تلاش‌های بلینکن برای خاموش کردن صدای الجزیره در جریان جنگ غزه

منابعی آگاه از درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از نخست وزیر قطر مبنی بر مهار پوشش خبری «ضدصهیونیستی» شبکه الجزیره در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس خبر داده اند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، به گروهی از رهبران جامعه یهودی آمریکا گفته است که کمتر از دو هفته پیش از«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر خواسته تا گزارشات الجزیره در مورد روند جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را مهار کند.

به گزارش «آکسیوس» اظهارات بلینکن حاکی از آن است که دولت آمریکا نگران است مبادا پوشش خبری شبکه الجزیره از حملات رژیم صهیونیستی در غزه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را تشدید کند.

درخواست وی برای اعمال فشار و محدودیت بر پوشش خبری الجزیره در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا بارها حمایت خود را از مطبوعات مستقل در سطح جهان ابراز داشته است.

شبکه رسانه‌ای الجزیره اگرچه از سوی دولت قطر تامین مالی می‌شود اما کاملا به طور مستقل فعالیت می‌کند.

به اعتقاد بسیاری مواضع الجزیره از پوشش خبری جنگ غزه حاکی از موضع سیاست خارجی قطر نسبت به حمایت از حماس بوده است. رژیم صهیونیستی که مخالف پوشش خبری این شبکه از جنگ کنونی است آن را به «بلندگوی تبلیغاتی» حماس متهم کرده است. با این وجود دفتر مطبوعاتی الجزیره هیچ واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم شبکه خبری الجزیره از سوی شورای روابط خارجی آمریکا به عنوان یکی از ابزارهای قدرت نرم دولت قطر توصیف شده است که به موجب آن این کشور اجازه پیدا می‌کند در خاورمیانه و سراسر جهان نفوذ سیاسی گسترده‌ای داشته باشد.

به گفته برخی کارشناسان، اظهارات بلینکن در مورد شبکه الجزیره عربی مطرح شده است که خوانندگان بیشتری در سطح خاورمیانه دارد نه شبکه الجزیره انگلیسی زبان.

به گفته این منابع آگاه، بلینکن در جریان نشست ۱۳ اکتبر در دوحه حتی از دولت قطر درخواست کرده است که موضع عمومی‌اش را در قبال حماس تغییر دهد. در این نشست بلینکن از قطری‌ها خواسته تا پوشش خبری الجزیره از جنگ در غزه را کمتر کند چرا که به اعتقاد وی مواضع این شبکه در جریان جنگ غزه پر از تحرکات «ضد اسرائیلی» است.

با این حال بلینکن هیچ نمونه‌ای در حمایت از ادعاهایش مبنی بر «لفاظی‌های ضد اسرائیلی» الجزیره ارائه نکرده است و در عین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز نسبت به اظهارات بلینکن هیچ موضعی رسمی نگرفته است.

گفته شده که وزرات امور خارجه قطر نیز تاکنون هیچ پاسخی نسبت به درخواست بلینکن مطرح نکرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اینم ی نمونه از ادعای رسانه آزاد خبری و آزادی بیان ادعایی آمریکایی....صد در صد made in usa

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس