کد خبر 1551487
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
نشانه‌های «آمریکازدایی» در غرب‌آسیا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه «آمریکازدایی» در غرب ‌آسیا باید به آن توجه داشت، نمودی از این واقعیت است که افول ستاره بخت آمریکایی‌ها در خاورمیانه، با پیروزی انقلاب ‌اسلامی مردم ایران در سال1357کلید خورد.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: رهبر معظم ‌انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور، به نکاتی راهبردی درباره تحولات جاری در غرب ‌آسیا پرداختند؛ نکاتی که «آمریکازدایی» در منطقه از محوری‌ترین آنها بود و نشان‌دهنده افول سلطه هژمونیک آمریکا در خاورمیانه است.

این درحالی‌است که عملیات «طوفان‌الاقصی» و به‌دنبال آن، تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی بار دیگر نشان داد همانگونه که رهبر معظم ‌انقلاب تأکید کردند، با شکست نقشه آمریکایی‌ها برای تشکیل «خاورمیانه» جدید، اکنون شاهد شکل‌گیری جغرافیای جدید سیاسی در منطقه هستیم و ژئوپلیتیک غرب‌آسیا با محوریت «هسته‌های مقاومت» درحال تغییر سرنوشت منطقه‌است. درباره روند «آمریکازدایی» در منطقه باید به نکات مهمی توجه کرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه «آمریکازدایی» در غرب ‌آسیا باید به آن توجه داشت، نمودی از این واقعیت است که افول ستاره بخت آمریکایی‌ها در خاورمیانه، با پیروزی انقلاب ‌اسلامی مردم ایران در سال۱۳۵۷کلید خورد. در واقع اخراج آمریکایی‌ها از ایران در سال۱۳۵۸، سبب شکل‌گیری سلسله تحولاتی شد که «آمریکازدایی» را به‌دنبال داشت. بر این اساس در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکازدایی در این منطقه تجربه شد؛ رویکردی که باوجود همه هزینه‌های صرف شده ازسوی واشنگتن، متوقف نشده ‌است.

آمریکایی‌ها طی دهه‌های گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی با به‌راه انداختن چندین جنگ و صرف میلیاردها دلار هزینه، کوشیدند هجمه گسترده‌ای را علیه جمهوری‌اسلامی شکل دهند و درنهایت به هدف «تغییر رژیم» در ایران دست پیدا کنند. در واقعیت اما آنچه محقق شد، قدرتمندتر شدن جمهوری ‌اسلامی بود. در این ‌میان نه‌ تنها ایران تضعیف نشد، بلکه در نقاط مختلف منطقه شبکه‌ای از گروه‌های مقاومت شکل گرفت که اکنون به بزرگ‌ترین چالش آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده ‌است.

یکی دیگر از نمودهای آمریکازدایی در منطقه، تقویت گروه‌های مقاومت برخلاف میل واشنگتن است. طی دهه‌های گذشته همواره شاهد بوده‌ایم به موازات افزایش هجمه‌های آمریکا به جمهوری ‌اسلامی، علیه گروه‌های مقاومت نیز فشارهای مستمری اعمال شده، اما این موضوع نه‌تنها برای آمریکایی‌ها نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته، بلکه گروه‌های مقاومت قدرتمندتر از گذشته، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. به اذعان خود آمریکایی‌ها، حزب‌الله لبنان امروز قدرتمندتر از حزب‌الله در مقطع جنگ ۳۳روزه است. ازسوی دیگر حماس و جهاد اسلامی نیز از ۲۰سال قبل، قوی‌تر شده‌اند؛ موضوعی که عملیات «طوفان‌الاقصی» از نمودهای آن به‌حساب می‌آید.

تحولات منطقه طی دهه‌های گذشته نیز از استمرار روند «آمریکازدایی» در غرب‌ آسیا حکایت دارد. واشنگتن در سال‌های اخیر در پروژه‌هایی که به‌منظور گسترش سیطره خود در سطح غرب ‌آسیا طراحی کرده بود، با شکست مواجه شد. عراق، افغانستان، سوریه، یمن و البته سرزمین‌های اشغالی، از مثال‌هایی است که می‌توان برای این موضوع عنوان کرد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها پایگاهی به ‌نام «اسرائیل» در منطقه داشتند که آن هم با بحران‌های عدیده‌ای دست به گریبان است. همه اینها نشان می‌دهد سلطه آمریکا در منطقه درحال کمرنگ شدن است.

روند تحولات غرب ‌آسیا در مسیری قرار گرفته که سلطه آمریکا بر هم‌پیمان‌های سنتی‌اش در سطح منطقه نیز رو به‌ افول است. به‌دنبال آغاز جنگ در غزه، شاهد بودیم برخی از شرکای سنتی واشنگتن در خاورمیانه، مواضعی اتخاذ کردند که برخلاف راهبردهای آمریکاست؛ موضوعی که نشان‌دهنده تلاش اینگونه کشورها برای خارج شدن از زیرسایه واشنگتن است. همین چند روز قبل بود که وزیر امور خارجه اردن، به ‌عنوان دوست سنتی آمریکایی‌ها در منطقه که با رژیم ‌صهیونیستی نیز پیمان صلح دارد، تل‌آویو را به نسل‌کشی در غزه متهم کرد. این‌درحالی‌است که واشنگتن در قبال تحولات در سرزمین‌های اشغالی حتی حاضر نیست از کلمه «آتش‌بس» استفاده کند. این موضوع نشان می‌دهد حتی هم‌پیمانان سنتی آمریکا هم دیگر حاضر نیستند همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد واشنگتن بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • کاظم ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    18 16
    اگر منظور شما از آمریکازدایی جانشینی کمونیسم و سوسیالیسم باشه که عملگی شرق رو کردید. اگر جایگزینی اسلام و شیعه هست که هیچ نشانه ای وجود نداره و لاف بزرگیه
    • ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      8 15
      17:11 برای افرادی مثل شما که تمام عمر عملگی یک مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون رو کردن فهم اینجور مسائل غیر ممکنه! برو اون گوشه وایستا یه پا و دوتا دستاتم بگیر بالا تا صدات کنم، باریکلا!!!!
    • ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      0 0
      حالا تو مدافع اسلام و شیعه هستی ؟! یا سنگ جنایتکاران امریکایی و بی فرهنگ های اسراییلی را به سینه می‌زنی ؟ تازه حتما از تبدیل کردن سوسیالیسم به فحش و ناسزا هم لابد حمایت از دزدان و مفسدان و قاچاقچیان و دلالان بی مروت است !
    • javan ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      با سلام از نظر منطقی گزاره «آمریکا زدائی» گزاره ای سلبی بوده و هیچ نگاهی به بخش ایجابی ندارد. فلذا منظور از «آمریکا زدائی» فقط و فقط «آمریکا زدائی» است و لا غیر.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    7 4
    اشتباه میکنی سازش متعادل که مستحکمتروخواست امریکای به سمت نوردرحرکته
    • ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      9 6
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! آمریکا با سرعت نور بسمت فاضلاب در حرکته، بهش بپیوندین تا دیر نشده!!
    • ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      5 4
      شماکورید که تظاهرات ضدکنسرت وکشی ونابودی غزه روندیدی رشداسلام رونمیبینی انتقاد بایدن به عملکرد های غلط رونمیبینی
  • Puyamotlaqسیدمحمدمهدی ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    7 6
    مرگ بر اسرائیل کودک کش مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان اسلام بالاخص جان برکفان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حریم ولایت و امامت ولیعصر امام زمان عج. سلام و درود بر ارواح طیبه ۱۵۰۰۰ شهید غزه که به دست رژیم ددمنش صهیونیستی در طول ۴۸ روز به مقام رفیع شهادت نائل آمدند. اَللّهُمَّ اشْغَلِ الظّالِمينَ بِالظّالِمينَ وَ اجْعَلنا بَيْنَهمْ ، سلام بر فلسطین و فلسطینیان آزاده در فلسطین، همه شروع طوفان الاقصی را به یاد داریم،حالا که بسیاری از آزادگان جهان بالاخص مسلمانان شروع ۷۵ سال اشغال و تجاوز ارتش صهیونیستی بهمراه استعمارگر بریتانیا نبوده ایم فقط در تاریخ خواندیم درسرزمین وحی فلسطین و مسجدالاقصی فرود آمدند و شروع به کشتار و تجاوز با اهداف استعمارگری و اشغالگری داشتند تا امروز فلسطین اشغالی با تمام تغییرات متمدن جهان اعم از پیشرفت معیارهایی انسانی و مدنی همچنان این جمعیت در ادامه لشکرکشی و تجاوز و استعمار و کشتار ساکنین اصلی فلسطینیان می پردازند و نتیجه آن همه ظلم در طول تاریخ ۷۵ ساله تا امروز که ما با هم برای فلسطین و فلسطینیان آزادی می خواهیم. نتیجه جنایات جنگی و جنایات ضد بشری ارتش اشغالگر نژادپرست در طول ۷۵ سال با تشکیل رژیم غیرقانونی اسرائیل که آثار جدید اسرائیلی در غزه را مشاهده نمودیم با ادعایی واهی استراتژی بازگشت به دوره ماقبل تاریخ را در قبال جامعه مدنی فلسطینیان غزه از سوی نتانیاهو و متحدانش پیاده سازی شد. در برابرش طوفان الاقصی شکل گرفته است و رزمندگان اسلام ( اتحاد سریال القدس و کتائب عزالدین قسام ) بنیاد رژیم صهیونیستی کودک کش را به یاری جبهه حق برمی خواهد بچیند و نابود گرداند. فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم یکی از عقل می​لافد یکی طامات می​بافد بیا کاین داوری​ها را به پیش داور اندازیم
  • ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    غرب آسیا کیه چین .هند . ژاپن .کره جنوبی. اندونزی مالزی همه اینا با آمریکا رابطه دارند و نسبت به چهل سال پیش از لحاظ پیشرفت کشورشان زیر رو شده و از رابطه با آمریکا بهترین سود رو برده اند .لابد منظورت پیشرفت کره شمالی هستش ک یک زندان چند میلیونی برای مردم ساخته
  • ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    خدارا شکر. کشور در سال‌های فریب بنفش مجددا به دوران ننگین دیکتاتوری بازگشته بود تنها روزنامه انقلابی وطن امروز را در برخی کیوسک های روزنامه فروشی بشکل زیر میزی میخریدیم. و کیهان را آنقدر منفور کرده بودند که برخی از مردم علنا اعتراض میکردند که چرا کیهان میخری ؟!
  • حسين ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    3 6
    يكى از شعارهاى اصلى انقلاب شكوهمند ايران شعار (بعد از شاه نوبت آمريكاست) بود و هست و خواهد بود.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    3 3
    غزه نمی‌تواند همه بار فلسطین را به دوش‌ بکشد و آزادی کامل فلسطین بدون فعال سازی کرانه -که چهل برابر غزه است و اقلا دو برابر آن جمعیت دارد- ممکن نیست و بدون همراهی یا سکوت اردن نمی توان به تسلیح کرانه یا ایجاد هر قدرتی در آنجا اندیشید! از همین روست که اردن خط قرمز و نقطه ای حساس برای آمریکا و حتی دول‌ عربی منطقه است و کمکهای مالی آنان مثل هفتصد میلیون دلار سالیانه سعودی پابرجاست!
  • بیژن ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام‌‌‌شما‌تحلیلتان‌عقیم‌است‌انقلاب‌تا‌زمانیکه نتواندمدل‌حکومت‌عادلانه‌وباحساب‌وکتاب ترازوی‌اسلامی‌را‌درایران‌پیاده‌سازی‌کند‌و مواردی‌مانندپان‌فارسی‌را‌ازاطاقهای سیاستگذاری‌حذف‌نکند‌فرهنگ‌غرب‌وامریکا جولان‌میدهند
  • ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    شوروی با۶۰۰۰بمب اتم نتونست آمریکا زدایی کنه
  • ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    وقوع انقلاب اسلامی و شعار نه شرقی و نه غربی . در ایران موجب تبلور ایمان جامعه بخداوند شد که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی صحنه های بارز آن همه تجربه کردند . مثل ظهور اسلام که مستکبران و فرعونیان احساس ترس کردند . انقلاب اسلامی برهبری آن سالک و فرزانه و مرد خدا و در ادامه رهبر معظم انقلاب . با آن سخنان و هدایات خویش همان حال را به مستکبران این روزگاران داده و هر چه توانستند طرح توطئه همگانی برای سد و مغلوب کردن آن بکار بردنده اند . چون مطلب . اطاعت از دستورات خداوند و اتکال به او و امید به یاری آن دادگر بی همتا و قادر متعال هست . هر چند میدانیم در مسیر سختی و مشکلات و اشکالات بواسطه شیاطین ، دشمنان ، افراد فلک زده حریص به مطامع سرگرم کننده دنیوی و اهمال و سستی و کم گذاشتن در میان هست . مانند پولاد آبدیده باز سعی خود را هر چه تمام تر برای خدمت به مردم و کشور ، وظائف خود را دنبال ، انجام داده و میدهیم و از پا نمی نشینیم . تا هر چه او بخواهد و صلاح بداند ، شیرینی در نتیجه نهائی هست که با رضایت و نصرت باریتعالی و البته راحتی و رضایت مردم که بفرموده امام بزرگوار ولی نعمتان هستند همراست . الحمدالله که شاهد اتفاقات خوب در کشور و منطقه هستیم و شکر که بر عزت و احترام و توان و قدرت مردم و کشورمان و هم پیمانان ما در محور مقاومت میافزاید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس