باقري از امضاي تفاهمنامه با حوزه علميه براي کاهش بلاياي طبيعي خبر داد و تاکيد کرد: از حوزه علميه براي به کارگيري نقش معنويت در کاهش بلاياي طبيعي استفاده خواهيم کرد و در مرحله اول با حوزه‌هاي علميه قم، مشهد، اصفهان و شيراز تفاهمنامه همکاري امضا کرديم.

به گزارش مشرق، فرهيختگان نوشت: حسين باقري صبح روز گذشته در حاشيه نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران کشور که در وزارت کشور برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: بلاياي طبيعي سالانه 3 تا5 هزار ميليارد تومان خسارت مالي و يک‌هزار نفر تلفات جاني برجاي مي گذارد که اين آمار به غير از زلزله‌ها و خشکسالي‌هاي رخ داده است.
وي ادامه داد: در سال 87 خسارت خشکسالي 19 هزار ميليارد تومان برآورد شد، اين در حالي است که با بررسي‌هاي کارشناسان در خصوص خسارت جاني مشخص شد، مي‌توان 40 درصد تلفات جاني را با آموزش و اطلاع‌رساني کاهش داد. باقري گفت: نخستين مرحله آموزش در هفته کاهش بلاياي طبيعي برگزار مي‌شود که به منظور آموزش هموطنان، وزارتخانه‌ها و 14 کارگروه تعريف شده است، همچنين امسال 8 ‌آذر روز ايمني در برابر زلزله، 15 ميليون دانش‌آموز در 120 هزار مرکز آموزشي راه‌هاي مقابله با زلزله را فرا مي‌گيرند. رئيس سازمان مديريت بحران کشور افزود: براي نخستين بار مانور مقابله با زلزله در ساختمان‌هاي بلندمرتبه برگزار مي‌شود. ضمن‌ اين‌‌که شهرداري‌ها در 1026 شهر مانور اجرا خواهند کرد.
شکايت از پيمانکار پروژه مسکوني در هرمزگان
او گفت: اخيراً در زلزله‌اي که در هرمزگان رخ داد يکي از پروژه‌هاي مسکوني در برابر زلزله به علت عدم رعايت اصول مقاوم‌سازي در برابر زلزله توسط پيمانکار، تخريب شد. که ما پرونده شکايت از پيمانکار طرح را به قوه‌قضاييه ارجاع داديم تا اين موضوع را بررسي کند. او تاکيد کرد: مردم بايد بدانند که نبايد ساختمان‌سازي را به صورت اماني به پيمانکار بسپارند، زيرا در اکثر اين موارد کارگراني که مسووليت اجراي ساختمان‌سازي را برعهده دارند از مهارت کافي برخوردار نيستند. همچنين شهرداري‌ها بايد بدانند نظارت بر ساختمان‌سازي بايد نظارت مقيم باشد يعني شخص ناظر از طرف نظام مهندسي بايد تا پايان کار بر روند اجراي آن نظارت داشته باشد. رئيس سازمان مديريت بحران با اشاره به اينکه ايمني در برابر حوادث فقط مختص به زلزله نيست، افزود: براي اينکه مردم در مورد تمام بلاياي طبيعي آمادگي داشته باشند نام اين مانور را ايمني در برابر حوادث طبيعي گذاشته‌ايم چون حوادثي مانند برف و کولاک هم مي‌تواند بحران‌ساز باشد.
برگزاري 500 مانور امداد و نجات در هفته کاهش بلاياي طبيعي
وي 5 دي را سومين فرصت آموزش براي شهروندان دانست و تاکيد کرد: همزمان با سالگرد زلزله بم مراکز علمي، پژوهشي و آموزشي با برگزاري همايش‌هاي علمي تحت آموزش قرار مي‌گيرد. فرصت چهارم نيز حوادثي است که در کشور رخ مي‌دهد و کارگروه‌هاي تخصصي به جاي گزارش خبري از اين حادثه به صورت آموزشي استفاده مي‌کنند. معاون وزير کشور با اشاره به احداث هزار سوله چندمنظوره در کشور گفت: هر سال 200 سوله در قالب يک برنامه پنج‌ساله در کشور به منظور آموزش و استفاده بانوان از آن با مشارکت تربيت‌بدني و شهرداري در کشور ساخته مي‌شود. تاکنون 110 سوله چندمنظوره در فضاي باز و بوستان‌هاي تهران ساخته و تحويل شهرداري شده است. قصد داريم مراکز امداد و نجات را در اين سوله‌ها احداث کنيم. باقري از برگزاري 500 مانور امداد و نجات در هفته کاهش بلاياي طبيعي خبر داد و تاکيد کرد: در اين هفته که از هجدهم تا بيست‌و‌چهارم مهرماه ادامه دارد 700 پروژه عمراني در کشور افتتاح مي‌شود و در اين هفته همايش و نمايشگاه تجهيزات و امکانات ايمني برگزار مي‌شود.
بيمه منازل با پرداخت 5 تا 10 هزار
رئيس سازمان مديريت بحران کشور با بيان بيمه حوادث منازل مسکوني گفت: صاحبان منازل مي‌توانند با پرداخت 5 تا10هزار تومان واحد مسکوني خود را در مقابل زلزله، آتش‌، توفان، سيل و برف و کولاک از 3 تا10 ميليون تومان بيمه کنند. اين طرح به صورت پايلوت در شهرهاي مشهد و زنجان برگزار شد و امسال به صورت سراسري در کشور اجرا مي‌شود. در مرحله اول تمامي خبرنگاران حوادث به صورت رايگان بيمه مي‌شوند. باقري از امضاي تفاهمنامه با حوزه علميه براي کاهش بلاياي طبيعي خبر داد و تاکيد کرد: از حوزه علميه براي به کارگيري نقش معنويت در کاهش بلاياي طبيعي استفاده خواهيم کرد و در مرحله اول با حوزه‌هاي علميه قم، مشهد، اصفهان و شيراز تفاهمنامه همکاري امضا کرديم. در هفته بلاياي طبيعي 650 نفر از مسوولان مديريت بحران سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه خواهند بود و در تهران نيز وزير کشور در اين خصوص سخنراني خواهد کرد. وي با اعلام بازسازي 300 هزار واحد مسکوني فرسوده در سال گفت: بازسازي بافت‌هاي فرسوده را در روستاها آغاز کرده و هم‌اکنون به شهرهاي کوچک رسيده‌ايم. خوشبختانه در دولت نهم اقدامات موثري براي کاهش خسارت بلاياي طبيعي صورت گرفت. در گذشته با زلزله 4 ريشتري خساراتي به کشور وارد مي‌شد اما اکنون با زلزله 6 ريشتري نيز خسارات چنداني به وجود نمي‌آيد. معاون وزير کشور با اشاره به جمع‌آوري کمک حجاج براي مردم سيلزده پاکستان تاکيد کرد: پس از اعلام مقام معظم رهبري در خصوص جمع‌آوري کمک از حجاج براي سيلزدگان پاکستان سعي مي‌کنيم کمک‌ها را به صورت منظم جمع‌آوري کرده و همچنين کمک ساير مسلمانان را در ايام حج جمع‌آوري و به مردم سيلزده ارسال کنيم. ايران کار بازسازي مراکز آموزشي، درماني، مذهبي و راه‌ها را برعهده دارد و خدمات فني را براي بازسازي منازل صادر مي‌کند.
اتصالات غيرمتعارف بزرگ‌ترين مشکلات پس از حوادث زلزله
وي تاکيد کرد: امروز يکي از بزرگ‌ترين مشکلات پس از حوادث زلزله ناشي از اتصالاتي است که به طور غيرمتعارف به کار گرفته شده است.باقري در ادامه اظهار داشت: در سال 86 تنها در شهر تهران 700 نفر دچار ضربه مغزي ناشي از لغزندگي پياده‌روهايي شدند که از سنگ صيقلي ساخته شده بود در حالي که اين موضوع قابل پيشگيري است.وي به اجراي مانور سازمان آب و فاضلاب در روز گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: سازمان‌ها با اجراي اين مانورها آمادگي خود را در مواقع بحران محک مي‌زنند و به عنوان مثال قرار است شرکت مخابرات نسبت به قطع نشدن خط تلفن 400 مسوول دولتي در حالت بحران اقدام کند.
راه اندازي تاکسي آمبولانس در تهران
باقري از راه‌اندازي تاکسي آمبولانس در تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: اين تاکسي‌ها در روز حادثه اقدام به کمک‌رساني به شهروندان مي‌کنند. در اين هفته تقويت امداد‌هوايي، تکميل اردوگاه‌هاي اقماري، خريد اسکان اضطراري سيار، 5 بيمارستان صحرايي و تکميل اتوآمبولانس و ون آمبولانس در دستور‌کار قرار دارد. وي در پايان با اشاره به کاهش 23 درصدي تلفات غرق‌شدگي در دريا گفت: امسال با توجه به افزايش تعطيلات تابستاني کاهش غرق‌شدن را در استان‌هاي شمالي به ويژه گيلان شاهد بوديم. باقري از تصويب 3 ميليارد تومان اعتبار براي گشت انتظامي و مسدود کردن راه‌هاي دسترسي به محل‌هاي ممنوع شنا خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس