1

روزنامه شرق: به نظر منظور رهبری این است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با ارفاق حداکثری عمل کند، یعنی مانند دوره‌های قبل و همچنین هیئت‌های اجرایی دوره فعلی عمل نکند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۷ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد کهتاکید رهبر انقلاب بر زمینه سازی انتخابات پرشور؛ وظیفه همگانی، پاسخ به این سوال: راه‌حل اقتصاد ایران چیست؟ فراخوان گردهمایی بزرگ ایرانیان در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

هبر معظم انقلاب اسلامی دیدار اعضای شورای نگهبان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های این شورا، نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.

این خبر در روزنامه‌های مختلف بازتاب داشته است، روزنامه شرق دراین‌باره نوشته است:

مشارکت گسترده وظیفه شورای نگهبان نیست از این جهت که شورای نگهبان کار اجرایی نمی‌کند و حزب ندارد. مشارکت گسترده کار احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین وظیفه دولت و وزارت کشور است که بتوانند امنیت انتخابات را تامین و فضای مناسب را برای برگزاری انتخابات ایجاد کنند. این بیانات تنها یک پیام داشت و آن اینکه شورای نگهبان روشی را در بررسی صلاحیت‌ها انتخاب کند که براساس آن مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

در ادامه یادداشت شرق آمده است:

به نظر منظور رهبری این است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با ارفاق حداکثری عمل کند، یعنی مانند دوره‌های قبل و همچنین هیئت‌های اجرایی دوره فعلی عمل نکند. در واقع شورای نگهبان به شیوه‌ای اقدام کند که بهانه‌ای برای افرادی که علاقه‌مند به شرکت در انتخابات نیستند، ندهد. اگر شورای نگهبان، ‌وزارت کشور و احزاب هیچ‌یک تلاشی برای مشارکت گسترده مردم نکنند طبیعتاً نمی‌توان مجلس آینده را مجلسی متکثر دانست.

شورای نگهبان ردصلاحیت‌ها را آسان بگیرد/ مشاور امنیتی روحانی: مخالف حجاب اجباری هستم

سیدمحمدعلی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره انتظار از شورای نگهبان با توجه به عملکرد هیئت اجرایی با توجه به بیانات اخیر رهبری، گفته است:

تصور نمی‌کنم به‌رغم صحبت‌های رهبری تغییری در رویه شورای نگهبان به وجود آید. به دلیل اینکه رهبری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز بدون اشاره به نام اما به شکلی که مشخص بود در مورد آقای لاریجانی نیز صحبت کردند، اما در عمل شورای نگهبان اقدامی انجام نداد.» او افزود: «در مجلس روالی سیاست‌گذاری شده که انتخاباتی شکل بگیرد و به سمت یکدست شدن حاکمیت پیش رود. من با وجود این صحبت‌ها و دیدگاه‌ها تغییری نمی‌بینم.»

ابطحی در پاسخ به این سوال که ردصلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی امنیت و آزادی انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ گفت:

تعریف آزادی انتخابات فرق می‌کند. آزادی انتخابات در قاموس شورای نگهبان با تعریف و تصویری که انتظار می‌رود، متفاوت است. اعضای این شورا به انتخابات در چارچوب دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌گویند انتخابات آزاد نه به معنای عام که در قانون اساسی به آن اشاره شده است. ردصلاحیت‌ها نوعی تعرض به قامت جمهوریت نظام و حاکمیت نظام وجود دارد.» او درباره اینکه بعضی از کارشناسان معتقدند جریان‌هایی به دنبال کاهش مشارکت هستند تا به مجلس راه یابند، تاکید کرد: «طبیعتاً در زبان نمی‌گویند مشارکت کمتر باشد اما در عمل وقتی ردصلاحیت‌ها وجود دارد و تلاشی برای آشتی جامعه با حاکمیت وجود نداشته باشد، مشارکت مفهوم جدی پیدا نخواهد کرد.

شورای نگهبان ردصلاحیت‌ها را آسان بگیرد/ مشاور امنیتی روحانی: مخالف حجاب اجباری هستم

روزنامه آرمان امروز نیز خبر داده که، امکان دارد شورای نگهبان رد صلاحیت‌شدها را تایید کند، در بخشی از این گزارش آمده است:

باتوجه به اینکه برخی از نمانیدگان و افرادی که برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، نتوانستند از هیات اجرایی استان‌ها جواز حضور دریافت کنند با این حال «علیرضا سلیمی»، عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید که امکان دارد صلاحیت این نفرات در شورای نگهبان تایید شود. او در این مورد گفت: «اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در این مرحله جنبه مقدماتی دارد و نهایی نیست. مرحله نهایی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان انجام می‌شود و در این مرحله امکان تغییر وجود دارد و ممکن است اشخاصی که صلاحیت‌شان در مرحله اول رد شده باشد، در شورای نگهبان تأیید شود و یا بالعکس. نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی فقط به خود اشخاص اعلام می‌شود و انتشار این اسامی درست نیست مگر آنکه از خود آنها سوال شده باشد.»

شورای نگهبان ردصلاحیت‌ها را آسان بگیرد/ مشاور امنیتی روحانی: مخالف حجاب اجباری هستم

رادیکال های جریان اصلاحات در جدیدترین مطالب خود انتخابات مجلس شورای اسلامی را آخرین فرصت سیستم سیاسی کشور برای اصلاح نارسایی های کشور پس از اعتراضات ۱۴۰۱ عنوان می کنند که با حجم ردصلاحیت ها، از کف حاکمیت رفته است!تندروهای جریان اصلاحات در این رابطه با بیان اینکه پس از رخدادهای سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی تصور می‌کردند نظام حکمرانی صدای مطالبات مردم را شنیده و حداقل به صورت نسبی، گشایش‌های نسبی به نفع مطالبات مردم انجام دهد، تصریح می کنند مقامات بلندپایه نظام در این زمینه وعده‌هایی را مطرح کرده و از ضرورت گفت‌وگو و گشایش فضا سخن گفتند.

تندروهای اصلاحات می‌گویند که به جای فعالیت‌های میدانی و اعتراضی، یک فرصت دیگر در اختیار سیستم سیاسی قرار دهند تا زمینه اصلاح نارسایی‌ها از طریق فعالیت‌های حزبی، مدنی و سیاسی را فراهم سازند. اما هر اندازه از رخدادهای اعتراضی سال قبل بیشتر فاصله گرفتیم، دوری مسوولان از وعده‌ها بیشتر نمایان و تلاش‌ها برای انسداد فضای سیاسی، ارتباطی و انتخاباتی و حتی صنفی بیشتر شد.

روزنامه اعتماد برای شرکت در انتخابات شرط‌هایی برای شرکت در انتخابات به نقل از علی ربیعی مشاور اطلاعاتی روحانی گذاشته و نوشته است:

نگاهی حتی سطحی به جامعه ایران نشان‌دهنده گسترش معنادار کم رواداری، مفاهمه، گفت‌وگوهای سازنده به ویژه میان نهادهای حکومتی و ذی‌نفعان‌شان است. این نارواداری در زیرسیستم‌های اجتماعی نیز قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام در گام اول، اجتناب از سیاستگذاری‌های درگیرانه - قانون حجاب، فضای مجازی، سیاست‌های جدید در دانشگاه‌ها و... - است. در گام بعدی، روی‌ آوردن به ایجاد فضای گفت‌وگو و شنیدن همه صداها و گسترش سیاست‌های ترویج رواداری، مدارا، گفت‌وگو و مشارکت دادن مردم در حل مسائل و گسترش نهادهای میانجی و امنیت‌زدایی از نهادهای مدنی و نیز اصلاح سیاست‌های رسانه‌ای، فرهنگی به خصوص در آموزش و پرورش برای گسترش زیست روادارانه در جامعه است. بسیاری اقدامات دیگر نیز قابل توصیه و اجراست مشروط بر آنکه ساختار سیاستگذاری این نقصان زیانبار اجتماعی را به درستی فهم کرده و درصدد بهبود وضعیت باشد!

