در کاهش آلاینده‌ها تأثیر دارد؟

ذرات معلق ۲.۵ میکرون عامل اصلی آلودگی تهران است و جزء آلاینده‌های غالب است این ذرات به کسی رحم نمی‌کند و از طریق مجاری تنفسی وارد ریه و سپس وارد خون می‌شوند و باعث بروز انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود و علاوه بر مشکلات جسمی مشکلات روحی روانی هم ایجاد می‌کند امروزه بسیاری از سردردها ناشی از آلودگی هوا است و همچنین برخی از بیماری‌های عجیب و غریب هم دیده می‌شوند.

آلودگی هوا فقط رنگ آسمان را تغییر نمی‌کند بلکه در تک تک سلول‌ها نفوذ می کند

می‌توانید آمار مرگ و میر را از پزشکی قانونی و بهشت زهرا (س) بگیرید در روزهای آلوده این آمار تغییر می‌کند. آلودگی هوا که فقط رنگ آسمان را تغییر نمی‌کند بلکه در تک تک سلول‌ها نفوذ پیدا کرده و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

سرویس مدارس در هنگام تعطیلی به عنوان تاکسی فعالیت می کنند در پارکینگ نمی مانند/الزاما تعطیلی مدارس باعث بهبود وضعیت آلودگی نمی‌شود

همین جا پاسخ می‌دهم که تعطیلی‌ها منجر به کاهش آلاینده‌ها نمی‌شود چرا که شاهد حجم ترافیک در شهر هستیم همان سرویس‌های مدارس که در حال دانش‌آموزان را جابه‌جا نمی‌کنند در همان ساعت در حال فعالیت به عنوان تاکسی آنلاین یا خطی هستند فکر کردید این خودروها در پارکینگ می‌مانند و آلودگی تولید نمی‌کنند شاید غیرحضوری کردن تنها تأثیرش این باشد که دانش‌آموزان کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند البته باید نظرسنجی کنیم که آیا دانش‌آموز در اتاق ایزوله قرار می‌گیرد با آپارتمان‌های کوچک این روزها فرزندان‌مان چطور سپری می‌کنند باز هم می‌گویم الزاما تعطیلی مدارس باعث بهبود وضعیت آلودگی نمی‌شود با این کار فقط مسؤولین تکلیف را از روی دوش خودشان به روی دوش مردم می‌اندزاند.

آنالیز سوخت را منتشر کنید/مشکل خودروی پاک یکبار برای همیشه رفع شود

چرا تا کنون دستگاه ها در زمینه رفع آلودگی هوا ورود نکردند؟

اینکه چند دستگاه مسؤول هستند مهم نیست مهم این است که وزارت نفت با مردم حرف بزند و پاسخگو باشد و آنالیز سوخت را افشا کند که مردم بفهمند که سوخت پاک استفاده می‌کنند یا کثیف تکلیف مشخص می‌شود وزارت صمت هم باید در زمینه خودروهای فرسوده و ... پاسخگو باشد. مردم بدانند چه سیاستی در پیش گرفته شده است مشکل خودروی پاک یکبار برای همیشه رفع شود اینکه تصمیم داریم در آینده چه کار کنیم مهم نیست.باید برای رفع این مشکل هر چه سریعتر کاری کرد.

نباید مردم قربانی آلودگی هوا شوند/ این روزها اصلا محیط زیست کجاست توضیح دهد چه کرده است؟/آدرس برای آینده ندهید

کارخانه‌هایی که مازوت می‌سوزانند باید پاسخگو باشند نباید مردم قربانی آلودگی هوا شوند باید تصمیمات اساسی در این زمینه گرفته شود و هم پای کار بیایند این روزها اصلا محیط زیست کجاست بیایند توضیح دهند در یکسال گذشته چه کرده‌اند. به سادگی آدرس برای آینده ندهند که شاید خودشان هم نباشند. باید افراد زممانی که روی کار هستند اقداماتی صورت دهند نه اینکه بگویند قبلی‌ها چه کردند و در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد در حال حاضر آلودگی هوا جان شهروندان را نشانه گرفته و میزان آمار و مرگ و میر در این زمینه وجود دارد که بهتر است دستگاه‌های متولی اعلام کنند در زمینه آلودگی هوا چه کرده اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی سواد ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    مطمئن باشید دیواری کوتاه تر از مردم نیست !!!!
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    مسلما تقصیر روحانی و ظریف و برجام و امریکا و اسرائیل و البته تا حدود زیادی مردم
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    مسلما تقصیر روحانی و ظریف و برجام و امریکا و اسرائیل و البته تا حدود زیادی مردم
  • ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 1
    تنها متهمان شهرسانی های هستند که تهران آمدند.
  • ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    ایرانخودرو و سایپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس