کد خبر 1543470
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷

به گزارش مشرق، سالار نامدار وندایی،پژوهشگر در کانال تلگرام خود نوشت:

اخیرا مرکز ویلسون در گزارشی به قلم روبین رایت خطرات جهانی ناشی از جنگ غزه برای ایالات متحده آمریکا را مورد بحث و بررسی قرار داده است. رایت یکی از این مخاطرات را ظهور چالش‌های جدید راهبردی معرفی می‌کند و می‌گوید در حالی که جنگ اوکراین به پایان نرسیده ایالات متحده آمریکا مجبور است تعهد خود را به حمایت از یک اوکراین دیگر که اسرائیل است نشان دهد. این در حالیست که چین فارغ از چنین دغدغه‌های راهبردی به ارتقا توان نظامی و اقتصادی خود مشغول است.


امروز در میانه اخبار مربوط به جنگ اسرائیل علیه غزه و بمباران بی سابقه این ناحیه خبری مهم در مورد جنگ اوکراین منتشر شد. اینکه آمریکایی‌ها با مقامات اوکراینی در مورد مذاکرات صلح با روسیه که می‌تواند به پایان جنگ منجر شود صحبت کرده‌اند. صحت چنین خبری می‌تواند حاکی از دو پیامد مهم باشد:


اول اینکه ایالات متحده آمریکا در پی کاهش درگیری خود در جبهه‌های متعدد است تا روی هدف رقابت با چین که چندین سال است دنبال می‌کند متمرکز شود. این موضوع در صورت جدیت می‌تواند روی کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اوکراین تاثیرگذار باشد و جنگ را به پایان خود نزدیک کند اما لزوماً موجب کاهش تنش با روسیه نشود.


دوم هم اینکه تمرکز ایالات متحده آمریکا را روی معادلات جاری در خاورمیانه افزایش دهد. احتمالاً ضربه بی‌سابقه مقاومت فلسطین به اسرائیل واشنگتن را به این جمع‌بندی رسانده که نمی‌تواند سیاست خروج از خاورمیانه و سپارش آن به اسرائیل و عربستان را در آینده نزدیک عملی کند.


لذا انتظار می‌رود در صورت آغاز مذاکرات صلح جنگ اوکراین موازات آن تمرکز آمریکا در خاورمیانه و توجه آن به رقابت با چین نیز افزایش پیدا کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سپیده ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    2 4
    در مقابل بردن ایران اون هزینه ناچیز خواهد بود. تا جنگ را نبری صلح در کار نیست. فرض کن تیم شرق یکی و غرب یکی ببرد تا اینجا تساوی است. چرا ما باید عمداً ببازیم و چه دلیلی دارد این باعث صلح بشود؟ آنها با جمع مردن زور بقیه متحدانشان می‌خواهند به تیم مقابل ضربه بزنند و تا اینجا مخالفتی از ما ندیده‌اند. اگر انگلیس تصمیم جنگ را بگیرد نظر آمریکا مهم نیست چون با فریب پای آنها را وسط خواهد کشید. قبلاً توان نظامی دفاع را نداشتیم به خاطر جنگ تحمیلی و انقلاب. الآن چه مانعی هست؟
  • ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    چرندیات
  • ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    از آغاز جنگ غزه دو طرف جنگ اوکراین نبرد را رها و مشغول تماشای غزه اند. در حالیکه روسیه میتوانست با گسترش عملیات خود هم به نفع خود از فرصت استفاده کرده و هم توان و تمرکز غرب را در جمایت از اسرائیل کاهش دهد. موذی تر از روس و آل سعود خودشان هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس