کد خبر 1540276
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
سگ

وجود تعداد زیادی از سگ‌های ولگرد در شهر و اطراف شهر باعث ایجاد مشکلاتی برای حیات وحش و مردم شده است، این سگ‌ها علاوه بر حمله به انسان ناقل بسیاری از بیماری‌ها هستند.

به گزارش مشرق، در چند سال اخیر با پدیده‌ای به عنوان سگ‌های ولگرد یا بدون صاحب در نقاط مختلف کشور مواجه شده ایم که خطرات زیادی را هم همراه دارد، حتماً در خارج از شهر و جاده‌ها و خیابان با دسته سگ‌های ولگرد زیادی مواجه شده‌اید که شاید تا چند سال گذشته به این شدت دیده نمی‌شد، به اعتقاد کارشناسان بخشی از این مسأله بر می‌گردد به غذادهی دستی این حیوانات توسط انسان‌ها که موجب ازدیاد نسلشان شده است. کارشناسان معتقدند که حیوانات غریزه‌ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان هم فراهم باشد بیشتر تولید مثل می‌کنند.

حدود ۲ میلیون سگ ولگرد

آمار رسمی از تعداد سگ‌های ولگرد در کشور موجود نیست. اما بعضی آمارها ارقامی حدود ۲ میلیون سگ ولگرد را نشان می‌دهد که رقمی نگران کننده است. طبق آماری که وزارت بهداشت در سال‌های گذشته اعلام کرده، میزان گزش افراد به خصوص توسط سگ‌ها افزایش یافته و بیش از ۷۰ درصد این گزش‌ها هم مربوط به سگ‌های بدون صاحب است؛ و موضوع قابل توجه اینکه آمار گزش‌ها در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده، نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ ایران سومین کشور از نظر مرگ انسان‌ها به واسطه ابتلا به بیماری هاری بوده است.

حملات سگ به مردم

حمله چند قلاده سگ وحشی ولگرد به مرد ۳۹ ساله‌ای در شهرستان شاهین شهر و میمه سبب مرگ او شد.این حادثه در سال ۱۴۰۰ در زمین‌های بایر اطراف آزادراه معلم در نزدیک طرح مسکن مهر شاهین شهر اتفاق افتاد و طی آن مرد ۳۹ ساله‌ای بر اثر حمله حدود هشت قلاده سگ وحشی دچار جراحت شدید شد و در دم جان باخت. مرد ۴۳ ساله‌ای نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم و حیات وحش +عکس


جای حمله سگ

مسکن مهر شاهین شهر حادثه دیگری از این دست را هم تجربه کرده؛ اردیبهشت ۱۴۰۰ جوان ۳۳ ساله‌ای که برای تمرین نوازندگی به بیابان‌های اطراف مسکن مهر رفته بود، در حمله سگ‌های ولگرد کشته شد.

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم و حیات وحش +عکس


جای حمله سگ

یک سگ ولگرد به کودک ۴/۵ ساله در خراسان جنوبی حمله کرد، دندان خود را در خرخره این کودک فرو برد و آن قدر او را بر روی زمین کشاند تا این کودک معصوم جان داد.

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم و حیات وحش +عکس


حمله سگ به کودک

سگ‌ ولگرد در استان البرز یک دختر ۳ساله را در مقابل چشمان مادرش به دندان گرفت و با خود به میان گله سگ‌ها برد. اگر یکی از خودروهای عبوری به سمت سگ‌ها حمله نمی‌کرد، این دختر ۳ ساله در میان چنگ و دندان‌های این گله هار تکه تکه می‌شد.

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم و حیات وحش +عکس


حمله سگ به کودک

۱۴۴۷ سگ گزیدگی در سال ۱۴۰۱ در شهر بابل اتفاق افتاده است. حمله سگ‌های ولگرد به نوجوان نیشابوری باعث جراحت شدید او شد. ۶ سگ ولگرد به فعال رسانه ای بابلی حمله کردند.

آمار گاز گرفتگی حیوانات در سال ۱۳۹۹ به طور رسمی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر منتشر شد که آمار بسیار زیادی است.

اینها تنها بخشی از اتفاقاتی است که برای افراد در مواجهه با سگ ولگرد افتاده است و چه بسیار اتفاقاتی که می‌اُفتد و هرگز رسانه‌ای نمی‌شود.

مردم درسراسر کشور با این مشکل دست به گریبان هستند و هر روز آماری از حمله سگ‌ها منتشر می‌شود.

برخورد با غذا دهنده سگ در هند

در کشورهای خارجی اینگونه با سگ برخورد نمی‌کنند مثلا در بمبئی خانمی به خاطر غذا دهی به سگ‌های ولگرد که وارد مجتمع مسکونی شده بودند ۸۰۰ هزار روپیه برابربا ۱۰۷۸۵ دلار جریمه شده است. هند از جمله کشورهایی است که مردم رابطه خوبی با حیوانات دارند. در هیچ کدام از کشورها غذا دادن به سگ آزاد و بدون قانون نیست.

هیچ کس خواهان آزار حیوانات نیست، در دین ما هم به توجه به جانداران توصیه شده، اما باید درخصوص روابط ملندبا این موجودات تجدید نظر کنیم.

سگ‌ها ناقل بیماری هستند

در همین رابطه بهزاد زادهوش پژوهشگر حوزه محیط زیست درباره مشکلات سگ‌های ولگرد می‌گوید: فقط در تهران ۷۰۰ هزار سگ ولگرد و بدون صاحب داریم. غذا رسانی و مدیریت غلط پسماند که برای سگ‌ها شده است باعث شده که زاد و ولد در سگ‌ها به شدت زیاد شود و جمعیت آنها بالا برود و به سایر مناطق نیز وارد شوند.

وی ادامه داد: بیشترین حمله سگ به کودکان و افراد سالمند است سازمان بهداشت جهانی بیشترین سنی را که مورد گزش سگ قرار می‌گیرند افراد زیر ۱۵ سال می‌داند. وقتی که تعداد سگ زیاد باشد نه تنها به انسان بلکه به حیات وحش نیز آسیب وارد می‌کند و بسیاری از گونه‌های حیات وحش مثل پرندگان و آهوها شکار این سگ‌ها می‌شوند.

زادهوش تصریح کرد: این سگ‌ها ناقل بسیاری از بیماری‌ها برای انسان و حیوانات می‌شوند. مشکل بزرگ دیگر تشکیل دورگه با سگ‌سانان حیات وحش مثل شغال و گرگ هستند که بسیار خطرناک هستند و برای طبیعت هم مفید نیستند. راهکار مدیریت این سگ‌ها در شرایطی که وضع خیلی وخیم نباشد می‌شود با عقیم سازی آنها جمعیت این گونه را کنترل کرد.

وی افزود: سالانه ۱۸ میلیون دلار برای واکسن و درمان گزیدگی سگ هزینه می‌شود که رقم بالایی است، علاوه بر این موضوع سگ‌ها می‌توانند هاری را به حیوانات اهلی هم منتقل کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    سگ پرستان جواب بدهند... لعنت خدا بر غرب و فرهنگ غربی
  • سعید IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 1
    همشونو معدوم کنید. به حرف کسی هم گوش ندید.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    ی عده فکر میکنن با غذا دادن ب این حیونا کار خیر میکنن برا خودشون فلسفه میبافن و ژست روشن فکری برمیدارن .حیوانات خودشون بلدن چطور غذای خودشون رو پیدا کنن
  • تک تیرانداز DE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    اونهایی هم که صاحب دارن بلای جان ارامش شهروندان هستند.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 1
    دولت ما اندازه جمع کردن چهار تا سگ ولگرد شجاعت وایسادن در مقابل قشر سانتی‌مانتال رو نداره
  • ایمان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 2
    همه سگ ها باید سقط شن هروقت یه سگ ولگرد میبینم خلاصش میکنم اینا بلای جان مردم شدن
  • هادی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    مملکت شده‌ پر از سگ. آدم یه کوه یا طبیعت میخواد بره یا حتی توی پارک امنیت نداره. چه کسی مسئول رسیدگی به این موضوع هست معلوم نیست. خود همین مسائل به اصطلاح کوچک جمع میشه و باعث نارضایتی مردم می‌شه.
  • ال محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    تمام اين خسارت ناشي از قضات بيسواد وامي است كه الان مردم بايد در خيابان عمومي نه از دست اوباش وارازل بلكه از سگهاي وحشي هم ارامش نداشته باشند
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    26 1
    یعنی دولت راه مبارزه با سگ ها وسگ باز ها را نمی داند؟
    • آریا محمدی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      بابا از بس این مردم بی عرضه هستن بخدا،، من چندتا سگ هرشب میومد تو خیابون پارس میکردن، یشب به یکی تو کوچمون حمله کردن، منم رفتم سم خریدم با استخوان ضایعاتی از قصابی، ساعت یک شب سم زدم به استخوانها گذاشتم تو کوچه و نشستم پشت پنجره نگاه کردم اومدن خوردن، با فردا همشون اطراف جاده کمربندی نزدیک خونمون مردن شهرداری برد سوزوندشون
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      دلسوزی بیجای مردم جو گیر و دخالت در چرخه طبیعت و تغذیه زیاد سگها باعث رشد بی رویه تعداد سگها شده برای مثال در طول جاده چند کیلومتری تلو به لواسان بیش از دویست سگ بطور افراطی توسط سرنشینان خودروهای عبوری تغذیه می شوند
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      مردم بی‌شعور نادان به نام حمایت از سگ ، می آید از قصابی و مرغ فروشی برای سگ ولگرد گوشت تهیه می کند یک بار اعتراض کردم به من گفتند عقب مانده و ظالم. توی ترکیه فلان جور رفتار می کنند.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 0
      اسکل اینا سگ ولگردن نه سگ اسباب بازی که دست ملته اونا از گربه هم کمترن
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      این سگبازان همان جماعتی هستند که وقتی محرم میشود و مردم نذری میدهند میگویند بدهید فقرا وقتی غدیر میشود و مردم جشن میگیرند میگویند بدین فقرا اما خودشان برای رفتن به انتالیا قبرس پاتایا و نگهداری از سگ میلیونها هزینه میکنند و به هیچ عنوان فکر فقرا نیستند.فقط مخالف مذهب هستند که میدانند همان مذهبی ها بیشترین وقت و هزینه ها را برای فقرا صرف و انجام میدهند .
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      مجلس قانون 688مکرر یک را در آب نمک خوابانده !وگرنه قانونا میشود با سگ گردانها وسگ بازهایی که در محیط آپارتمانها سگدانی درست کرده اند برخورد کرد.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    21 4
    صادر کنید چین اونا سگ می خورند
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      1 1
      تا وقتی که شما عاشق نگهداری سگ به جای فرزند هستید آش همین و کاسته همین است
  • زمین گرده. IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    قابل توجه مزدوران یا نخود مغزهایی که به سگ های ولگرد غذا می دهند جمع کتید این بساط غذا دادن به سگ ها ی ولگرد را قبل از اینکه عزیزانتون را ازتون بگیرند.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    هزینه وجریمه این هارو ازاین کمپین های حمایت ازحیوانات بگیرید دیگه هیچ کدومشون صداشون درنمیاد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    دلیلش عدم رسیدگی و مدیریت شهرداری است چون باید بودجه بگیرد و لانه بسازد و غذا بدهد و واکسن بزند و عقیم کند که رفع مسولیت از خودش میکند و بودجه را یا نمیگیرد یا جای دیگر مصرف میکند. حیوانات همیشه مقصر نیستند. انسان همیشه مقصر است.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    جمعش کنید اقا جمعش کنید بجای اینکه کافه زود پلمپ کنید سگ جمع کنید بدرک که یه سری خودنما به ظاهر طرفدار حیوانات ناراحت شدند جالبی اینه گور خر شغال و خرگوش و پرنده حیوان نمیدونن ناراحت نیستند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    تاکی داستان سرایی؟ کی قراره یه اقدام اساسی صورت بگیره
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    دلیلش عدم رسیدگی و مدیریت شهرداری است چون باید بودجه بگیرد و لانه بسازد و غذا بدهد و واکسن بزند و عقیم کند که رفع مسولیت از خودش میکند و بودجه را یا نمیگیرد یا جای دیگر مصرف میکند. حیوانات همیشه مقصر نیستند. انسان همیشه مقصر است. بچه هم نباید در منطقه باز بی سرپرست برود و ممکنه مار و عقرب و رتیل یا حشرات دیگر حمله کنند و تلفات بدهد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    عقیم کنید و اگه مرضی دارن معدوم بشن
  • شهروز IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    چرا نهادها و سازمان های مسئول مانند شهرداری ها،وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست به وظیفه خود درباره مقابله با سگهای ولگرد عمل نمیکنند؟
  • رستم ایرانی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    علاوه بر سگ های ولگرد که لازمه جمع و عقیم بشند ولگرد هایی که سگ به خانه می برند و در سطح شهر می چ خونند هم لازمه برخورد بشه من نمی دونم این احمق ها با چی سگ کلاس میذارند که حاضران بیماری تولید میکنه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    یعنی مبارزه با سگ ولگرد هم نیاز به قانون یا حکم حکومتی داره؟ درمانش اندکی سم هست و ذره ای غیرت و جربزه که در دولتمردان نیست ظاهرا
  • مهدی کوهستانی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    متاسفانه شهرداری رشت هیچ اقدام موثری برای مقابله با سگ های ولگرد انجام نداده.
  • علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    من خودمن چند روز بیش یگ سگ ولگرد رو با ماشین زیرگرفتن عالی عالی
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خب بابا قبلاً سگ های ولگرد با گلوله معدوم می‌شد. از این دست اتفاق ها هم نمی افتاد. تازه خدا میداند چه تعداد مشکلات بهداشتی و انگل و کیست وارد بدن انسان ها شده به سبب وجود این سگ ها.
  • احمد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    12 0
    سگ ها به اتاق خواب ها هم رسیده اند
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      8 0
      تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
      0 0
      احتمالا جنبش فواحش میخوان نسل جدید ترکیبی پس بندازن :)
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اسم هشتگرد رو بایستی بگذارند سگ کده
  • حامد NL ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    یه مشت سگ پرست نمیذارن اینا کم بشن
  • شاهرخ IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    چرل باید حتما چندین انسان براثرگزش سگهای ولگرد گزیده و اسیب ببینند وبعد مسئولین دست اندکاریا شهرداری ها تازه بخواهند شردع به پاکسازی کنند ؟
  • کیوان IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    ازدیاد سگ های ولگرد نیز از ترفندهای جنگ های هیبرویدی بوده وهست ،باید با کساتی که به سگ های ولگرد غذا می دهند برخورد قانونی شود ومجازات سختی مانند دیگر کشورهای گوگولی مگولی در مورد خاطیان اعمال شود . #
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اونهایی که سگ میگردونن و جوری رفتار میکنن انگار غلط بزرگی کردنو بگو. اسم مملکت اسلامیه اما خبری از اسلام نیست.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    ماجرای سگهای ولگرد همزمان باشعار زن بردگی اوارگی کلید خورد تاوقتی ملت به این بعضی بیغیرتیها بی توجه است یاسگ گاز میزند یاصاحب سگ جیغ بی چاره اطفال ومردم بی پناه
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    کوه بمو در شیراز متاسفانه شده جایگاه سگهای ولگرد وتمام بره های تازه به ونیا اومده توسط وحوش را میخورند وهیچ کسی هم جوابگو نیست
  • حسین IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    باز فعالان محیط زیست ناراحت نشن ولی من شنیدم برای تمساح های پرورشی بهترین غذا سگ هست با یک تیر دو نشان بزنید.کنترل جمعیت سگها=پرورش تمساح و ارز اوری
  • محمدی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    وظیفه چه ارگانی است که با سگ و گربه های ولگرد و قلاده دار مقابله کنه ؟ فقط یه خبر یواشکی از حادثه ! نباید روی این موضوع کار بشه ؟ همه چی ول و رها اینم ول و رها ؟ پُز احمق های پولدار و بعضی پولندار ! فروشگاه های غذای سگ و گربه چیه ؟
  • مهناز IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    حامیان دروغین حیوانات قاتل کودکان و زنانی هستند که توسط سگ ها کشته میشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس