کد خبر 1538340
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
پاسخ چین به جنگ اقتصادی آمریکا: ممنوعیت صادرات گرافیت

چین برخی مجوزهای صادراتی محصولات گرافیت را لغو و محدود خواهد کرد.

به گزارش مشرق، چین اعلام کرده است که برای حفاظت از امنیت ملی خود برخی مجوزهای صادراتی محصولات گرافیت را لغو و محدود خواهد کرد.

چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گرافیت در جهان است. چین همچنین بیش از ۹۰ درصد از گرافیت جهان را به موادی تبدیل می‌کند که تقریباً در تمام باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود.

محدودیت‌های گرافیتی چین مشابه محدودیت‌هایی است که چین از چند ماه پیش برای جلوگیری از صادرات دو فلز تراشه‌ساز، گالیم و ژرمانیوم اعمال کرد. بدلیل این محدودیت‌ها صادرات این فلزات کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها را در بازار جهانی به شدت افزایش داده است.

وزارت بازرگانی چین گفته است که محدودیت‌ها در زمینه صادرات گرافیت برای تضمین امنیت و ثبات زنجیره تأمین جهانی و زنجیره صنعتی و کمک به حفاظت بهتر از امنیت و منافع ملی پکن است. این وزارتخانه افزود که هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده است. بر اساس داده‌های گمرک چین، بزرگترین خریداران گرافیت از چین عبارتند از ژاپن، ایالات متحده، هند و کره جنوبی.

وزارت بازرگانی کره جنوبی در بیانیه‌ای در واکنش به سیاست‌های اعمالی چین در تجارت خارجی گرافیت اعلام کرد که روز جمعه جلسه‌ای با سازندگان باتری و مواد مربوطه در مورد نحوه واکنش به محدودیت‌های صادراتی از سوی چین برگزار کرده است. آن دوک گئون، وزیر صنعت کره جنوبی گفت: «دولت کره جنوبی از نزدیک برای جلوگیری از اختلالات تولید در بخش باتری‌های لیتیوم یونی ارتباط برقرار خواهد کرد.»

همچنین در ژاپن نیز «هیروکازو ماتسونو»، سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز جمعه گفت که این کشور قصد دارد از چین در مورد سیاست‌های عملیاتی و اقدامات جدید علیه تجارت خارجی سوال کند و در صورت نقض قوانین سازمان تجارت جهانی، گام‌های مناسبی برخواهد داشت.

چین بزرگترین تولید کننده گرافیت در جهان است. در عین حال باید در نظر داشت که گرافیت نه فقط در صنایع خودرو برقی، بلکه در طیف گسترده‌ای از صنایع استفاده می‌شود: آهن و فولاد، سلول‌های خورشیدی، رادارها، کارخانه‌های پیشرفته تولید تراشه.

این اقدام جمهوری خلق چین برای اعمال محدودیت روی صادررات گرافیت آشکارا پاسخ جدیدی به جنگ تحریم‌های آمریکاست. پس از محدودیت صادرات گالیم و ژرمانیوم، اقتصاد ایالات متحده با کمبود گرافیت مواجه خواهد شد و در عمل بخشی از صنایع تولید خودرو برقی از هم اکنون در چالش تولید باتری به سر خواهد برد. مشخص نیست که آمریکایی‌ها چه جایگزینی برای گرافیت وارداتی از چین خواهند داشت، اما تا دستیابی به یک نتیجه مشخص، بازار صنایع آمریکا دچار تکانه‌های اساسی خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام . برادران این اشعار یکی از بهترین اشعار عملی در راه مبارزه با اسراییل برای همگان میباشد و است ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...یعنی ای اسراییل خیبر خیبر یادت است سپاه محمد ص و ع ایستاده است ....مشرق بی انصافی نکن از دشمنان ما مطلب چاپ کردی از مال ما هم چاپ بکن ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس