کد خبر 1534999
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با همتایان و برخی مقامات نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه به دلیل تداوم محاصره و حملات رژیم صهیونیستی هشدار داد .

به گزارش مشرق، صبح شنبه ۱۵ مهر ماه «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصمیم گرفتیم به تجاوزات اسرائیل پایان دهیم و عملیات طوفان الاقصی را آغاز کنیم». این حمله تلفاتی را به همراه داشت که براساس اعلام منابع رژیم صهیونیستی شمار تلفات صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۱۲۰۰ کشته افزایش یافته و ۲۴۰۰ نفر هم در این عملیات زخمی شده و تعداد ۲۰۰ نفر دیگر نیز به شمار مفقودین از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی افزوده شده است.

بعد از آن بود که رژیم صهیونیستی اقدام به حمله به غزه کرد که براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای پنجمین روز متوالی به ۹۵۰ نفر رسید و بیش از پنج هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

رژیم صهیونیستی علاوه بر حملات گسترده به نوار غزه و در راستای اجرای محاصره کامل این منطقه، اقدام به قطع آب و برق غزه کرد. در همین خصوص «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه از دستور خود برای محاصره کامل منطقه غزه خبر داد و گفت که طبق دستور او نباید هیچ آب و برق و سوختی وارد این منطقه شود. به دنبال این اقدام غیرانسانی، «یسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که‌ «دستور دادم تا آب منطقه غزه فورا قطع شود».

این رژیم همچنین روز گذشته مرز «رفح» را کاملا بست و مانع از ورود کاروان امدادهای غذایی و بشردوستانه به غزه شده است.

در پی حملات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیش از ۱۳ هزار منزل مسکونی و ۱۰ مرکز درمانی ویران شده و به ۴۸ مدرسه نیز در جریان این حملات آسیب وارد شده است.

علاوه بر این، «ثافر ملهم» رئیس سازمان انرژی فلسطین هم در مصاحبه با رادیو «صدای فلسطین» اعلام کرد که ظرف ۱۰ تا ۱۲ ساعت آینده سوخت تنها نیروگاه تامین برق نوار غزه به پایان می‌رسد.

رسانه‌های فلسطینی هم با انتشار تصاویری از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گزارش دادند که این رژیم از ماده ممنوعه فسفر سفید در حمله به منطقه «حی الکرامه» استفاده کرده است. در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پیامی به زبان عربی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه و تشدید محاصره و قطع آب و برق نوار غزه از سوی این رژیم، اقدامات رژیم صهیونیستی در تشدید محاصره، قطع آب و برق نوار غزه، بمباران گسترده منازل مسکونی و تأسیسات خدماتی و درمانی و استفاده از بمب‌های فسفر سفید علیه مردم غزه را نمونه‌هایی از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم این منطقه خواند.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره موضع صریح و روشنی در قبال موضوع فلسطین داشته، گفت: هم موضع رسمی خود را در این خصوص اعلام و در عالی ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر خارجه با همتایان که همچنان ادامه خواهد داشت، تحولات صحنه فلسطین مورد توجه جدی قرار دارد. در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق که شامگاه یکشنبه انجام شد پیشنهاد وزیر خارجه مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی مطرح شد و امیدواریم با تداوم تلاش‌ها و هم افزایی بین کشورهای اسلامی و اینکه مسجدالاقصی و قدس شریف برای همه کشورهای اسلامی و مسلمانان عالم حائز اهمیت است، شاهد اقدامات جمعی کشورهای اسلامی در حمایت از مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین علیه جنایات روزمره رژیم صهیونیستی باشیم.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه ۱۵ مهر ماه نیز در اظهاراتی عملیات طوفان الاقصی را حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین در دفاع از حقوق مسلم خود و واکنش طبیعی آنها نسبت به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها خواند.

* رایزنی‌های امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان که پس از حملات اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه و اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، رایزنی‌هایی را با برخی همتایان و مقامات خارجی داشت، روز سه‌شنبه نیز با «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و همچنین وزیر خارجه کویت تلفنی گفت‌وگو کرد. وی همچنین در این خصوص به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت.

* شروع نسل کشی یه ملت

تماس‌ها و مکاتبات روز سه‌شنبه امیرعبداللهیان بیشتر معطوف به وضعیت انسانی در غزه بود. وی در نامه‌ به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داد و از وی خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از تداوم جنایات شنیع صهیونیست‌ها به عمل آورد.

در این نامه عنوان شده است: با نظرداشت سابقه سیاه و طولانی رژیم صهیونیستی در ارتکاب شنیع‌ترین و شدیدترین جنایات بین‌المللی علیه فلسطینی‌ها، از جنایت دیریاسین تا کشتار صبرا و شتیلا و از جنگ ۲۰۰۸ غزه تا جنگ ۲۰۱۴ غزه و با توجه به سکوت رضایت آمیز و حتی حمایت صریح برخی کشورهای غربی از بمباران‌های کور مناطق مسکونی غزه که تاکنون موجب کشتار صدها بیگناه از جمله زنان و کودکان شده است. همچنین با مروری بر اقدامات غیرانسانی و تهدیدهای آشکار مقام‌های رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر؛ از جمله قطع دسترسی مردم غزه به «غذا، آب، سوخت و برق»، لازم می‌دانم که نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داده و مسؤولیت سازمان ملل متحد و شخص دبیرکل برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بر حذر داشتن رژیم اشغالگر متجاوز از ادامه سبعیت و کشتار و تخریب در غزه را متذکر شوم. نمی‌توان چشم بر این واقعیت عریان بست که همه قرائن و شواهد از جمله موضع گیری‌های مقام‌های رژیم اشغالگر حاکی از قصد و نیت این رژیم برای انتقام گیری کور از عملیات دفاعی فلسطینی‌ها از طریق کشتار پرشمار و بدون تفکیک فلسطینی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی، مساجد و اماکن بهداشتی و درمانی و آموزشی غزه است و این چیزی نیست جز اذعان به شروع نسل کشی یک ملت. تصور نمی‌کنم هیچ وجدان بیدار یا مرجع مسؤولی بتواند این نشانه‌های آشکار از ارتکاب نسل کشی در قرن بیست و یکم را نادیده بگیرد.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

امیرعبداللهیان در نامه به گوترش از وی درخواست کرد با محکوم کردن فوری هرگونه اقدام خلاف حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تدابیر لازم را در سریع ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از ادامه نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر و ارتکاب جنایات شنیع به ویژه جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین اشغالی و به ویژه نوار غزه اتخاذ کرده و از دولت‌های عضو سازمان ملل متحد بخواهد که از هرگونه مساعدت و همراهی به طرف متجاوز اشغالگر که به مثابه همدستی در جنایات ارتکابی بوده و موجد مسؤولیت بین‌المللی آنها خواهد بود، خودداری کنند.

* آمادگی ایران برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و انساندوستانه به غزه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مهرماه در گفت‌وگوی تلفنی با «سامح الشکری» همتای مصری آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و انساندوستانه بویژه آب و غذا به غزه و با هماهنگی صلیب سرخ و سازمان ملل اعلام‌ کرد.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

امیرعبداللهیان با اشاره به محاصره انسانی غزه و قطع ارسال آب، برق، دارو و غذا به این منطقه، خواستار اقدام فوری از سوی کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین در غزه شد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:‌ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با کمک مصر و کشورهای اسلامی و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی کمک‌های انسانی لازم از جمله آب ، غذا و دارو را در اختیار مردم غزه قرار دهد.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

سامح الشکری هم در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن محکوم کردن اقدامات تل آویو در بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان، ارزیابی خود را از تحولات منطقه بیان کرد.

وزیر خارجه مصر بر ضرورت برقراری آتش بس فوری و توقف حملات طرفین تأکید کرد و افزود: در خصوص ارسال کمک‌های انسانی کشورهای اسلامی به غزه از مسیر سازمان ملل هماهنگی خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در ادامه رایزنی‌ها با وزرای خارجه مصر، روسیه و کویت در خصوص آخرین تحولات منطقه و فلسطین تبادل‌نظر کردیم. به آقای سامح الشکری، همتایم در مصر، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و انساندوستانه بویژه آب و غذا به غزه و با هماهنگی صلیب سرخ و سازمان ملل را اعلام‌ کردم. همچنین در خصوص تشدید خشم مسلمانان جهان علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در صورت تداوم جنایات جنگی این رژیم اشغالگر در محاصره، قطع آب و برق، تحریم دارو و تجهیزات درمانی و کشتار بی‌رحمانه ساکنین غزه و کرانه‌ باختری، هشدار دادم.

«شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت نیز از دیگر مقاماتی بود که امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب ۱۸ مهرماه با او تلفنی به رایزنی درباره اوضاع جاری در فلسطین اشغالی پرداخت. وی در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت ارسال هر چه سریع‌تر آب آشامیدنی و غذا به داخل نوار غزه تأکید کرد.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

وزیر امور خارجه ایران همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه ضرورت اتخاذ موضع قدرتمند در محکومیت جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس و پایان دادن به محاصره غیرانسانی غزه از سوی اتحادیه عرب را مورد تأکید قرار داد.

شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این تماس تلفنی با تأکید بر دفاع همیشگی از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد: پس از حوادث روز شنبه، وزارت خارجه کویت بیانیه‌ای در این باره صادر کرد. آنچه اکنون مهم است این است که همه طرف‌ها تلاش کنند که ضمن کاهش تنش‌ها و حفظ جان غیرنظامیان از گسترش دایره جنگ جلوگیری شود.

* رژیم اشغالگر به دنبال قتل عام مردم مقاوم غزه است

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین سه‌شنبه شب ۱۸ مهرماه در این خصوص با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه روسیه آنچه در فلسطین رخ داده را پاسخی به تندروی نتانیاهو خواند و گفت:‌ رژیم صهیونیستی به دنبال قتل عام مردم مقاوم غزه است.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

وی با اشاره به اقدامات وحشیانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی در قطع آب و برق و جلوگیری از ارسال غذا و دارو به مردم غزه تأکید کرد: رژیم اشغالگر با این اقدامات به دنبال قتل عام مردم مقاوم غزه است.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی‌هایش با برخی مقامات و همتایان درباره اوضاع جاری در سرزمین‌های اشغالی با رئیس صلیب سرخ جهانی نیز تلفنی گفت‌وگو کرد و نسبت به وقوع فاجعه انسانی به علت تداوم محاصره و حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و اماکن مسکونی در غزه و جنایت علیه بشریت هشدار داد.

وی در این باره در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در گفت‌وگو با رئیس صلیب سرخ جهانی نسبت به وقوع فاجعه انسانی به علت تداوم محاصره و حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و اماکن مسکونی در غزه و جنایت علیه بشریت هشدار دادم. او گفت همه تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله کمک‌های هلال احمر انجام خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه در نشستی با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه طی اظهاراتی عملیات طوفان الاقصی را یک تصمیم صد درصد مقاومتی خواند و گفت: به حمایت‌های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خود از مقاومت ادامه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در رایزنی‌های تلفنی با برخی از همتایان پیشنهاد برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اوضاع در فلسطین اشغالی مطرح و در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل این سازمان آمادگی ایران را برای میزبانی این نشست اعلام کرد. در همین خصوص نیز دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده یادداشت رسمی ایران برای آمادگی میزبانی نشست مذکور را به اطلاع دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی رساند.

در یادداشت رسمی ایران آمده است: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز انزجار و نگرانی عمیق در مورد اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به عنوان مصادیق بارز جنایات جنگی و نسل کشی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات گسترده نظامی و وحشیانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در فلسطین را که تاکنون به شهادت و مجروح شدن صدها تن از فرزندان ملت فلسطین به ویژه نوزادان، کودکان و زنان منجر شده است، قویا محکوم می‌کند. آقای امیرعبداللهیان ضمن تشکر از اقدام به موقع آقای حسین ابراهیم طه در محکومیت این اقدامات رژیم مزبور و تأکید بر مسؤولیت این رژیم آپارتاید و کودک کش در این زمینه، بر ضرورت رسیدگی فوری سازمان همکاری اسلامی به این امر مهم در بالاترین سطح ممکن تأکید کرد.

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در تماس تلفنی امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، بر ضرورت همکاری و هماهنگی کشورهای اسلامی برای اتخاذ یک واکنش مشترک در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی تأکید کرد. وی با اشاره به برنامه برگزاری کمیته اجرایی سازمان درباره تحولات فلسطین، از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه استقبال کرد و گفت که پیشنهاد ایران را به اطلاع وزرای خارجه کشورهای عضو خواهد رساند و برای کمک به فلسطین تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی با وزرای خارجه عراق، قطر، عمان، ترکیه، مجارستان و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

امیرعبداللهیان و «فؤاد حسین» وزرای خارجه ایران و عراق در گفت‌وگویی تلفنی خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در برابر اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها شدند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو خواستار اقدام هماهنگ و موثر کشورهای اسلامی برای کمک به فلسطین و توقف حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان غزه و کرانه شد.

* انتقاد از بی تفاوتی غرب نسبت به جنایات سیستماتیک رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از بی تفاوتی غرب نسبت به جنایات سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، گفت اگر اروپا و غرب جنایات نتانیاهو را متوقف می‌کردند، شاید اکنون فلسطین شاهد این وضعیت نبود.

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در تماس تلفنی «پیتر سیارتو» همتای مجارستانی درباره شرایط جاری در سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگو کرد و در این گفت‌وگوی تلفنی نقض مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، ادامه اشغال اراضی فلسطین و تداوم شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد خاطرنشان کرد: تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه در وضعیت کنونی شرایط را پیچیده‌تر و امکان گسترش جنگ را افزایش می‌دهد.

وزرای خارجه قطر و عمان هم دیگر مقاماتی بود که امیرعبداللهیان طی روزهای اخیر با آنها تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری حمایت و دفاع از حقوق ملت فلسطین را وظیفه همه کشورهای اسلامی خواند و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی را باعث پیچیده‌تر شدن شرایط در فلسطین و منطقه برشمرد. امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی درباره اوضاع کنونی در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرد که نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی بزودی برگزار شود.

امیرعبداللهیان شنبه شب ۱۵ مهر ماه با همتای ترکیه‌ای تلفنی گفت‌وگو کرد و حرکت مقاومت را نتیجه جنایات مستمر صهیونیست‌ها خواند و بر ضرورت همبستگی و انسجام کشورهای مسلمان در حمایت از قدس و ملت مظلوم فلسطین تأکید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی قبل حمله حماس فکر این که اسراییل حمله می‌کنه به غزه رو نکرده بودین ؟بدبخت مردم غزه .
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    وظیفه تک تک شما حماس گرایان، جانفشانی در راه فلسطین و غزه است به جبهه های جنگ نوار غزه بشتابید و شربت شهادت را نوش جان کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس