نگرانی آمریکا از لغو ممنوعیت آزمایش‌های اتمی در روسیه

واشنگتن از تصمیم مسکو برای عقب‌نشینی از معاهده ممنوعیت آزمایش تسلیحات اتمی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا از اظهارات یک نماینده روس مبنی بر اینکه مسکو اجرای معاهده ۱۹۹۶ را که به موجب آن آزمایش تسلحات هسته‎‌ای را ممنوع کرده بود، لغو خواهد کرد «ناراحت» شده است.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای روز گذشته (جمعه) تصریح کرد که مسکو تصویب این معاهده را لغو خواهد کرد.

اظهارات اولیانوف به تشدید تنش‌ها بین بزرگ‌ترین قدرت های تسلیحات هسته‌ای جهان در بحبوحه جنگ اوکراین و حمایت نظامی ایالات متحده از کی‌یف افزوده است.

این نماینده روس به صراحت در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است که روسیه قصد دارد، تصویب معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای اش را به طور کامل لغو کند.

اولیانوف گفته که هدف از این اقدام روسیه مقابله با اقدام ایالات‌متحده است که معاهده مذکور را امضا کرده اما هنوز آن را تصویب نکرده است؛ ضمن اینکه لغو معاهده به معنای قصد این کشور برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اعلامیه روسیه عنوان کرد که از این اقدام «ناراحت» شده است و تصریح کرد: «اقدامات این چنینی از سوی هر یک از کشورهای عضو، بی‌هیچ دلیلی می‌تواند هنجارهای جهانی علیه آزمایش مواد منفجره هسته‌ای را به خطر بیاندازد».

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا این‌گونه آمده است: «روسیه نباید «کنترل تسلیحات و لفاظی‌های غیرمسوولانه هسته‌ای خود را در تلاشی ناموفق برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها به کارگیرد. به نظر می‌رسد، هدف مسکو برای خروج از تصویب این معاهده تحت فشار قرار دادن ایالات متحده و سایر کشورهای دیگری است که از اوکراین در مبارزه با نیروهای روسیه حمایت می‌کنند».

اظهارات اولیانوف، یک روز پس از آن صورت گرفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تصریح کرد، مسکو می‌تواند تصویب این معاهده را مجدداً ارزیابی کند.

پوتین روز پنج شنبه در نشستی با حضور کارشناسان امور خارجی خاطر نشان کرد که ایالات متحده آمریکا معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای سال ۱۹۹۶ را امضا کرده است اما هنوز تصویب نکرده است؛ در حالی که روسیه این پیمان را هم امضا و هم تصویب کرده است. پوتین گفت، روسیه ممکن است موضع خود را طوری تنظیم کند که دقیقا منعکس کننده موضع ایالات متحده آمریکا در این زمینه باشد.

پوتین در رابطه با اظهاراتی که بر لزوم آزمایش‌های هسته ای جدید روسیه، تأکید می‌کنند، گفت: هنوز آمادگی این موضوع را که بگوییم آزمایش هسته‌ای برای ما ضروری است یا خیر نداریم».

اظهارات پوتین در حالی مطرح شد که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواسته است تا بر توقف آزمایش‌های هسته‌ای و تعهد به این توافقات پایبند باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    ارمنستان حق داره به روسیه اعتماد نکنه چون بدون بمب اتم ارتش روسیه هیچه
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    فرود بمب اتم در خاک آمریکا که پر از آشغال هست چه حالی میده در اون موقع زمین لبخند خواهد زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس