اسرائیل جنگ را دومرتبه شروع می‌کند؟

اسرائیل که ابتدایِ کار کری‌خوانیِ نابودی حماس را سر می‌داد پس از چهل و اندی روز مجبور به توقف موقت جنگ شد. اما موضوع اساسی این است که پس از مدت این آتش‌بس موقت وضعیت به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش مشرق، جنگ اخیر غزه که معرکه طوفان‌الاقصی نام گرفت، فضای منطقه و وضعیت موافقان و مخالفان محور مقاومت را به کلی تغییر داده است. پس از ۵۰ روز جنگ، رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهای اولیه‌اش مبنی بر نابودی حماس، دراختیار گرفتن کنترل کامل غزه و آزادسازی تمامی اسرا، مجبور شد تن به توقف چند روزه جنگ بدهد و به گفته نتانیاهو، تصمیم سختِ توافق با حماس را عملی سازد. اما در این بین سؤال و ابهام اصلی این است که تاکتیک و استراتژی طرفین جنگ بالاخص رژیم صهیونیستی برای ادامه کار چه خواهد بود؟ آیا صهیونیست‌ها برای کسب آورده قابل توجهی از نبرد با حماس بار دیگر شعله جنگ با مقاومت فلسطینی را برافروخته خواهند کرد؟

حماس کار خود را کرد

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است:«استراتژی مقاومت پس از عملیات طوفان‌الاقصی رفتن به سمت آتش‌بس بود. دلیل این انتخاب هم روشن است، چرا که مقاومت ضربه‌اش را به پیکره نظام صهیونیستی وارد ساخته بود و ضربات بعدی را به زمان دیگری موکول کرد. اما اسرائیل چندان به این موضوع اعتنایی نکرد و وقتی سرآخر در نبرد با حماس به جایی نرسید، به نصیحت آمریکایی‌ها گوش کرد و موضوع توقف چندروزه جنگ را پذیرفت. البته درحال حاضر بین طرفین، سر بحث تبادل اسرا اختلاف نظر وجود دارد و احتمال اینکه حماس آزادسازی سایر اسرا را مشروط به یک توافق جامع‌تر بکند هست. همچنین باید گفت از سرگیری جنگ بعد از آتش‌بس احتمال دارد اما نه به شدت گذشته، موضوع تحمیل خواسته‌های اسرائیل به حماس توسط نیروی نظامی کم‌فروغ شده و اگر جنگی هم صورت گیرد پس از مدتی به سمت آتش‌بس خواهد رفت.»

ادامه جنگ برای اسرائیل خودزنی است

سیدهادی سیدافقهی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با همشهری اذعان داشت:«عملیات طوفان‌الاقصی کار خودش را کرده است. شکست ذلیلانه سربازان اسرائیلی، دسترسی به تجهیزات امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها، تسخیر پایگاه‌های نظامی اسرائیل، ایجاد بی‌اعتمادی و اختلاف بین سران اسرائیلی، ضربه به نظام اقتصادی این دولت، سقوط ارزش پول و بورس اسرائیل و... همگی حاکی از این است که حماس و مقاومت ضربه‌اش را به رژیم صهیونیستی وارد ساخته است. اسرائیل هدف‌گذاری کرده بود تا حماس را نابود سازد و آن را به کلی خلع سلاح کندو پس از جنگ قدرت‌های غربی و اروپایی مثل بایدن و مکرون نیز حمایت‌های خود را از اسرائیل اعلام کرده و انواع و اقسام کمک‌های نظامی را به صهیونیست‌ها کردند. اما سرآخر نتیجه‌اش شد این چیزی است که دیده می‌شود، یعنی ناکامی در آن هدف‌گذاری‌ها. اسرائیل حتی به بیمارستان‌ها هم رحم نکرد و آن‌ها را مورد هدف قرار داد. در میدان جنگ هم کاری از پیش نبرد و شکست خورد و بایدن به او تشر زد و وادارش ساخت تا آتش‌بس را قبول کند. اینکه پس از آتش‌بس وضعیت چه شکل خواهد بود، قابل پیش‌بینی نیست، شاید آن‌ها خودزنی کنند و جنگ را ادامه دهند! اما اگر جنگی هم صورت بگیرد دیگر مثل روزهای اول نخواهد بود که سران استکبار و کفر پشتیبانی‌اش می‌کردند.»

احتمال کشش جنگ ضعیف است

یکی از موضوعاتی که موجب شد از لحاظ بین‌المللی بر روی اسرائیل فشار وارد شود، موضوع راه‌پیمایی‌های بزرگ مردم در سرتاسر دنیا علیه رژیم صهیونیستی بود که نتیجه‌اش فشار دولت‌مردان غربی بر اسرائیل شد تظاهرات این ایام چیز عجیبی بود و کاخ دولتمردان را به لرزه درآورده بود! سیدافقهی در ادامه درمورد وضعیت طرفین گفت:«سران صهیونیستی به خوبی می‌دانند که آتش‌بس برای آن‌ها بهترین گزینه است. در این مدت آن‌ها هرچه داشتند به میدان آوردند و راه به جایی نبردند در صورتیکه حماس تنها ۲۰ درصد تجهیزاتش را به کار گرفت. ابتکار عمل امروزه دست مقاومت فلسطینی است و آنها اشراف کاملی بر وضعیت جنگ دارند همانطور که در عملیات آفندی هم دست برتر را داشتند. شرط و شروط‌های نتانیاهو برای بحث آتش‌بس هم از سر عجز و غرور است تا توجیه آبرومندانه‌ای داشته باشد. من احتمال جنگ را صفر نمی‌دانم اما ازسرگیری دوباره آن ضعیف است. مصر و آمریکا و قطر که مسئول این آتش‌بس هستند درپی ایجاد دوام آن بوده لذا ازسرگیری درگیری‌ها برای اسرائیل سخت و هزینه‌زا خواهد بود.»

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    1 1
    اگه شروع نکنه ، یعنی نابودی اسرائیل یا باید نابود کنه کامل یا بعدش نابود میشه این یه واقعیته
  • حمید ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    1 2
    اسراییل تازه شروع کرده برگه برنده حماس فقط اسیراشه باید تا میتونه کشش بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس