به گزارش مشرق ،دریادار محمد سمیعی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: این اتحادیه در حال حاضر با عضویت در بیش از 20 کارگروه و یا کمیته در ارگانهای دولتی و بخشخصوصی، در راستای حل مشکلات مالکان شناورها پیگیری موارد مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: از مهمترین پیگیریهای این اتحادیه میتوان به موضوع کاهش تعرفههای بندری از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، معافیت کشتیها از پرداخت حقوق گمرکی و همچنین معافیت مالیاتی مالکان شناورها اشاره کرد.
* دریافت گمرکی از کشتیها در ایران عرف بینالمللی نیست
دبیر اتحادیه مالکان کشتی درباره عوارض گمرکی کشتیها اظهار داشت: قبل از این معمولاً کشتیها عوارض گمرکی پرداخت نمیکردند، اما پس از مدتی این مورد اجرایی و الزام شد که کشتیها باید عوارض گمرکی پرداخت کنند.
سمیعی تصریح کرد: از آنجا که اصولاً کشتی در مرز صفر کشور قرار دارد یعنی از بخش گمرک عبور نمیکند بنابراین طبیعتاً نیازی به برگ سبز ندارد و روال بینالمللی در دنیا نیز اینگونه است که کشتی به عنوان کالا محسوب نمیشود، اما از آنجا که گمرک به دنبال اجرای این موضوع بود، از کشتیها مبالغ هنگفتی به عنوان عوارض گمرکی دریافت میکند که این مورد عرف بینالمللی نیست.
* عدم پرداخت گمرکی کشتیها قانون شده اما اجرا نمیشود
دبیر اتحادیه مالکان کشتی اضافه کرد: مدتها است که ما منتظریم در موضوع قانون گمرکی کشتیها و دریافت عوارض تجدید نظری صورت گیرد؛ قانون گمرکی به مدت 10 سال تمام در حال تصویب بود تا اینکه حدود سه سال پیش، پیشنویسی تهیه و توسط دولت تحویل مجلس شد، قبل از اینکه این پیشنویس به مجلس برود، جلساتی نیز با انجمنها و مجامع دریایی از جمله این اتحادیه برگزار شد.
سمیعی تصریح کرد: زمانی که محمدی رئیس سابق گمرک بود، جلساتی در اینباره برگزار شد و نهایتاً گمرک قبول کرد که طبق این قانون جدید گمرکی، کشتیها از پرداخت عوارضی معاف شوند، بنابراین در ماده 119 کشتی و هواپیما از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی افزود: حتی در جلسه مجلس نیز با کمیسیونهای گمرکی صحبتهایی انجام شد و آنها نیز قانع شدند که پرداخت عوارض گمرکی کشتیها مناسب نیست که این مورد از کمیسیون تلفیق هم گذشت، اما زمانی که قانون گمرکی به تصویب رسید، مشاهده کردیم که کشتی از پرداخت عوارض گمرکی معاف نشده است.
وی با بیان اینکه دلیل عدم اجرای این قانون برای ما مشخص نبود، گفت: اطلاع ندارم زمانی که این قانون تصویب شد، نمایندگان سازمان بنادر در مجلس بودند یا نه، اما به هر حال به علت کمرنگ بودن حضور بخش دریایی در مجلس احتمالاً موجب شده است که این ناعدالتی در حق کشتیها صورت بگیرد.
* پیگیری معاف کردن کشتیها و قطعات آن از پرداخت گمرکی طبق قانون
سمیعی به برنامههای آتی اتحادیه مالکان کشتی و انجمن صنفی کارفرمایی مالکان کشتی ایران پرداخت و اظهار داشت: پیگیری معافیت کشتیها از پرداخت حقوق گمرکی در مبادی ورودی بنادر کشور و همچنین معافیت از پرداخت حقوق گمرکی جهت قطعات یدکی مورد نیاز به منظور تعمیر و تجهیز کشتی، از جمله این برنامهها است.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی معافیتهای مالیاتی مالکان شناورها تا خاتمه تحریمها و پیشنهاد «مالیات بر تناژ» به جای «مالیات بر درآمد» پس از تحریم را از دیگر مواردی عنوان کرد که تحقق آن در دستور اتحادیه مالکان کشتی قرار دارد.
سمیعی ادامه داد: همانطور که هواپیما از پرداخت عوارض گمرکی معاف است، کشتی نیز باید به اینگونه باشد؛ ما رودخانههای خاصی نداریم که کشتیها بتوانند در داخل کشور رفت و آمد کرده و فعالیت کنند، تمام فعالیتهای کشتیهای کشور در خارج است و اصولاً در مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان و یا اگر اقیانوسپیما باشد در اقیانوسهای دنیا سیر میکنند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی افزود: ما کماکان معتقدیم کشتیها باید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف باشند و نیازمند ارائه برگ سبز نیستند؛ کشتی در کنار اسکله است و احتمال دارد نیازمند تهیه قطعات وارداتی باشد، این قطعات نیز باید بدون اجرای تشریفات گمرکی با حضور ناظر گمرک تحویل کشتی شود تا کشتی بتواند قطعات خودرا تأمین کند.
* پیگیری از اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران برای عدم پرداخت گمرکی کشتیها
سمیعی با بیان اینکه هماکنون آییننامه گمرکی کشتیها در گمرک در حال تهیه است، افزود: اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران که جایگاهی در مجلس و بخشهای مختلف دولتی پیدا کرده است، به عنوان پارلمان و نماینده بخش خصوصی در حال تهیه آییننامهای در اینباره است و نظرات همگان را دریافت میکند؛ ما در آنجا نیز خواستهایم که کشتیای که به ثبت سازمان بنادر و دریانوردی میرسد و اسم شناسنامهای (GOL) دریافت میکند و کنار اسکله میآید، دیگر گمرک از آنها برگ سبز نخواهد.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی اضافه کرد: همچنین خواستهایم که قطعاتی که از کشتی از خارج وارد میشود، مشمول معافیت گمرکی شود و تشریفات گمرکی در مورد آن رعایت نشود.
* توجهات خاص مقام معظم رهبری به توسعه دریا محور
سمیعی تصریح کرد: به نظر کارشناسان دریایی عدم پرداخت گمرکی توسط کشتیها موضوعی منطقی است و باید اجرا شود؛ با وجود آنکه مقام معظم رهبری توجه خاصی به توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه دریامحور دارند، اما مسئولان دولتی توجه کمی به دریا دارند و در خشکی نشسته و به دریا نگاه میکنند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه لازم است فعالیت دریایی کشور در کشوری دریایی مانند ایران گسترش یابد، اضافه کرد: نگاه ما به دریا محدود است، ما در خشکی نشستهایم و برای دریا تصمیمگیری میکنیم آن هم بدون درنظر گرفتن نظرات کارشناسان دریایی، که این امر قطعاً پیامدهای مطلوبی نخواهد داشت.
سمیعی اضافه کرد: ما معتقدیم باید حاکمیت خود بر دریا را بر همسایگان اثبات کنیم، بنابراین این مورد زمانی محقق میشود که پرچم بیشتری نسبت به بقیه همسایگان در دریا افراشته داشته باشیم؛ برای این کار باید معضلات را از پیش پای فعالان دریایی برداریم تا فعالیت آنها دو چندان شود و سرمایهگذاران که قصد دارند وارد بخش دریایی کشور شوند، تشویق شوند و اطمینان سرمایهگذاری داشته باشند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی و دریا، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی دارد، تصریح کرد: هر چه کشتی بیشتر وجود داشته باشد به دنبال آن مشاغل جانبی نیز در دریا افزایش مییابد.
وی ادامه داد: از مهمترین پیگیریهای این اتحادیه میتوان به موضوع کاهش تعرفههای بندری از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، معافیت کشتیها از پرداخت حقوق گمرکی و همچنین معافیت مالیاتی مالکان شناورها اشاره کرد.
* دریافت گمرکی از کشتیها در ایران عرف بینالمللی نیست
دبیر اتحادیه مالکان کشتی درباره عوارض گمرکی کشتیها اظهار داشت: قبل از این معمولاً کشتیها عوارض گمرکی پرداخت نمیکردند، اما پس از مدتی این مورد اجرایی و الزام شد که کشتیها باید عوارض گمرکی پرداخت کنند.
سمیعی تصریح کرد: از آنجا که اصولاً کشتی در مرز صفر کشور قرار دارد یعنی از بخش گمرک عبور نمیکند بنابراین طبیعتاً نیازی به برگ سبز ندارد و روال بینالمللی در دنیا نیز اینگونه است که کشتی به عنوان کالا محسوب نمیشود، اما از آنجا که گمرک به دنبال اجرای این موضوع بود، از کشتیها مبالغ هنگفتی به عنوان عوارض گمرکی دریافت میکند که این مورد عرف بینالمللی نیست.
* عدم پرداخت گمرکی کشتیها قانون شده اما اجرا نمیشود
دبیر اتحادیه مالکان کشتی اضافه کرد: مدتها است که ما منتظریم در موضوع قانون گمرکی کشتیها و دریافت عوارض تجدید نظری صورت گیرد؛ قانون گمرکی به مدت 10 سال تمام در حال تصویب بود تا اینکه حدود سه سال پیش، پیشنویسی تهیه و توسط دولت تحویل مجلس شد، قبل از اینکه این پیشنویس به مجلس برود، جلساتی نیز با انجمنها و مجامع دریایی از جمله این اتحادیه برگزار شد.
سمیعی تصریح کرد: زمانی که محمدی رئیس سابق گمرک بود، جلساتی در اینباره برگزار شد و نهایتاً گمرک قبول کرد که طبق این قانون جدید گمرکی، کشتیها از پرداخت عوارضی معاف شوند، بنابراین در ماده 119 کشتی و هواپیما از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی افزود: حتی در جلسه مجلس نیز با کمیسیونهای گمرکی صحبتهایی انجام شد و آنها نیز قانع شدند که پرداخت عوارض گمرکی کشتیها مناسب نیست که این مورد از کمیسیون تلفیق هم گذشت، اما زمانی که قانون گمرکی به تصویب رسید، مشاهده کردیم که کشتی از پرداخت عوارض گمرکی معاف نشده است.
وی با بیان اینکه دلیل عدم اجرای این قانون برای ما مشخص نبود، گفت: اطلاع ندارم زمانی که این قانون تصویب شد، نمایندگان سازمان بنادر در مجلس بودند یا نه، اما به هر حال به علت کمرنگ بودن حضور بخش دریایی در مجلس احتمالاً موجب شده است که این ناعدالتی در حق کشتیها صورت بگیرد.
* پیگیری معاف کردن کشتیها و قطعات آن از پرداخت گمرکی طبق قانون
سمیعی به برنامههای آتی اتحادیه مالکان کشتی و انجمن صنفی کارفرمایی مالکان کشتی ایران پرداخت و اظهار داشت: پیگیری معافیت کشتیها از پرداخت حقوق گمرکی در مبادی ورودی بنادر کشور و همچنین معافیت از پرداخت حقوق گمرکی جهت قطعات یدکی مورد نیاز به منظور تعمیر و تجهیز کشتی، از جمله این برنامهها است.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی معافیتهای مالیاتی مالکان شناورها تا خاتمه تحریمها و پیشنهاد «مالیات بر تناژ» به جای «مالیات بر درآمد» پس از تحریم را از دیگر مواردی عنوان کرد که تحقق آن در دستور اتحادیه مالکان کشتی قرار دارد.
سمیعی ادامه داد: همانطور که هواپیما از پرداخت عوارض گمرکی معاف است، کشتی نیز باید به اینگونه باشد؛ ما رودخانههای خاصی نداریم که کشتیها بتوانند در داخل کشور رفت و آمد کرده و فعالیت کنند، تمام فعالیتهای کشتیهای کشور در خارج است و اصولاً در مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان و یا اگر اقیانوسپیما باشد در اقیانوسهای دنیا سیر میکنند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی افزود: ما کماکان معتقدیم کشتیها باید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف باشند و نیازمند ارائه برگ سبز نیستند؛ کشتی در کنار اسکله است و احتمال دارد نیازمند تهیه قطعات وارداتی باشد، این قطعات نیز باید بدون اجرای تشریفات گمرکی با حضور ناظر گمرک تحویل کشتی شود تا کشتی بتواند قطعات خودرا تأمین کند.
* پیگیری از اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران برای عدم پرداخت گمرکی کشتیها
سمیعی با بیان اینکه هماکنون آییننامه گمرکی کشتیها در گمرک در حال تهیه است، افزود: اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران که جایگاهی در مجلس و بخشهای مختلف دولتی پیدا کرده است، به عنوان پارلمان و نماینده بخش خصوصی در حال تهیه آییننامهای در اینباره است و نظرات همگان را دریافت میکند؛ ما در آنجا نیز خواستهایم که کشتیای که به ثبت سازمان بنادر و دریانوردی میرسد و اسم شناسنامهای (GOL) دریافت میکند و کنار اسکله میآید، دیگر گمرک از آنها برگ سبز نخواهد.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی اضافه کرد: همچنین خواستهایم که قطعاتی که از کشتی از خارج وارد میشود، مشمول معافیت گمرکی شود و تشریفات گمرکی در مورد آن رعایت نشود.
* توجهات خاص مقام معظم رهبری به توسعه دریا محور
سمیعی تصریح کرد: به نظر کارشناسان دریایی عدم پرداخت گمرکی توسط کشتیها موضوعی منطقی است و باید اجرا شود؛ با وجود آنکه مقام معظم رهبری توجه خاصی به توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه دریامحور دارند، اما مسئولان دولتی توجه کمی به دریا دارند و در خشکی نشسته و به دریا نگاه میکنند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه لازم است فعالیت دریایی کشور در کشوری دریایی مانند ایران گسترش یابد، اضافه کرد: نگاه ما به دریا محدود است، ما در خشکی نشستهایم و برای دریا تصمیمگیری میکنیم آن هم بدون درنظر گرفتن نظرات کارشناسان دریایی، که این امر قطعاً پیامدهای مطلوبی نخواهد داشت.
سمیعی اضافه کرد: ما معتقدیم باید حاکمیت خود بر دریا را بر همسایگان اثبات کنیم، بنابراین این مورد زمانی محقق میشود که پرچم بیشتری نسبت به بقیه همسایگان در دریا افراشته داشته باشیم؛ برای این کار باید معضلات را از پیش پای فعالان دریایی برداریم تا فعالیت آنها دو چندان شود و سرمایهگذاران که قصد دارند وارد بخش دریایی کشور شوند، تشویق شوند و اطمینان سرمایهگذاری داشته باشند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی و دریا، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی دارد، تصریح کرد: هر چه کشتی بیشتر وجود داشته باشد به دنبال آن مشاغل جانبی نیز در دریا افزایش مییابد.