شورای نگهبان ردصلاحیت‌ها را آسان بگیرد/ مشاور امنیتی روحانی: مخالف حجاب اجباری هستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    1 1
    شورای نگهبان
  • ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    2 5
    مشاور ضد امنیتی
  • عمو ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    14 11
    روزی خواهد رسید که از این شُل گرفتنها پشیمانی سودی نخواهد داشت . اصطلاحش را که می دانید .
    • ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      6 0
      ظلم و ستم موندگار نیست
    • ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      11 7
      مشاور امنیتی روحانی: مخالف حجاب اجباری هستم// اگه شما بیدین ها طرفدار حجاب بودین تعجب داشت. شماها طرفدار ماشین شیشه دودی هستین.
  • ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    10 26
    دکتر روحانی بزرگ عزیز دل ملت
    • ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      3 8
      عزیز دل ملت که هیچ، حتی عزیز دل تو هم نیست. تو هم این نادان رو داری گنده میکنی که نظام رو باهاش بزنی. قول میدم حتی یکبار در انتخابات شرکت نکرده و نمیکنی.
    • ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      7 8
      تا دل ملت را چی تفسیر کنی ، ملت با اسمش هم رودل می کنن
    • ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 6
      زیز دل ملت
    • سید فروزان ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      2 8
      بله ، برای احمق‌هایی چون تو عزیز دل است حسن ریش رنگ کن ، ملت تشنه خون این مردک و یارانش هستند
    • ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      1 6
      عزیز دل ملت اروپا، مردم اروپا نوکرانشان را دوست دارند‌
    • ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      2 6
      اینها مخالف اسلامند روحانی همونه که روز جمعه فهمید بنزین گرون شده قاتل خونهای ۹۸
    • ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      1 6
      پس عمله انگلیس طرفدار هم داره. طرفدار عمله انگلیس از خود اون عمله عمله تره!! خخخخخخخخ
    • پویا نوری ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      1 5
      جااااااان !!! عزیز ملت یا عزیز MI12 ؟ من شک دارم که ر مسلمان باشه ، تصور روز قیامت چه دیدنی هست که افراد کثیفی مثل ر ذات پلیدشون بیرون میریزه
  • ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    2 2
    تا زرگی رو در چی معنا کنی! بله ایشون بزرگ بودند در بی تفاوتی در مرگ 750 نفر در روز. مابقی رو اصلا نمیگم فقط همین یه مورد کافیه.
  • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    2 0
    درود بر شرفت
  • ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    10 5
    غلط می کنی که مخالف حجاب هستی بهایی نجس تر از ..........
  • سید فروزان ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 3
    لعنت خدا بر علی ربیعی و هم فکرانش، همین طیف کثیف بودند که در دهه اول انقلاب با اقدامات افراطی خود علیه کم حجابی ، البسه جوانان ، سانسور ،پونس به پیشانی زنان و دختران زدن ، نارضایتی بوجود میاوردند ، حالا این طیف شدهاند بی غیرت و ضد انقلاب و نظام ، یعنی اینکه اینها منافقتر از منافقین عمل کردهاند در طول این جهل و دو سال لعنت خدا بر هاشمی ،خاتمی و روحانی
  • ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    4 0
    ماجرای حجاب هم مثل ماجرای ماهواره
  • سلام ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 2
    تعجبی نداره ،بی بندو باری ازدولت اصلاحات کلید خورد.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    یک روز فعالیت برای عدم شرکت در هر نوع انتخابات در هر زمانیی یعنی رد صلاحیت برای شرکت در هر نوع انتخابات آینده ، رد صلاحیت برای هر نوع استخدام ، بازبینی استخدام فعلی و مجازات و اخراج از سمت فعلی . مردم که مسخره آقایون و آقازادهاشون نیستند. متاسفانه حق مردم را نادیده می گیرند با ارفاق به این افراد
  • ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    شورای نگهبان خیلی راحت این عوضی ها رو باید رد صلاحیت کنه و سخت بخودش نگیره . ضمنا افساد طلبان قبلا تنبان از پای خیلی ها درآورده اند که به این وضعیت بی حجابی در جامعه رسیده ایم
  • ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 2
    شورای نگهبان راه رابرروی نفوذیهای مورداعتماد وحمایت امریکا ببندد .دیگر هیچ توجیهی ندارد که مفسدین خدمتکار شیطان تایید صلاحیت شوند مشروعیت ماعمل به تکلیف است نهتایید خیانتکاران
  • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    شورای نگهبان برای داغ کردن تنور انتخابات خصوصا توسط شیاطین باید کاندیداهای انها راتایید کند تاانها باتمام توان وباتبلیغ خود وتخریب حق برگرده مردم سوار شوند وهمچون حسن قفل کن ازصدتابمب اتم تخریب گر باشند مهم حضور حداکثری است بقول خاتمی ماباید کاری کنیم کهمعاندمخالف موافق وموافق هزینه بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس