
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، بهزاد صديقي ـ منتقد ـ ميگويد: عليرغم اينکه آقاي ميرباقري فيلمنامهنويس و کارگردان بسيار خوبي هستند و براي ساخت لوکيشنهاي سريال «مختارنامه» زمان زيادي صرف شده و با حساسيت بسياري روي آن کار شده است، اين سريال توقع من را به عنوان يک مخاطب برآورده نکرده است.
وي ميافزايد: اگر به طور ناخودآگاه اين سريال را با سريال «امام علي (ع)» مقايسه کنيم، متوجه ميشويم که سريال «امام علي (ع)» بسيار جذابتر و خوش ساختتر بوده است، اما در اين سريال بازيها بسيار غلو شده است، حتي بازي نقش مختار، به صورت اغراقآميز ديده ميشود.
رضا درستکار، منتقد ديگري که نسبت به سريال «مختارنامه» نظر مساعد و مثبتي دارد، به خبرنگار ايسنا ميگويد: شروع اين مجموعه منطبق با انتظارات بوده است و اين حرکت، يک حرکت رو به جلو در تاريخ فيلمسازي داوود ميرباقري محسوب ميشود.
وي ادامه ميدهد: نسبت به اتفاقاتي که در چند سال گذشته در تلويزيون افتاده، شايد اين سريال يک سريال کمنظير بوده است و به نظر من ترکيب مواد و عناصري که دراين سريال وجود داشته خوب درآمده است.
رحمت اميني، منتقد دربارهي شروع سريال «مختارنامه» ضمن بيان اينکه انتظار بيشتري از اين سريال داشته است، عنوان ميکند: آقاي ميرباقري هنرمندي است که هم در حوزهي نمايشنامه و هم در حوزهي فيلمنامه تبحر دارند؛ ولي به طور کلي اين سريال بعد از «امام علي (ع)» براي ايشان قدم رو به جلويي نبوده است.
وي با اشاره به اينکه مقولهي مختار براي ما ناشناخته است و براي تماشاگر ايراني جذابيت کمتري دارد، اظهار ميکند: در داستانهايي که دربارهي امام علي (ع) و امام حسين (ع) است، حتي اگر با کمترين تجربه ساخته شوند، مردم جذب آن ميشود، اما در مورد مختار اينگونه نيست و از اين باب کار براي آقاي ميرباقري دشوارتر است.
اميني در مجموع سريال «مختارنامه» را کاري متعادل ميداند و يادآور ميشود: حداقل ميتوانم بگويم شروع اين سريال براي مخاطب تکاندهنده، ميخکوبکننده و راغبکننده نبوده است.
امير قادري نيز دربارهي سريال «مختارنامه» به خبرنگار ايسنا ميگويد: به نظر من «مختارنامه» انتظار ما را از آقاي ميرباقري برآورده کرده است.
اين منتقد همچنين ادامه داد: جذابيت بصري، شخصيت سازي، انتخاب بازيگران، نوع گريم و ديالوگنويسي خوب و از همه مهمتر تلاش آقاي ميرباقري براي به روزکردن وقايع تاريخي، ارزش کارشان را بسيار بالا ميبرد و به همين دليل اين سريال هم نمره قبولي ميگيرد و هم ما را به تماشاي قسمتهاي بعدي مشتاق ميکند.
سعيد قطبيزاده ـ منتقد ـ شروع سريال «مختارنامه» را اميدوارکننده ميداند و اظهار ميکند: سريال «امام علي(ع)» به کارگرداني داوود ميرباقري برخلاف ساير کارهايش خوب بود و بعد از آن سريال «مختارنامه» ميتواند يک بار ديگر مشابه اوج کار ايشان در «امام علي (ع)» باشد.
وي خاطرنشان ميکند: حداقل شروع «مختارنامه» اين اميدواري را به ما ميدهد؛ يعني همان تکنيکها و استانداردهايي که در سينما استفاده ميشود، در اين کار رعايت شده است.
چيستا يثربي ـ نويسنده و منتقد ـ نيز عنوان ميکند که نميتواند سريال «مختارنامه» را با «امام علي (ع)» مقايسه کند و اين دو سريال فضاي متفاوتي دارند که او فضاي قبلي را بيشتر دوست داشته است.