اردوگاه فلسطینیان

در ادامه حضور در پایتخت لبنان جهت پوشش آخرین تحولات جنگ علیه غزه، به اردوگاه برج البراجنه رفتیم، این اردوگاه یکی از بزرگترین اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان و البته بزرگترین آنهاست.

به گزارش مشرق، این روزها با گذشت یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین، که صهیونیست‌ها را دچار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه‌ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است.

در این روزها بار دیگر شاهد هستیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین به ویژه اهالی غزه از سوی جنایتکاران جنگی صهیونیست شدت گرفته است. کشتار دسته جمعی غیرنظامیانی متشکل از آوارگان فلسطینی که هر اندازه هم ادامه داشته باشد، شکست امنیتی، اطلاعاتی و نظامی صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی را جبران نخواهد کرد.

بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در بیروت

در ادامه حضور در پایتخت لبنان جهت پوشش آخرین تحولات جنگ علیه غزه، امروز به اردوگاه برج البراجنه رفتیم. این اردوگاه یکی از بزرگترین اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان و البته بزرگترین و پر جمعیت ترین آنها در بیروت است.

قدمت ایجاد این اردوگاه به سال ۱۹۴۸ همزمان با اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی باز می گردد. در آن زمان روستایی در بیروت به نام برج البراجنه وجود داشته که بعدها اردوگاه آوارگان فلسطینی نیز در همین منطقه ساخته می شود.

براساس آخرین آمارها در سال ۲۰۲۱ جمعیت آوارگان حاضر در این اردوگاه که علاوه بر آوارگان فلسطینی در سال های اخیر پذیرای آوارگان فلسطینی نیز بوده، به ۲۵ هزار نفر می رسد.

موقعیت جغرافیایی این اردوگاه نیز در منطقه ضاحیه بیروت و اطراف خیابان امام خمینی (خیابان فرودگاه سابق) واقع شده است. مساحت این اردوگاه نیز طی سال های اخیر به دلیل ساخت و سازهای غیر قانونی و افزوده شدن آوارگان جدید به دو کیلومتر مربع رسیده است.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

۲۳۱ کیلومتر مانده تا قدس!

در ابتدای ورود به این اردوگاه تابلوی معرفی آن خودنمایی می کند. تابلویی که پرچم های جنبش مقاومت اسلامی حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کنار یکدیگر بر فراز آن به اهتزار درآمده است. بر روی تابلو نیز نوشته شده است: به اردوگاه برج البراجنه خوش آمدید؛ ۲۳۱ کیلومتر مانده به قدس!

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

نکته قابل توجه اینکه فاصله این اردوگاه تا مرزهای فلسطین تنها ۹۱ کیلومتر است، اما ادامه اشغالگری فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی باعث شده ساکنان این اردوگاه طی ۷۵ سال گذشته روزگار خود را در این اردوگاه، در غربت و آوارگی بگذرانند.

کمبود امکانات اما مملو از حیات مقاومت

در زمان ورود به اردوگاه برج البراجنه، نکته ای که به چشم می آید کوچه ها و معابر کم عرض آن و البته فقدان تاسیسات زیر بنایی در آن است. آوارگان فلسطینی با وجود زندگی در پایتخت لبنان، اما در شرایط سختی زندگی خود را می گذرانند.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

با وجود این شرایط سخت، این روزها عملیات طوفان الاقصی رنگ و بویی تازه به این اردوگاه بخشیده است. با عبور از کنار مغازه ها و دستفروش هایی که در این اردوگاه مشغول به کار هستند، آهنگ ها و سرودهایی حماسی در حمایت از مقاومت فلسطین به گوش می رسد.

پرچم های گروه های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی، حماس، شاخه انقلابی جنبش فتح و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در جای جای معابر این اردوگاه به چشم می آید.

بیمارستانی در قلب اردوگاه

تلاش من برای گفتگو با فلسطینیان حاضر در اردوگاه برج البراجنه با موضوع جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی من را به بیمارستان حیفا در درون این اردوگاه می رساند.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

در گفتگو با کادر امدادی این اردوگاه ناخودآگاه به یاد تصاویر این روزهای امدادرسانان مظلوم در غزه می افتم. نیروهایی که به اهداف متحرک حملات رژیم صهیونیستی تبدیل شده و شمار بسیاری از آنها به شهادت رسیده اند. کادر امدادی در اردوگاه برج البراجنه نیز با توجه به اینکه تحت نظر هلال احمر فلسطین فعالیت می کنند، یونیفرم و خودروهایی مشابه آنچه در غزه است را در اختیار دارند.

در گفتگو با آنها متوجه می شوم که شور و اشتیاق فراوانی برای حضور در جنگ غزه و کمک رسانی به اهالی مظلوم این منطقه دارند و از جنایات جنگی صهیونیست‌ها به ستوه آمده اند.

شور و شوق کودکان فلسطینی

موضوعی که در بازدید از اردوگاه برج البراجنه از ابتدا توجه شما را به خودش جلب می کند، حضور قشر گسترده ای از جوانان، نوجوانان و کودکان است که زندگی در وجود آنها موج می زند.

کودکانی که کیلومترها دورتر از موطن خود با سرنوشت محتوم آوارگی پا به دنیا گذاشته اند، این روزها مصمم‌تر از قبل در حمایت از گزینه مقاومت دیده می شوند.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

آنها در گفتگو با من تاکید می کردند که قلب های کوچک شان از دیدن تصاویر قتل عام کودکان غزه طی روزهای اخیر به درد آمده و در پی یافتن راهی برای کمک به هم‌وطنان خود در نوار غزه هستند.

یکی از این کودکان به نام «محمد» ۱۲ ساله که با شور و اشتیاق فراوانی صحبت می کرد، با اشاره به شاهرگ دستان خود شعر مشهور «انا دمی فلسطینی» (فلسطین خون من است) را خواند و تاکید کرد که در نهایت مقاومت پیروز نبرد غزه خواهد بود.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

کوچه هایی برای عبور یک نفر!

با رسیدن به بخش های انتهایی اردوگاه عین الحلوه به کوچه هایی بسیار کم عرض و باریک می رسید که تنها برای عبور یک نفر جا دارد. برای اینکه با راهنمای خود در این کوچه ها حرکت کنم، مجبور به قرار گرفتن در پشت وی شدم. شاید بتوانم با قاطعیت این موضوع را عنوان کنم که در عمرم تاکنون چنین معابر تنگ و تاریک و البته مناطق محروم این چنینی را به چشم خود ندیده بودم.

نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

بر روی دیواره های این کوچه ها، شعارهای متعددی در حمایت از عملیات طوفان الاقصی، مقاومت فلسطین و رهبران برجسته ای عملیاتی مقاومت نظیر محمد ضیف دیده می شود.

آوارگان نه، بازگشت کنندگان به فلسطین!

در هنگام بازگشت به هتل از اردوگاه آوارگان برج البراجنه ناخود آگاه غم غریبی با تو همراه می شود. غمی نشات گرفته از عمق ۷۵ سال آوارگی، محرومیت، فقر و بی وطنی.. در گفتگو با راننده تاکسی که مرد جاافتاده ای هم هست از واژه آوارگان (لاجئین) برای توصیف وضعیت فلسطینیان در اردوگاه برج البراجنه استفاده می کنم که وی بلافاصله به من متذکر می شود که از این واژه استفاده نکنم و به جای آن از واژه عائدون به معنای بازگشت کنندگان به فلسطین استفاده کنم!

در گزارش های بعدی این سفر به سراغ دیگر اردوگاه های آوارگان فلسطینی و مناطقی نظیر میدان الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت خواهیم رفت تا نظر مردم این مناطق را درباره جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی نیز جویا شویم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس