به گزارش مشرق، خسرو باقری، استاد فلسفه دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود نوشت:

یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیه‌ای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیه‌ای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است.
جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرومانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازی‌های اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانی‌ها گرفتار فوبیای هولوکاست شده‌اند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر می‌کنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است.

در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایده‌های ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایده‌ها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است.

کشتی رهایی‌بخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده می‌بندد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    3 0
    نوع سیاست غربی ها در علم نمائی مهملات شان همیشه همین گونه هست که شخصیت های مزدوری را با تبلیغات فراوان چنان دانشمند جا می زنند که مانند قصه آن پادشاه لخت و عور کسی به خود جرأت ندهد که به چشمان خود اعتماد کند و علیه لباس خیالیش فریاد بزند! امثال مارکس و ماکس وبر و هاوکینگ و فروید و مونتسکیو و راسل و سارتر و هانتیگتن و فوکویاما و انگلس و داروین و الا ماشاءاللّه از این فهرست !!
  • ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 1
    درکل متاسفانه همین بود
  • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    4 3
    خاک بر سر هابرماس و طرفداران احمقش
  • ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 0
    روتشیلدها صدها سال داخل تمام مراکز فکری سیاسی، علمی، هنری و رسانه ای نفوذ کردند و خیلی بچگانه است اگر فکر کنیم یک آزاد اندیش حقوق بشری می‌تواند آنهم در آلمان به این نقطه از جایگاه اجتماعی و علمی برسد. اینها تمام کفتارهای صهیونیست هستند ولی در لباس میش و بز و گاو و خر. عکسهای بربوک به ظاهر ابله را با جورج سوروس مشاهده کنید تا بفهمید مهره ها چگونه چیده شده اند.
  • علوی ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    5 1
    امثال هابرماس از اول هم جاده صاف کن مستکبرین بوده اند که در بزنگاه غزه، خود را لو می دهند. ولی فهم این موضوع بصیرت می خواهد که متأسفانه در قشر روشنفکر وابسته دانشگاهی ما وجود ندارد.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 3
    بیچاره دانشجویان دانشگاه که مغزشان را مسئولین دانشگاهها در اختیار چه جانورانی قرار می دهند، با دعوت اصلاح طلبها به دانشگاه آمده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس