کد خبر 1543660
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

به گزارش مشرق، اکبر مختاری، پژوهشگر در کانال تلگرامی خود نوشت:

سیدحسن نصرالله سخنرانی خود را در یکی از حساس‌ترین زمان‌های چالش فراگیر میان اسرائیل و فلسطینیان انجام داد. بسیاری از جریانات تندرو خواستار سخنان آتشین او علیه اسرائیل و به‌تبع آن گسترش دامنه جریان مقاومت بودند؛ اما بار دیپلماتیک سخنان حسن نصرالله بیشتر بود. این سخنان تعجب‌آور نبود؛ چراکه حسن نصرالله و نیروهایش بخشی از دولت لبنان را در اختیار دارند. از این‌رو بود که او متناسب با مقدورات داخلی و محذورات بین‌المللی موجود سخن گفت.

شاید خشنودترین فرد از این سخنان، آمریکای جو بایدن باشد. جو بایدن علاقه‌مند نیست که آمریکا را وارد یک جنگ فراگیر در منطقه خاورمیانه کند. جنگ فراگیر درخاورمیانه فارغ از هزینه زیاد برای آمریکا، برای آینده سیاسی بایدن نیز خطرناک است. هرگونه افزایش قیمت نفت، نرخ شناور بنزین در آمریکا را افزایش خواهد داد. ضمن آنکه فضای سیاسی فعلی آمریکا خواهان ورود سربازان آمریکایی در هیچ جنگی نیستند و این دو را بایدن باید برای انتخابات ۲۰۲۴ مدنظر قرار دهد. مردم آمریکا از کمک‌های لجستیکی آمریکا به اسرائیل استقبال می‌کنند؛ اما از طرفی خواهان آتش‌بس در جنگ فعلی در غزه نیز هستند. اکثر نظرسنجی‌های معتبر آمریکایی از مخالفت مردم آمریکا با ورود مستقیم دولت آمریکا به جنگ سخن می‌گویند.

اگر ترامپ پرسروصداست؛ دلیلش این است که دائم می‌گوید: «من آمریکا را به داخل برمی‌گردانم و با اقتدار مانع آسیب به آمریکا می‌شوم». این سخن ترامپ بیهوده مورد استقبال ماشین رای جمهوری‌خواهان قرار نمی‌گیرد؛ چراکه زمین سیاسی در آمریکای فعلی با پس از یازده سپتامبر تفاوت دارد. در زمان یازده سپتامبر، نومحافظه‌کاران حاکم در پی آن بودند که ارزش‌های آمریکا را به‌عنوان شهری درخشان بر روی تپه به سایر مناطق ولو با استفاده از قدرت نظامی ببرند، اما نتایج دو جنگ عراق و افغانستان فضای سیاسی درون آمریکا را از جریان نومحافظه‌کاری دور کرده است.


آمریکای امروز به‌دنبال حفظ برتری اقتصادی در برابر رقبای اصلیست، بنابراین جنگ فراگیر می‌تواند سبب آسیب به این راهبرد شود. هم جریان‌های ترامپیست در آمریکا و هم جریان راست میانه در حزب دموکرات سعی دارند نگرانی از قدرت اقتصادی چین اولویت اصلی باشد و تعهدات خود نسبت به خاورمیانه را کاهش دهند اما این رویداد به‌سادگی رخ نخواهد داد. خاورمیانه بدون دستیابی به یک صلح نسبتا پایدار میان اسرائیل و فلسطین امن نخواهد شد و جنگ غزه بار دیگر نشان داد که آمریکا هنوز توانایی خروج پردامنه از خاورمیانه را ندارد.

از یک‌ سو، تعارض‌های اسرائیل با ایران و نیروهای متحد و کنترل برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌گذارد آمریکا بی‌تفاوت از منطقه خاورمیانه عبور کند. همچنین، حمله حماس به اسرائیل و پاسخ دهشتناک اسرائیل به این حمله که منجر به کشته شدن بیش از ده هزار نفر و از جمله بیش از سه هزار کودک در غزه شده است، نمی‌گذارد که آمریکا نسبت به خاورمیانه بی‌تفاوت باشد. از سوی دیگر، مهم‌ترین متحد استراتژیک آمریکا در خاورمیانه اسرائیل است و از سوی دیگر جز راه‌حل تشکیل دو دولت در این منطقه این تنش به‌این‌زودی‌ها حل نخواهد شد.

اگر به‌هم ریختگی جدید خاورمیانه در ابتدا لبخند بر چهره ولادیمیر پوتین انداخته بود و نظرها را کمی از جنگ اوکراین دور ساخته بود، سخنان حسن نصرالله تا حدودی از نگرانی جو بایدن کاست؛ چراکه جنگ فراگیر در شرایط فعلی در منطقه بخش مهمی از برنامه‌های سیاست خارجی جوبایدن را نیز به آتش می‌کشید.

درخواست کمک چهارده میلیاردی به اسرائیل و هشتادوچهار میلیارد دلاری برای جنگ اوکراین و ضمیمه ساختن این دو بودجه به‌هم از سوی بایدن به کنگره، نشان از آن دارد که بایدن هنوز نگاهش را از تحرکات روسیه دور نساخته است؛ تحرکاتی که جنگ غزه شاید با نگاهی بدبینانه و توطئه‌نگرانه می‌تواند یکی از آنها باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    درود برپوتین حامی دودولتی
  • ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است. نه فقط نسبت به ما؛ نسبت به کشورهای دیگر هم همینجور است. اینجور نیست که رژیم صهیونیستی از کشورهای دور و اطراف خودش خرسند باشد. آن‌ها به مصر و عراق و سوریه هم کینه دارند. چرا؟ چون هدف آن‌ها از نیل تا فرات بوده و این نشده؛ این کشورها در دوره‌ها و به دلایل مختلف نگذاشتند. این‌ها سرشار از کینه و غیظ هستند. خوب البته قرآن می‌فرماید قل موتوا بغیظکم. بله خشمگین باشید و بمیرید از خشم. همین هم خواهد شد. دارند می‌میرند. بعون الله این «قل موتو بغیظکم» در مورد رژیم صهیونیستی در حال تحقق است. رژیم صهیونیستی به دست مردم فلسطین ریشه‌کن خواهد شد نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند، ضرر خواهند کرد، باخت منتظر این‌هاست دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوق نزدیکی به او باشد، نباید این اشتباه را بکنند.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    کاش جو بایدن همین روزها بمیره و به دوره دوم ریاست جمهوری نرسه مردیکه حامی جنایتکاران صهیونیست.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    سخنان یک اصلاح طلب
  • ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    بسیار نوشته قابل تاملی است. ای کاش مشرق هم تمرین کند اینطور غیر حانبدارانه بنویسد و یاد بگیرد که منافع ملی بسیار مهمتر از منافع حاکمیتی است. چیزی که شین جین پین به خوبی آنرا اجرا کرد
    • فرخ ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      عالی نوشته از مطالب جناب مختاری بیشتر استفاده کنید لذت بردم
  • ایرانی ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    3 2
    عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مجاهدین مسلمان فلسطینی به دستور پوتین به اسرائیل حمله کردند؟ سید حسن نصرالله به خوشایند بایدن جنایتکار حرف می زند؟!!!!!!!!!!! درگیری محور مقاومت با محور شرارت غربی به نفع پوتین و روسیه هست، اما محور مقاومت و در راس آن ایران اسلامی و رهبر معظم و دانای آن تنها به منافع ملی و مسلمین فکر می کنند و بجز آن هیچ عامل دیگری نمی تواند آنها را به جنگ بکشاند یا از جنگ دور کند. رهبر ما و مقاومت آن قدر حکیم است که می داند کی و کجا وارد جنگ با دشمن شود و مقاومت نیز گوش به فرمان ایشان حداقل به استدلالات ایشان، برای تصمیم گیری در باره جنگ هستند
    • ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      میگه تو این بحران پوتین و باید اول به فکر خودشونن بعد اسراییل پوتین به فکر فلسطینی ها باشه در عمل باید ثابت کنه
  • پرهام ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    خیلی حرف مفت زده هرکس این اراجیف رو گفته حزب الله یک ماهه داره حمله میکنه
  • رضا ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    واقعا از مشرق انتظار منتشر کردیم چنین تحلیل آبکی و برگرفته از ادبیات رسانه های غربی رو نداشتم.
  • آرمان ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    همچین تحلیل سطحی و آغشته به نگاه غربی ها به مسائل از مشرق بعید بود
  • ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    مشرق این مطلب رو از کجا اوردی؟؟ تحلیل کیلویی! از سخنان دیپلماتیک نصرالله جوبایدن خوشحال شد و پوتین ناراحت!؟! دیپلماتیک؟؟؟! سید حسن نصرالله چه اهمیتی میده به پوتین و بایدن؟ نصرالله فقط به منفعت اسلام و لبنان فکر میکنه و البته عمل میکنه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس