توقیف گلکسی لیدر - نمایه

انصارالله یمن با شلیک موشک و پهپاد به فلسطین اشغالی و توقیف کشتی‌های مرتبط با اسرائیل به یکی از اعضای فعال محور مقاومت تبدیل شده که رژیم صهیونیستی باید آن را وارد معادلات خود در آینده کند.

سرویس جهان مشرق - یکی از نکاتِ شاید غافلگیرکننده در جنگ کنونی در فلسطین، ورود انصارالله یمن به عرصه‌ی درگیری با رژیم صهیونیستی بوده است. اگرچه انقلابیون یمنی در شعارها و موضع‌گیری‌های خود به‌صراحت نشان داده بودند که اسرائیل را یکی از دشمنان اصلی خود برمی‌شمارند، اما پیوستن آن‌ها به محور مقاومت با این درجه از صراحت را می‌توان یکی از برگ‌های پیش‌بینی‌نشده‌ی محور مقاومت در جنگ علیه رژیم صهیونیستی دانست.

خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ/ عضو جدید محور مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی +عکس و فیلم

لحظه‌ی ورود نیروهای انصارالله یمن به اتاقک کنترل کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» در حالی که سربندهایی با پرچم فلسطین بسته‌اند که روی آن نوشته «طوفان‌الاقصی.» به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی از این پس باید «مقاومت یمن» را نیز وارد معادلات خود درباره‌ی هر گونه اقدامی کند. (+)

جبهه‌ی جدید علیه رژیم صهیونیستی

انصارالله یمن که از آغاز جنگ تا کنون اقدام به شلیک موشک و حمله با پهپادهای انتحاری به خاک فلسطین اشغالی کرده، اخیراً رسماً اعلام کرد تا زمانی که جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه ادامه داشته باشند، تمام کشتی‌های نظامی و غیرنظامی‌ای را که به هر شکلی با این رژیم ارتباط دارند، و همچنین تجهیزات نظامی‌ای را که به دنبال حفاظت از این کشتی‌ها باشند[۱]، اهداف مشروعی برای حمله یا توقیف تلقی خواهد کرد. یمنی‌ها سپس روز یک‌شنبه، ۱۹ دسامبر (۲۸ آبان) با توقیف کشتی «گلکسی لیدر[۲]»، متعلق به شرکت کشتیرانی اسرائیلی «رِی شیپینگ»، اثبات کردند که این تهدید صرفاً لفاظی نبوده، بلکه واقعاً به آن عمل خواهند کرد[۳].

گزارش «رویترز» درباره‌ی توقیف کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» توسط «انصارالله» یمن [دانلود]

دفتر مرکزی شرکت کشتیرانی «ری شیپینگ» در تل‌آویو مستقر است و این شرکت متعلق به «آبراهام «رامی» اونگار[۴]» و «یائل اونگار» تاجران اسرائیلی است[۵]. رامی اونگار یکی از ثروتمندترین شهروندان فلسطین اشغالی و از حامیان سیاستمداران جناح راستی در رژیم صهیونیستی، از جمله اعضای حزب لیکود، حزب سیاسی بنیامین نتانیاهو، است[۶]. «ری شیپینگ» همچنین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات حمل‌ونقل دریایی خودرو[۷] در جهان به حساب می‌آید. این اولین باری نیست که کشتی‌های متعلق به «ری شیپینگ» در خاورمیانه و دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند. «هایپیریون ری» و «هلیوس ری» دو کشتی دیگر متعلق به این شرکت نیز سال ۲۰۲۱ هدف حملاتی قرار گرفتند که رسانه‌های غربی ایران را به انجام آن حملات متهم می‌کنند.

خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ/ عضو جدید محور مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی +عکس و فیلم

تصویری از نزدیک شدن بالگرد انصارالله یمن به کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» برای آغاز عملیات توقیف کشتی. پرچم‌های یمن و فلسطین به‌وضوح زیر بدنه‌ی بالگرد دیده می‌شوند. (+)

در نتیجه‌ی توقیف کشتی گلکسی لیدر، شرکت «رِی شیپینگ» برنامه‌ی دریانوردی شماری از کشتی‌های دیگر خود، از جمله «گلوویس استار» و «هرمس لیدر»، را تغییر داد تا از خطر توقیف توسط نیروهای یمنی در امان بمانند[۸]. گلوویس استار چند ساعت در دریای سرخ معطل ماند و سپس مسیر خود را ادامه داد. با این حال، هرمس لیدر به مبدأ خود بازگشت و مقصد خود را عوض کرد. به گفته‌ی «ری شیپینگ»، سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ی هرمس لیدر دست‌کم چهار روز با تأخیر انجام شد و ۱۸۷۶ مایل دریایی طولانی‌تر شد.

رئیس رژیم صهیونیستی یک روز پس از توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر در واکنش به این اتفاق گفت: «دیروز شاهد یک رکورد جدید [و اتفاق بی‌سابقه] بودیم: برای اولین بار، شاهد صدور بیانیه‌ی رسمی دزدان دریایی‌ای بودیم که کنترل یک کشتی را در آب‌های آزاد به دست گرفتند؛ که به نظر من تهدید مهمی برای حاکمیت نظم و قانون در جامعه‌ی بین‌المللی است.» اداره‌ی دریانوردی آمریکا نیز با انتشار یک بیانیه‌ی مشورتی بلافاصله پس از توقیف گلکسی لیدر هشدار داد که کشتی‌ها هنگام عبور از این منطقه با خطرات متعددی مواجه هستند و باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ/ عضو جدید محور مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی +عکس و فیلم

کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» توسط انصارالله یمن توقیف شده و در حالی که پرچم‌های یمن و فلسطین روی عرشه‌اش به اهتزاز درآمده‌اند با مشایعت قایق‌های انصارالله به بندر حدیده‌ی یمن هدایت می‌شود. (+)

به نظر می‌رسد، هزینه‌های این اقدام انصارالله برای رژیم صهیونیستی و تاجران اسرائیلی، بیش‌تر از صرفاً توقیف خودروهایی است که گلکسی لیدر در حال حمل آن‌ها بوده است. منابع مرتبط با حوزه‌ی بیمه می‌گویند احتمالاً حق بیمه‌ی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل که قصد عبور از دریای سرخ را دارند، به موجب بندی تحت عنوان «حق بیمه‌ی خطر جنگ»، افزایش پیدا خواهد کرد[۹]. با این حال، حتی شاید پرداخت حق بیمه‌ی بیش‌تر نیز مشکل کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی یا مرتبط با این رژیم را حل نکند.

گزارش «الجزیره» درباره‌ی توقیف کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» توسط «انصارالله» یمن [دانلود]

«زیم» جیم می‌زند

روز جمعه، ۲۴ نوامبر (۳ آذر)، کم‌تر از یک هفته پس از توقیف گلکسی لیدر، کشتی «مایت» متعلق به شرکت کشتیرانی اسرائیلی «زیم» در اقیانوس هند هدف یک حمله‌ی پهپادی قرار گرفت[۱۰]. این حمله، که با پهپاد انتحاری انجام شد[۱۱]، اگرچه خسارات زیادی به خود کشتی وارد نکرد و آن را از حرکت بازنداشت، اما برنامه‌های دریانوردی زیم را به‌کلی به هم ریخت. این شرکت اسرائیلی سه روز بعد، دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر همچنان به «ارائه‌ی خدمات به بنادر شرق مدیترانه و اسرائیل» متعهد است و «عملیات‌ها به مقصد و از مبدأ این بنادر با بالاترین سطح توجه به پروتکل‌های ایمنی... ادامه خواهند داشت»، اما

نظر به تهدیدهای پیش روی حمل‌ونقل ایمن تجارت جهانی در دریای عرب [یا دریای عمان] و دریای سرخ، زیم با تغییر مسیر برخی از کشتی‌های خود، اقدامات پیشگیرانه‌ی موقتی را برای اطمینان از ایمنی خدمه، کشتی‌ها، و محموله‌های مشتریان اتخاذ نموده است. در نتیجه این اقدامات، پیش‌بینی می‌شود مدت زمان حمل‌ونقل در خدمات زیم مربوط به این مناطق، طولانی‌تر شود؛ اگرچه تمام تلاش‌ها برای به حداقل رساندن این اختلالات در دست انجام است[۱۲].

خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ/ عضو جدید محور مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی +عکس و فیلم

تصویری که مسیر جایگزین احتمالی کشتی‌های شرکت باربری دریایی اسرائیلی «زیم» (خط‌چین سیاه) را در مقایسه با مسیر اصلی (خط‌چین قرمز) نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این مسیر جدید به طور متوسط سفر دریایی کشتی‌های زیم را ۱۸ روز طولانی‌تر کند. (+)

زیم، که نام خود را از یک واژه‌ی توراتی-انجیلی به معنای «یک ناوگان کشتی» می‌گیرد، یکی از ۲۰ شرکت بزرگ حمل‌ونقل دریایی جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر حیفا در فلسطین اشغالی قرار دارد. سابقه‌ی این شرکت «صهیونیست» به پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی برمی‌گردد و شماری از کشتی‌های این شرکت حتی برای مهاجرت غیرقانونی و مخفیانه‌ی یهودیان به فلسطین مورد استفاده قرار گرفتند. در جنگ به‌اصطلاح «جنگ استقلال اسرائیل» میان صهیونیست‌های فلسطین و امپراتوری بریتانیا نیز کشتی‌های زیم تنها راه ارتباطی دریایی با فلسطین بودند و برای انتقال غذا، کالا، و تجهیزات نظامی از آن‌ها استفاده می‌شد.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، یک روز پس از حمله‌ی پهپادی به مایت، در شبکه‌ی اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) پیامی منتشر کرد که فقط یک کلمه بود: «زیم[۱۳]». برخی این پیام را نشانه‌ی پذیرش مسئولیت حمله به مایت توسط انصارالله یمن[۱۴] دانسته‌اند، و برخی دیگر آن را پیامی تهدیدآمیز به زیم تلقی کردند. با توجه به ریشه‌های صهیونیستی زیم و این‌که گفته می‌شود این شرکت در بیش از ۲۰۰ بندر در بیش از ۹۰ کشور جهان به حدود ۳۴۰۰۰ مشتری خود خدمات ارائه می‌دهد، بی‌دلیل نیست که زیم از عبورومرور کشتی‌هایش در اطراف یمن وحشت دارد[۱۵]. برخی منابع تخمین می‌زنند مسیر کشتی‌های این شرکت برای حمل بار از بنادر رژیم صهیونیستی تا شرق خاورمیانه و آسیا تا زمانی که تهدید انصارالله یمن همچنان برقرار باشد، به طور متوسط ۱۸ روز طولانی‌تر خواهد شد[۱۶]. به این ترتیب، علاوه بر تأخیر در تحویل این کالاها، هزینه‌ی حمل‌ونقل و بیمه نیز در خدمات این شرکت افزایش خواهد داشت.

خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ/ عضو جدید محور مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی +عکس و فیلم

توئیت حساب کاربری منتسب به «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، با تنها یک کلمه: «زیم» (+)


[۱] Yemen's Houthis threaten to target 'any military equipment' protecting Israeli ships Link

[۲] Galaxy Leader Link

[۳] Seized Galaxy Leader ship in Yemen's Hodeidah port area -owner Link

[۴] Abraham Ungar Link

[۵] Houthis ‘hijack’ Israeli-owned car carrier Galaxy Leader Link

[۶] Who is Abraham Rami Ungar, Israeli businessman whose vessel was hijacked by Houthis? Link

[۷] Galaxy Leader Link

[۸] Two ships divert course away from Red Sea area after vessel seized by Houthis Link

[۹] Red Sea attacks on ships spark safety concerns for sailors Link

[۱۰] Israeli-managed vessel hit by suspected Iranian drone, US official says Link

[۱۱] Drone attack targets Israeli-owned ship in Indian Ocean Link

[۱۲] ZIM Announces Measures in Response to Threats in the Arabian and Red Seas Link

[۱۳] ZIM Link

[۱۴] Yemen: Houthis claim responsibility for attack on Israel vessel Link

[۱۵] Israeli ship changes course in light of ‘Yemeni threat’ Link

[۱۶] فرار کشتی‌های ZIM از یمن؛ مسیر ۱۸ روز طولانی‌تر شد لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    الحمدالله. هر کسی موافقه اصحاب یمانی در اخرالزمان دارن کم کم خودشون را نشون جهانیان میدن بکوبه لایکو🤩🤩🤩
    • ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      9 8
      ۲۳:۰۶ مبارک باشه عزیزم...🤣🤣🤣
    • بهزاد ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      2 2
      سلام ، خالص در وعده و آرمان هستند
  • ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    39 13
    باور کنید با توجه به احادیث معتبر اینها اصحاب یمانی اخرالزمان قبل ظهور هستن. ان شالله ظهور نزدیک است🤩🤩🤩
  • ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    27 15
    داستان شیرین برخواستن دو امپراطوری باستانی یمن و ایران، اندک اندک جمع یاران می رسد.
  • ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    16 14
    داستان شیرین برخواستن دو امپراطوری باستانی یمن و ایران، اندک اندک جمع یاران می رسد
  • ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    34 8
    اخبار مربوط به برادران شجاع یمنی را با علاقه دنبال می کنیم خدا قوت آرزوی بهترین ها را برایتان داریم اجرتون با حضرت حق
  • ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    12 7
    يقينًا حمله و زدن بكى دوتا از برجهاى دوبى و ابوظبى در اماراتِ خائن و ديگر خائنين به فلسطين و مقاومت، ميتواند براى رزمندگان غزه و نيروهاى مقاومت اسلامى بيش از بيش اميد بخش و شوك ويران گرى بر صهيونيست هاى جنايتكار وارد خواهد نمود ،،،،،
  • ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    7 17
    اجماع جهانی بر علیه یمن هم شکل میگیره
  • ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    9 4
    سلام بر فکر بزرگ
  • ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    14 7
    سلام بر فکر بزرگ، سلام بر کسی که دوباره امپراطوری ایران را زنده کرد، سلام بر امام خامنه ای کبیر.
  • حسین صابری مشهد ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    5 9
    خخخخخخخ
  • امید ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    11 6
    اسرائیل جعلی این غده سرطانی را باید حفه کنیم.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    4 10
    الجزیره میگه: شورشیان حوثی خودشون رو چی میگن؟ عرب سیب زمینی
  • ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    10 5
    انشالله امت اسلامی متحد تر شوند
  • ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 2
    در جریان انقلاب یمن، تمامی اعراب علیه یمن متحد شده و با عربستان همپیمانی کردند. الان یمن به نام اعراب در حال دفاع از فلسطین است. الله اکبر
  • ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 2
    این را ولش کن.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 2
    احسنت ،خاک بر سر غیرت نداشته ی اعراب علی الخصوص عربستان ،مصر،...
  • ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط ۵ تا بمب اتمی کل منطقه رو آروم میکنه .. شایدم ۵۰ تا .. ولی کلا چیز خوبیه و باید بهش بیشتر توجه بشه
  • ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    انشاالله که اسراییل نابوداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس