آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟

رژیم صهیونیستی و متحدانش مدعی هستند عملیات‌های محور مقاومت در در منطقه بالاخص پس از حمله ارتش صهیونیستی به غزه، تحت فرمان ایران انجام می‌شود؛ آیا محور این گزاره صحت دارد؟

به گزارش مشرق، بلوک غرب و رژیم صهیونیستی خط رسانه‌ای ثابتی دارند که اقدامات محور مقاومت را به نام ایران فاکتور بزنند. به عنوان نمونه، ضلع عراقی محور مقاومت به دلیل نسل کشی غزه، به ارتش آمریکا در عراق و سوریه اعلام جنگ کرده و پایگاه‌های آن را قریب به ۴۰ روز است که زیر ضربه برده است. اما وقایع به نحوی رسانه‌ای می‌شود که گویی دستور از تهران ارسال می‌شود.

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
نقشه گستره عملیاتی مقاومت اسلامی عراق علیه پایگاه‌های ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی

این موضوع در مورد یمن نیز صادق است. روز ۲۸ آبان کشتی گلکسی لیدر (Galaxy Leader) در دریای سرخ طی عملیات نیروهای مسلح یمن توقیف شد. رژیم صهیونیستی و متحدانش مدعی هستند که عملیات توقیف گلکسی لیدر (Galaxy Leader) در دریای سرخ زیر نظر ایران انجام شده است.

ایران از جمله کشورهایی است که برای تامین امنیت دریانوردی در دریای سرخ حضور فیزیکی دارد. اما رسانه‌های غربی مدعی هستند که سپاه پاسداران یک کشتی جاسوسی تحت عنوان «بهشاد» در این منطقه به صورت مستقر دارد و همین کشتی موقعیت کشتی گلکسی لیدر (Galaxy Leader) را برای یمنی‌ها ارسال کرده است. [۱][۲]

ادعا نیز این است که گلکسی لیدر قبل از عملیات هلی‌برن یمنی‌ها از کنار بهشاد عبور کرده و سردار «عبدالرضا شهلایی» از فرماندهان نیروی قدس دستور مصادره کشتی اسرائیلی را داده است. ادعایی که در حد لفظ می‌باشد و هیچگونه سندی برای آن ذکر نشده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که تصمیمات نظامی یمن مستقل و بر اساس یک تصمیم ملی اتخاذ می شود.[۳] در چارچوب همین تصمیم است که نیروهای مسلح یمن تاکنون ۱۰ حمله به مواضع اسرائیل در روزهای ۵ آبان، ۹ آبان، ۱۰ آبان، ۱۱ آبان، ۱۶ آبان، ۱۸ آبان، ۲۲ آبان، ۲۳ آبان و اول آذر انجام داده است.

سخنان صریح سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حمایت از غزه

این مورد در جنگ یمن نیز مسبوق به سابقه بود. به عنوان نمونه، اسفند ۱۳۹۹ بود که بزرگترین تاسیسات نفتی جهان در «راس التنوره» هدف ضد حمله موشک‌های بالستیک و پهبادی قرار گرفت. «راس التنوره» در بندر دمّام عربستان است. انصارلله یمن مسئولیت این حمله موشکی و پهپادی را پذیرفتند اما رسانه‌های غربی و صهیونیست‌ها مدعی شدند که این حمله از سمت یمن نبوده بلکه از خاک عراق و یا احتمالاً از ایران بود! [۴]

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
موقعیت جغرافیایی «راس التنوره» در عربستان سعودی

یکی از استدلال‌ها نیز این بود «راس التنوره» ۱۰۰۰ کیلومتر با یمن فاصله دارد و این فاصله باید منجر به شناسایی و رهگیری احتمالی توسط پدافند موشکی ارتش سعودی می‌شود! در موردی دیگر، کماکان حمله معروف شهریور ۱۳۹۸ به تاسیسات آرامکو را از سوی ایران می‌دانند.

لحظه حمله به آرامکو در شهریور ۱۳۹۸ | منبع: تحولات جهان اسلام

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ اعلام کرد که پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی در پاسخگویی به محاصره پنج ساله یمن (تا آن روز) هدف قرار گرفته شد. این حمله به تعبیر «مایک پنس» نائب ریاست جمهوری آمریکا در دولت ترامپ به بزرگ‌ترین حمله به زیرساخت‌های نفتی جهان در طول تاریخ تبدیل شد. پس از این اقدام یمن، تولید نفت عربستان به نصف رسید. اما «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هیچگونه سندی، اجراکننده عملیات را به ایران منتسب کرد.

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
تصاویر ماهواره‌ای ادعایی پیرامون پاسخ موشکی یمن در شهریور ۱۳۹۸

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
تصاویر ماهواره‌ای ادعایی پیرامون پاسخ موشکی یمن در شهریور ۱۳۹۸

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
تصاویر ماهواره‌ای ادعایی پیرامون پاسخ موشکی یمن در شهریور ۱۳۹۸

آیا از جنگ غزه تا توقیف کشتی اسرائیلی، همه چیز زیر سر ایران است؟+ فیلم
تصاویر ماهواره‌ای ادعایی پیرامون پاسخ موشکی یمن در شهریور ۱۳۹۸
این حمله به بزرگترین به حمله به زیرساخت‌های نفتی جهان ملقب شد

ادعای رابطه فرماندهی و فرمان‌پذیری میان ایران و یمن دور از واقعیت است. اساساً انسان یمنی دستور پذیر نیست، که اگر بود، قدرت قاهره آمریکا و دلارهای سعودی تاکنون توانسته بود یمن را سرسپرده خود کند. حال با کدام منطق می‌توان این کشور و نیروهای مقاومت آن را فرمانبردار تهران تعریف کرد. از طرفی، پذیرش مسئولیت عملیات‌های محور مقاومت از سوی تهران، تضییع حق جناح‌های عمل کننده نظیر حزب الله لبنان، مقاومت عراق و انصارالله یمن است که با عملیات‌های خود درحال تاریخ‌سازی هستند.

«سید مصطفی خوش چشم» کارشناس امور بین‌الملل پیرامون در جریان عملیات طوفان الاقصی، نسبت رفتاری اضلاع محور مقاومت و تهران را اینگونه تشریح کرد: «ایران همواره در عالی ترین سطح از جمله رهبر انقلاب ابایی ندارند که بگویند ما [از محور مقاومت] حمایت می‌کنیم ... ایران عادت ندارد به گروه‌های مقاومت و متحدین خود ماهی بدهد. [فرآیند بدین نحو است که] به آن‌ها ماهی‌گیری یاد می‌دهد. چون [اعضای محور مقاومت] را نیابتی خود را نمی‌بیند. بر عکس آمریکا و اسرائیل که داعش را به نیابت از خود داشتند، ایران به هیچ عنوان [محور مقاومت را] نائب خود نمی‌بیند، بلکه متحد با خود می‌بیند. این تفاوت ایران است.»

[۱]:thenationalnews.com/mena/palestine-israel/۲۰۲۳/۱۱/۲۲/houthi-ship-hijack-red-sea

[۲]:https://ca.finance.yahoo.com/news/yemen-rebels-hijacked-cargo-ship-۱۱۴۶۳۱۴۷۳.html?guce_referrer=aHR۰cHM۶Ly۹۳d۳cuZ۲۹vZ۲xlLmNvbS۸&guce_referrer_sig=AQAAAAz۹OycbqbuyUyjfjhoiFsPr۵_naOyfGpyRHi۲lTR۳xCp۱_OwgSk۳akvXl۲jWrVAGzTy۸cFoA۶imdTXRQ۰Oh۹NzTh۵uw-F۱O۶۸۱tOpPIA۱pvqkzsztk۳IqHya۸۹sNJOpHaO۸RZnXxFugBsJP۳iZz۶g۳kw۳pl۱۰۹m_IowfXmEUBw۹&_guc_consent_skip=۱۷۰۰۸۹۹۸۱۹

[۳]:fa.alalam.ir/news/۶۷۵۱۱۱۳

[۴]:besacenter.org/implications-of-the-latest-iranian-attack-on-saudi-oil-facilities/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 1
    هزاران کشتی هرروز ترانزیت میشه
  • ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    هراتفاقی که دردنیا بیفته فورا انگ به ایران میزنند واین کشور را مورد اتهام قرار میدهند. براستی چرا دنیای استکبار هرکجا که منافعش درخطرقرارگرفت انگشت اتهام بسوی ایران درازمیکند .یعنی کشور ما چون زیر بار سلطه گر نمیرود باید اینهمه اتهام را تحمل کند .هرکشوری درخارج ایران براساس سیاستهای داخلی خودش ممکن است با آمریکا وغرب زاویه پیدا کند .آنها هم ناچار میشوند برای استقلال خود مستقلا تصمیم بگیرند که ارتباطی هم به ایران ندارد .معمولا وقتی متوجه میشوند که ازطریق مذاکره ودیپلماسی بجایی نمیرسند دراین کره خاکی با دیپلماسی فعال هرکشوریکه که ازنقطه نظرسیاسی به آن کشور نزدیک تر هست به تعامل می پردازد خواه غرب ویا شرق ویا جاهای دیگری باشد .اینها رویه های طبیعی دردنیاست . ما براساس منافع وتمامیت ارضی وعدم وابستگی وارتباط با متحد وشرکای تجاری خود زندگی میکنیم .ازجایی دستور نمیگیریم وبجایی هم دستور نمیدهیم .این نوع اتهامات ریشه درجای دیگری دارد وفضا سازی برعلیه ایران آنها را بجایی که میخواهند نمیرساند .درخصوص اتفاقاتی که دربعضی نقاط بوجود میاید ایران مثل سایر نقاط عالم حق اظهار نطر دارد . همانطوریکه غرب درباره فلسطین اظهار موضع میکند .ما ودیگر کشورها هم موضع خود را بیان میکنند.اگر غیرازین باشد باید روسها وچین ودیگر کشور ها هرآنچه کدخدا میگویند عمل کنند که حتی تحملش برای آنان سخت است .واین دنیا دیگر دنیایی برای زندگی نخواهد بود .
  • رحمت ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 3
    یمن و ایران دو دوست در یک بدن هستن. چو عضوی نماند قرار در روزگار دگر عضوها را به درد آورد.
  • رضا ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 1
    البته کسی منکر نیست که درس استقلال و آزادی خواهی را از جمهوری اسلامی ایران آموختند.
  • ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    مغرورهای غربی! ایران این کار رو نمیکنه، چون اینقدر منفور و پلید هستید که جایی نیست توی منطقه که اثر جنایات شما توش نباشه...به همین خاطر ایران اگه دستش میرسید، قطعا چنگالهای خون آلود شما رو قطع میکرد...ولی فعلا سپرده به انقلابیون عزیز و تاج سر منطقه. یمن، فلسطین، عراق و...
  • ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 1
    رک و راست بله
  • ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 1
    ایران و یمن و عراق و سوریه و لبنان میخوان کشوری بسازن.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 3
    آمدن ترامپ خیلی از توهمات را روشن می کند.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق فیلم تشییع کشته های بازپس گیری جزایر سه گانه را دیدی؟
  • ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    آره خدایش زیرسرایرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس