کد خبر 1551410
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
بایدن ونتانیاهو

پس از عملیات طوفان‌الاقصی، ایالات متحده وارد دور جدیدی از هزینه‌های جبران شکست اطلاعاتی -نظامی ارتش رژیم صهیونیستی برای حملات و بمباران غزه شده است.

به گزارش مشرق، ایالات متحده عامل اصلی بی‌ثباتی در غرب آسیا با صرف هزینه‌های سنگین و البته کسب عواید ناشی از حضور در این منطقه، با سندورم بلاتکلیفی تخصیص بودجه‌های حمایتی از طرح‌ها و تعهدات خود مانند اوکراین و اسرائیل مواجه شده و از این‌رو ‌کنگره، نبض تصمیم‌گیرنده نیز این هفته برای بهینه‌سازی این موضوع، کانون تحولات متنوعی بوده است.

پـــس از عملیـــات غافلگیرانـــــه طوفان‌الاقصی، ایالات متحده وارد دور جدیدی از هزینه‌ها برای جبران شکست اطلاعاتی -نظامی و همچنین پشتیبانی و تسلیح نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای حملات و بمباران هرچه بیشتر نوار غزه شده است. بعد از آن تاریخ، وزارت دفاع دستور داده که یک گروه ناو هواپیمابر، پدافند هوایی، جت‌های جنگنده و هزاران سرباز دیگر به غرب آسیا اعزام شوند تا از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری به عمل آید. در این بین، تخصیص بودجه اضطراری ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای کمک توأمان به اوکراین و رژیم صهیونیستی یکی از نمونه‌های عینی پس از ۷ اکتبر است که همچنان برای تصویب در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

روز گذشته پولیتیکو به نقل از پنتاگون گزارش داد، وزارت دفاع امریکا از منابع مالی کافی برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا بهره‌مند نیست. در همین رابطه کریس شروود، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، از آنجایی که جابه‌جایی نیروها در غرب آسیا برنامه‌ریزی نشده بود، پنتاگون مجبور شد از حساب‌های عملیاتی پول برداشت کند. چرا که پرزیدنت جو بایدن این ماه قانونی را برای ایجاد یک راه‌حل موقت امضا کرد تا دولت را تا زمانی که قانونگذاران بتوانند بر سر لایحه هزینه تمام سال به توافق برسند، سرپا نگه دارد.

کفگیر به ته‌ دیگ ‌خورده پنتاگون

در واقع ناکارآمدی کنگره در برهه فعلی بدین معنی است که ارتش این کشور باید مانند بقیه دولت فدرال، تحت یک اقدام مالی موقت عمل کرده و هزینه‌ها را در همان سطوح سال قبل نگه دارد. از آنجا که وزارت دفاع امریکا مجبور به تأمین بودجه مورد نیاز خود در جنگ غزه است، این بدان معناست که پول کمتری برای آموزش، تمرینات و استقرارهایی که ارتش قبلاً برای سال آتی برنامه‌ریزی کرده بود، در دست دارد و چون پنتاگون از دو جنگ اوکراین و اسرائیل همزمان حمایت می‌کند، این بار بر دوش وزارت دفاع امریکا سنگین‌تر از حد معمول شده است.

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع درخصوص ارتباط با کنگره در این راستا گفت: «ما مسئولیت داریم با کنگره اعتمادسازی کنیم. اما حقیقت موضوع این است که اعتماد یک خیابان دوطرفه است و ما واقعاً با چالش روبه‌رو هستیم که شرکای ما در کنگره نیز به آنچه که باید برای دستیابی به آن اهداف انجام دهند، پایبند باشند.»

آنچه مشخص است هم کنگره و هم مابقی ساختار نظامی سیاسی امریکا برای هماهنگی و تخصیص هزینه‌ها و رفع موانع جبران آن با مشکل روبه‌رو هستند. البته این مشکل بعد از جنگ اوکراین کلید خورد و پیش از این نیز دولت امریکا مجبور شد، با حذف بودجه کمک به اوکراین، بودجه موقتی را امضا کند تا مانع از تعطیلی دولت شود.

اما از جهتی کنگره نیز تلاش می‌کند، با تصویب طرح‌هایی هم ایده حمایت از اسرائیل را به سرانجام برساند و هم بتواند در کفه هزینه-فایده بهترین قاعده را برای بهره‌مندی رژیم صهیونیستی از منابع موجود، تعبیه کند.

کنگره به دنبال اشغالگری

روز گذشته روزنامه عبری اسرائیل‌هیوم از ابتکار جدید در کنگره امریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی خبر داد. این طرح به مقامات ارشد مجلس و سنا از هر دو حزب ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت. ابتکار جدید کنگره در واشنگتن خواستار کمک امریکا به کشورهای عربی مشروط به تمایل به جذب پناهجویان از غزه است. کشورهایی که براساس این طرح از آنها خواسته می‌شود، تعداد معینی از پناهندگان را جذب کنند عبارتند از مصر، عراق، یمن و ترکیه. به‌طور مثال دولت ایالات متحده حدود ۱.۳ میلیارد دلار کمک خارجی به مصر می‌دهد و این بودجه می‌تواند به پناهندگان غزه که اجازه ورود به مصر را دارند اختصاص دهد. نمایندگان کنگره می‌گویند: «عراق و دولت یمن در عدن، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار کمک خارجی از امریکا دریافت می‌کنند و ترکیه بیش از یک میلیون دلار دریافت می‌کند. هر یک از این کشورها به اندازه کافی کمک‌های خارجی دریافت می‌کنند و آنها قادر هستند پناهندگان فلسطینی را جذب کنند.»

البته از نظر کارشناسان، این نخستین بار نیست که کشورهای دیگر پناهندگان را می‌پذیرند. به عنوان نمونه از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۶ میلیون اوکراینی از کشور فرار کرده‌اند که لهستان نزدیک به ۱.۲ میلیون پناهنده اوکراینی را در ازای کمک‌های امریکا و بر همین اساس پذیرفته است.

آنچه مشهود است امریکا به طور ملموسی تلاش دارد، طرح‌های دیرینه چپاول و تصاحب سرزمین‌های فلسطین و واگذاری آن به رژیم اشغالگر را نهایی کند. کمک‌های مالی در ازای پذیرش آوارگان، یکی از شیوه‌های کوچ اجباری مردم غزه به سایر کشورها و تکمیل پازل اضمحلال آنها تحت عنوان «آوارگی» است. این درحالی است که مردم مجروح و بی‌خانمان نوار غزه، پس از آتش‌بس موقت به سرعت به محل سکونت خود بازگشتند تا اثبات کنند که نه‌تنها از سرزمین خود رخت برنمی بندند بلکه زمینه‌سازی برای آنچه «حذف حماس» نامیده می‌شود را بر نمی‌تابند.

از این رو، به نظر می‌آید، گزاره جنایت و فشار علیه مردم به‌طور شدیدتری فعال شود تا آن‌ها در مواجهه با بدترین شرایط ممکن در محاصره کامل، به اجبار به تغییر محل سکونت سوق داده شوند. ارسال قطره‌ای سوخت و مواد اولیه غذایی در کنار تخریب بیمارستان، محل مداوای مجروحان و بیماران به عنوان آخرین سنگر، از شیوه‌های کلید خوردن چنین گزاره‌ای است. برهمین اساس بود که سازمان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل نسبت به خطر بروز قحطی در نوار غزه هشدار داد.

حمایت مطلق از صهیونیست‌ها با وجود مشکلات بودجه‌ای

مجلس نمایندگان امریکا روز سه‌شنبه با اکثریت قاطع، قطعنامه‌ای را در زمینه به رسمیت شناختن «حق موجودیت اسرائیل» تصویب کرد. تنها رشیده طلیب نماینده دموکرات میشیگان که پیش از این نیز مدافع حقوق فلسطینیان بود و توماس مسی نماینده جمهوریخواه کنتاکی، به تصویب این قطعنامه رأی منفی دادند. آنها همچنین تلاش کردند که با گره زدن ماهیت اسرائیل با دین یهودیت، چنین نبردی را به نبرد ادیان سوق دهند به همین منظور در بخشی از قطعنامه پیشنهادی و مصوب در مجلس نمایندگان امریکا عنوان شده است: «انکار حق موجودیت اسرائیل نوعی یهودستیزی است.»

همچنین منبع خبری ان بی‌سی نیوز، از دیدار روز دوشنبه دموکرات‌های سنا با مقامات ارتش اسرائیل در مورد جنگ رژیم صهیونیستی و حماس خبر دادند. این نشست محرمانه نبود، اما سناتورها جزئیات بحث را محرمانه نگه داشتند. هنگامی که خبرنگاران پس از جلسه نزدیک شدند، مقامات اسرائیلی اظهارنظری نکردند. بااین‌وجود اعضای کنگره برای آنکه ژست فریبنده انسان‌دوستانه خود را تقویت کنند نسبت به تلفات غیرنظامی و تخریب اموال در غزه در نتیجه حملات ارتش صهیونیستی ابراز نگرانی کردند. این تعارض وقتی به‌طور واضح آشکار می‌شود که همزمان منشأ اصلی نگرانی‌های کنگره، تصویب بودجه برای کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی توسط اعضای آن ابراز شده، ‌کمک‌هایی که تنها برای قتل‌عام و نسل‌کشی مردم فلسطین کاربرد دارد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس