وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه

بررسی ۱۶ میلیون توئیت در بازه زمانی ۱۰ روزه نخست جنگ فلسطین و اسرائیل، از حمایت قابل توجه کاربران توئیتر به زبان‌های مختلف از فلسطینی‌ها و همراهی اقلیت ۱۵ درصدی از اسرائیلی‌ها حکایت دارد.

به گزارش مشرق، هم‌زمان با درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ۱۵ مهرماه، فضای توئیتر به عنوان یکی از جریان‌سازترین و موثرترین فضاهای خبری در ایران و جهان به شدت متاثر از این رخداد قرار گرفت به‌گونه‌ای که توئیت‌های پرلایکِ بازه ۱۰ روز نخست جنگ یعنی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه و هشتگ‌های پرتکرار این دوره، به طور کامل تحت تاثیر رخدادها در غزه و فلسطین بوده و این فضاسازی و جریان‌سازی فقط به توئیتر فارسی مرتبط نبوده و حجم زیادی از حمایت‌ها از فلسطینی‌ها از سوی کاربران غیرفارسی زبان نیز صورت گرفته است.

در مجموع از ۳۰ هشتگ پرتکرار در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه، ۵۳ درصد هشتگ‌ها در حمایت از فلسطین، ۱۵ درصد در حمایت از اسرائیل، ۸ درصد در حمایت از رضا پهلوی و سلطنت‌طلبان، ۱۷ درصد در حمایت از مهسا امینی و آرمیتا گراوند و نزدیک به ۶ درصد نیز درباره ایران منتشر شده است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

پرتکرارترین هشتگ‌های ۱۰ روز نخست جنگ فلسطین اسرائیل

در میان ۳۰ هشتگ ترند و پرتکرار ۱۰ روز اول جنگ فلسطین و اسرائیل «طوفان الاقصی» با اختلاف رتبه نخست از نظر مشارکت کاربران را به دست آورده است؛ البته این هشتگ با سه نگارش دیگر نیز ترند شده است که اگر تعداد آنها را به این هشتگ اضافه کنیم، اختلاف آن با هشتگ‌های دیگر بیشتر نیز خواهد شد.

بعد از هشتگ طوفان الاقصی، هشتگ «آرمیتا گراوند» پرتکرارترین هشتگ توئیتر در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه بوده است. برخی کاربران ضدنظام بیشترین تلاش خود را برای برندسازی از به کما رفتن آرمیتا و مشابهت‌سازی آن با ماجرای مهسا امینی انجام دادند تا در حد امکان به احیای ناآرامی‌های سال گذشته و ایجاد آشوب در کشور دامن بزنند با این حال و تا مشخص‌شدن سرنوشت قطعی وی، پیگیری کاربران از وضعیت گراوند در توئیتر ادامه دارد و حتی برخی، درگذشت دردناک داریوش مهرجویی را به این ماجرا پیوند دادند.

در جدول زیر، ۳۰ هشتگ پرتکرار توئیتر در بازه ۱۵ تا ۲۴ مهرماه، استخراج و براساس موضوع طبقه‌بندی شده است. رنگ سبز به هشتگ‌های حمایتی از فلسطین، رنگ قرمز به هشتگ‌های حمایت از اسرائیل و رنگ سفید به هشتگ‌های مرتبط با آرمیتا، پهلوی و سایر موضوع‌ها اختصاص داشته است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

محبوب‌ترین توئیت‌های ۱۰ روز نخست جنگ

محبوب‌ترین و به عبارتی پرلایک‌ترین توئیت مربوط به این موضوع در بازه ۱۰ روزه آغازین جنگ مربوط به کاربری فلسطینی است که ۳۰۰ هزار فالوئر دارد و مطالب متنوعی را در صفحه خود نشر و بازنشر می‌کند. او در توئیت ۱۹ مهر خود با نزدیک ۵۰ میلیون بازدید، ۶۶۰ هزار لایک و ۹۵ هزار ریتوئیت، به استوری «جاستین بیبر» خواننده پرمخاطب کانادایی واکنش نشان داده است: او این اقدام خواننده کانادایی را دیوانه‌کننده توصیف کرده است. جاستین بیبر در کپشن استوری خود برای اسرائیل درخواست دعا کرده و تصویر خرابی‌ها در اسرائیل را به نمایش گذاشته بود!

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

دومین توئیت پرلایک و محبوب در توئیتر به صاحب کنونی توئیتر «ایلان ماسک» مربوط بوده که بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید گرفته، ۶۰۰ هزار بار لایک و ۷۰ هزار بار بازنشر شده است. ماسک در توئیت محافظه‌کارانه خود، ضمن آرزوی صلح برای طرفین نبرد، از اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی افتاده، ابراز ناراحتی کرده است.

در میان توئیت‌های محبوب درباره این جنگ، توئیت ایلان ماسک بیشترین بازدید را با ۱۰۰ میلیون ویو دریافت کرده است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

«کریم بنزما» فوتبالیست مسلمان و بازیکن سابق رئال مادرید در واکنشی که مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت با مردم فلسطین ابراز همدردی کرده و اقدامات اسرائیل را ناعادلانه و به نوعی محکوم کرده است. توئیت بنزما ۴۳ میلیون بار دیده، ۵۱۷ هزار بار لایک و ۱۷۰ هزار بار بازنشر شده است. با وجود اینکه از نظر لایک، این توئیت رتبه سوم را گرفته اما از نظر میزان بازنشر، پر ریتوئیت‌ترین محتوایی است که در بازه ۱۰ روزه و درباره جنگ منتشر شده است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

«مسعود اوزیل - Mesut Özil» بازیکن ترک‌تبار تیم ملی آلمان در توئیتی که نزدیک ۲۰ میلیون بار دیده شده، ۴۵۰ هزار بار لایک و ۸۷ هزار بار بازنشر شده، به همدردی با کشته‌شدگان جنگ پرداخته است. اوزیل در موضعی انسان‌دوستانه و احساسی، خواستار ایجاد صلح در منطقه شده و نسبت به کودکان بی‌گناه هر دو طرف جنگ ابراز ناراحتی کرده است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اما به صراحت نسبت به حمله حماس موضع انتقادی گرفته و آنها را تروریست نامیده است. او ضمن حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی درخواست صلح عادلانه را ابراز کرده است.

وزن‌کشی کاربران توئیتر در جنگ غزه؛ به نفع فلسطین یا اسرائیل؟

جمع‌بندی

هشتگ و لایک در توئیتر دو شاخص مهم در این شبکه اجتماعی برای نشان دادن همگرایی و اهمیت موضوع‌ها و رخدادها محسوب می‌شود. بررسی هشتگ‌های مطرح در ۱۰ روز اول جنگ میان فلسطین و اسرائیل حکایت از این مهم دارد که بیش از نیمی از هشتگ‌ها و کارزارهای مجازی بر علیه اسرائیل و به نفع فلسطین بوده است.
همچنین واکاوی توئیت‌های پرلایک، پربازدید و پربازنشر، دلالت بر این مهم دارد که توئیت کریم بنزما با موضع‌گیری حمایتی از فلسطین به عنوان پربازنشرترین، توئیت ایلان ماسک با موضع محافظه‌کارانه و در نقد هر نوع جنگی به عنوان پربازدیدترین و توئیت یک کاربر فلسطینی که خواننده مطرح کانادایی را به دلیل حمایت از اسرائیل به چالش‌کشیده به عنوان پرلایک‌ترین و محبوب‌ترین توئیت بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه به ثبت رسیده است.

#فرزانه‌سادات جهانی- محمّد تقی‌زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    همه دنبال دوحاکمیتی درصلح هستند
  • ایرانی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    جاستین بیبر ار خرابی های فلسطین عکس گذاشته گفته برا اسرائیل دعا کنید لطفا اصلاح کنید
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    شما به فضای مجازی چه کار داری برو در فضای حقیقی پرس و جو کن. فضای مجازی پر از سایبری هست
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 2
    جنگهای(بسیجی,پارتیزانی وزمانبر)بلای جان ماشین جنگی عریض،طویل وگران کشورهای سرمایه داری غربی واسرائیل هست،چون عملا این تیتیش مامانیها هنگام جنگ همه چیز را بسیاردقیق طبق زمان،پروپاگاندا وپولهای کلان حساب میکنند وزمان هم شکستشان میدهد,چون اینهابرای یکهفته یا یکماه یا یک فصل وکه درصورت حداکثریکسال اقتصادشان تا۲۰ستل دچارمشکل میشه وتوان جنگ ندارند(نمونه جنگ اوکراین که روسیه باطولانی کردنش باعث شد صدای غربیها برای کمک مالی وتسلیحاتی به اوکراین دربیاد)
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 0
      ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله.... ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله.... ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله.... ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله.... ..... بسم الله قاصم الجبارین .... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله....
  • امید IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 1
    *بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ* إِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً اسرائیل جعلی یک رژیم وحشی نسل کش و غیر قابل اعتماد است که نتفه حرامی از آمریکا و انگلیس برای دزدی آشکار منابع و نفت خاورمیانه است.این غده سرطانی به زودی زود نابود خواهد شد. ان شاء الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس