«توافق امنیتی» نخستین گام عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌ آویو است

نشریه فرانسوی‌زبان لوریان-لوژور می‌گوید: حمله حماس به اسرائیل، هشداری است از سوی تهران درباره صلح با اسرائیل.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه چاپ بیروت مدعی شد حمله دیروز حماس به اسرائیل از قبل با حزب‌الله و حکومت ایران هماهنگ شده است. با این حمله، تهران پیام می‌دهد که صلح با اسرائیل، بهای سنگینی دارد.

وب‌سایت رادیو فرانسه با اشاره به تحلیل مذکور نوشت: در نتیجه حملات حماس دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ تن دیگر زخمی شدند. در این حال، ده‌ها تن از اعضای سازمان حماس وارد اسرائیل شده‌اند و خود سازمان حماس گفته است که ۵۳ اسرائیلی را به اسارت گرفته است. اسرائیل می‌گوید که بیش از سه‌هزار موشک و راکت از نواحی مختلف غزه به روی اسرائیل به‌ویژه به سوی مناطق جنوب و مرکز پرتاب شده‌اند. ده‌ها عضو حماس که توانسته‌اند وارد خاک اسرائیل شوند به محلاتی در نزدیکی این کشور حمله کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی نیروهای حماس توانسته‌اند کنترل برخی محلات را در دست بگیرند.

روزنامه «لوریان- لوژور» بعید ندانست که حمله حماس از ماه‌ها پیش با حزب‌الله و حکومت ایران هماهنگ شده باشد و در ادامه نوشت که با این حمله، عادی‌شدن مناسبات اسرائیل و عربستان به تأخیر می‌افتد. به نوشته این روزنامه، در وضعیت حاضر، عربستان نمی‌تواند با اسرائیل قرارداد صلح امضاء کند، به‌ویژه اینکه دولت اسرائیل قصد ندارد در قبال فلسطینیان نرمشی از خود نشان بدهد. به این ترتیب پیام اصلی حمله حماس به اسرائیل این است صلح با اسرائیل بهای سنگینی دارد.

در این حال، سردار پاسدار یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی گفت که جمهوری اسلامی ایران از حملات امروز حماس به اسرائیل موسوم به «طوفان الاقصی» حمایت می‌کند. در اظهاراتی جداگانه حزب‌الله لبنان نیز حمله امروز حماس را پاسخی قاطع به اسرائیل و پیامی به جهان عرب و مسلمان و به‌ویژه کسانی دانست که همانند عربستان در پی عادی‌کردن مناسبات خود با اسرائیل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس