image-20231205025150-1.png

قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی سرانجام تصویب و ازسوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد. یکی از حوزه‌های تحت تاثیر این قانون جدید، صنعت رمزدارایی است.

به گزارش مشرق؛ در این قانون تنظیم‌گری در حوزه «رمز پول»‌ و نظارت بر مبادله آن مانند حوزه ارزی، بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است. رمز پول‌ها پول دیجیتال بانک‌های مرکزی هستند برخلاف رمزدارایی‌ها یا رمز ارزش‌ها دیگر، فاقد ماهیت غیر متمرکزند و عملا پول متمرکز با کاربرد و خاصیت پرداخت هستند.

اما سوال اینجاست تکلیف حوزه رمزدارایی و تبادل آن چه می‌شود؟ رمز دارایی نوعی دارایی مبتنی بر فناوری بلاکچین است؛ در واقع دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزش‌ها عمدتا با هدف سرمایه‌گذاری توسط کاربران مبادله می‌شوند و خاصیت پرداختی ندارند. رمزارزهای رایج بین کاربران ایرانی نیز، از این دسته‌اند.

CBDC یا همان رمز پول توسط بانک مرکزی کشورها ایجاد و مورد نظارت قرار می‌گیرد و در واقع مردم قادر به بررسی اطلاعات موجود در تراکنش‌های شبکه آن نخواهند بود این نوع صرفا پول کلاسیک به صورت دیجیتال است و پشتوانه‌ و ارزشی برابر با پول فیات دارد.

وزرات اقتصاد مسئول رمزدارایی‌ها و حوزه تبادل

بر اساس سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی که شهریور سال گذشته پس از استحضار مقام معظم رهبری ابلاغ شد؛ طراحی نظام «رمز دارایی» اعم از ایجاد رمزدارایی ملی و ساماندهی کاربری رمز ارزهای جهان‌روا بر دوش وزارت اقتصاد قرار داده شده است. از این رو به نظر می‌رسد با ابلاغ قانون جدید بانکداری، بالاخره وضعیت مبادله رمزدارایی و نهاد متولی آن مشخص می‌شود و با درک صحیح تفاوت ماهوی بین رمز پول و رمز دارایی در این دو قانون مهم، زین پس بانک مرکزی در راستای رسالت خود رمز پول را ذیل حوزه پولی و بانکی و نظام پرداخت کشور مدیریت خواهد کرد و وزارت اقتصاد به مساله رمز دارایی‌ها و این صنعت پر مناقشه خواهد پرداخت.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس