روسیه رسما از یکی از مهمترین معاهدات امنیتی پسا جنگ سرد خارج شد

روسیه به طور رسمی از معاهده نیروهای مسلح متعارف موسوم به CFE که بعد از جنگ سردمیان مسکو و غرب امضا شده بود خارج شد.

به گزارش مشرق، روسیه به طور رسمی از یکی از مهمترین معاهدات امنیتی پسا جنگ سرد که به منظور تنش زدایی میان شرق و غرب امضا شده بود خارج شد؛ نشانهای دیگر از تشدید تنشها میان مسکو و ناتو طی چند سال گذشته.

براساس گزارش تی آر تی، وزارت خارجه روسیه سه شنبه در بیانیهای در وبسایت خود اعلام کرد: در ساعت ۱۲ نیمه شب هفتم نوامبر ۲۰۲۳، پروسه خروج روسیه از معاهده CFE، معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا، تکمیل شد و مسکو رسما از آن خارج شده است.

در این بیانیه آمده است؛ بنابراین روندی که مسکو در سال ۲۰۰۷ آغاز کرده بود، و مشروعیت این معاهده قانونی بین المللی را به حالت تعلیق درآورده بود به پایان رسید و روسیه دیگر بخشی از این معاهده نخواهد بود.

این معاهده که در سال ۱۹۹۰ در پایان جنگ سرد مورد مذاکره قرار گرفته بود و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین به امضا رسیده بود محدودیتهایی را در زمینه استقرار تجهیزات نظامی به منظور حفظ توازن قوا بین ناتو و کشورهای پیمان ورشو وضع کرده بود.

روسیه مشارکت خود را در این معاهده در سال ۲۰۰۷ به حالت تعلیق درآورده بود و در سال ۲۰۱۵ این عدم مشارکت را فعال کرده بود.

در ماه مه ۲۰۲۳ درست در بحبوحه جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمانی این معاهده و ناتو را به دلیل تضعیف امنیت منطقه یورو-آتلانتیک محکوم کرد.

جنگ در اوکراین بدترین بحران را در روابط مسکو با غرب از زمان جنگ سرد به وجود آورده است، به گونه‌ای که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در آخر هفته گذشته گفت که روابط مسکو با ایالات متحده به زیر صفر رسیده است.

وزارت خارجه روسیه درباره خروج مسکو از این معاده افزود: اقدامات ایالات متحده آمریکا برای گسترش ناتو منجر به "دور زدن آشکار" محدودیت های این پیمان شده است.

بنابراین، معاهده CFE در شکل اصلی خود معنای خود را با واقعیت موجود از دست داده است.

معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا در ۱۹ نوامبر ۱۹۹۰ در جریان نشست همکاریهای امنیتی اروپا توسط میخائیل گورباچف رهبر وقت شوروی سابق و سران ناتو امضا شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    لبیک یا مهدی و خامنه ایی مرگ بر آمریکا ....
  • ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    دم روسیه گرم!! یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و لاغیر!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس